خوردن گلابی در بارداری | فواید و مضرات مصرف گلابی در دوران حاملگی

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گلابی در بارداری

دوران بارداری دوران حساسی است و در طول آن داشتن یک رژیم متعادل ضروری است. با این حال، بسیاری از خانم‌های باردار در مورد لیست مواد مفید یا پرهیز غذایی دوران بارداری دچار دلهره و وسواس می‌شوند. در شرایطی که خوردن میوه و سبزی در این دوران به زن باردار توصیه شده است، اما لزوماً همه‌ی آنها مفید نیستند. یکی از این میوه‌ها که اکثر افراد درباره‌ی آن مطمئن نیستند، خوردن میوه گلابی در بارداری است، که یک میوه گرمسیری خوشمزه است. در ادامه قصد داریم توضیح دهیم که آیا خوردن گلابی در بارداری مضر است و اگر چنین نیست، آیا شیوه‌ی مصرف خاصی دارد؟

آیا مصرف گلابی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

فواید و مضرات گلابی در بارداری تحت تاثیر شیوه‌ی مصرف شما قرار دارد. در صورت اعتدال، خوردن گلابی در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر است. این میوه‌ی خوشمزه، کالری کم و ارزش غذایی بالایی دارد که برای زنان باردار بسیار مفید است. با این حال، باید مراقب باشید که آنها را قبل از مصرف خوب بشویید. که این امر در مورد همه میوه‌های دارای پوست صدق می‌کند. شستن کامل گلابی به خلاص شدن از شر عوامل بیماری‌زای مضر که ممکن است در سطح آن نِشسته و باعث بیماری‌هایی مانند عفونت انگلی توکسوپلاسموز در بارداری، لیستریوز یا عوارض شدید بارداری شوند، کمک می‌کند. اگرچه لازم نیست‌، اما بهتر است قبل از خوردن این میوه پوست آن را جدا کنید. 

خوردن گلابی نارس

از خوردن گلابی نارس در بارداری (و به طور کلی هر میوه‌ی کال دیگری) خودداری کنید. گلابی نارس سفت است و در نتیجه باعث می‌شود عمل جویدن به طور کامل انجام نشود و منجر به نفخ و اسهال یا صدمه به دندان‌ها شود. کربوهیدرات‌های پیچیده در میوه‌ها منجر شده است که عمل هضم آنها با دشواری بیشتری انجام شود.

خوردن گلابی نارس در بارداری

خوردن کمپوت در بارداری

خوردن کمپوت گلابی در بارداری نیز فکر خوبی نیست. کمپوت‌ها دارای مقادیر زیادی قند افزوده هستند که می‌تواند منجر به دیابت بارداری شود. بنابراین تاثیر کمپوت گلابی در بارداری هرگز مانند تاثیرات گلابی در زمان بارداری نخواهد بود.

گلابی و دیابت

یکی دیگری از موضوعات، مصرف گلابی و دیابت در بارداری است. اگر بتوانید کربوهیدرات رژیم خود را تحت کنترل نگه دارید، مصرف گلابی در حد اعتدال مشکلی ندارد. به طور کلی گلابی شاخص گلایسمی پایینی دارد و در نتیجه قند خون را به سرعت بالا نمی‌برد. با این حال بهتر است از خوردن گلابی خشک خودداری کنید. اگرچه خواص گلابی خشک در بارداری می‌تواند قابل توجه باشد، اما به دلیل قند بالا در میوه‌ی خشک شده، بهتر است در این دوران مصرف آن را محدود کنید. 

گلابی و یبوست

یکی دیگر از خواص گلابی در بارداری درمان یبوست است. افرادی که به یبوست بارداری مبتلا شده‌اند می‌توانند با کنترل میزان کربوهیدرات‌های مصرفی، یک تا دو گلابی در روز بخورند و بعد از آن یک لیوان آب ولرم بخورند که به عنوان یک ملین قوی عمل کرده و مشکلشان را رفع می‌کند.

زمان مصرف گلابی

زمان مصرف گلابی در بارداری نیز مهم است. توصیه شده است که این میوه را چه در بارداری و چه در هر دوران دیگری به صورت ناشتا مصرف نکنید. مصرف گلابی ناشتا در بارداری به دلیل وجود فیبر خام، می‌تواند به مخاط معده آسیب برساند و در کار سیستم گوارش اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین هیچ گاه آن را با معده خالی نخورید. 

زمان مصرف گلابی در بارداری

فواید گلابی برای جنین

جدا از فواید گلابی برای زن باردار ، این میوه‌ی خوشمزه برای جنین نیز فوایدی دارد. آنها منابع غنی از ویتامین C هستند. مصرف ویتامین C در بارداری برای رشد و نمو نوزاد ضروری است زیرا یک آنتی اکسیدان قوی است. از این رو به طور ویژه به خوردن گلابی در سه ماهه اول بارداری توصیه می‌شود. همچنین باعث تقویت دندان‌ها و لثه‌های نوزاد می‌شود. ویتامین C به جذب مواد مغذی از غذا نیز کمک می‌کند.

ویار گلابی در بارداری

در حالی که بسیاری از افراد ویار‌های غذایی در زن باردار را به عنوان عاملی برای تعیین جنسیت جنین می‌دانند، حال آنکه چنین نیست و ویار بارداری ناشی از کمبود بعضی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن رخ می‌دهد.  ویار گلابی و به طور کلی میوه‌‌های دیگر، به دلیلی کمبود ویتامین c، کلسیم، منیزیم و آهن رخ می‌دهد. 

خوردن گلابی در بارداری برای زیبایی جنین 

یک خاصیت گلابی در بارداری که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تاثیر بر زیبایی جنین است. سوال این است که این موضوع چقدر صحت دارد؟ در بسیاری از احادیث آماده است که خوردن گلابی قبل بارداری توسط پدر و مادر منجر به زیبا شدن جنین می‌شود. در طب سنتی به طور ویژه توصیه شده است که در زمان اقدام برای بارداری، پدر نیم ساعت قبل از صبحانه و در حالت ناشتا میوه‌هایی مانند سیب، انار و گلابی مصرف کند که منجر به زیبا شدن جنین می‌شود. حالا که صحبت از طب سنتی شد، بد نیست بدانید که طبع گلابی هم سرد و خشک است. 

خوردن گلابی برای زیبایی جنین

مضرات گلابی در بارداری

مصرف زیاد گلابی در بارداری می‌تواند مضراتی نیز به همراه داشته باشد. این موضوع نه تنها در مورد گلابی بلکه در مورد همه‌ی مواد غذایی صدق می‌کند. خوردن زیاد گلابی در بارداری می‌تواند منجر به مشکلات معده، استفراغ و اسهال شود. اگر دیابتی هستید، گلابی را به مقدار متوسط مصرف کنید زیرا مصرف گلابی برای زن باردار دیابتی نه تنها شرایط را بدتر می‌کند، بلکه منجر به چاقی و اضافه وزن نیز می‌شود. بعلاوه گلابی انواع زیادی دارد. بعضی از آنها که حتی در حالت رسیده سفت هستند که به گلابی سنگی معروف‌اند، می‌توانند منجر به بروز مشکلات هاضمه و زخم کبد شوند. از این رو برای آنکه دچار عوارض گلابی در بارداری نشوید بهتر است از انواع نرم‌تر آن و در حد اعتدال استفاده کند. 

سخن پایانی

مصرف در حد اعتدال گلابی و بارداری سالم ممکن است. با این حال باید به طور کلی در خوردن مواد شیرین حتی میوه‌ها در بارداری احتیاط داشته باشید. تصور نکنید چون میوه هستند، قند آنها ضرری برای شما ندارد. اگر احتیاط را از همان ماه‌های اول داشته باشید، بعید است که در طول بارداری و به ویژه اواخر آن به مشکلات ناشی از دیابت بربخورید.