درمان خانگی عفونت زخم سزارین

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی عفونت زخم سزارین

درمان خانگی عفونت زخم سزارین یکی از روش‌های درمانی برای بهبود بخیه سزارین و مراقبت های پس از زایمان سزارین است. اینکه چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم، موضوع دیگری است که در جای دیگری به آن می پردازیم. این روزها استفاده از درمان‌های خانگی در میان مردم بیشتر رواج دارد. از همین جهت بسیاری ترجیح می‌دهد به جای استفاده از داروهای شیمیایی به طبیعت رجوع کنند و از مواد طبیعی برای درمان عفونت زخم سزارین استفاده کنند. عسل یکی از معجزاتی است که به عنوان درمان خانگی عفونت زخم سزارین به کار می‌رود و نتایج استفاده از آن بسیار قابل تامل است. گرچه این روش درمانی برای بهبود عفونت زخم سزارین پیشنهاد می‌شود، اما اگر بعد از زایمان سزارین با مشکلاتی نظیر خون آمدن از جای بخیه سزارین، سفت شدن جای بخیه سزارین و یا قرمزی و تورم روبه رو هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و از او کمک بخواهید. 

 

درمان خانگی عفونت زخم سزارین با عسل

درمان خانگی عفونت زخم سزارین با عسل

صرف نظر از عوارض کوتاه مدت سزارین، عوارض بلند مدت سزارین و عوارض سزارین برای نوزاد، استفاده از عسل یک راهکار کاملا طبیعی و سالم جهت بهبود زخم سزارین و درمان خانگی عفونت زخم سزارین است. گرچه تمام پزشکان آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی را برای بهبود زخم سزارین و جلوگیری از عفونت آن تجویز می‌کنند، اما به هر حال مصرف این مواد شیمیایی برای یک مادر شیرده در کنار مزایایی که دارد، خالی از عیب و ایراد و عوارض نیست و می‌تواند روی تغذیه نوزاد اثرات جانبی داشته باشد. از همین جهت است که بسیاری ترجیح می‌دهند از روش‌های خانگی و طبیعی برای بهبود زخم و درمان عفونت سزارین استفاده کنند. هرچند، توصیه می‌شود از این روش‌ها به عنوان روش مکمل و در کنار داروهایی که پزشکتان تجویز کرده، برای تسریع روند بهبودی استفاده کنید.

استفاده از عسل به عنوان راه درمان خانگی عفونت زخم سزارین شناخته شده است. اما مسلما عسل طبیعی و باکیفیت؛ عسلی که زنبور عسل برای تولید آن زحمت کشیده است و نه عسل‌های کارخانه‌ای. عسل طبیعی ذات و ماهیت ضد باکتریایی دارد و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و بسیار قوی و موثر شناخته شده است. همانطور که در طب سنتی پیشنهاد می‌شود بعد از بریدن دست خود مثلا با چاقو سریعا روی آن عسل بریزید تا هم خونریزی آن بند بیاید و هم جایی برای رشد باکتری و عفونت باقی نماند؛ برای بهبود زخم سزارین نیز این راهکار کاربرد دارد. به طور کلی عسل ماده‌ای طبیعی و فوق‌العاده موثر برای درمان انواع زخم‌ها است. استفاده از عسل برای درمان عفونت زخم سزارین باعث می‌شود نوزاد از ضررهای مصرف آنتی‌بیوتیک توسط مادر در امان بماند. 

نحوه استفاده از عسل برای درمان عفونت زخم سزارین

استفاده از عسل برای درمان عفونت زخم سزارین به دو روش انجام می‌شود. توصیه می‌شود برای رسیدن به نتیجه بهتر و سریع‌تر همزمان از هر دو روش استفاده کنید. 

  • روش اول: استفاده موضعی از عسل 

در این روش باید مقداری از شهد عسل را روی زخم قرار دهید تا به این ترتیب قسمت خارجی زخم سریع‌تر از حد معمول بهبود پیدا کند. می‌توانید برای اینکه عسل به لباس تماس پیدا نکند، یک تکه از گاز استریل روی آن قرار دهید. توصیه می‌شود از پارچه و تنظیفی استفاده کنید که عسل را به خود جذب نکند. تا به این ترتیب عسل بیشتر جذب پوست و بدن شود. استعمال موضعی عسل روی زخم باعث می‌شود قسمت خارجی زخم سزارین سریع‌تر بهبود پیدا کند و پوست در ناحیه برش خورده سریع‌تر جوش بخورد و همچنین عفونت‌های خارجی زخم سزارین را نیز از بین ببرد. 

نشانه‌های عفونت زخم سزارین

  • روش دوم؛ استفاده خوراکی از عسل

با توجه به اینکه عمق زخم سزارین زیاد است و شکم در چندین لایه برش داده می‌شود تا جنین از شکم خارج شود، بنابراین بهبود عمقی زخم و برش سزارین نیز مهم و حائز اهمیت است. عفونت سزارین ممکن است هم به صورت خارجی و هم به صورت داخلی اتفاق بیفتد. استعمال موضعی عسل از عفونت خارجی پیشگیری می‌کند و مصرف خوراکی عسل از عفونت داخلی. بنابراین بعد از عمل سزارین یکی از بهترین و مفیدترین خوراکی‌هایی که مادر می‌تواند مصرف کند، عسل طبیعی است. لذا استفاده از عسل در چندین نوبت در شبانه روز می‌تواند از عفونت‌های داخلی بدن نیز پیشگیری کند. زیرا عسل خاصیت آنتی‌باکتریایی فوق‌العاده‌ای دارد. 

نشانه‌های عفونت زخم سزارین چیست؟

صرف نظر از موضوع درمان خانگی عفونت زخم سزارین که شرح مفصلی در مورد آن دادیم، اینکه مادر نشانه‌های عفونت زخم سزارین را بشناسد، بسیار مهم است. بد نیست همین جا یادآوری کنیم که عفونت برش سزارین توسط عوامل باکتریایی ایجاد می‌شوند و می‌تواند با علائم مختلف ظاهر شود. عموما عفونت زخم سزارین در دو هفته بعد از سزارین رخ می‌دهد و به صورت سلولیت یا آبسه شکمی ظاهر می‌شود. حتی ممکن است عفونت زخم سزارین در اندا‌م‌های داخلی دیگر، پوست، خون یا بافت‌های اطراف نیز عوارضی ایجاد کند. فرقی نمی کند بخیه پرسی سزارین باشد یا از هر نوع دیگری. البته نحوه خوابیدن بعد از سزارین هم مهم است. 

  • قرمزی، درد، تب، قرمزی و حساسیت ناحیه برش
  • تورم جای بخیه و قرمزی همراه با درد رو به افزایش و سفت شدن اطراف زخم و سفت شدن جای بخیه سزارین
  • تب مدام و بالای 38 درجه و لرز
  • درد و سفت شدن زیر شکم
  • احساس گرما، درد، قرمزی و تورم در پاها 
  • باز شدن بخیه‌ها
  • نشت خون و مایعات از جای بخیه سزارین
  • خارج شدن مایعات و ترشحات بودار از واژن 
  • بوی بد جای بخیه سزارین
  • خونریزی شدید و مشکل در هنگام دفع ادرار
  • احساس درد و سوزش در حین دفع ادرار و ادرار خونی 
  • شکم درد شدید
  • قرمزی زخم سزارین و اطراف آن
  • ترشح چرک از زخم سزارین
  • درد بهبود نیافته در ناحیه برش 
  • خونریزی زیاد به صورتی که در عرض یک ساعت، یک پد بهداشتی را پر کند.
  • خونریزی همراه با لخته‌های خونی

علت خون آمدن از جای بخیه سزارین

به طور کلی بعد از کشیدن بخیه سزارین یا حتی قبل از آن، خون آمدن از جای بخیه سزارین نمی‌تواند عادی باشد. اگر مدتی بعد از سزارین از محل بخیه سزارین، خون ترشح شود، چندین احتمال را مطرح می‌کند که عفونت، حساسیت به نخ بخیه یا ایجاد هماتوم مهم‌ترین آنها است. به هر حال در صورت خون آمدن از جای بخیه سزارین پزشک باید مداخله کند و اقدامات پزشکی موثر را انجام دهد.  

سفت شدن جای بخیه سزارین نشانه چیست؟

چنانچه سفت شدن جای بخیه سزارین مختصر باشد و با قرمزی، درد و ترشح همراه نباشد، جایی برای نگرانی نیست. اما همانطور که در بخش نشانه‌های عفونت زخم سزارین نیز یاد کردیم، اگر سفت شدن جای بخیه سزارین با قرمزی، درد و ترشحات عفونی و بودار همراه باشد، باید معاینه بالینی صورت بگیرد و با دقت بیشتری محل بخیه بررسی شود. بنابراین اگر فقط مشکل شما سفت شدن جای بخیه سزارین است و سایر نشانه‌ها را ندارید، نگران نباشید و اجازه دهید زخم به مرور زمان بهبود پیدا کند. 

توصیه‌هایی برای عفونت نکردن زخم سزارین

  • حفظ وزن مناسب و رعایت تناسب اندام
  • کنترل دیابت در دوران بارداری
  • درمان سایر بیماری‌ها
  • تمیز نگه داشتن زخم سزارین و خشک کردن آن با سشوار بعد از هر استحمام
  • عدم استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی مواد شیمیایی
  • استفاده از لباس‌های گشاد و نخی بدون تماس با محل بخیه‌ها
  • مراجعه به پزشک در صورت طولانی شدن بهبود زخم سزارین

فراموش نکنید که یکی از راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت زخم سزارین، مراجعه به موقع به پزشک برای چکاپ‌های بعد از زایمان است. تغذیه مناسب و مصرف مایعات، میوه و سبزیجات به میزان کافی نیز به بهبود زخم و عفونت نکردن آن کمک می‌کند.

کلام آخر

استفاده از درمان خانگی عفونت زخم سزارین در صورتی که از عسل کاملا طبیعی و اصل استفاده کنید، روش درمانی بی‌ضرری است که اگر فایده نداشته باشد، هیچ زیانی هم نخواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم در کنار سایر روش‌های درمانی از این روش نیز کمک بگیرید. البته حتما نظر پزشک معالج خود را نیز جویا شوید. فراموش نکنید که این روش تنها در کنار سایر درمان‌هایی که برای شما تجویز شده توصیه می‌شود و نباید درمان‌های پزشکتان را خودسرانه کنار بگذارید.