رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد چگونه است؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد

در طول دو سال اول زندگی کودک، ثبت نقاط عطف بزرگ برای بسیاری از والدین مهم و سرگرم‌کننده است.

اولین لبخند، زمانی که این موجودات دوست داشتنی شروع به خزیدن می‌کنند، اولین قدم‌های لرزان را برمی‌دارند، اولین کلمات خود را به زبان می‌آورند. همه این لحظات مهم و هیجان‌انگیز نشان دهنده رشد نوزاد و کودک شماست. لحظه مهم دیگر زمانی است که کودک یا نی‌نی شما اولین دندان‌های خود را در می‌آورد. اکثر والدین معمولاً انتظار دارند که اولین دندان کودکشان در سنین حدود شش ماهگی بیرون بیاید.

اگرچه شش ماهگی را به عنوان میانگین سنی برای رویش اولین دندان‌های نوزاد در نظر گرفته‌اند، اما این مسئله می‌تواند در هر نوزادی متفاوت باشد. برخی افراد بر این باورند که رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد مستقیم است، اما براساس داده‌های علمی باید بگوییم که تیزهوشی و ضریب هوشی بالاتر هم می‌تواند به رویش زود دندان‌ مرتبط باشد هم به رویش دیررس دندان‌ها. البته رویش به موقع دندان‌های یک نوزاد هم می‌تواند رابطه مستقیمی با هوش بالای او داشته باشد. در ادامه مطلب با گهواره همراه ما باشید.

 

نشانه‌های نوزاد باهوش

نوزاد نی از بدو تولد و در ماه‌های اول زندگی هوش خود را نشان می‌دهد. بیشتر والدین متوجه هوشیاری نوزادشان می‌شوند. وقتی یک شی یا صدایی توجه نوزاد را به خود جلب می‌کند، می‌دانیم که او کودکی باهوش است و نسبت به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهد. این واکنش‌ها بیشتر شامل واکنش‌های فیزیولوژیکی است که کودک به‌ خودی‌خود نشان می‌دهد، مانند حرکات چشمی که به دنبال چیزی می‌آید، یا حرکات دست‌ها و پاها که قبل از عمل نشان می‌دهد. این روند به ویژه در سنین ۳ تا ۶ ماهگی مشهود است.

رشد نی‌نی یکی از نشانه‌های هوش اوست. به عنوان مثال در کودکان بالای ۶ ماه، هوش نوزاد از طریق تلاش برای صحبت نمود پیدا می‌کند که به صورت صداهای نامفهوم یا ایجاد هر نوع صدایی است. نوزادانی که از ۸ ماهگی شروع به گفتن کلمات می‌کنند (به صورت تک کلمه و بدون عبارات یا جمله) هوش بالایی دارند. اگرچه مستقیم بودن رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد نقض شده است، اما کودکی که زود هم دندان درآورده می تواند دارای ضریب هوشی بالایی هم باشد.

نشانه های نوزاد باهوش

بهترین زمان دندان درآوردن نوزاد

همان‌طور که والدین در انتظار بیرون آمدن اولین دندان‌های نوزاد خود هستند، طبیعی است که بدانند در چه سنی باید انتظار ظاهر شدن اولین مرواریدهای سفید صدفی را داشته باشند. زمان رویش اولین دندان‌ها در نوزادان متفاوت است. در بیشتر موارد، مشاهده کردیم که یک نوزاد بین ۴ تا ۷ ماهگی دندون درمیاره.

طبق ادعای آکادمی اطفال آمریکا، میانگین سنی برای رویش اولین دندان کودک ۶ ماهگی است. با این حال، هنوز هم کاملاً طبیعی و سالم تلقی می‌شود که نوزاد شما کمی زودتر یعنی حدود ۳ تا ۴ ماه و یا کمی دیرتر یعنی نزدیک به اولین سال تولدش دندان در بیاورد.

*مراحل دندان درآوردن نوزاد + هر دندان چگونه درمی آید

علت زود دندان درآوردن نوزاد

در بیشتر موارد، دندان‌های کودک شما به خودی خود بر اساس ساعت بیولوژیکی تنظیم شده در ژنتیک رشد می‌کنند و به هیچ وجه قابل تغییر نیستند. اغلب خانواده‌ها الگوهای دندان درآوردن مشابهی دارند. به عنوان مثال، اگر دندان‌های خود شما زودتر از حد معمول افتاده باشد، احتمالاً فرزندتان نیز همین رویه را دنبال خواهد کرد. با این حال، گاهی اوقات مشکلات پزشکی باعث می‌شود، دندان‌ها دیر رویش کنند. به عنوان مثال، کودکانی که به شکل نارس یا کم وزن به دنیا می‌آیند ممکن است دندان‌هایی دیرتر از همسالان خود در بیاورند. البته نقص در مینای دندان از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رویش دندان با تاخیر به حساب می‌آید. در موارد نادر، دندان درآوردن ممکن است به دلیل کم کاری مادرزادی تیروئید، پوکی استخوان یا راشیتیسم (نرم شدن استخوان ها) به تاخیر بیفتد.

لثه نوزاد هنگام دندان درآوردن

دندان درآوردن یکی از سخت‌ترین مراحلی است که نوزاد پشت سر می‌گذارد. این فرآیند علاوه بر این که باعث آزار نوزاد می‌شود، دردسرهایی را نیز برای پدر و مادر به همراه دارد. به دلیل برخی از بیماری‌ها ممکن است رویش دندان‌ها از حالت معمول خارج شود و یا ترتیب افتادن و رویش دندان‌ها در نوزاد به خوبی انجام نشود. در این شرایط، گرفتن عکس از لثه نوزاد و ارسال آن برای یک دندانپزشک متخصص حیطه کودکان می‌تواند تا حدی از نگرانی‌های والدین بکاهد و از بروز مشکلات احتمالی در آینده برای نوزاد جلوگیری کند.

*دندان شیری چیست و چه زمانی می افتد

غذای مقوی برای دندان آوردن کودک

غذای مقوی برای دندان آوردن کودک

اکثر کودکان هنگام دندان درآوردن دچار بی‌اشتهایی شده و حتی با کاهش وزن رو برو می‌شوند. علت این مسئله به ملتهب شدن و دردناک شدن لثه‌های این موجودات دوست داشتنی باز می‌گردد. به طور معمول، کودکان از ۴ روز قبل از رویش دندان تا ۳ روز پس از دندان درآوردن، درد و کاهش اشتها را تجربه می‌کنند. با توجه به نقض شدن رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد در داده‌های علمی، برای داشتن یک کودک باهوش می‌بایست، به تغذیه او در حین رویش دندان‌ها توجه خاصی شود تا از کاهش وزن و بی‌حالی آن‌ها جلوگیری کرد. نکاتی که در حین تغذیه کودک به آن باید توجه شود عبارت‌اند از؛

آب کافی

همان‌طور که گفتیم کودکان هنگام دندان درآوردن اشتهای خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل بدن آن‌ها بیشتر دچار کم آبی می‌شود. در این مدت به طور منظم به کودک آب بدهید تا کمبود مایعات در بدن جبران شود.

استفاده از شربت‌های ضد درد

مسکن‌های خوراکی مانند استامینوفن می‌تواند در تسکین درد دندان کودک شما مفید باشد. این دارو را بیش از ۳ روز استفاده نکنید.

نوشیدنی‌های خنک و پر کالری

وقتی کودکتان در حال دندان درآوردن است، به او نوشیدنی‌های پرکالری بدهید تا ضعیف و بی‌حال نشود.

غذا و یا میوه سرد و خنک

تغذیه کودک با غذاهای خنک مانند ماست یا میوه‌های سرد در حین دندان درآوردن می‌تواند تا حد زیادی درد را کاهش دهد. ماست یا میوه را در یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس به کودک خود بخورانید. دادن تکه‌های سیب و موز سرد تا حد زیادی از رنج کودک شما می‌کاهد.

غذای نرم

غذاهای نرم مانند فرنی، پوره سیب زمینی و سوپ نرم‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید هنگام دندان درآوردن به کودک بدهید.

علائم دندان در آوردن نوزاد

سخن پایانی

در مورد رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد، باید بگوییم که هر نوزادی که زود، دیر و یا به موقع دندان در می‌آورد می‌تواند باهوش باشد. براساس داده‌های علمی، رابطه هوش و دندان درآوردن نوزاد مثبت است؛ اما نوزادی که رویش دندان‌هایش دیرتر از همسالانش اتفاق افتاده نیز از ضریب هوشی بالایی برخوردار است.

سؤالات متداول

۱-زمان رویش اولین دندان‌های نوزاد چه زمانی است؟

متوسط سن برای درآمدن دندان‌ نوزاد شش ماهگی است؛ اما چند ماه زودتر یعنی بین ۳ تا ۴ ماهگی و یا چند ماه دیرتر یعنی نزدیک به تولد یک‌سالگی هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر به جدول زمان بندی دندان کودک مراجعه کنید.

۲- آیا تمامی نوزادان علائم رویش دندان را تجربه می‌کنند؟

خیر. ممکن است برخی از نوزادان بدون داشتن کوچک‌ترین علائم، دندان درآورند و گاهی مشاهده شده که بسیاری از کودکان تمامی و یا چند مورد از علائم دندان درآوردن نوزاد را تجربه کرده اند.