بهترین نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

قوی نگه داشتن سیستم بدن می‌تواند تضمین خوبی برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد. سیستم ایمنی بدن بطور دائم فعال بوده و در حال تشخیص سلول‌های بدن با سلول‌ها و عوامل بیماری‌زا است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ویروس یا عوامل بیماری‌زایی را تشخیص می‌دهد، برای محافظت از بدن و حفظ سلامتی شما آماده می‌شود. باید بدانید که عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ارتباط مستقیمی با عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی و سبک زندگی دارد. داروهای زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از انواع بیماری‌ها وجود دارد، اما تا به حال به تاثیر نوشیدنی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن فکر کرده‌اید؟ در این مطلب از گهواره به بهترین نوشیدنی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم.

برای تقویت کردن بدن ضعیف چه چیزی بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی درست چیزی بیش از مدیریت وزن و ساختن اندام ایده‌آل است. شما باید تعادل مناسبی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری دریافت کنید تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و به درستی کار کند. سیستم ایمنی ما، شبکه‌ای پیچیده در بدن است که از ما در برابر این عوامل مهاجم مضر محافظت می‌کند. بنابراین تقویت این سیستم برای سلامتی بسیار مهم است. 

  • ویتامین‌ها

ویتامین‌ها ریز مغذی‌هایی هستند که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را شامل می‌شوند، از جمله: تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به تاخیر انداختن برخی از سرطان‌ها، کمک به جذب کلسیم، حفظ سلامت پوست، تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها و غیره. 13 ویتامین ضروری وجود دارد که به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. بطور کلی فردی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و انواع پروتئین‌های بدون چربی دارد، می‌تواند تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را دریافت کند.

  • مواد معدنی

مواد معدنی نوع دوم ریز مغذی‌ها بوده و شامل دو گروه از کانی‌های اصلی و کانی‌های کمیاب می‌شود. بدن برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی خود به هردو این دو گروه نیاز دارد. یک فرد می‌تواند با گنجاندن گوشت قرمز، غذاهای دریایی، آجیل و دانه‌ها، سبزیجات، میوه‌ها، تخم مرغ، لبنیات، گوشت سفید، غلات و حبوبات، در رژیم غذایی خود، مواد معدنی کافی برای بدن را دریافت کند.

  • پروتئین‌ها

این دسته از مواد غذایی جزو درست مغذی‌ها هستند که هر سلول بدن برای داشتن عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. پروتئین‌ها منبع مورد اعتمادی بوده و باعث رشد و نمو ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، تشکیل آنتی بادی‌ها و هورمون‌ها می‌شود و منبع خوبی برای سوخت سلول‌ها و بافت‌‌ها است. مواد غذایی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ، آجیل، سویا و غلات منبع خوبی برای پروتئین هستند.

  • چربی‌ها

بطور کلی مردم اغلب چربی‌ها را قاتل سلامتی می‌دانند. اما باید بدانید که هر فرد برای حفظ سلامتی نیاز به چربی‌های مفید و سالم دارد. چربی‌ها انرژی بدن را تامین کرده و باعث رشد سلولی، جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش بیماری‌های قلبی و دیابت، رشد و بهبود عملکرد مغز، تولید هورمون، تقویت سیستم ایمنی بدن و تعادل در قند خون می‌شود. طبق دستورالعمل‌های غذایی هر فرد باید بین 20 تا 35 درصد کالری خود را از چربی‌های سالم تامین کند. آجیل، ماهی تن و سالمون، روغن‌های گیاهی و انواع دانه‌ها منبع خوبی برای چربی‌های سالم هستند.

  • کربوهیدرات‌ها

این دسته مواد غذایی برای بدن ضروری هستند. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی و تامین انرژی از مواردی است که با مصرف کربوهیدرات‌ها موثر می‌شود. ماکارونی، نان، غلات، بلغور، جو دوسر، میوه‌ها، برنج قهوه‌ای، کوینو و سبزیجات نبه خوبی برای کربوهیدرات‌ها هستند.

  • آب

باید بدانید که اگر می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید باید به مقدار کافی آب بنوشید. بدن انسان عمدتا از آب تشکیل شده است و کم آبی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد بدن و سردرد شود. علاوه بر آب انواع نوشیدنی‌های طبیعی سرشار از ویتامین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

* برای اطلاع از بهترین نوشیدنی پروتئینی و طرز تهیه آن کلیک نمایید. 

برای تقویت بدن چه بخوریم

بهترین مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

همه ما برای داشتن زندگی سالم به یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز داریم. بدن می‌تواند بسیاری از ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی دریافت کند، اما اگر به هر دلیل قادر به تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن نیستید، 4 مکمل زیر می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و از شما در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.

  • ویتامین C

از آنجایی که بدن انسان نمی‌تواند ویتامین C تولید کند و آن را در بدن ذخیره کند، بنابراین باید دائما از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها تامین شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی، ضد التهاب است و سلول های سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند. با این حال باید در مورد عوارض مصرف بیش از حد ویتامین سی نیز هوشیار باشید.

  • ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. از آنجایی که ویتامین D به راحتی در بسیاری از غذاها یافت نمی‌شود، افراد می‌توانند از مکمل‌ها برای تامین این ویتامین استفاده کنند.

  • روی

روی یک ماده معدنی کم مصرف است که اثرات مهمی در عملکرد سلول‌ها و سیتوکین‌های سیستم ایمنی بدن دارد. روی به مبارزه با ویروس ها کمک می‌کند و ما را از آسیب رادیکال های آزاد به سلول هایمان محافظت می‌کند. روی در سطوح بالایی در صدف، گوشت گاو و خرچنگ و مقادیر کمتری در حبوبات، توفو، دانه کدو تنبل، بادام هندی و سایر آجیل ها و دانه ها یافت می‌شود، اما می‌توان با استفاده از مکمل‌ها آن را تامین کرد.

  • کورکومین

این ماده اصلی ترین ماده فعال ریشه زردچوبه است و نشان داده شده است که فواید سلامتی متعددی دارد. این ماده باعث کاهش التهاب، تسکین درد، کاهش بیماری‌های قلبی و دیابت، بهبود عملکرد روده و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معجون بمب تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد قلب، مغز و ماهیچه‌های خود هستید از نوشیدن انواع نوشیدنی‌های تهیه شده از میوه‌ها و سبزیجات غافل نشوید. تهیه اسموتی با استقاده از آب مرکبات و سبزیجاتی مانند اسفناج و برگ ریحان، علاوه بر تامین ویتامین C بدن، به تامین آهن خون نیز کمک می‌کند. اسموتی‌های زیر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند:

  • اسموتی اسفناج و بلوبری
  • اسموتی هویج و سیب
  • اسموتی آناناس و اسفناج
  • اسموتی انبه و کلم پیچ
  • اسموتی کدو حلوایی و آووکادو
  • اسموتی آناناس و خیار

طرز تهیه معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در اینجا چند معجون مقوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شما معرفی می‌کنیم. تهیه این معجون‌ها بسیار ساده است و طعم عالی دارند که علاوه بر بزرگسالان کودکان هم عاشق آن می‌شوند.

  • معجون کدو حلوایی و آووکادو

با خوردن این معجون قطعا طعم جدیدی را تجربه خواهید کرد. این معجون می‌تواند یک صبحانه سالم و مقوی برای شما باشد. ( در مورد تهیه انواع نوشیدنی گرم برای صبحانه در این مقاله بیشتر بخوانید) برای تهیه آن کافیست مقداری کدو حلوایی را بخار پز کنید و اجازه دهید سرد شود. سپس آن را به همراه آووکادو، مقداری برگ اسفناج و کمی دارچین پوره کنید. می‌توانید با عسل، شکر، شیره خرما و غیره معجون خود را شیرین کنید.حتی از برخی از میوه‌ها مانند انبه یا آناناس می‌توانید به مقدار کم برای شیرین کردن معجون استفاده کنید.

  • معجون آناناس و اسفناج

همه ما از فواید اسفناج شنیده‌ایم. اگر طعم اسفناج را نمی‌پسندید، می‌توانید طعم آن را با طعم بینظیر آناناس مخفی کنید. برای تهیه این معجون کافیست برگ‌های اسفناج را به همراه آناناس مخلوط کرده و نوش جان کنید. اگر می‌خواهید نوشیدنی شما طعمی تازه و طبیعی به خود بگیرد، خیار گزینه خوبی خواهد بود. 

  • معجون انبه و کلم پیچ

شما می‌توانید این معجون ساده را در عرض 5 دقیقه تهیه کنید. ساقه‌های یک کلم پیچ را به همراه یک انبه کامل، یک عدد پرتقال و شیر بادام یا شیر نارگیل خوب مخلوط کنید تا یک معجون کرمی مانند بدست آید. این معجون می‌تواند یک وعده کامل صبحانه را تشکیل دهد.

نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

میوه‌ها یکی از مواد غذایی قدرتمند برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. بنابراین اگر نگران ضعیف شدن بدن خود هستید و یا می‌خواهید خود را در برابر بسیاری از بیماری‌ها تقویت کنید این 4 میوه را در رژیم غذایی خود جای دهید.

  • پرتقال

این میوه خوشمزه در هر موقع از سال برای شما مفید خواهد بود و دلیل آن داشتن مقدار زیادی ویتامین C است. این میوه به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند از آسیب سلولی جلوگیری کند، تولید ملاژن را تشویق کند، فشار خون را کاهش دهد و سطح هورمون‌ استرس را کنترل کند. این میوه برای پیشگیری از سرماخوردگی انتخاب درستی است.

  • گریپ فروت

گریپ فروت هم مانند پرتقال سرشار از ویتامین C است، اما نسبت به آن کالری کمتری داشته و 88درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و به شما احساس سیری می‌دهد.

  • سیب

سیب منبع عالی از فیبر و قند طبیعی است. پوست آن حاوی مقدار زیادی کورستین بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب نیز کمک می‌کند.

  • گلابی

گلابی حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده و علاوه بر آن دارای فیبر و پتاسیم است. این میوه خاصیت ضد التهابی دارد.

نوشیدنی قوی برای بیماری

نوشیدنی‌های مقوی برای بیمار

  • نوشیدنی گرم عسل و لیمو

این نوشیدنی همیشه در خانه‌های ما بوده. برای تهیه آن کافیست از مقداری آب جوش یا چای به همراه عسل و لیمو ترش تازه استفاده کنید. لیمو ترش حاوی ویتامین C بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. همچنین عسل دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدان است.

  • نوشیدنی زنجیل

برای تهیه این نوشیدنی مقداری زنجبیل را به همراه دارچین دم کنید. این نوشیدنی مزایای ضد التهابی، ضد اکسیداتیو داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. 

  • نوشیدنی عسل و آویشن

این نوشیدنی تاثیر بسیار خوبی بر بیماری‌های ویروسی و تنفسی خواهد داشت. طبع گرم آویشن در کنار خاصیت ضد باکتریایی عسل در دفع میکروب‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این نوشیدنی در یک لیوان آب جوش مقداری برگ آویشن و عسل بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد، سپس از صافی عبور دهید و میل کنید.

آمپول تقویت سیستم ایمنی بدن

آمپول نوروبیون یک محصول ویتامینی دارای 3 مورد ویتامین B یعنی B1، B12 و B6 است که به بهبود عملکرد بدن، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از کمبود برخی مواد معدنی کمک می‌کند.