طبع گلابی گرمه یا سرد؟+مصلح و خواص آن در طب سنتی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع گلابی گرمه یا سرد

گلابی از میوه‌های چاق کننده تابستانی است. حدود 3 هزار گونه از این میوه در جهان وجود دارد که در ایران شاهد کاشت و برداشت بیش از 120 نوع آن هستیم. درخت گلابی بیشتر در مناطق سردسیر کوهستانی مانند البرز و شمال ایران می‌روید. انواع مختلفی از گلابی با رنگ‌های سبز، قرمز، قهوه‌ای و یا ترکیبی از آنها در جنگل‌های گیلان و مازندران یافت می‌شود.

این میوه زنگوله‌ای سرشار از انواع ویتامین‌ها، پتاسیم و مواد معدنی بوده و خواص بسیاری دارد. گلابی را می‌توانید بصورت خام، کمپوت، پخته شده و یا مربا نوش جان کنید. اگر طبع مواد غذایی برای شما اهمیت دارد، در این مطلب از گهواره به طبع میوه گلابی خواهیم پرداخت.

طبع گلابی سرد است یا گرم؟

گلابی جزو میوه‌های خوش طعم و خوش بو تابستان است. این میوه زنگوله‌ای که در مناطق سرد و کوهستانی کاشت و برداشت می‌شود، سرشار از پروتئین، پتاسیم، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که امروزه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. خواص این میوه بر هیچ کس پوشیده نیست و شما می‌توانید آن را بصورت خام، پخته، کمپوت و مربا نوش جان کنید. میزان قند گلابی کم است به همین دلیل یکی از میوه‌های پرطرفدار در میان افرادی است که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند.

قبل از آن که به طبع این میوه خوشمزه بپردازیم باید بدانید که، بطور کلی طبیعت هر ماده غذایی به دو دسته گرم مزاج و سرد مزاج تقسیم می‌شود. غذاهایی که طبع گرم دارند، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را سرعت بخشیده و درجه حرارت بدن را بالا می‌برد و غذاهای با طبع سرد، سوخت و ساز بدن را کند کرده و درجه حرارت را پایین می‌آورد. بنابراین توصیه می‌شود تا اگر مزاج شما گرم است از خوردن بیش از اندازه مواد غذایی با طبع گرم خودداری کنید و بلعکس اگر مزاج سردی دارید، توصیه می‌شود مواد غذایی با طبع سرد را با دقت بیشتر و یا با مصلح آن مصرف کنید.

درمورد گلابی باید گفت که، طبع آن سرد و خشک است که به این معنی است که درجه حرارت بدن را پایین آورده و رطوبت آن را می‌گیرد. علاوه بر آن گلابی سرما بخش است و هر فرد متناسب با طبع و مزاج بدن خود باید بداند که چه میزان از آن را مصرف کند. اگر طبیعت بدن شما سرد است، توصیه می‌شود تا این گلابی را با مصلحش نوش جان کنید. 

مصلح غذا، مواد خوراکی هستند که به آن غذا اضافه می‌شوند تا از شدت کیفیت مزاجی آنها تعدیل کنند و از اثرات نامطلوب احتمالی آن جلوگیری کنند. در واقع مصلح مواد غذایی با طبع سرد، گرم هستند تا میان گرمی و سردی غذا تعادل ایجاد کنند و مصرح مواد غذایی با طبع گرم سرد هستند. مصلح گلابی عسل، هل، دارچین، زنجبیل، زیره و رازیانه است.

طبع گلابی سرد است یا گرم

طبع گلابی جنگلی شیرین چیست؟

گلابی جنگلی که به گلابی وحشی یا گلابی ژاپنی معروف است، یکی از انواع گونه‌های مختلف گلابی بوده که از سرده ازگیل و خانواده گلابی و سیب است. جنگلی گونه‌ای بسیار نادر است که به اندازه یک گردو بوده و شکل ظاهری این میوه شبیه به ازگیل است، اما بافت آن کاملا شیرین و ترش و طعمی بسیار شبیه به گلابی دارد. 

در این نوع گلابی دانه‌های بزرگ با پوسته قهوه‌ای وجود دارد که درون آن سفید است. به این دانه‌ها آنچوچک گفته می‌شود. این دانه‌ها قابل خوردن هستند و می‌توانید با کمی بو دادن آنها را نوش جان کنید.  آنچوچک در فرهنگ دهخدا  به معنای میوه با جثه کوچک و ریز است و به کسی که از نظر جسمی یا قابلیتی کوچک است نیز گفته می‌شود. در نتیجه آنچوچک به معنای بد و یا عبارتی توهین آمیز نیست. 

شاید تصور کنید که طبیعت گلابی در گونه‌های مختلف آن متفاوت باشد، اما باید بدانید که طبع گلابی جنگلی با آن طعم بینظیرش سرد و خشک است، اما دانه‌های قهوه‌ای رنگ درون آن طبیعتی معتدل داشته و می‌توان گفت که برای هر فرد با هر طبع و مزاجی مناسب است. علاوه بر آن خواص بسیار زیادی هم دارد.

طبع گلابی در بارداری و فواید آن

همه ما می‌دانیم که دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوران‌ها در زندگی هر زن است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم در این دوران برای سلامت مادر و رشد جنین از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از خانم‌های باردار به دنبال تهیه لیست مواد غذایی مفید و مضر در این دوران هستند. خوردن میوه و سبزیجات در دوران بارداری بسیار توصیه شده است، اما آیا لزوما همه آنها مفید است؟ آیا طبع آنها در بارداری تاثیر نمی‌گذارد؟ 

گلابی یکی از میوه‌های پرطرفدار در فصل تابستان است. فواید و مضرات خوردن گلابی در بارداری به شیوه مصرف آن بستگی دارد. اگر در خوردن این میوه اعتدال برقرار شود کاملا بی‌خطر است و اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. از آنجایی که این میوه طبعیتی سرد و خشک دارد، بنابراین توصیه می‌شود به مادران بارداری که مزاجی سرد دارند، حتما در میزان مصرف این میوه دقت کنند و یا آن را با مصلحش مصرف کنند. 

جدا از آن حتما میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف خوب بشویید. این امر درمورد تمام میوه‌های دارای پوست صدق می‌کند. نشستن میوه‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند عفونت انگلی توکسوپلاسموز در بارداری، لیستریوز یا عوارض شدید بارداری شود.

* حتما بخوانید: خوردن گلابی در بارداری | فواید و مضرات آن برای جنین 

طبع گلابی در بارداری

خواص گلابی در طب سنتی چیست؟

گلابی خواص بسیاری دارد که اگر به درستی و به اندازه مصرف شود، می‌تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد. از خواص این میوه زنگوله‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از سرطان

گلابی سرشار از مس، فیبر و ویتامین‌های C و K است که از رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ و سینه جلوگیری می‌کند.

  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته قلبی

گلابی سرشار از فیبر است که موجب تنظیم و کنترل کلسترول خون می‌شود و به همین دلیل ابتلا به سکته قلبی و بیماری‌های قلبی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

*با مواد غذایی با فیبر بالا در این مقاله بیشتر اشنا شوید

  • تسهیل در حرکات روده

وجود فیبر نامحلول در گلابی زنگوله‌ای زرد رنگ، موجب افزایش حرکات روده‌ای، هضم و جلوگیری از پیدایش پولیپ روده و یبوست می‌شود.

*در مورد روشهای درمان سریع یبوست در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

گلابی دارای انواع ویتامین‌ها، پتاسیم، پروتئین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و همچنین خاصیت ضد التهابی دارد. از این رو باعث کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و کرونا موثر است.

  • بهبود گرما زدگی

می‌دانید که گلابی طبعی سرد دارد، بنابراین این میوه در فصول گرم سال به بهبود گرمازدگی، گرگرفتگی و حتی کاهش تب کمک می‌کند.

خواص گلابی در طب سنتی

خواص گلابی برای رحم

گلابی حاوی ترکیباتی از جمله آنتوسیانین و سینامیک اسید است که برای مبارزه با سرطان اهمیت زیادی دارد. طبق مطالعاتی که در این باره شده است. میوه گلابی برای زنان می‌تواند بسیار مفید و حائز اهمیت باشد. میوه‌های غنی از فلاونوئید مانند گلابی ممکن است در محافظت از زنان در برابر سرطان‌هایی مانند سینه و رحم بسیار مفید باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا زنان از خوردن این میوه تابستانی غفلت نکنند. 

همانطور که می‌دانید طبع گلابی سرد و خشک است. طبیعت سرد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در زنان از جمله کیست تخمدان، پریود نامنظم و غیره شود. بنابراین توصیه می‌شود تا گلابی را حتما با مصلحش مصرف کنید.

خوردن یک عدد گلابی در روز می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان را تا 34 درصد کاهش دهد. البته باید بدانید که گلابی جایگزین خوبی برای درمان‌های رایج سرطان محسوب نمی‌شود و تنها می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند که البته در این باره هنوز مطالعات تکمیل نشده است.

خواص گلابی برای اسپرم

در بالا به برخی از خواص بینظیر گلابی اشاره کردیم. اما آیا گلابی در سلامت مردان نقش مهمی دارد؟ آیا تاثیری در تعداد و یا سلامت اسپرم‌ها دارد؟

در جواب باید بدانید که بجط خواص گفته شده، گلابی تاثیر چندانی برای اسپرم ندارد. بنابراین اگر به دنیال افزایش کیفیت و تعداد و سلامت اسپرم خود هستید، توصیه می‌شود تا به دنبال دیگر مواد غذایی و میوه‌ها باشید.

مضرات گلابی چیست؟

گلابی هم مانند هز ماده غذایی در صورت زیاده روی کردن در مصرف آن با وجود خواص بسیار و مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارد، می‌تواند ضرر داشته باشد. از مضرات این میوه در صورت مصرف بیش از اندازه آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گلابی فیبر بالایی دارد، بنابراین می‌تواند باعث  استفراغ و اسهال شود.

افرادی که طبع سرد دارد، در صورت زیاده روی در خوردن این میوه ممکن است دچار نفخ شکم، سر درد و یا معده درد شوند.

گلابی حاوی سوربیتول و فروکتوز است. این قند ها در افراد حساس باعث ایجاد مشکلاتی مانند نفخ، باد معده، دل درد و اسهال می‌شود.

کسانی که معده حساسی دارند به هیچ عنوان گلابی را با پوست نخورند.