تب کودکان برای دندان و درمان آن

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تب کودکان برای دندان

اگرچه علائمی مانند بدخلقی، کم‌اشتهایی، بی‌خوابی یا افزایش آب دهان از نشانه‌های شایع دندان درآوردن کودکان هستند. اما مادران بیشتر نگران تب کودکان برای دندان هستند. برای آگاهی از روش‌های درمان تب دندان درآوردن نوزاد با ما همراه باشید.

تب از عوارض دندان درآوردن نوزادان

در 6-4 ماهگی که جوانه‌ دندان‌های شیری به لثه‌ها فشار می‌آورند، علائم دندان درآوردن کودک شروع می‌شوند. یکی از این‌علائم تب خفیف است. اما اگر فرزند چهارماهه شما دچار تب شود، مربوط به تب کودکان برای دندان است یا بیماری دیگری؟ پاسخ شما این‌جاست.

تب، پاسخ طبیعی بدن کودک در مقابل عفونت و التهاب است. به علت التهاب و حساسیت لثه به‌دنبال دندان درآوردن، تب با درجات پایین‌تر از 38 درجه ایجاد می‌شود که آسیبی هم به بدن نمی‌رساند. مگر آن‌که کمی کودک را دچار بی‌قراری یا کم‌آبی کند که به راحتی برطرف می‌شود. پس تب کودکان برای دندان، دمای بدن را به میزان بسیار کمی افزایش می‌دهد. احتمالا تب بیشتر از 38 درجه،‌ نشانه‌ ابتلای کودک به بیماری دیگری است. پس درصورتی‌که تب کودکان برای دندان بالاتر از 38 درجه باشد یا بیشتر از 2-1 روز طول بکشد، برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

* بهترین شربت تب بر کودکان کدام است؟ 

درمان تب کودکان برای دندان

تب دندان درآوردن نوزاد چند روز طول می‌کشد؟

مگر شما دقیقا می‌دانید دندان درآوردن چند روز طول می‌کشد؟ دندان درآوردن کودک یک فرایند تدریجی و حدودا هشت روزه است. پس علائم دندان درآوردن نوزاد مانند تب خفیف هم به‌تدریج ازبین‌می‌رود. اما معمولا با جوانه زدن دندان، تب شروع شده و برای یک روز ادامه می‌یابد. معمولا درآوردن دندان آسیاب در کودکان درد و تب طولانی‌تری ایجاد می‌کند. پس در زمان دندان درآوردن نوزاد و رویش اولین دندان آسیاب یعنی 18-12 ماهگی ، ممکن است نیاز به درمان تب کودکان برای دندان داشته باشید.

*شربت ایبوپروفن کودکان برای چیست + دوز مجاز و عوارض مصرف

درمان تب کودکان برای دندان

همیشه تب کودکان برای دندان نیازی به درمان دارویی ندارد. گاهی روشهای سنتی ساده‌ای مانند پایین آوردن تب کودک با گلاب نتیجه میدهد. در بسیاری از مواقع، حتی ممکن است متوجه تب کودک خود نشوید و با شیردهی کافی او را آرام کنید. اما اگر تب موجب بی‌قراری و کج‌خلقی و آبریزش بینی نوزاد شده و یا از درد رویش دندان کلافه‌شده، می‌توانید از تب‌برهایی مانند شیاف استامینوفن 125 و ایبوپروفن استفاده کنید. البته تجویز ایبوپروفن در کودکان زیر شش ماه توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید از قطره، شیاف و شربت استامینوفن کودکان و در کودکان بزرگتر قرص استامینوفن برای کاهش تب درآوردن دندان استفاده کنید. مهم‌ترین نکته در تجویز تب‌برها، حساب کردن دوز مناسب با وزن کودک است. بهتر است برای تعیین دوز مناسب در کودکان زیر دو سال از راهنمایی پزشک اطفال برخوردار شوید. به‌صورت‌کلی تعیین دوز استامینوفن در نوزادان در این مقاله توضیح داده شده است.