خروج تکه گوشت همراه خون قاعدگی نشانه چیست؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خروج تکه گوشت همراه خون قاعدگی

دوران قاعدگی یکی از چرخه‌های طبیعی برای همه زنان و دختران در سنین باروری است. ممکن است این دوران برای برخی همراه با درد و خونریزی شدید باشد، اما این دوران برای سلامت باروری زنان بسیار مهم است. میزان و نوع خونریزی قاعدگی در هر زن متفاوت است و در هر شرایط ممکن است تغییر کند. حتی یک استرس کوچک می‌تواند تغییرات بسیاری را در دوره قاعدگی شما ایجاد کند که این تغییرات کاملا طبیعی بوده و هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند، اما در برخی شرایط خروج بافت و یا تکه گوشت در هنگام قاعدگی همراه با خونریزی می‌تواند نگران کننده و خطرناک باشد و نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. حال اگر شما هم این مشکل را تجربه کردید و یا به دنبال علت آن هستید، این مطلب از گهواره را از دست ندهید.

علت خروج تکه گوشت همراه خون قاعدگی 

دوره قاعدگی یا پریود یکی از مهم‌ترین چرخه‌های طبیعی در زنان و دختران است که در سنین باروری آنها اتفاق می‌افتد. هر ماه رحم با ضخیم شدن و غنی شدن رگ‌های خونی پوشش داخلی خود را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. اگر هیچ اسپرمی تخمک را بارور نکند و زن به اصطلاح باردار نشود، این پوشش داخلی رحم ریخته و به صورت خون از طریق واژن خارج می‌شود و این چرخه از ابتدا دوباره شروع به کار می‌کند.

چرخه قاعدگی در هر فرد و در هر شرایط متفاوت است. با اینکه ممکن است برای برخی همراه با درد و خونریزی بیش از حد باشد، اما طبیعی بوده و برای سلامت باروری زنان بسیار مهم است. خونریزی قاعدگی در افراد متفاوت است در برخی می‌تواند بسیار کم، عدم خونریزی در برخی از دوره‌ها، خونریزی بیش از حد و یا همراه با لخته در طول دوره قاعدگی باشد.

این کاملا طبیعی است که شما در دوره قاعدگی خود هر از گاهی متوجه خروج تکه گوشت یا بافتی شوید. این‌ها لخته‌های خونی هستند که ممکن است حاوی بافت باشند. پوشش داخلی رحم شما به نام آندومتر به دلیل عدم بارداری تخریب شده و از دهانه رحم و واژن شما خارج می‌شود. به همین دلیل در برخی اوقات شما ممکن است شاهد خروج لخته‌های خونی حاوی بافت و یا تکه گوشت باشید. اما دقت داشته باشید خروج این تکه‌ها و بافت‌ها اگر در روزهای اول قاعدگی باشد، معمولا طبیعی هستند، اما در صورتیکه این لخته‌ها بسیار بزرگ، همراه با درد، مکرر و به سختی از شما خارج شوند، مسئله می‌تواند جدی و خطرناک باشد. در برخی موارد تکه‌های گوشت می‌تواند نشان دهنده پولیپ رحمی یا بارداری خارج از رحم باشد که در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کنید.

خروج تکه گوشت همراه خون قاعدگی

خروج تکه گوشت سفید همراه خون قاعدگی از واژن

معمولا خروج تکه گوشت بصورت لخته در روزهای اول قاعدگی طبیعی است، اما اگر این اتفاق مکرر باشد و یا این لخته‌ها بزرگ و همراه با درد باشد، می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. در برخی موارد علائم خروج تکه گوشت همراه با خون قاعدگی و سقط جنین کاملا مشابه است و بسیاری از زنان باردار قبل از آنکه متوجه بارداری خود شوند، به این صورت سقط خود به خودی را تجربه می‌کنند. 

تکه‌های سفید رنگی که ممکن است در دوران قاعدگی از واژن شما خارج شوند، بخشی از لایه آندومتر یا همان دیواره داخلی رحم است که به دلیل عدم بارداری فرو می‌ریزند. این مسئله کاملا طبیعی است و همیشه به معنای سقط جنین و یا مشکلات دیگر نخواهد بود. اما اگر این اتفاق همراه با درد و افزایش خونریزی بود و یا بصورت مکرر اتفاق افتاد، حتما در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

خروج تکه گوشت از واژن در بارداری

لکه بینی و خونریزی در زمان بارداری بسیار شایع است و دلایل مختلفی دارد. لکه بینی در بارداری معمولا بسیار خفیف و به رنگ قهوه‌ای یا صورتی دیده می‌شود، اما خونریزی در این دوران مانند دوران قاعدگی است که مادران را هراسان و نگران می‌کند، اما باید بدانید خونریزی در ماه‌های اول و اوایل بارداری خطرناک نبوده و ناشی از تغییرات بارداری است.

در 12 هفته اول بارداری احتمال سقط جنین و خروج تکه گوشت به همراه خونریزی زیاد است. در بیشتر مواقع این موارد همراه با درد و گرفتگی شکم است. علاوه بر آن زنان بارداری که مبتلا به پولیپ دهانه رحم هستند، در بارداری هم ممکن است خونریزی داشته باشند. بنابراین در دوران بارداری با مشاهده هرگونه خونریزی به همراه درد و خارج شدن لخته و یا تکه گوشت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خروج تکه گوشت از واژن در بارداری

لخته سفید در پریودی نشانه چیست؟

لخته‌های خون در دوران قاعدگی حاوی مخلوطی از سولو‌های خونی، بافت پوشش رحم و پروتئین‌های موجود در خون است. در طول دوران قاعدگی، سلول‌های پوشش داخلی رحم یا همان آندومتر از بدن خارج می‌شوند. در این شرایط، پروتئین‌هایی آزاد می‌شود که باعث انعقاد خون در رحم می‌شود و از ادامه خونریزی جلوگیری می‌کند.

هنگامی که جریان خون بسیار باشد، پروتئین‌های انعقادی در خون ممکن است شروع به جمع شدن کرده و در نتیجه لخته‌های قاعدگی را تشکیل دهند. این اتفاق معمولا زمانی اتفاق می افتد که خون قاعدگی قبل از خروج از بدن در رحم یا واژن جمع شود. لخته خون سفید و یا صورتی روشن در دوران قاعدگی 3 دلیل متفاوت دارد که عبارتند از:

  • سطح پایین استروژن یا کم خونی

اگر در دوره‌های قاعدگی خود چندین بار با لخته‌های سفید یا صورتی رنگ مواجه شدید، احتمال پایین بودن سطح هورمون استروژن در شما بسیار بالا است. یکی دیگر از پایین بودن علائم سطح پایین استروژن، خشکی واژن است. در صورت مشاهده این دو علائم توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید.

  • تخمک گذاری

در صورتیکه در اواسط سیک تخمک گذاری با لخته خون سفید یا صورتی مواجه شدید، نگران نباشید. این امر کاملا طبیعی و نرمال است.

  • سرطان دهانه رحم

در صورتیکه خروج لخته‌های سفید و یا صورتی تنها به زمان قاعدگی محدود نمی‌شوند و شما روزانه آنها را مشاهده می‌کنید، می‌تواند خطرناک بوده و نشانه سرطان دهانه رحم باشد. این موضوع را حتما با پزشک خود مطرح کنید.

لخته سفید در پریودی نشانه چیست؟

علت خارج شدن چیزی شبیه پوست از رحم

دلایل متفاوتی می‌تواند باعث بروز چنین عارضه‌ای شود که عبارتند از:

  • حاملگی خارج از رحم
  • سقط جنین
  • توده‌های داخلی رحم
  • سرطان دهانه رحم
  • سندرم پلی کیستیک تخمدان
  • مصرف برخی از داروها
  • پولیپ و فیبروم رحم
  • شرایط تیروئید
  • برخی از انواع بیماری‌ها

علت دفع بافت سفید از رحم در پریود

دفع لخته خون در دوران قاعدگی طبیعی و نرمال است، اما اگر لخته خون را بصورت مکرر، همراه با درد و با فشار زیاد مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. علت دفع بافت سفید از رحم در پریود می‌توند به دلیل کم خونی، سطح پایین استروژن، تخمک گذاری و سرطان دهانه رحم باشد.