خوردن کیوی در بارداری و فواید آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کیوی در بارداری

خوردن کیوی در بارداری با آن مزه‌ی ترش و شیرینش و آن همه فواید زیادی که دارد می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. بارداری با یک میل شدید به خوردن غذا همراه است. و این امری طبیعی است، زیرا مادر هم باید نیازهای تغذیه‌ای خودش را تامین کند و هم نیازهای جنین را. غذاهای خاصی برای رشد جنین مفید هستند. در حالی که ممکن است مادران دارای هوس های مختلفی باشند، به خصوص هوس شکر، همیشه به آنها توصیه می‌شود یک قطعه میوه را به جای شکلات یا سایر مواد غذایی قندی انتخاب کنید. و چه میوه‌ای خوشمزه‌تر از یک تکه کیوی ترش و شیرین خوشمزه.

آیا خوردن کیوی در بارداری مجاز است؟

کیوی میوه ای است که مواد مغذی بسیاری دارد. مقدار ویتامین C در کیوی،  دو برابر ویتامین C موجود در مركبات و ده برابر ویتامین C موجود در سیب و هلو است. علاوه بر ویتامین C دارای مقداری ویتامین E و املاح مهمی چون پتاسیم، منیزیوم و كلسیم می‌باشد كه به تنظیم فشار خون در بدن كمك می‌كند. علاوه بر این، کیوی منبع خوبی از فیبرهای رژیمی، کربوهیدرات ها، انرژی و سایر مواد معدنی است. برای اینکه بارداری سالم و ایمن داشته باشید، هر روز 2-3 عدد میوه مصرف کنید. همچنین قند و چربی کمی دارد، از این رو برای مصرف در دوران بارداری ایده آل است. همچنین، فاقد کلسترول است. تنها دلیلی که ممکن است لازم باشد از خوردن کیوی در بارداری خودداری کنید، ابتلا به گاستریت یا ورم معده است.

مزایای خوردن کیوی در بارداری

در زیر برخی از فواید خوردن کیوی در بارداری ذکر شده است:

  1. فولات: اسید فولیک نقش اساسی در رشد شناختی جنین دارد، به رشد مغز و همچنین سیستم عصبی کمک می کند و از نقص عصبی در نوزاد متولد نشده جلوگیری می‌نماید. کیوی برای تشکیل و نگهداری سلول‌ها ضروری است. همچنین مسئول رشد اندام‌های حیاتی کودک است. فولات از ناتوانی مادرزادی در نوزادان مانند نخاع بیفیدا جلوگیری می‌کند. داشتن کیوی در اوایل بارداری احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد.
  2. ویتامین C: ویتامین C برای تشکیل ناقل‌های عصبی ضروری برای عملکرد مغز، بسیار مهم است. غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، از مادر در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. کیوی برای تقویت سطح انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است.
  3. قندهای طبیعی: کیوی مانند همه‌ی میوه‌ها حاوی قندهای طبیعی برای کنترل هوس شیرینی شماست. کیوی از نظر شاخص گلیسمی پایین است و در نتیجه منجر به افزایش شدید انسولین نمی‌شود. کیوی در تنظیم قند خون اهمیت دارد زیرا دیابت حاملگی در دوران بارداری را کنترل می‌کند.
  4. باعث هضم غذا می‌شود: یبوست در دوران بارداری طبیعی است. برای جلوگیری از اسهال، نفخ، حالت تهوع، ناراحتی معده، دردهای شکمی و گاستریت لازم است. پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کیوی سرشار از فیبر غذایی است که روده بزرگ را سالم نگه می‌دارد. غذاهای سرشار از فیبر، ملین‌های طبیعی هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند.
  5. آهن: زنان باردار غالباً با کمبود آهن، کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در خون مواجه هستند. علائم دیگر کمبود آهن شامل پوست کم رنگ، کاهش اشتها و حالت تهوع است. آهن برای تولید گلبولهای قرمز مورد نیاز است. همچنین اکسیژن بین سلول‌ها را حمل می‌کند و برای تولید انرژی بسیار مهم است. کیوی در هر وعده 4٪ از نیاز آهن در بارداری را تأمین می‌کند. همچنین جذب آهن را تسهیل می‌کند، بنابراین از کم خونی نیز جلوگیری می‌کند.
  6. کلسیم: کلسیم برای رشد استخوان‌ها، عضلات، دندان ها و قلب کودک ضروری است. کیوی حاوی 5/5 درصد کلسیم است. اگر مصرف لبنیات شما کم است و یا عدم تحمل لاکتوز دارید، توصیه می‌شود کیویِ غنی از کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین حاوی منیزیم است که باعث بهبود جذب کلسیم می‌شود.
  7. منبع غنی ویتامین ها و مواد معدنی: کیوی علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین C است، مقادیر زیادی از نیاز مادر به ویتامین E در بارداری را نیز تامین می‌کند.
  8. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند: مصرف مس در بارداری نیاز است که مس موجود در کیوی در رشد مغزی کودک کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.
  9. تعادل هورمونی: هورمون‌ها می‌توانند در دوران بارداری آسیب ببینند بنابراین ممکن است دچار افسردگی شوید، احساس خستگی یا احساس استرس کنید. مصرف کیوی می تواند به تعادل هورمون‌‌‌هایی کمک کند که از بروز هرگونه تغییر خلق و خو جلوگیری می‌کنند.
  10. کالری کم: کیوی یک گزینه کم کالری، طبیعی است که شیرین است و هوس شیرینی را بدون افزایش وزن برطرف می‌کند.

مضرات خوردن کیوی در بارداری

حساسیت به کیوی بسیار نادر است. اما ممکن است فرد نسبت به آن یک واکنش آلرژیک ایجاد کند یا ممکن است آن را بیش از حد مصرف کند. توصیه می‌شود قبل از اضافه کردن کیوی در برنامه غذایی منظم خود، با پزشکتان مشورت کنید. عوارض جانبی خوردن کیوی در بارداری عبارتند از:

  1. آلرژی دهان: مصرف بیش از حد کیوی می‌تواند باعث خارش یا احساس سوزن سوزن شدن در دهان و تورم لب و زبان شود. در بعضی موارد، می‌تواند باعث آسم، بثورات و کهیر شود.
  2. بیماری‌های پوستی: کیوی ممكن است باعث ایجاد كهیر حاد، كهیر مزمن، درماتیت یا حتی درماتیت تماسی شود. اگر حساسیت داشته باشید خطر بیشتر است.
  3. مشکلات گوارشی: در موارد خاص، مصرف بیش از حد کیوی می‌تواند باعث اسهال، استفراغ یا حالت تهوع شود.
  4. حساسیت به لاتکس: افرادی که به لاتکس حساسیت دارند مستعد آلرژی به کیوی هستند. توصیه می‌شود در چنین مواردی از خوردن کیوی خودداری کنید.
  5. آسیب به لوزالمعده: کیوی منبع غنی ویتامین C، ویتامین E، سروتونین و پتاسیم است. در صورت مصرف مقادیر زیاد، می‌تواند باعث افزایش سطح تری گلیسیرید در خون شده و در طولانی مدت، برای لوزالمعده مضر باشد.
  6. عوارض جانبی: میوه کیوی دارای خواص ضد قارچی است و در هنگام ترکیب با داروهای ضد قارچی می‌تواند منجر به اختلالات دارویی شود. اگر از داروهای ضد انعقاد، هپارین، آسپیرین، داروهای غیر استروئیدی، ضد التهابی یا ضد پلاکت استفاده می‌کنید، قبل از مصرف میوه کیوی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 اقدامات احتیاطی در مورد مصرف کیوی در بارداری

 

اکنون که می دانید چرا باید کیوی بخورید و در طول بارداری چه مقدار میوه مصرف کنید، بعضی اقدامات احتیاطی را باید رعایت کنید:

  • به خوبی میوه ها را بشویید تا هر گونه پاتوژن را از بین ببرید، و مواد شیمیایی مضر آن کاملا شسته شود.
  • به یاد داشته باشید که کیوی خیلی اسیدی است بنابراین اگر شما زخم دهان، زخم زبان و بثورات دارید نباید بیش از حد کیوی مصرف کنید.

 اما همانطور که غذاهای دیگر را به رژیم غذایی تان اضافه می کنید، قبل از خوردن میوه کیوی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

ارتباط ویار کیوی و جنسیت جنین 

تعیین جنسیت جنین از روی ویارهای دوران بارداری یک روش قدیمی اما بدون پایه‌های اثبات شده‌ی علمی ست. برخی معتقدند که ویار مرکباتی همچون کیوی، نشان از فرزند پسر دارد اما در مقالات علمی مشخص شده است که ویارهای این دوران در اثر تغییر شرایط هورمونی و کمبودهای بدن رخ می‌دهند و به هیچ عنوان نشان ‌دهنده‌ی جنسیت جنین نیستند.

مصرف کیوی خشک در بارداری

خوردن کیوی در بارداری می‌تواند فواید زیادی داشته باشد؛ اما آیا در مورد کیوی خشک نیز همین است؟ مصرف کیوی خشک در بارداری می‌تواند مفید باشد زیرا سرشار از فیبر و آهن زیادی ست. اما زنان باردار باید توجه داشته باشند که میوه‌های خشک شده نسبت به میوه‌های تازه درصد قند بالاتری دارند و از این رو باید  مصرف آن‌ها برای خانم هایی که دابت بارداری دارند با احتیاط باشد.