فواید پوست موز برای دندان، سفیدی و درخشش آن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
فواید پوست موز برای دندان

اگرچه برای نگهداری از پوست و مو و دندان‌ها مواد شیمیایی بهداشتی زیادی در بازار وجود دارد، اما این روزها استفاده از مواد طبیعی برای این کار رواج بیشتری پیدا کرده‌اند زیرا نه تنها در دسترس‌تراند بلکه ارزانتر از محصولات تجاری بوده و عوارض جانبی به مراتب کمتری دارند. یکی از مواد طبیعی که می‌تواند برای داشتن دندان‌های سفیدتر و درخشان‌تر موثر باشد، پوست موز است. در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد فواید پوست موز برای دندان بیشتر توضیح دهیم پس ما با همره باشید.

دندان‌های سفیدتر با ماسک موز

بسیاری از شما در مورد خواص پوست موز برای صورت شنیده‌اید اما در این مقاله می‌خواهیم بگوییم موز و پوست آن می‌توانند تاثیر شگرفی در مراقبت از دندان نیز داشته باشند. موز یک میوه‌ی استوایی با مواد معدنی فراوان است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به پتاسیم و منیزیم اشاره کرد. پتاسیم و ترکیبات آن یکی از عناصری است که برای خواص سفید کنندگی‌اش شناخته شده است. برای مثال خاکستر چوب دندان‌ها را سفید می‌کند زیرا حاوی هیدروکسید پتاسیم است. همچنین برخی خمیردندان‌های حاوی نیترات پتاسیم تاثیر زیادی برای سفید کردن دندان و از بین بردن لکه‌های سطحی دارند.

دندان‌های سفیدتر با ماسک موز

بنابراین بسیاری از افراد معتقدند که میوه موز نیز می‌تواند به دلیل داشتن پتاسیم به عنوان یک سفید کننده دندان استفاده شود. همچنین نباید از خواص پوست موز برای لثه نیز غافل شوید. بر اساس ‌مطالعه‌ای که در سال 2015 روی پوست موز انجام شد، مشخص شد که این ماده فعالیت ضد باکتریایی بر علیه A.actinomycetemcomitans و P. gingivalis دارد باکتری‌هایی که مسئول ایجاد بیماری‌های پریودنتال مانند التهاب لثه و پریودنتیت هستند و از این رو استفاده‌ی روزانه از ماسک موز می‌تواند موثر باشد.

روش استفاده از موز برای سفیدی دندان

برای بهره‌بری از فواید پوست موز برای دندان، کافی است یک برش از آن را روزانه به مدت 2 دقیقه روی دندان خود بگذارید و سپس دندان‌هایتان را بشویید. با استفاده از این روش بعد از چند هفته خواهید دید که دندان‌های سفید‌تری دارید. شما می‌توانید از پوست موز خشک شده نیز برای این کار استفاده کنید.

آیا خواص پوست موز برای دندان اثبات شده است؟

ممکن است از بسیاری از افراد در مورد فواید پوست موز برای سفیدی دندان شنیده باشید اما دندانپزشک‌ها نظر دیگری دارند. متاسفانه هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که تاثیر فواید پوست موز برای دندان را نشان دهد. با این حال در حالی که انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) ادعا نمی‌کند که پوست موز ابزار مناسبی برای سفید کردن دندان است – با این حال این را هم نمی‌گویند که این کار را هم نمی‌کند. 

چیزی که قطعاً مشخص است این است که موز نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر مانند پرتقال، لیمو و ... تاثیر بهتری برای تقویت قوای دندانی و حتی سفیدی آن دارد. زیرا میوه‌های دیگر به دلیل خاصیت اسیدی‌شان می‌توانند حتی مضر باشند و آسیب برسانند. 

مضرات پوست موز برای دندان

در حالی که فواید پوست موز برای دندان مشخص نشده است، اما حتی بعضی مضرات احتمالی وجود دارد که در کمین است و باید مراقبشان باشید. این نکته در مورد استفاده از پوست موز برای صورت، ماسک پوست برای جوش صورت، آکنه، زگیل و ... نیز صدق می‌کند.

موز حاوی سطوح بالایی از گلوکز، فروکتوز و ساکارز است که منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. به همین ترتیب، علیرغم فواید مواد مغذی موجود در موز، اسید و قند موجود در آن برای دندان‌ها مضر است، زیرا این قندها منجر به نرم شدن مینای دندان می‌شوند.

جایگزین‌های سفید کننده دندان

درست است که شواهد علمی از فواید پوست موز برای دندان پشتیبانی نمی‌کند اما هنوز جایگزین‌های طبیعی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. 

جایگزین های سفید کننده دندان

  • توت فرنگی. توت فرنگی دارای غلظت اسید مالیک بالایی است که اغلب در انواع خاصی از خمیردندان یافت می‌شود. 
  • سیب، کرفس و هویج
  • انواعی از سبزیجات
  • پنیر
  • آدامس‌های بدون قند
  • نوشیدن آب فراوان
  • جوش شیرین
  • و..

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقالات مشابه مانند ویژگی خمیر دندان استاندارد مراجعه کنید.