کاچی زایمان خوشمزه و مقوی برای زائو + طرز تهیه

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کاچی زایمان

زایمان فرایند بسیار حساسی برای زنان است. دچار از استرس و مشکلات روحی که ممکن است به همراه داشته باشد، مشکلات فیزیکی و عوارضی که برای بدن و به طور ویژه دستگاه تناسلی ایجاد می‌کند نیز قابل توجه است. درحالی که این مشکلات فیزیکی به مرور زمان بهبود می‌یابند، روش‌های ساده‌ای وجود دارد که به کمک آن در خانه می‌توانید این فرایند را تسریع ببخشید. یکی از روش‌ها، توجه به نوع تغذیه است. کاچی، حسو یا قویماق كاچي یکی از دسرهای مقوی ست که برای این دوران توصیه می‌شود اما می توانید از آن در شرایط دیگر مانند مهمانی یا حتی دسر برای افطار نیز استفاده کنید. در این مقاله گهواره قصد داریم به مواردی از جمله خواص کاچی برای زائو و روش تهیه کاچی زایمان بپردازیم پس در ادامه همراهمان باشید.

مزایای کاچی زایمان چیست؟ 

اولین سوال این است که کاچی زایمان چه خاصیتی دارد که تا این حد برای این دوران توصیه شده است. کاچی بعد از زایمان یک دسر ایرانی بسیار مقوی با طبع گرم است که از مواد پرخاصیتی مانند آرد گندم، روغن حیوانی، مغزها و ادویه‌جات تهیه شده است. در درجه‌ی اول کاچی برای بعد از زایمان به دلیل طبع گرمش می‌تواند بسیار مفید باشد. مصرف کاچی برای تقویت رحم، افزایش گرمی بدن، منجر به بهبود قوا، تسریع بهبود زخم‌ها و افزایش انرژی می‌شود که بعد از زایمان بسیار به آنها نیاز است.

مزایای کاچی زایمان

بعضی از مواد به کار رفته در تهیه کاچی برای زائو مانند ادویه کاچی زایمان خواص درمان کنندگی زخم و جلوگیری از عفونت دارند که آن را برای بعد زایمان مناسب می‌کند. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که ادویه کاچی زایمان چیست . خوردن کاچی بعد از زایمان به افزایش تولید شیر نیز کمک می‌کند. همچنین یکی از مواد غذایی که در تقویت رحم بعد از سقط جنین در طب سنتی نیز به آن اشاره شده، همین کاچی ست که می‌تواند روند بهبود بافت‌های رحمی آسیب دیده در حین سقط را تسریع ببخشد. 

درست است که خواص کاچی زایمان یا خواص کاچی برای رحم بی‌نظیر است اما نباید از خواص کاچی قبل از زایمان نیز غافل ماند. به عنوان مثال اگر قصد بارداری دارید، کاچی با گرم کردن طبع رحم، شرایط را برای باروری سریع‌تر مهیا می‌کند. همچنین با پیشگیری و درمان تنبلی تخمدان مشکلات سد راه باروری را از بین می‌برد. به جز این کاچی برای مردان نیز می‌تواند مفید باشد و به جز افزایش میل جنسی، تحرک و تعداد اسپرم‌ها را نیز افزایش می‌دهد. 

طرز تهیه کاچی زایمان

کاچی زایمان طرز تهیه بسیار متنوعی دارد. در بخش‌های مختلف کشور آن را به شیوه‌ی متفاوتی تهیه می‌کنند. با این حال باید توجه داشته که اصول کار تقریباً یکی ست و ممکن است در نوع آرد یا ادویه مخصوص کاچی زائو تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. 

روش کلی پخت کاچی 

کاچی مخصوص زایمان یا همان کاچی ساده را به کمک دستور زیر می‌توانید برای زن زائو تهیه کنید:

مواد کاچی زایمان

آرد برنج یا گندم ۸ قاشق غذاخوری

شکر  ۶ قاشق غذاخوری

روغن یا کره ۲ قاشق چایخوری

گلاب ۱ قاشق غذاخوری

پودر هل اندکی

دارچین نصف قاشق مرباخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

زردچوبه نصف قاشق مرباخوری

آب ۴ لیوان

نکته: در دستور اصلی از آرد گندم در طرز تهیه کاچی بعد زایمان استفاده می‌کنند اما اگر طعم برنج را دوست دارید می‌توانید آن را جایگزین کنید. کاچی زایمان با آرد برنج می‌تواند به همان اندازه خوش طعم و مقوی باشد.

طرز تهیه کاچی زایمان

طرز تهیه کاچی برای زن باردار

ابتدا باید آرد را الک کرده و سپس روی حرارت تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شده و رنگش قهوه‌ای شود. بعضی افراد آرد را از همان ابتدا با روغن ترکیب کرده و سرخ می‌کنند. این کار باعث می‌شود رنگ کاچی زایمان کمی روشن‌تر شود. بعد از تفت آرد، روغن و زردچوبه اضافه می‌شوند. ( در حین تفت دادن آرد مواظب سوختنش باشید.)

در ظرفی دیگر شربت کاچی را تهیه کنید. آب، شکر، پودر هل و زعفران دم کرده را با هم ترکیب کنید. ادویه اصلی کاچی همینهاست. اما بعضی دارچین اضافه می‌کنند. دارچین برای بعد از زایمان مناسب نیست و منجر به افزایش خونریزی می‌شود. همچنین در دستور کاچی زایمان روازاده، به جای شکر، عسل یا شیره انگور پیشنهاد شده است که قندهای طبیعی‌تری هستند. آب را حرارت می‌دهید تا شکر حل شود. 

سپس مخلوط شربت را به آرد تفت داده شده اضافه می‌کنید و هم می‌زنید تا به قل خوردن بیفتد. پس از آن کاچی را از حرارت برمی‌دارید. کمی گلاب به آن اضافه کرده و دم کنی می‌گذارید تا به روغن بیفتد. می‌توانید آن را را روی حرارت بسیار ملایم نیز قرار داده و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از حدود 15 تا 30 دقیقه کاچی به قوام می‌رسد. سپس آن را در ظرف ریخته و تزیین کنید. 

مغزهایی که برای تزیین کاچی زایمان استفاده می‌شود به میل خودتان بستگی دارد اما عموماً پسته و بادام است. بعضی برای تهیه کاچی برای زن تازه زایمان کرده، کاچی چهار مغز را انتخاب می‌کنند. در دستور کاچی مقوی چهار مغز از موادی چون گردو پسته، بادام و فندق استفاده می‌شود.

روش‌های دیگر طرز تهیه حسو زایمان

انواع دیگری از دستور کاچی زایمان نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. به جز کاچی پرمغز، کاچی بابونه، کاچی زیره، کاچی شیره انگور و ... نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید. 

حسو زایمان

مضرات کاچی زایمان چیست؟

کاچی زایمان یک دسر بسیار مقوی و سرشار از مواد غذایی پرخاصیت است که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما این بدین معنا نیست که خوردن کاچی بعد زایمان لزوماً بدون مشکل است. در درجه‌ی اول این دسر کالری بسیار بالایی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن منجر به افزایش وزن یا افزایش قند خون می‌شود. به جز آن به دلیل وجود زعفران و زردچوبه اگر در میزان زیاد مصرف شود منجر به تغییر رنگ شیر می‌گردد. همچنین بعضی ادویه‌های گرم مانند زعفران ممکن است جریان خونریزی را افزایش دهند. بنابراین اگر از این دسر مقوی استفاده می‌کنید بهتر است در حد اعتدال باشد تا دچار مشکلات بعدی نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله بعد از زایمان چه بخوریم مراجعه کنید.