روش های رفع درد گردن در شیردهی

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روش های رفع درد گردن در شیردهی

شناخت روش های رفع درد گردن در شیردهی کمک می‌کند تا این مشکل را مدیریت کنید و از شر گردن درد در شیردهی خلاص شوید. شیردهی به نوزاد پس از زایمان در کنار مزایای بسیاری زیادی که برای مادر و نوزاد دارد، به هر حال ممکن است با مشکلاتی برای برخی از مادران همراه باشد. گردن درد در شیردهی مشکلی است که نه همه مادرها، اما تعدادی از آنها تجربه می‌کنند. گرچه مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران بسیار زیادی است، اما گاهی همین گردن درد سبب می‌شود مادر عطای شیردهی را به لقایش ببخشد و یه سراغ شیشه شیر برود. این در حالی است که در تغذیه نوزاد با شیر خشک نیز احتمال گردن درد وجود دارد. زیرا مشکل اصلی شیردهی نیست، مشکل طرز قرارگیری مادر برای تغذیه نوزاد است. 

روش های رفع درد گردن در شیردهی کدامند؟

برای رفع درد گردن در شیردهی یا حداقل کاهش درد شانه و گردن در دوران شیردهی باید بدانید که حالت نادرست بدن در هنگام شیردهی مهمترین علت این مشکل است. بنابراین اساسی‌ترین کاری که برای بهبود و رفع گردن درد در شیردهی باید انجام دهید، اصلاح حالت بدن در هنگام شیردهی است. آنچه مهم است کشش و تقویت عضلات گردن است. یعنی باید روش ها و وضعیت های شیردهی را کاملا بلد باشید.

باید بدانید که همه ماهیچه های گردن (لواتور اسکاپولا، استرنوکلیدوماستوئید) در هنگام شیردهی درگیر هستند. این ماهیچه ها از کمربند شانه شروع شده و به مهره‌های گردن ختم می‌شوند. مهم این است که برای رفع گردن درد شیردهی بتوانیم کشش این ماهیچه‌ها را بالا ببریم و عضلات آن را تقویت کنیم. برای این کار روش‌هایی وجود دارند. یادآوری می کنیم که در مورد بزرگ ماندن شکم بعد از زایمان در مجالی دیگر سخن خواهیم گفت.

رفع گردن درد در شیردهی

کشش ماهیچه لواتور اسکاپولا

یکی از روش‌های رفع درد گردن در شیردهی تقویت کشش ماهیچه لواتور اسکاپولا است. برای تقویت این ماهیچه تمرینات زیر را انجام دهید.

1. چانه را تا حد ممکن به سمت داخل (گلو و نای) بکشید و شانه را دور از گوش نگه دارید. با احساس کشش در شانه و گردن متوقف شوید و حدود 10 ثانیه در این وضعیت بمانید.

2. سپس شانه را بالا ببرید تا در نواحی متفاوت شانه و گردن کششی را حس کنید. این کار را ده بار تکرار کنید. 

کشش ماهیچه استرنوکلیدوماستوئید

1. روی صندلی بنشینید. به طوری که دست راست زیر باسن راست و کف دست تخت قرار گرفته باشد. گونه را طوری بچرخانید که به سمت سقف اتاق باشد.

2. اکنون چانه را تا حد ممکن به سمت داخل بکشید و شانه را از گوش دور نگه دارید.

3. با احساس کشش در جلوی گردن، ده ثانیه در این وضعیت بمانید. 

4. سپس دوباره شانه را بالا ببرید و بالا انداختن و پایین آوردن شانه را ده بار انجام دهید.

5. جهت را عوض کنید و به سمت دیگر بپردازید.

علت گردن درد در شیردهی چیست؟

  • بغل کردن اشتباه نوزاد
  • تغذیه نامناسب
  • پوزیشن نامناسب برای شیردهی

علت گردن درد در شیردهی پیشنهادهایی برای کاهش درد شانه و گردن

به جز اینکه می‌توانید از تمرینات شیردهی برای کاهش گردن درد شیردهی استفاده کنید، رعایت توصیه‌های زیر نیز به شما کمک می‌کند تا این درد را بهتر مدیریت کنید. 

  • ماساژ درمانی. توجه داشته باشید که ماساژ باید به صورت اصولی و با رعایت نکات ماساژ باشد. ماساژ آرام همراه با روغن‌های طبی ماساژ در بهبود گردن درد شیردهی تاثیر زیادی دارد. 
  • کیسه آب گرم یا حوله آب گرم. گرم نگه داشتن عضله در هر شرایطی منجر به کاهش درد آن می‌شود. بنابراین می‌‌توانید از کیسه یا حوله برای گرم نگه داشتن عضلات گردن استفاده کنید. 
  • استراحت کردن. استراحت کردن به گردن اجازه می‌دهد تا زودتر به حالت عادی برگردد و درد کمتری را احساس کند. به هر حال فشار زیاد برای گردنی که درگیر درد است، خوب نیست. 
  • پیاده روی سبک
  • مراجعه به طب فیزیکی

تاثیر کشش ماهیچه‌های زیر بافت پستان در رفع درد گردن در شیردهی

  • ایجاد کشش در ماهیچه‌های کوچکتر و بزرگتر سینه در باز شدن شانه، جلوگیری از خمودگی و آسیب به گردن موثر است. برای ایجاد کشش در ماهیچه‌های یاد شده به یک توپ پیلاتس نیاز دارید. 
  • روی توپ پیلاتس بنشینید و به سمت جلو راه بروید تا سر و بالای کمر روی توپ قرار گرفته باشد.
  • چانه را تا حد ممکن و تا جایی که دردی احساس نکنید، به سمت داخل بکشید.
  • بازوها را به شکل V بالای سرتان ببرید. کف دست باید به سمت سقف اتاق باشد. به این ترتیب ماهیچه‌های کوچک‌تر سینه کشیده می‌شود. برای ده ثانیه در این حالت بمانید. 
  • پس از ده ثانیه، بازوها را به سمت پایین آورده تا در حالت عمود بر بدن باشند. کف دست به سمت سقف اتاق باشد. این حالت را ده ثانیه حفظ کنید. این تمرین ماهیچه‌های بزرگ‌تر سینه را کشش می‌دهد.
  • پس از حفظ این حالت، بازوها را دوباره به سمت داخل ببرید و با چانه‌ متمایل به سینه، به سمت عقب راه بروید تا زمانی که دوباره در وضعیت نشسته قرار گیرید.

کاهش درد شانه و گردن در شیردهی

کلام آخر

گرچه تعدادی از حرکت‌های ورزشی و روش‌های رفع درد گردن در شیردهی را در این مقاله معرفی کردیم، اما پیشنهاد می‌دهیم قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید و حتما تحت نظارت یک مربی ورزشی آگاه حرکت‌ها را به درستی انجام دهید. حتی برای انجام حرکت های مربوط به تقویت عضلات شکم و لگن بعد از زایمانو اینکه بهترین ورزش بعد از زایمان چیست؟ هم باید با پزشک و مربی ورزشی مشورت کنید. فراموش نکنید که بدن هر کس و مقدار دردی که در ناحیه مورد نظر دارد، به شدت در انتخاب تکنیک‌های موثر برای کاهش درد تاثیرگذار است.