کشیدن بخیه سزارین | زمان جوش خوردن و کشیدن بخیه

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کشیدن بخیه سزارین

کشیدن بخیه سزارین یکی از کارهایی است که بعد از زایمان سزارین انجام می‌شود. البته با توجه به اینکه مدت‌هاست انواع بخیه‌ها در انواع عمل‌ها از نوع جذبی هستند و به کشیدن نیاز ندارند، در عمل سزارین هم معمولا نیازی به کشیدن بخیه سزارین نیست و بخیه‌ها جذب می‌شوند. اما اگر به هر صورت بخیه عمل سزارین شما از نوع کشیدنی باشد، بد نیست اطلاعاتی در این باره داشته باشید. با توجه به اینکه بخیه سزارین برای بستن زخم سزارین انجام شده است، بنابراین حتما باید در زمان مناسب برای کشیدن بخیه سزارین اقدام کنید. در غیر این صورت امکان باز شدن زخم سزارین وجود دارد. برای این منظور از پزشک بارداری خود مشورت بگیرید. معمولا یک خانم تازه وضع حمل کرده، 10 رو بعد از زایمان باید به پزشک بارداری خود مراجعه کند تا وضعیت جسمانی و وضعیت بخیه‌های او بررسی شود و مکمل‌های لازم برای دوران بعد از بارداری و شیردهی را از پزشک بگیرید. 

آیا کشیدن بخیه زخم سزارین درد دارد؟

کشیدن بخیه سزارین در حالت کلی هیچ دردی ندارد. این بی دردی تا جایی است که بسیاری از خانم‌ها اصلا متوجه کشیده شدن بخیه نمی‌شوند. عده‌ای از فرایند کشیدن بخیه سزارین به حالتی شبیه قلقلک یاد می‌کنند و عده‌ای نیز عنوان می‌کنند که هیچ چیزی از این فرایند متوجه نشده‌اند و کشیدن بخیه سزارین کمتر از 10 ثانیه طول کشیده است. اگر بخیه سزارین شما از نوع کشیدنی است، بهترین توصیه برای شما این است که حتما به پزشک خود مراجعه کنید و اجازه دهید این کار هر چند ساده را پزشک با تجربه و علم خود انجام دهد. پزشک بعد از کشیدن بخیه سزارین، جای بخیه را از نظر عفونت‌های احتمالی و نحوه جوش خوردن بررسی می‌کند و اگر نیازی باشد تا اقدام خاصی انجام دهد، حتما این کار را می‌کند. شما می‌توانید از توصیه‌های درمان خانگی عفونت زخم سزارین استفاده کنید و احتمال عفونت را به صفر برسانید.

علائم خوب شدن بخیه سزارین

علائم خوب شدن بخیه سزارین

اگر هیچ یک از علائم زیر را بعد از سزارین ندارید، به این معنی است که روند زایمان سزارین شما، روند خوب و متعادلی را طی کرده است و به زودی به وضعیت کاملا عادی برمی‌گردید. 

  • نداشتن تورم غیر طبیعی، قرمزی و درد اطراف زخم
  • بیرون نیامدن مایع تمیز یا بی رنگ از زخم سزارین
  • نداشتن خونریزی غیر طبیعی از واژن
  • نداشتن درد یا تورم در پاها
  • نداشتن ناراحتی شکمی

دیر کشیدن بخیه سزارین چه عوارضی دارد؟

کشیدن بخیه سزارین باید در زمان مناسب خود انجام شود؛ زود کشیدن بخیه سزارین و دیر کشیدن بخیه سزارین عوارض مخصوص به خود را دارد. چنانچه بخیه سزارین زودتر از موعد مقرر کشیده شود، زخم سزارین باز می‌شود و احتمال عفونت زخم سزارین به شدت افزایش پیدا می‌کند. دیر کشیدن بخیه سزارین نیز منجر به بروز اسکار یا بافت اضافه و باقی ماندن جای بخیه می‌شود. همچنین دیر کشیدن بخیه سزارین باعث می‌شود در طی فرایند ترمیم زخم سزارین، نخ‌های بخیه به زیر بافت گوشت نفوذ کنند و شرایط را برای عفونت بخیه سزارین مهیا سازند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، پزشک مجبور خواهد بود برای کشیدن نخ بخیه پوست بیمار را بشکافد. عفونت بخیه سزارین از عوارض بلند مدت سزارین است که درمان آن حتما باید توسط پزشک انجام شود. 

بخیه سزارین بعد از چند روز جوش می‌خورد؟

کشیدن بخیه سزارین با موضوع جوش خوردن زخم سزارین مرتبط است. اگر قبل از جوش خوردن جای بخیه اقدام به کشیدن بخیه سزارین کنید، احتمال عفونت بالا می‌رود. جوش خوردن جای بخیه سزارین از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. در حقیقت فاکتورهای بدنی در این موضوع موثر هستند. احتمالا این اصطلاح را شنیده‌اید که می‌گویند کسی بد زخم است. منظور این است که در صورت زخم شدن جایی از بدن، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا جای زخم بهبود پیدا کند. در مورد زخم بخیه سزارین نیز این موضوع صادق است. بدن هر کس به تناسب فاکتورها و ویژگی‌های اختصاصی که دارد، ممکن است زودتر یا دیرتر برای ترمیم و جوش خوردن بخیه سزارین وارد عمل شود. مهم این است که بیمار حتما 10 روز بعد از سزارین به پزشک خود مراجعه کند و اجازه دهد که پزشک وضعیت بخیه‌ها و جای عمل را بررسی کند. 

بخیه سزارین بعد از چند روز جوش می‌خورد؟

اگر بخیه سزارین از نوع جذبی باشد، خود به خود جذب بدن شده و محو می‌شود. در غیر این صورت کشیدن بخیه سزارین باید بعد از معاینه بالینی پزشک و حدود 7 تا 10 روز بعد از عمل سزارین انجام شود. بخیه پرسی در سزارین نیز شرایط خاص خود را دارد. در این مدت معمولا جای عمل پانسمان است. پانسمان و بانداژ ممکن است به تعویض نیاز داشته باشد و ممکن است نیازی هم به تعویض نداشته باشد. اما به طور کلی بعد از یک هفته و بعد از کشیدن بخیه سزارین دیگر نیازی به بانداژ نیست. 

بعد از عمل سزارین هیچ جسم سنگینی را بلند نکنید. فقط کودکتان را در آغوش بگیرید و ترجیحا از توالت فرنگی استفاده کنید تا روی محل بخیه فشار مضاعف وارد نشود. استحمام کردن در این مدت هیچ مانعی ندارد. به آرامی ناحیه زخم را با صابون یا شامپوی کودک شست و شو دهید و بعد کاملا خشک کنید. به نحوه خوابیدن بعد از سزارین نیز توجه کنید و به طور کلی مراقبت های پس از زایمان سزارین را جدی بگیرید. در صورت داشتن خونریزی، خروج مایع از زخم، قرمز شدن لبه‌های زخم شدید یا داشتن تب حتی بسیار کم، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

کلام آخر

کشیدن بخیه سزارین در بخیه‌هایی که جذبی نیستند، باید در زمان مقرر خود انجام شود. دیر کشیدن یا زود کشیدن بخیه زخم سزارین عوارض مخصوص به خود را دارد. بد نیست بدانید که در شرایط عادی حدود 6 هفته بعد از سزارین به حالت عادی بر خواهید گشت و می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را بدون محدودیت شروع کنید.این در حالی است که بلافاصله شیردهی به نوزاد پس از زایمان آغاز می‌شود. اینکه چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم؟ به مسائل زیادی بستگی دارد. بدیهی است که همواره باید حواستان به جای زخم بخیه سزارین باشد و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. می‌توانید برای از بین بردن جای عمل سزارین از کرم‌های مخصوص استفاده کنید. استفاده از این کرم‌ها در طولانی مدت می‌تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند. بنابراین صبور باشید و از این اسکار زیبا که یادآور هدیه ارزشمند خداوند است، لذت ببرید.