علت سیاه شدن ناخن شست پا، علائم و درمان آن

بهمن ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سیاه شدن ناخن شست پا

بیشتر ما آن قدری که به دست‌ها و ناخن‌های آن اهمیت می‌دهیم، کمتر نگران سلامت پاها و و ناخن‌های آنها هستیم. رنگ ناخن‌ها بطور طبیعی سفید است، اما گاهی اوقات ممکن است در اثر پوشیدن کفش نامناسب، ضربه خوردن، کمبود برخی مواد غذایی، استفاده بیش از حد لاک ناخن و عوامل دیگر، عفونت ایجاد شده و باعث تغییر رنگ آن شود. سیاه شدن ناخن پا دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که برخی از آنها خودبه‌خود برطرف شده ولی برای درمان برخی دیگر باید حتما به پزشک مراجعه کرد. در این مقاله گهواره به سیاه شدن ناخن شست پا و علائمی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، می‌پردازیم. همچنین به مقاله مشابه علت لکه سفید روی ناخن نیز مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ و سیاه شدن ناخن شست پا

تغییر رنگ ناخن‌های پا بسیار شایع است. ناخن‌های پا معمولا بصورت نیمه شفاف و سفید هستند و ممکن است در اثر عوامل مختلف به رنگ سیاه، سبز، بنفش و زرد تغییر رنگ دهند. برخی از علل سیاه شدن ناخن شست پا می‌تواند پیش پا افتاده باشد که در این صورت سیاه شدن ناخن خودبه‌خود برطرف می‌شود و اما در برخی موارد این دلایل بسیار جدی و حساس هستند که تا زمانی که علت آنها برطرف نشود، ناخن شست پا سیاه باقی می‌ماند. بنابراین بسیار مهم است تا علت تغییر رنگ ناخن مشخص شود تا بتوان آن را درمان کرد. اگر بطور دقیق نمی‌دانید که علت تغییر رنگ ناخن شما چیست، توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید. از دلایل تغییر رنگ ناخن شست پا عبارتند از:

  • تروما

معمولا در اثر فشار و یا ضربه ممکن است ناخن شست پا تغییر رنگ دهد. پوشیدن مداوم کفش نامناسب می‌تواند به ناخن فشار وارد کند که نتیجه آن می‌تواند ایجاد خون مردگی و کبودی و در نهایت سیاه شدن ناخن شست پا باشد. بنابراین از آنجایی پا قلب دوم انسان است، باید حتما به آن رسیدگی شود. پس توصیه می‌شود تا در خرید کفش دقت کنید. در مورد جدول سایز کفش کودکان بر اساس سن در این مقاله بیشتر بخوانید.  

  • بیماری‌های زمینه‌ای

تغییرات ایجاد شده در ناخن‌ها با تغییر رنگ، ایجاد خطوط سیاه رنگ، شکاف، برآمدگی و غیره می‌توانند نشان دهنده برخی از بیماری‌ها مانند تیروئید، دیابت، پستوریازیس، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و حتی ملانوما باشد.

  • عفونت 

بیشتر عفونت‌های قارچی سفید یا زرد رنگ هستند، با این حال تجمع آنها می‌تواند باعث سیاه شدن ناخن شست پا شود. ناخن‌های پای شما به ویژه در برابر عفونت های قارچی آسیب پذیر هستند زیرا در محیط‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند.

  • تغذیه

کمبود برخی از مواد غذایی و ویتامین‌ها و یا مصرف برخی از داروها می‌تواند موجب تغییر رنگ ناخن‌ها شود. استفاده از سموم نقره کلوئیدی که معمولا برای درمان ایدز و HIV استفاده می‌شود، می‌تواند باعث رنگ پوست و ناخن را آبی کند.

 علت کبود شدن ناگهانی انگشت پا

کبودی انگشت پا و یا ناخن پا می‌تواند با درد و تورم همراه باشد و اغلب به رنگ بنفش و یا آبی بنظر می‌رسد. کبودی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های کوچک خونی در اثر ضربه آسیب دیده و پاره شود. این موضوع باعث می‌شود تا خون به بافت‌های دیگر نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ این نواحی شود. درمورد انگشت پا بسیار مهم است که بتوان بین کبودی ساده و یا آسیب جدی مانند شکستگی تفاوت قائل شد و بتوان آن را تشخیص داد، زیرا هر دو می‌توانند منجر به کبودی شوند. از علل کبودی انگشت پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربه و فشار
  • پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن
  • شکستگی
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • تغییر رنگدانه‌ها و ملانوم

بنابراین در صورتی که کبودی با درد همراه باشد، توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید که تا در صورت آسیب جدی، هرچه سریع‌تر درمان شوید.

علت تغییر رنگ ناخن شست پا

علت سیاه شدن ناخن دست و پا

تغییر رنگ و سیاه شدن ناخن‌های دست هم مانند ناخن‌های پا اتفاق می‌افتد. می‌توان گفت که علت تغییر رنگ ناخن‌های دست و پا مشابه است. ضربه به ناخن‌ها، کاشت ناخن، استفاده بیش از لاک ناخن، عفونت قارچی و باکتریایی، مصرف برخی از داروها مانند آسپرین و وارفاین، سرطان پوست یا ملانوم، تغییر رنگ پوست زیر ناخن، عدم تعادل هورمون‌های بدن، برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و کم خونی و غیره می‌توانند در تغییر رنگ و سیاه شدن ناخن‌های دست و پا نقش داشته باشند.

سیاه شدن ناخن پا در دیابت

یکی از دلایل سیاه شدن ناخن پا، دیابت است. دیابت می‌تواند باعث سیاه شدن پا شود که از ناخن پا شروع شده و تا بالاتر می‌آید. البته با کنترل دیابت می‌توان از سیاه شدن پاها جلوگیری کرد. البته نمی‌توان گفت که هر فرد که ناخن‌هایش سیاه شده است بطور حتم دیابت دارد، زیرا همانطور که گفته شد، تغییر رنگ ناخن‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما سیاه شدن ناخن‌ها یکی از دلایل دیابت است.

تعداد زیادی از افرادی که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند به دلیل آسیب‌های عصبی و اختلالات گردش خون، دچار این عارضه می‌شوند. در صورتی که این سیاهی درمان نشود، می‌تواند به ناخن‌های دیگر سرایت کرده و در برخی اوقات تا بالا آمده و باعث سیاه شدن پاها شود. بنابراین توصیه می‌شود تا ناخن‌های پاها را تا ته کوتاه نکنند، از کفش‌های مناسب استفاده کنند و به سلامت پاها و ناخن‌های خود رسیدگی کنند. در این مقاله در مورد دیابت بارداری بیشتر بخوانید.

درمان خانگی سیاه شدن ناخن پا در اثر ضربه

برای درمان سیاه شدن ناخن پا لزوما نیازی نیست تا به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد با رشد ناخن، سیاهی بصورت خودبه‌خود برطرف می‌شود و نیازی به مصرف دارو نیست. البته باید بدانید، دانستن دلیل تغییر رنگ ناخن در درمان آن بسیار موثر است. بنابراین اگر ناخن‌های شما با گذشت زمان به رنگ طبیعی خود بازنگشتند، توصیه می‌شود تا حتما به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که گفته شد، یکی از دلایل سیاه شدن ناخن پا ضربه است. ضربه خوردن و یا افتادن یک جسم سنگین روی ناخن می‌تواند باعث ایجاد کبودی و در نهایت سیاه شدن ناخن شود. در صورتی که این تغییر رنگ با درد و شکستگی انگشت همراه نباشد، می‌تواند در خانه و با استفاده از روش‌های خانگی سیاه شدن ناخن پاها را درمان کرد.

  • روغن درخت چای

این گیاه دارویی خاصیت ضد قارچی دارد و علاوه بر آنکه ناخن را ضد عفونی می‌کند و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند، می‌تواند کبودی را از بین ببرد. پنبه را به مقداری از این روغن آغشته کرده و روی ناحیه مورد نظر بگذارید تا کاملا جذب شود.

  • روغن گیاهی آرنیکا

آرنیکا یک گیاه مربوط به آفتابگردان است که برای درمان کبودی ناخن بسیار مفید است. اگر نگران چرب شدن انگشتان پای خود هستید، می‌توانید از ژل آرنیکا استفاده کنید. این گیاه باعث بهبود گردش خون و کاهش تورم و درد می‌شود. از این ژل تا زمانی که جراحت شما بصورت کامل بهبود پیدا کند، استفاده کنید.

  • کمپرس آب سرد

پاهای خود را برای چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. آب سرد باعث می‌شود تا جریان خون در اطراف بخش آسیب دیده متوقف شود و کبودی کاهش پیدا کند. سرد کردن پاها باعث سرد شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه میزان خون کمتری به بافت‌های اطراف نشت می‌کند.

درمان خانگی سیاه شدن ناخن شست پا

درمان خانگی سیاه شدن ناخن دست در اثر ضربه

توصیه می‌شود تا قبل از هرگونه اقدام در خانه، علت سیاه شدن ناخن‌ها را تشخیص دهید تا بتوانید از بهترین روش درمانی استفاده کنید. در صورتی که سیاه شدن ناخن‌های شما در اثر عفونت باشد، می‌توانید از کرم‌های ضد قارچ و ضدعفونی کننده استفاده کنید. اما در صورتی که بر اثر ضربه کبود شده باشد، توصیه می‌شود تا اگر ناخن‌های خود را با مواد شیمیایی کشته‌ای، آنها را بطور کامل پاک کنید. از روش‌های بالا برای از بین بردن سیاهی ناخن‌های خود می‌توانید استفاده کنید. کمپرس آب سرد در درمان سیاهی ناخن‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.

درمان سیاه شدن ناخن در طب سنتی

سیاه شدن ناخن به معنای لخته شدن خون است. در طب سنتی درمان‌های متفاوتی برای آن وجود دارد. شما می‌توانید باتوجه به رنگ ناخن خود به علت تغییر رنگ آن پی ببرید.

اگر ناخن شما قرمز مایل به سیاه بود، نشانه بیماری‌های قلبی و دیابت است.

اگر ناخن شما آبی مایل به سیاه بود، نشانه عفونت ریه، ذات‌الریه و عدم اکسیژن کافی در بدن است.

اگر ناخن شما بصورت ناگهانی تغییر رنگ داد، نشانه عفونت قارچی است.

اگر روی ناخن شما شیارهای سیاه ظاهر شد، نشانه بیماری‌های کلیوی، پیری عروق و روماتیسم احتمالی است.

بنابراین برای درمان سیاهی ناخن باید ابتدا دلیل آن مشخص شود.