ضرورت رعایت بهداشت فردی در محیط کار چیست؟

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهداشت فردی در محیط کار

توجه به بهداشت فردی در محیط کار از آن جهت مهم است که انتقال بیماری‌ها در محیط‌های بسته و پر جمعیت زودتر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. حتی اگر پای بیماری و انتقال آن هم در میان نباشد، رعایت بهداشت نه تنها در محیط کار بلکه در تمام محیط‌های اجتماع ضروری است و اهمیت دارد.

دستورالعمل رعایت بهداشت فردی در محیط کار

دستورالعمل رعایت بهداشت فردی در محیط کار

اصول بهداشت فردی شامل توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که رعایت آنها تضمین‌کننده سلامت افراد است. برای مثال در دوران شیوع کرونا و اوج گیری کرونا توجه به توصیه های بهداشتی کرونا برای قطع زنجیره انتقال و کاهش موارد ابتلا به این بیماری موضوع پر اهمیتی بود که همواره در مورد رعایت آنها تذکر داده می‌شود. با توجه به اینکه این بیماری هنوز به طور کامل ریشه کن نشده است و همچنان احتمال ابتلا و انتقال وجود دارد، لذا رعایت بهداشت محیط کار یکی از مهمترین اقداماتی است که باید به آن توجه ویژه شود.

رعایت فاصله مناسب با دیگر همکاران در محیط کار یکی از مهمترین کارهایی است که در مورد بهداشت فردی در محیط کار باید به آن توجه کنید به یاد داشته باشید که بسیاری از بیماری‌های مسری مثل سرماخوردگی، در محیط های شلوغ که فاصله افراد با یکدیگر کم است، منتقل می‌شوند.

اگر به هر دلیل در قسمتی از بدن شما زخمی وجود دارد که باز است، حتما قبل از ورود به محل کار، آن را با باند استریل بپوشانید تا عفونت نکند.

اگر برای ناهار، شام یا صبحانه غذا با خود می‌برید، حتما نکات مهم بهداشتی در مورد حمل و نگهداری غذا را رعایت کنید. خصوصا در فصول گرم سال مراقب فاسد شدن غذا باشید. از بسته‌بندی‌های بهداشتی و ظروف کاملا در بسته استفاده کنید و بلافاصله بعد از رسیدن به محل کار همه مواد غذایی خود را در یخچال قرار دهید.

به بهداشت موهای خود توجه داشته باشید. مهم نیست خانم هستید یا آقا، به هر حال موهای شما به شست و شوی دائم و مناسب نیاز دارد. به موقع آنها را کوتاه کنید و همیشه از وسایل شخصی خود برای شانه زدن موهایتان استفاده کنید و هرگز از وسایل مانند کلیپس، گل سر یا کش سر دیگران استفاده نکنید. (درمورد درمان فوری شپش با اسپند در این مقاله بیشتر بخوانید)

مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید. برای این منظور حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و مشکلات احتمالی را رفع کنید. به یاد داشته باشید که بوی بد دهان در محیط کار بسیار آزاردهنده و زننده است. بهتر است بعد از خوردن غذا در محل کار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. حتی میتوانید از این دستورالعلهای درمان خانگی بوی بد دهان در کودکان برای خودتان نیز استفاده کنید.

بعد از پایان ساعت کاری و رسیدن به منزل و قبل از شروع روز کاری بعد، حتما دوش بگیرید. مهم نیست که در چه فصلی از سال قرار دارید، دوش گرفتن حتی به مدت کوتاه، نه تنها باعث می‌شود بدن شما بوی بدی ندهد، بلکه شما را شاداب‌تر و سرحال‌تر هم می‌کند. بوی عرق هر چه قدر هم که کم باشد، باز هم آزاردهنده است.

به یاد داشته باشید که چنانچه حمام نکنید و تنها از اسپری و مام  و عطر استفاده کنید، کمک چندانی به رفع بوی عرق نمی‌کنید و حتی در برخی موارد، بوی عرق را بدتر می کنید.

حتما پس از استحمام، از مواد ضد تعریق مثل مام، برای زیر بغل خود استفاده کنید تا کمتر با بوی نامطبوع عرق خود، دیگران را اذیت کنید.

رعایت بهداشت فردی در محیط کار

اصول بهداشت فردی در حین کار

در محیط کار دست‌های خود را مرتب بشویید. در محل کار خود حتما دستمال کاغذی قرار دهید. همراه داشتن دستمال کاغذی، در مواقعی که بیماری عفونی تنفسی (مثل سرماخوردگی) دارید، از سرایت بیماری به سایر همکاران جلوگیری می کند. دستمال‌های استفاده شده را در سطل زباله سر پوشیده قرار دهید.

ناخن‌های خود را همواره کوتاه و تمیز نگه دارید، مخصوصا اگر در بخش خدمات دهی مواد غذایی کار می کنید. با کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، از انتقال میکروب‌های دست و ناخن به مواد غذایی، جلوگیری می‌کنید.

از لیوان، قاشق و چنگال و ظروف شخصی استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده آنها را درست بشویید و در جای مناسب و مطمئنی برای خشک شدن قرار دهید. برای شست و شوی آنها از اسکاچ و مایع ظرفشویی تمیز استفاده کنید.

حتما بعد از بیرون آمدن از دستشویی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

اگر در یک محیط مرطوب کار می‌کنید، هر روز از کفش‌های متفاوت استفاده کنید و اجازه دهید که کفشتان خشک شود.

در زمان رفتن به توالت از امکانات بهداشتی توالت استفاده کنید و محیط توالت را نیز تمیز نگه دارید.

 صبح‌ها پیش از رفتن به محل کار حتما چیزی بخورید و با شکم خالی به محل کار نروید، زیرا معده خالی خودش عاملی برای بوی بد دهان است.

از غذاهایی در محل کار خود استفاده کنید که ادویه و بوی کمتری داشته باشند. برای مثال غذاهایی که در ترکیبات آن سیر وجود دارد، برای محیط‌های کاری مناسب نیستند.

بعد از دست زدن به پول و وسایل پرکاربرد مثل صفحه کلید کامپیوتر و دستگیره در، ماشین فکس، دکمه آسانسور و …  حتما دستان خود را بشویید.

ترجیحا همزمان با کار کردن، چیزی نخورید، زیرا در این صورت نمی‌توانید بهداشت فردی در محیط کار را درست رعایت کنید. مثلا اگر همزمان با تایپ کردن کیک یا میوه بخورید، به هر حال دستان آلوده به کیبورد شما، میوه را در دهانتان قرار می‌دهد و همین می‌تواند عامل بیماری باشد.

کلام آخر

رعایت بهداشت فردی در محیط کار موضوعی است که همیشه و در هر شرایطی باید به آن توجه شود. درست مثل توصیه های بهداشتی برای دانش آموزان که در هر شرایطی لزوم اجرا دارند. بهداشت فردی و ضرورت رعایت آن در محیط کار از آن جهت مهم است که محیط‌های کار معمولا محیط‌های پر رفت و آمد، شلوغ و سر بسته هستند. همین سه فاکتور برای حرکت زنجیره وار بیماری‌ها کفایت می‌کند.

گاهی حتی لازم است از ماسک و دستکش برای عدم انتقال بیماری در محیط کار استفاده کنید. در هر صورت توجه داشته باشید که اولین فایده رعایت بهداشت فردی در محیط کار متوجه خود شماست و بعد دیگران. همچنین فراموش نکنید که این موضوع از لحاظ شرعی و دینی حکم حق‌الناس را دارد و چنانچه به آن بی‌توجه باشید، باید برای آن در پیشگاه خدای خود پاسخگو باشید. بنابراین هر نوع دستورالعمل بهداشت فردی و عمومی را جدی بگیرید و نسبت به آن مسئولیت پذیر باشید.