قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان موثر است؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از مشکلات دستگاه تولید مثل زنان است که در افراد در سنین مختلف و با شرایط فیزیکی مختلف رخ می‌دهد و می‌تواند مشکلاتی در چرخه‌ی قاعدگی ایجاد کرده و با تغییرات هورمونی منجر به بروز نشانه‌هایی در بدن شوند. همچنین کیست تخمدان در بارداری نیز مشکل ساز است و می‌تواند به منجر به کاهش شانس باروری شود. خوشبختانه در کنار انواع درمانهای خانگی مانند خودداری از مصرف غذاهای مضر برای کیست تخمدان، روشهای درمانی قطعی و مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به تاثیر قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان بپردازیم. 

قرص دزوسپتيو چيست؟

قرص دزوسپتيو یکی از انواع قرصهای هورمونی است که کاربرد اصلی آن برای جلوگیری از بارداری یا کنتراسپتیو است و مانند قرص ال دی، قرص دزولست، قرص مارولون (مارولین) و قرص کنتراسپتیو دی یکی از انواع قرص اورژانسی محسوب می‌شود. ( در این مقاله در مورد عوارض قطع قرص مارولین بیشتر بخوانید.) با این حال به عنوان یکی از اثرات جانبی می‌تواند برای درمان سندروم پلی کیستیک و درمان کیست تخمدان، درمان عارضه‌ی فيبروكيستيك پستان از نوع خوش خیم استفاده می‌شود. استفاده از قرص دزوسپتیو برای تنظیم قاعدگی، کاهش حجم و شدت خونریزی در دوره‌ها و کاهش درد نیز از دیگر موارد مصرف این قرص است. این قرص به صورت قرص دزوسپتیو قرص خوراکی 0.15 mg/30 ug در بازار موجود است و از آنجایی که یک قرص هورمونی محسوب می‌شود توصیه شده که بدون تجویز پزشک مصرف نشود. بسیاری از افراد از قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان استفاده می‌شود. 

آیا قرص سیبل در درمان کیست تخمدان موثر است؟ |دوز مجاز و عوارض مصرف

قرص دزوسپتيو چيست

نحوه مصرف قرص دزوسپتیو

قرص دزوسپتیو سبز رنگ برای کیست تخمدان دو دوره‌ی 21 و 28 روزه دارد. در قرص 21 روزه، به مدت 21 روز، هر روز یک قرص مصرف شده و سپس یک دوره‌ی 7 روزه استراحت داده می‌شود و سپس دوره‌ی بعدی به تجویز پزشک و در صورن نیاز آغاز می‌شود. در قرص 28 روزه شرایط کمی متفاوت است. فرد باید به مدت 28 روز قرص را مصرف کند و بعد از آن به مدت 7 روز یک قرص غیرفعال مصرف کند. سپس در صورت نیاز دوره‌ی بعدی آغاز شود.

نحوه اثر گذاری قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان

برای آنکه با اثرگذاری این قرص برای درمان کیست آشنا شوید، باید ابتدا بدانید کیست چطور تشکیل می‌شود. فولیکول حاوی مایعی است که از تخمک در حین رشد محافظت می‌کند و زمانی که تخمک آزاد می‌شود می‌ترکد. اما گاهی اوقات یک فولیکول تخمک را آزاد نکرده یا مایع خود را تخلیه نمی‌کند و پس از آزاد شدن تخمک منقبض می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، فولیکول می‌تواند متورم شده و به کیست تبدیل شود.

شایع‌ترین علل کیست تخمدان مشکلات هورمونی ست. کیست‌های عملکردی معمولاً خود به خود و بدون درمان از بین می‌‌روند. آنها ممکن است به دلیل مشکلات هورمونی یا داروهایی که برای کمک به تخمک گذاری استفاده می‌شوند ایجاد شوند. قرص دزوسپتیو ترشح هورمون‌های گونادوتروپین (LH و FSH) را سرکوب کرده و در نتیجه منجر به تنظیم تخمک گذاری و کاهش کیست‌های تخمدانی می‌شود.

تداخلات دارویی قرص دزوسپتيو

حتی با وجود استفاده از قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان باید به تداخلات دارویی آن نیز توجه داشته باشد. منظور از تداخل دارویی چیست؟ تداخل دارویی زمانی است که یک یا چند قرص و دارو را با هم مصرف می‌کنید که می‌توانند بر تاثیرگذاری یکدیگر اثر بگذارند. مثلاً منجر به تشدید یا کاهش اثربخشی هم شوند که اختلالاتی ایجاد می‌کند. قرص دزوسپتیو با چه داروهایی تداخل دارد؟

ترکیبات اصلی این قرص شامل تركيبات ضدباكتري مثل ريفامپين، تركيبات ضدصرع مانند كاربامازپين، فنوباربيتال، فني ‎توئين و پريميدون و تركيبات ضدقارچ مانند گريزئوفولوين به طور ویژه منجر به افزایش اصر گذاری قرص‌های ضدبارداری می‌شود بنابراین نباید در کنار دیگر قرص‌های این دسته استفاده شود. ( درمورد عوارض قطع قرص مارولین در این مقاله بیشتر بخوانید.)

همچنین مصرف داروهایی ضد انعقادی مانند وافارین نیز در کنار استفاده از قرص دزوسپتیو برای درمان کیست تخمدان نیز ممنوع است زیرا منجر به کاهش اثربخشی آنها می‌شود. 

نکته‌ی قابل توجه دیگر نیز این است که با مصرف این قرص، غلظت پلاسمايي سيكلوسپورين نیز افزایش می‌یابد. سيكلوسپورين دارویی ست که بعد از پیوند اعضا و برای جلوگیری از رد عضو پیوند زده شده استفاده می‌شود.

عوارض قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان

عوارض قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان

استفاده از این قرص برای کیست تخمدان می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد. با وجود آنکه شاید قرص دزوسپتیو بهترین دارو برای کیست تخمدان باشد با این حال هر دارویی به هر منظوری که استفاده می‌شود جدا از اثرات سلامتی بخش و درمانی که دارد عوارضی نیز دارد که باید از آنها مطلع بود. از جمله عوارض قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احتمال افزایش فشار خون
  • تغییر در نتایج آزمایش تست گلوکز
  • تغییر در نتایج آزمایشهای هورمون تيروئيد، گلوكوكورتيكویيد‌ها و هورمون ‌هاي جنسي
  • افزایش خطر بروز ترومبوآمبولي پس از جراحي
  • بروز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست
  • سرگیجه و از عدم تعادل و هماهنگی
  • افزایش ریزش موی صورت و بدن
  • تغییر در میل جنسی
  • افزایش حساسیت پوست به تابش نور خورشید
  • تهوع و استفراغ
  • درد در قفسه‌ی سینه، کشاله ران و پاها
  • خستگی یا ضعف غیرعادی

و ....

موارد منع مصرف این دارو نیز به شرح زیراند:

افراد مبتلا به سردرد‌هاي ميگرني، فشار خون، ديابت، سابقه زردی انسدادي در بارداري يا افراد مبتلا به بیماری‌های صفراوی، ضایعه چشم، سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی، افراد مبتلا به تومور متکی به استروژن، سرطان پستان، تومورهای خوش خیم یا بدخیم کبدی و ...

آیا قرص دزوسپتیو سبز رنگ چاق کننده است

اکثر انواع قرص‌های پیشگیری از بارداری بر وزن شما تأثیری ندارند. اما مواردی هستند که ممکن است باعث افزایش وزن در برخی افراد شود. تحقیقات زیادی در مورد عوارض جانبی رایج کنترل بارداری انجام شده است. و مطالعات نشان می‌دهد که به طور کلی مصرف انواع قرص (مانند قرص دزوسپتیو برای کیست تخمدان)، حلقه، چسب و آی یو دی باعث افزایش وزن یا کاهش وزن شما نمی‌شود. همچنین به عنوان یکی از عوارض قرص دزوسپتیو، تهوع و استفراغ می‌تواند منجر به کاهش وزن نیز شود.