سبک زندگی ناسالم و تاثیر آن بر سلامت روح و جسم

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد و انتخاب‌های او در زندگی است. سبک زندگی ابعاد گوناگونی از جمله روانی، اجتماعی، معنوی و غیره داشته و ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی است. سبک زندگی ناسالم در مقابل سبک زندگی سالم قرار دارد. یک فرد می‌تواند با داشتن سبک زندگی ناسالم بسیاری از بیماری‌ها را برای خود رقم بزند. در ادامه این مطلب بیشتر با این سبک زندگی آشنا خواهیم شد.

سبک زندگی ناسالم شامل چه مواردیست؟

سبک زندگی مجموعه‌ای از انتخاب‌های افراد، متناسب با موقعیت و شرایط‌های گوناگون در زندگی است. این انتخاب‌ها می‌تواند بر روی سلامت فرد تاثیر بگذارد. مردم اغلب با توجه به فرهنگ، هنجارهای اجتماعی، شرایط اقتصادی، ارزش‌ها، باورها، آداب و رسوم، الگوهای دینی، وظایف و مسئولیت و غیره در زندگی خود دست به انتخاب می‌زنند، از این رو افرادی که از درآمد و آموزش بالاتری برخوردارند، فرصت انتخاب بیشتری دارند. البته باید بدانید که این بدان معنا نیست که این افراد همیشه انتخاب درست و سالم خواهند داشت. 

داشتن یک برنامه و هدف برای زندگی، ورزش کردن، دوری از اضطراب و استرس، داشتن تغذیه مناسب، استراحت و خواب کافی، روابط اجتماعی صحیح، دوری از اعتیاد، داشتن رابطه جنسی کنترل شده (در این مقاله بخوانید رابطه جنسی چیست)، یادگیری و آموزش همه می‌تواند جزو انتخاب‌های سالم یک فرد برای سبک زندگی سالم باشد. همچنین در مقابل، برنامه غذایی نادرست و خوردن فست فود و تنقلات، ورزش نکردن، اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی، داشتن رفتارهای هنجار شکن، روابط اجتماعی ناسالم و غیره انتخاب‌هایی برای داشتن یک سبک زندگی ناسالم است. بنابراین این شما هستید که بر اساس انتخاب‌هایی که می‌کنید، سبک زندگی خود را مشخص می‌کنید.

سبک زندگی غلط و ناسالم چیست؟

سبک زندگی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. سبک زندگی هر فرد ممکن است سالم و یا ناسالم باشد. هر فرد باتوجه به انتخاب‌ها، تصمیم‌گیری‌ها اراده و عقاید خود، سبک زندگی خود را تعیین کرده و یا ممکن است با تغییر این موارد، سبک زندگی خود را از ناسالم به سالم و از سالم به ناسالم تغییر دهد.

مهم‌ترین اولویت‌های زندگی هر فرد خوراک، پوشاک، سلامت جسمی و روانی، روابط اجتماعی و خانوادگی است که بیشتر این موارد به دلیل سبک زندگی امروز افراد دچار مخاطره شده است. وضعیت خوراک که باید متعادل و بهداشتی باشد، با مصرف بیش از حد مردن از فست فود و غذاهای نیمه آماده و چرب به کل تغییر کرده و ناسالم شده است. همین باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله، چربی خون، چاقی، کلسترول، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های پوستی و حتی سرطان شده است.

پوشاک از دیگر مسائلی است که باید باتوجه به سن، مقعیت جغرافیایی، فعالیت و راحتی انتخاب شود. اما این در حالی است که امروزه بیشتر لباس‌ها این ویژگی‌ها را نداشته و تنها به دلیل مد روز بودن انتخاب و مصرف می‌شود.

از نگاه روابط اجتماعی باید بگویم که امروزه با آمدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، افراد از یکدیگر دور شدند و شاهد کاهش رفت و آمدهای خانوادگی و اعتیاد به فضای مجازی هستیم که این باعث بروز بسیاری از بیماری‌های روحی روانی مانند افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود.

نداشتن یک برنامه ورزشی و فعالیت بدنی درست، نداشتن استراحت و خواب کافی، اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی، نداشتن هدف و برنامه برای زندگی، داشتن روابط جنسی کنترل نشده، نداشتن ارتباط صحیح با خداوند، نداشتن یک برنامه آموزشی و یادگیری و به روز بودن همه می‌تواند رفتارها و انتخاب‌های نادرست برای داشتن یک سبک زندگی ناسالم باشد که خود آغاز کننده بسیاری از بیماری‌ها مانند بلوغ زودرس، پیری زودرس، یائسگی زودرس، بسیاری از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری و اختلالات روانی، اختلالات جنسی، آسیب‌های اجتماعی و افزایش مرگ و میر است که امروزه بیشتر و بیشتر شاهد آنها در جامعه هستیم. 

سبک زندگی غلط و ناسالم چیست؟

 

مقایسه سبک زندگی سالم و ناسالم

می‌توان گفت که باتوجه به سلامت افراد دو نوع سبک زندگی سالم و ناسالم داریم. تغذیه خوب، ورزش و خواب کافی 3 پایه اساسی برای سبک زندگی سالم هستند که به افراد انرژی داده و باعث تناسب اندام و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. نه تنها این بلکه این نوع سبک زندگی تاثیر بسزایی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد دارد. در مقابل آنها افرادی قرار دارند که سبک زندگی ناسالمی برای خود انتخاب کرده‌اند و به همین دلیل با بسیاری از بیماری‌ها، ناتوانی‌ها و گاهی حتی مرگ مواجه می‌شوند. 

تغذیه و رژیم غذایی: تغذیه رابطه مستقیمی با سلامتی دارد. مصرف مداوم فست فود و داشتن یک رژیم غذایی نامناسب ممکن است شما را به فردی چاق و دارای مشکلات قلبی و عروقی تبدیل کند. این دقیقا برعکس اتفاقی است که با داشتن یک رژیم غذایی سالم به آن می‌رسید.

استراحت و خواب کافی: خواب سالم و کافی لازمه شروع یک روز جدید است. این مورد نه تنها در کار و انرژی شما تاثیر گذاشته، بلکه در خلق و خو شما و روند بهبود بدن نیز تاثیر گذار است و برعکس، کمبود خواب می‌تواند باعث تحریک پذیری، عدم تمرکز، ایجاد احساسات منفی و غیره شود.

ورزش: ورزش تاثیر مستقیمی در سلامت جسمی و روانی شما خواهد داشت. تفاوت فردی که ورزش می‌کند و فردی که به فعالیت بدنی خود اهمیتی نمی‌دهد کاملا مشهود است زیرا ورزش هم در جسم و هم در روان او تاثیر می‌گذارد.

اعتیاد: اعتیاد به هر ماده‌ای بخشی از زندگی به سبک ناسالم است. در مقایسه با افرادی که سبک زندگی ناسالم دارند، افراد با سبک زندگی سالم ممکن است برای مثال یا سیگار را ترک کرده باشند یا مصرف آن را در حد اعتدال نگه داشته باشند. این می‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد.

سلامت روان: استرس و اضطراب بیش از حد منجر به مشکلات مختلف سلامتی می‌شود. بدن افراد با استرس زیاد باعث درد عضلانی، سر درد، اختلالات خواب و غیره می‌شود. معمولا این افراد در بر قراری ارتباط با دیگران به مشکل بر می‌خورند.

مقایسه سبک زندگی سالم و ناسالم

تفاوت سبک زندگی فعال و غیر فعال

فردی که فعال است سالم و پر انرژی بوده و روحیه بهتری نسبت به فردی که غیر فعال است دارد.

فردی که غیر فعال است بیشتر روز را بی تحرک بوده و همین باعث بروز بیماری‌هایی مانند چاقی، افسردگی، اضطراب، دیابت و غیره می‌شود.

فردی که سبک زندگی فعالی دارد از زندگی خود لذت برده و بدن و روان سالمی دارد.

کدام بیماری با سبک زندگی رابطه مستقیم دارد؟

بیماری‌هایی مانند استرس مزمن، چاقی، قلبی و عروقی، دیابت، برخی از سرطان‌ها، مشکلات گوارشی، بیماری‌های ستون فقرات و گردن، افسردگی و غیره با سبک زندگی فرد رابطه مستقیم دارند.