جدول سایز کفش کودکان بر اساس سن | راهنمای انتخاب کفش مناسب

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول سایز کفش کودکان بر اساس سن

انتخاب کفش برای کودکان کم سن و سال کار دشواری است، از آنجایی که آنها نمی‌توانند به شما بگویند آیا کفش در پایشان راحت است یا خیر، تمام مسئولیت خرید آن به عهده‌ی شماست. اگر نتوانید کفش مناسب برای پای کودک خود انتخاب کنید، می‌تواند آنقدر تنگ باشد که پای کودک را بزند یا آنقدر بزرگ باشد که از پای او درآید. بنابراین شما برای کمک به راه رفتن کودک، به یک جدول سایز کفش کودکان براساس سن نیاز دارید. جدولی که به صورت تقریبی به شما بگوید چه کفشی برای کودک شما مناسب است. در ادامه بیشتر در مورد جدول سایز کفش کودکان و استانداردهای خرید کفش بچگانه توضیح می‌دهیم.

جدول سایز کفش بر اساس سن

تصویر زیر جدول سایز کفش کودکان بر اساس سن است. شما به کمک این جدول می‌توانید ببینید که به صورت استاندارد چه کفشی مناسب پای کودک شماست و کف آن باید چند سانتی متر باشد و چه سایزی باید داشته باشد. برخلاف کفش بزرگسالان که سایزبندی زنانه و مردانه با هم تفاوت دارند، اما در مورد جدول سایز کفش بچگانه براساس سن چنین نیست. نکته‌ی مهم در مورد این جدول این است که کفش‌های پیشنهادی باید با جوراب استفاده شوند. 

جدول سایز کفش براساس سن

همانطور که در جدول سایز کفش کودکان براساس سن می‌بینید، اندازه‌ی کفش‌ مناسب کودک هم براساس سانتی متر و هم بر اساس سایز آماده است. US سایزبندی بر اساس مقیاس آمریکایی و UK سایزبندی براساس مقیاس اروپایی است. سایز قالب استاندارد کفش‌هایی که در ایران تولید می‌شوند براساس سایز اروپایی هستند. 

برای آنکه با نحوه‌ی خواندن این جدول آشنا شوید. مثالی می‌زنیم. فرض کنید کودک شما 5 سال دارد. در این سن بسته به جثه‌ی کودک شما، طول کف پای او می‌تواند از 15 تا 19 سانتی متر متفاوت باشد. فرض کنیم سایز کفش او 17.5 سانتی‌متر است. بر این اساس، کفش شماره سایز 10 و 11 می‌تواند برای او مناسب باشد. برای این کار روش اندازه گیری قد پا نیز اهمیت زیادی دارد. در تصویر زیر شیو‌ه‌ی صحیح این کار را میتوانید ببینید. در واقع منظور از قد پا، طول پاشنه تا نوک انگشت شصت پا است.

اندازه گیری پای کودک

سن مناسب خرید کفش برای کودک

درست است که در زمان خرید سیسمونی نوزاد به همراه خرید لباس و شلوار، بیشتر مادران برای کودک خود کفش هم می‌خرند و مقاومت کردن در برابر خریدن آن کفش‌های کوچک و بانمک کار دشواری است، اما حقیقت این است که تا زمانی که ایستادن کودک روی پا محکم نشده است و راه رفتن را به خوبی یاد نگرفته است، برای راه رفتن به بیرون از خانه نمی‌رود و بنابراین به کفش هم نیاز ندارد. زمانی که کودک شما در حال یادگیری راه رفتن در خانه است، بگذارید با پای برهنه این کار را انجام دهد. زیرا اگر بتواند زمین را زیر پای خود احساس کند، می‌تواند تعادل و هماهنگی بیشتری در مراحل خود داشته باشد.

نکات مهم در زمان خرید کفش کودک

توجه به جدول سایز کفش کودکان بر اساس سن، تنها بخشی از پروسه‌ی خرید کفش برای کودک است. شما باید بدانید چه جنس و مدلی برای راه رفتن او بهتر است. در ادامه برخی نکات به عنوان راهنمای شما آمده است:

انتخاب اولین کفش

اگر کودک شما به تازگی راه رفتن را یاد گرفته است، باید کفش‌های انعطاف پذیری داشته باشد در حدی که شما باید بتوانید از روی کفش، انگشتان پای او را حس کنید. جنس کفش هم باید از مواد قابل تنفس (یعنی چرم و پارچه و نه پلاستیک) ساخته شده باشد. همچنین بهتر است براساس جدول سایز کفش کودکان براساس سن، کفش‌های سبک را انتخاب کنید تا تعادل کودک در حین راه رفتن بهم نخورد.

نکات مهم خرید کفش کودک

مواظب سر خوردن کفش باشید

به کف کفش کودک توجه داشته باشید، کف کفش جدا از اینکه باید انعطاف پذیر باشد، نباید لیز باشد و حتما باید عاج و پستی و بلندی داشته باشد تا مانع از سر خوردن کودک شود. بسیاری از کفشهای که بیشتر جنبه‌های تزیینی در لیست سیسمونی نوزاد دارند، دارای کف صاف هستند و باعث زمین خوردن کودک می‌شوند.

شکل کفش

بهترین شکل کفش برای کودکان کفش‌هایی موسوم به اسنیکر یا همان کتونی‌های کودکانه است که بندهای گره‌ای دارند. کفش‌های جدیدی که به کفش‌های جورابی موسوم هستند نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. از خرید کفش‌هایی که شکل‌های خاصی دارند، خودداری کنید زیرا امکان زمین خوردن کودک را از بین می‌برد. بعضی از کفش‌های دخترانه دارای پاشنه‌های کوتاهی هستند اما بهتر است آنها را خریداری نکنید. همچنین کفش‌های چسبی نیز حمایت محکمی از پای کودک ندارند و ممکن است به راحتی از پای کودک درآیند. 

کف پای صاف برای کودکان نوپا طبیعی است، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد تکیه‌گاه‌های کفی کفش نیست. شما باید از خرید هرگونه کفش مچ پا بلند خودداری کنید، زیرا مچ پای کودکان نوپا باید آزاد باشد تا از آسیب‌های تصادفی جلوگیری کرده و به آنها در تقویت قدرت عضلات کمک کند. استفاده از این کفش میتواند منجر به بروز مشکل پای پرانتری در کودکان شود. بهترین کفش‌ها برای پیاده روی نوزادان آنهایی هستند که تا حد امکان سبک وزن بوده و به پای کودک شما حمایت و انعطاف می‌بخشند. 

سخن پایانی

انتخاب کفش مناسب بر اساس جدول سایز کفش کودکان براساس سن روش مناسبی برای خرید کفشی است که برای پای کودکتان مناسب باشد و نه تنگ و نه گشاد باشد. استفاده از این جدول تا زمانی که کودک شما بتواند خودش در مورد راحتی کفشش نظر دهد می‌تواند بسیار مفید باشد.