بهترین کود برای گل‌های آپارتمانی چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین کود برای گل‌های آپارتمانی

انتخاب بهترین کود برای گل‌های آپارتمانی به همین سادگی‌ها هم نیست. اینکه چه نوع گلی دارید و گیاه شما در چه مرحله‌ای از رشد است در انتخاب کود نقش بسیار مهمی دارد. البته این دو فاکتور مهم جدا از فاکتور اندازه گلدان است. در واقع برای اینکه یک گلدان گل وضعیت ایده‌آل و خوبی برای رشد داشته باشد، باید گلدان، کود، رطوبت، هوا، نور و فاکتورهای بسیار دیگری را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم رشد زیبای گل را نظاره کنیم. کود گلدان یا خاک گلدان یک بخش مهم از همه آن چیزی است که گل برای ادامه حیات به آن نیاز دارد.

کود برای گل و گیاه چه اهمیتی دارد؟

کود برای گل و گیاه همانقدر مهم است که غذا برای انسان. تمام مواد مغذی که گیاه برای رشد و شادابی به آن نیاز دارد، از طریق کود وارد سیستم حیاتی گیاه می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که کود خوب و غنی در اختیار گیاه قرار بگیرد تا بتواند به خوبی رشد کند و شاداب و سرحال بماند. 

البته این موضوع را حتما می‌دانید که هر چیزی باید به اندازه و متناسب استفاده شود. در واقع استفاده بی‌‌اندازه و نامناسب و بی‌موقع از کود صدمات شدید و حتی جبران‌ناپذری به گیاه می‌زند و می‌تواند باعث نابودی گیاه شود. 

مهم است بدانید که بر اساس شرایط اختصاصی گیاه و نوع گیاه از چه کودی برای رشد و سلامتی آن استفاده کنید. 

این نکته را نیز باید بدانید که همه گیاهان در اثر آبیاری به مرور زمان مواد مغذی که در خاک‌شان‌ است، از دست می‌دهند. در واقع آب، مواد مغذی موجود در خاک را به مرور زمان می‌شوید و از بین می‌برد؛ این مواد مغذی از طریق حفره‌ای که در زیر تمام گلدان‌ها وجود دارد، خارج می‌شود. در نتیجه پس از مدت زمانی خاک گلدان هیچ نوع مواد مغذی ندارد و به هیچ وجه برای گیاه مناسب نیست و نمی‌تواند زمینه‌ساز رشد و سرحالی و شادابی آن شود. از همین جهت بسیار بسیار مهم است که در فواصل زمانی مشخص، حتما خاک گیاه را با انواع کودهای موجود و مناسب غنی کنید تا گیاه شما خوراک سالم داشته باشد و بتواند زندگی سالمی را تجربه کند. 

*روش خشک کردن دسته گل +ساخت دسته گلهای ابدی

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

به طور کلی در فروشگاه‌های گل و گیاه، انواع کود گیاهان آپارتمانی موجود است. واژه بهترین برای هیچ کود گیاهی صدق نمی‌کند. هر کود گیاهی برای گل و گیاه خاصی می‌تواند بهترین یا بدترین باشد. بنابراین باید بدانید که برای هر گیاه از چه نوع کودی استفاده کنید؛ یا به عبارت دیگر باید بدانید که بهترین کود برای گیاه شما چیست. 

انواع کودهای گیاهی گل‌های آپارتمانی

کود سه بیست (20-20-20)

استفاده از کود سه بیست برای گل‌های اپارتمانی بسته به نوع گیاهی که دارید، امکانپذیر است. البته باید بدانید که بسته به نوع گیاه از کدام نوع کود سه بیست استفاده کنید. 

در ترکیب کود سه بیست از 20 درصد از هر عنصر NPK استفاده می‌شود؛ نیتروژن، فسفر و پتاسیم. سه بیست یک کود قوی است و برای هر گیاهی مناسب نیست. 

به جز نیتروژن، فسفر و پتاسیم، در اکثر کودهای سه بیست از ترکیبات  پرکننده و مفید برای گیاه استفاده می‌شود. از جمله این ترکیبات پر کاربرد که به بهبود سلامت گیاه کمک می‌کنند، کلسیم، منیزیم و دیگر عناصر کمیاب هستند. 

به طور کلی، زمانی که شرایط خاک گیاه شما مساعد است، می‌توانید کود سه بیست را به فرم 10-10-10 رقیق کنید. این میزان برای استفاده مداوم در خانه یا محل کار، چمن، بستر باغ و سبزیجات کافی است.

کود سه بیست خواصی چند وجهی دارد که اساسا برای بهبود حاصل خیزی خاک استفاده می‌شود. بد نیست بدانید که این کود را می‌توان بر روی گیاهانی که در گلدان‌های آویز رشد ‌می‌کنند هم استفاده کرد تا به این ترتیب مقدار کود تخلیه شده از زیر آنها را جبران کند.  کود سه بیست در افزایش قابل توجه پوشش برگ و رشد رویشی بسیار موثر است و میزان فتوسنتز گیاه را به حداکثر می‌رساند. از طرفی به گلدهی و باردهی گیاهان نیز کمک می‌کند. 

حتما لازم است برای مدت کوتاهی از دوز کامل کود سه بیست استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه و راضی ‌کننده برسید. 

کود سه بیست یک کود رشد سریع گیاهان آپارتمانی است؛ زیرا ترکیب متعادلی ازت، فسفر و پتاسیم است. از همین جهت به مدد این کود گیاه می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و رشد خوبی داشته باشد. 

انواع کود سه بیست

سه بیست مایع

کود سه بیست مایع برای گیاهان گلدانی، گل رز و گیاهان زینتی استفاده می‌شود. این نوع کودها ترکیبات خود را به سرعت آزاد کرده و در خاک نفوذ می‌کنند، بنابراین کودهای زود رهش هستند. 

کود مایع  سه بیست به دو صورت آماده و آماده مخلوط تولید و عرضه می‌شود.  کودهای مایع بلافاصله در دسترس گیاهان هستند، اما باید در دفعات بیشتری استفاده شوند. برخی از کودهای مایع سه بیست را می توان به صورت محلول پاشی استفاده کرد. توجه داشته باشید که حتما باید خاک اطراف گیاهان با کود مایع مرطوب شود.

کود سه بیست مایع که باید با آب مخلوط شود، غلیظ‌تر و البته گران‌تر است، اما در عوض میزان کود بیشتری را بعد از ترکیب با آب فراهم می‌کند. این در حالی است که کود سه بیست مایع آماده راحتی استفاده و مصرف بیشتری دارد و بلافاصله بعد از خرید قابل استفاده هستند. 

کود سه بیست پودر

کودهای پودر سه بیست ابتدا باید با آب مخلوط شوند تا حالت مایع پیدا کنند. 

کود گرانول سه بیست

کود گرانول سه بیست شکل دانه‌ای شکل و جامد کود است که به ذرات کوچک و گرد تبدیل شده است. این کود در اطراف خاک گیاهان پخش می‌شود و با هر بار آبیاری مواد مغذی لازم به گیاه می‌رسد. 

به طور کلی کود سه بیست برای بیشتر گیاهان آپارتمانی مناسب است. از جمله دیفن باخیا، رز، قاشقی، گندم، سانسوریا، کاج مطبق، کاکتوس، پتوس و ... . البته حتما حتما بسته به میزان نیاز گیاه به این کود از مقدار مناسبی استفاده کنید و هرگز بیش از اندازه استفاده نکنید. در واقع تصور نکنید که استفاده بیش از اندازه بی ضرر نیست. هر چیزی اگر بی‌اندازه و بی‌جا استفاده شود، حتما آسیب‌رسان خواهد بود. 

کود سفید

کود سفید برای گل‌های آپارتمانی هم استفاده می‌شود؛ اما استفاده از این کود شرایط خاصی دارد. کود سفید همان کود نیتروژن یا کود ازت است که عنصر نیتروژن گیاهان مختلف را تامین می‌کند. نیتروژن برای رشد و نمو و سلامتی گیاه ضروری است. 

اگر نیتروژن گیاه کم شود، فوتوسنتز گیاه کم می‌شود، در نتیجه برگ گیاه زرد می‌شود. 

انواع کود سفید

نیترات آمونیوم 

نیترات آمونیوم یک کود شیمیایی سفید غلیظ است. مشکل اصلی در استفاده از این مدل کود سفید جذب زیاد آن برای آب است. 

اوره 

اوره هم یک کود شیمیایی سفید غلیظ است. اوره نیز جذب زیادی برای آب دارد و باید پوشش داده شود تا در حالت خشک و دانه‌ای بماند.

فرم اوره 

فرم اوره از واکنش بین اوره و فرمالدئید تولید می‌شود. با استفاده از این کود، شکل رشد گیاه یکنواخت‌تر و پایدارتر از منابع استاندارد نیتروژن خواهد شد و رشد ریشه را نیز افزایش خواهد داد.

سیانامید کلسیم 

سیانامید کلسیم از واکنش کاربید کلسیم و گاز نیتروژن در دماهای بالا تولید می‌شود؛ واکنش قلیایی بسیار دارد و با خاک‌های اسیدی سازگار است. 

برای کدام گیاهان از کود سفید استفاده کنیم؟

باید بدانید که کود سفید همه کاره است و می‌تواند برای طیف وسیعی از گیاهان، از سبزیجات و گل‌ها گرفته تا درختان و درختچه‌ها استفاده شود. ترکیب مواد مغذی آن را می‌توان برای رفع نیازهای خاص انواع مختلف گیاهان تنظیم کرد؛ اما برای درک بهتر این موضوع که آیا گیاه شما به کود سفید نیاز دارد یا نه، می‌توانید توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید. 

به طور کلی کود سفید یا کودهای نیتروژنی باید برای تکمیل و تعادل عرضه نیتروژن موجود در خاک استفاده شوند. بنابراین اگر می‌دانید که نیتروژن خاک شما کم و محدود شده‌ است، استفاده از کود سفید مجاز است. در نظر داشته باشید که بیش از حد استفاده کردن از این کود می‌تواند به گیاه آسیب برساند. حتی آسیب‌های جبران‌ناپذیر. 

زمانی که خاک بسیار شنی یا از نظر بافت و یا رنگ روشن باشد، می‌توانید از کود سفید استفاده کنید. 

بهترین کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

بهترین کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

در نظر داشته باشید که استفاده از هر کود برای هر گیاه بسته به شرایط و نوع گیاه بسیار متفاوت است. ممکن است کودی برای گیاهی کاملا مناسب باشد و موجبات رشد و سلامتی گیاه را فراهم کند، اما همان کود برای گیاه دیگری کاملا نامناسب باشد و منجر به نابودی گیاه شود. بنابراین خیلی خود را درگیر واژه "بهترین" نکنید. 

بهتر است بگوییم، بهترین کود برای گیاه من با این ویژگی‌های اختصاصی و شرایط خاصی که دارد، کدام است؟ به این ترتیب حتما حتما به نتیجه دلخواه و راضی کننده خواهید رسید. 

اما به طور کلی باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از کودهای ارگانیک و خانگی که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانند برای بیشتر گیاهان مناسب باشند. با این حال پیش از استفاده از هر یک از این کودها حتما با یک متخصص گل و گیاه مشورت کنید. 

کود کمپوست

کود کمپوست، کودی است که از تجزیه و تحلیل آلی مواد گیاهی و حیوانی تولید می‌شود و می‌توان به آن لقب بهترین کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی را داد. این کود حاوی مواد آلی غنی مانند کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر کمیاب دیگر است. 

افزایش حاصلخیزی خاک و بهبود ساختار خاک، افزایش تهویه و زهکشی خاک، افزایش توانایی نگهداری رطوبت خاک، افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید در خاک، افزایش تولید و رشد گیاهان از جمله مزایای استفاده از این کود است. 

کود حیوانی

کود حیوانی شامل مواد آلی تولید شده از فضولات حیوانات مانند گاو، اسب، مرغ، گوسفند و… است. این کودها حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر عناصر معدنی مهم برای رشد گیاهان هستند و می‌تواند بهترین کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی باشد.

کود گاوی، کود گوسفندی، کود اسبی، کود مرغی از جمله کودهای حیوانی هستند. 

  • کود گاوی دارای رطوبت بالا و قابلیت تجزیه آهسته‌تری نسبت به برخی از کودهای حیوانی دیگر مانند کود اسبی است. کود گاوی دارای مقدار زیادی عناصر مغذی نظیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که برای رشد و تغذیه گیاهان بسیار مفید هستند.
  • کود گوسفندی دارای غلظت بالای پتاسیم است و به همین دلیل برای گیاهانی که نیاز زیادی به پتاسیم دارند، بسیار مفید است. کود گوسفندی نسبت به کود گاوی به صورت خشک‌تر است و تجزیه آن نیز سریع‌تر است.
  • کود اسبی به دلیل خشک بودن و تولید حرارت، سریع‌تر تجزیه می‌شود و مواد مغذی موجود در آن به راحتی توسط گیاهان جذب می‌شود. کود اسب همچنین می‌‌تواند بهبودی در خاک‌ های چسبنده و سنگین ایجاد کند و خاک را برای رشد گیاهان آپارتمانی مناسب‌تر کند.
  • کود مرغی یکی از کود های حیوانی بسیار با ارزش است، زیرا حاوی مقادیر زیادی از عناصر غذایی از قبیل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، سدیم و گوگرد است. کود مرغی برای گیاهان آپارتمانی که در خاک‌‌های بافت متوسط هستند و به نیتروژن و فسفر نیاز زیادی دارند، بسیار موثر است.

مزایای مهم کود حیوانی ارگانیک

با استفاده از انواع کودهای حیوانی ارگانیک، گیاهان آپارتمانی تغذیه متوازن، بهبود رشد و توسعه یکنواخت را تجربه خواهند کرد. 

کودهای حیوانی اثر بخشی بالایی دارند؛ زیرا از منابع طبیعی و آلی تولید می‌شوند و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را به صورت طبیعی و قابل جذب تامین می‌کنند.

همچنین استفاده از کودهای حیوانی بهبود ساختار خاک را تسهیل می‌کند. این کودها مواد آلی را به خاک اضافه می‌کنند که باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب و افزایش تهویه خاک می‌شود. این ویژگی‌‌ها باعث ایجاد یک محیط مساعد برای رشد ریشه‌ها و جذب مواد مغذی توسط گیاهان می‌شود.

به علاوه استفاده از کودهای حیوانی به عنوان منبع تغذیه برای گیاهان آپارتمانی، باعث حفظ تنوع زیستی محیط و اکوسیستم خانه می‌شود.

استفاده از کودهای حیوانی به کاهش آلودگی محیط زیست کمک زیادی می‌کنند. این کودها در زمینه محافظت از خاک، آب و هوا و منابع طبیعی بسیار موثرتر و پایدارتر عمل می‌کنند.

البته حتما و همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که برای انتخاب کود ارگانیک مناسب گیاهان آپارتمانی خود، باید به نیازهای خاص هر گیاه و ویژگی‌‌های خاک آن توجه کنید. باید بدانید که استفاده بیش از حد از این کودها می‌تواند باعث آلودگی خاک و محیط زیست شود. 

کودهای خانگی

کودهای خانگی

کود پوست موز

احتمالا می‌دانید که  موز دارای مقادیر پتاسیم بالایی است، همچنین مقداری نیتروژن، فسفر و منیزیم نیز در پوست موز وجود دارد که با رهایش آهسته در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. از آنجایی که امکان آلوده شدن پوست موز توسط قارچ‌ها وجود دارد، بهترین کار پودر کردن پوست‌های خشک آن یا تهیه کنسانتره و مصرف آن به صورت آبدهی است.

*فواید پوست موز برای دندان + چطور با موز دندانهایمان را سفید کنیم

تفاله قهوه

تفاله‌های قهوه اسیدیته خنثی مایل به اسیدی دارند، با این حال سرشار از نیتروژن بوده که رهایش سریعی در این مورد دارد، اما پتاسیم و فسفر موجود در این ترکیب به آهستگی رها شده و وارد ریشه می‌شود.

آب آکواریوم

آب آکواریوم محلول مناسب و آماده‌ای برای تغذیه گیاهان است. این آب حاوی عناصر موجود در فضله‌های ماهی است که در بسیاری از نقاط دنیا در سیستم‌های سه گانه برای تغذیه گیاهان استفاده می‌شود که در سیستم آکواپونیک کشت شده‌اند.

تفاله چای 

پودر تفاله چای (چای سیاه و چای سبز) برای گیاهان آپارتمانی علی الخصوص لگونیا و بنفشه آفریقایی مفید است. این تفاله‌ها حاوی تانیک اسید هستند که pH را کاهش می‌دهد، همچنین غلظت‌های بالایی از عناصر مغذی دارند که به رشد گیاهی قوی و سالم کمک می‌کند.

پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ منبع مناسبی از کلسیم است و می‌تواند موجب قلیایی شدن خاک شود. پوست تخم مرغ باید به صورت پودر شده استفاده شود. به دلیل قلیایی بودن بسیاری از خاک‌های کشور، در زمان استفاده از پوست تخم مرغ، حتما استفاده از یک عامل اسیدی کننده نیز ضرورت دارد. 

نحوه کوددهی به گیاهان

در ابتدا خاک را تست کنید. برای اینکه بهترین کود گیاه آپارتمانی را بشناسید حتما باید ترکیبات خاک خود را بشناسید. برای تست خاک گیاه می‌توانید از کیت‌های آزمایشگاهی که در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی موجود است، استفاده کنید. نتیجه به دست آمده به شما کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز خاک که برای رشد گیاه لازم است، شناسایی کنید و بهترین کود را برای گیاه استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید. 

برای استفاده از کود ارگانیک یا غیر ارگانیک مختارید، اما به این نکته توجه داشته باشید که کود‌های ارگانیک در خاک به مواد غیر ارگانیک و قابل مصرف برای گیاه، تجزیه می‌شوند. بنابراین، نتیجه دیرتر حاصل خواهد شد؛ اما سلامت خاک را تضمین می‌کنند.

این در حالی است که کود‌های غیر ارگانیک مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به سرعت تامین می‌کنند. در نتیجه گیاه سریع رشد می‌کند. چنانچه هدف شما فقط و فقط رشد سریع گیاه است، از کود غیر ارگانیک استفاده کنید، اما اگر گل‌هایی با طول عمر بالا می‌خواهید، کود ارگانیک را انتخاب کنید.

کلام آخر

برای استفاده از کود گیاهان آپارتمانی یا خرید کود گیاهان آپارتمانی حتما با یک متخصص گل و گیاه مشورت کنید؛ خصوصا اگر در این رابطه هیچ سررشته و تخصصی ندارید. به یاد داشته باشید که بهترین کود برای گل‌های آپارتمانی باید با توجه به شرایط اختصاصی هر گیاه انتخاب و استفاده شود.