درمان خانگی قارچ پوستی سگ با روش های مختلف و ساده

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی قارچ پوستی سگ

اگر به دنبال درمان خانگی قارچ پوستی سگ هستید، احتمالا این مطلب می‌تواند به شما کمک کند. نگهداری سگ در خانه در کنار همه هیجان و لذتی که دارد، به هر حال دارای مشقت‌هایی است که باید آن را تحمل کرد. کنترل سلامتی حیوانات خانگی و درمان بیماری آنها یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام داد. قارچ پوستی تنها یک نمونه از بیماری‌های احتمالی است که هر سگی ممکن است به آن مبتلا شود. 

عفونت قارچی سگ چیست؟

عفونت قارچی در سگ زمانی رخ می‌دهد که قارچ رشد می‌کند و تکثیر می‌شود و باعث قرمزی پوست، خارش، پوسته پوسته شدن و حتی بو در حیوان می‌شود. عفونت قارچی (Ringworm) برای سایر حیوانات و انسان بسیار مسری است. عفونت قارچی معمولا به ‌صورت تکه‌های طاسی دایره‌ای و پوسته‌ای ظاهر می‌شود. این تکه‌ها اغلب روی سر، پنجه‌ها، گوش‌ها و پاهای جلوی سگ دیده می‌شوند. همچنین پوست سگ ممکن است در جایی که باعث خارش شده است، ملتهب و قرمز به نظر برسد. 

چگونه قارچ پوستی سگ را به روش‌های خانگی درمان کنیم؟

چگونه قارچ پوستی سگ را به روش‌های خانگی درمان کنیم؟

هنگامی که سگ علائم عفونت قارچی را نشان می دهد، حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید. 

اگرچه ممکن است بیماری‌های پوستی حیوانات خانگی به ظاهر خیلی مهم و حساس و جدی به نظر نرسد، اما می‌توانند زمینه ساز مشکلات مهم و عوارض خاصی باشد. در عفونت قارچی سگ، آنچه که از وضعیت ظاهری و معاینه اولیه حیوان قابل تشخیص است، نوعی بیماری پوستی است که نیاز به درمان دارد و لازم است حیوان با استفاده از صابون گوگرد و شامپوی کتوکنازول شستشو داده شود. همچنین احتمالا قرص تربینافین به تشخیص دکتر دامپزشک تجویز می‌شود.

به طور کلی چند راهکار وجود دارد که برای کمک به سگ در صورت ابتلا به عفونت قارچی قابل انجام است. البته برای استفاده از تمام این راهکارها حتما باید با دامپزشک مشورت کنید. در واقع بسیاری از این درمان‌ها اغلب در کنار درمان‌های تجویزی توسط دامپزشک استفاده می‌شوند، اما به هر حال ممکن است تعدادی از آنها به تنهایی به مبارزه با عفونت خفیف قارچی کمک کنند.

سرکه سیب: سرکه PH پوست سگ را تغییر می‌دهد؛ به طوری که وقتی مخمر به صورت موضعی استفاده می‌شود، نمی‌تواند رشد کند. محلولی از نصف سرکه سیب و نصف آب را می‌توان برای حمام کردن سگ یا پاک کردن مناطق آلوده استفاده کرد.

بتا گلوکان: این پلی ساکاریدها در دیواره سلولی مخمر، قارچ و غلات یافت می‌شوند. اگر قارچ‌ها زیست فعال باشند، می‌توانند به سیستم ایمنی سگ کمک کنند. از آنجایی که سیستم ایمنی تا حدی مسئول التهاب است، بتا گلوکان‌ها می‌توانند به حمایت از سگ‌هایی که مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند کمک کند. بتا گلوکان‌ها را می‌توان در محصولات حیوانات خانگی مانند Imuquin® و Zenapet Dog Immune Support پیدا کرد.

گوش پاک کن با عوامل خشک کننده: اگر سگ مبتلا به اوتیت مخمری است، گوش پاک کن طراحی شده برای سگ‌ها با عامل خشک کننده می‌تواند به حفظ گوش سگ بدون مخمر کمک کند. این پاک‌کننده را می‌توان بعد از حمام و زمانی که سگ به شنا می‌رود، برای کمک به کاهش رطوبت گوش استفاده کرد.

دوری از مواد حساسیت‌زا: اگر سگ به غذاها یا چیزهای خاص در محیط حساس است، اجتناب از آنها می‌تواند به کاهش شدت و احتمال عفونت قارچی کمک کند.

شامپوهای چربی زدا: شامپوهای حاوی چربی زدا و حتی صابون ظرفشویی ساده می‌توانند به از بین بردن چربی بیش از حد پوست سگ کمک کنند. این شامپوها را نباید به طور منظم استفاده کرد مگر اینکه توسط دامپزشک توصیه شده باشد؛ این شامپوها می‌توانند به سگ‌هایی که چرب هستند و مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند، کمک کند.

بسیاری از داروهای دیگر اغلب به عنوان گزینه‌های ایمن برای درمان عفونت‌های قارچی در سگ‌ها معرفی می‌شوند، اما شواهد علمی کمی برای حمایت از استفاده از آنها وجود ندارد.

انواع عفونت قارچی در سگ‌ها

انواع عفونت قارچی در سگ‌ها

عفونت‌های قارچی همچون عفونت‌های باکتریایی و ویروسی معمول نیستند، اما مشکلات جدی به وجود می‌آورند. سگ‌ها می‌توانند از دیگر حیوانات، فضای بیرون و یا رشد قارچ‌هایی که در بدن آنها از قبل وجود داشته به عفونت‌های قارچی مبتلا شوند. همیشه تشخیص درست بیماری قبل از انجام درمان می‌تواند مفید باشد. 

  • عفونت‌های قارچی پوست

اگر سگ بیشتر از معمول بدن خود را  می‌خاراند، به راحتی نمی توان گفت که مشکل آلرژی، نیش حشره، عفونت یا چیز دیگری دارد. خارش بیش از حد نگران کننده است، خصوصا اگر سگ لکه‌های خالی شده از مو و ملتهب روی پوست خود دارد.

  • عفونت قارچی پنچه سگ

یکی از علائم ابتلا به کک وجود مدفوع سیاه رنگ کک بر روی پوست و موی سگ است. بعد از انجام یک معاینه کامل، دامپزشک هم برای درمان کک و هم برای شناسایی عفونت‌های قارچی تست‌های خاصی را انجام می‌دهد و اگر لازم باشد درمان هر دو را شروع می کند.

به طور کلی دو نوع عفونت قارچی مرسوم  پوست سگ‌ها را درگیر می کند:

کرم های گرد

این نوع عفونت، پوست، مو و ناخن‌های سگ‌ها را درگیر می‌کند. علائم مرتبط با این عفونت ریزش مو، خارش، پوسته پوسته شدن پوست‌، بدشکلی یا شکننده بودن ناخن‌ها است. 

عفونت‌های مخمری

رشد بیش از حد مخمر بر روی بدن سگ به عفونت مخمری منجر می‌شود و پوست، پنجه‌ها و گوش حیوان را درگیر می‌کند. این نوع عفونت برای سگ‌ها بسیار ناراحت کننده است. 

روند درمان در این نوع عفونت شامل ضدعفونی کردن پوست سگ و استفاده از پماد‌های ضد قارچ است. البته داروهای خوراکی نیز در موارد وخیم تر تجویز می‌شوند. 

  • عفونت قارچی سیستمیک

عفونت‌های قارچی بر روی سطح بدن قابل تحمل نیستند چه برسد به عفونت‌های سیستمیک که خون و ساختارهای داخلی بدنی را درگیر می‌کنند و عواقب جدی تر را به دنبال دارند. 

برخی از انواع عفونت‌های قارچی سیستمیک در سگ‌ها عبارتند از:

بلاستومیوزیس (Blastomycosis)

بلاستومیوزیس بیشتر در میان سگ‌هایی دیده می‌شود که در مناطق مرطوب زندگی می کنند. رطوبت خاک این مناطق به رشد بیشتر این نوع قارچ کمک می‌کنند. سگ‌هایی که بیشتر داخل گل و لجن هستند بیشتر درگیر این نوع عفونت می‌شوند. سگ‌ها با تنفس، اسپور این قارچ‌ها را وارد شش‌های خود می‌کنند؛ در نتیجه قارچ به تمام بدن سرایت می‌کنند.

علائم معمول این نوع عفونت شامل اشتهای کم، کاهش وزن، سرفه، به سختی تنفس کردن، لنگیدن، مشکلات چشمی، ضایعه پوستی (اطراف ناخن انگشت پا)، گره‌های لنفاوی بزرگ و تب هستند. چنانچه بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان با یک داروی ضد قارچ سیستمیک مشکل را برطرف کرد.

کریپتوکوکوزیس (Cryptococcosis)

اگرچه این عفونت یکی از اصلیترین مشکلات نگهداری گربه در خانه است، اما سگ‌ها معمولا فرم حادتری از این نوع عفونت قارچی را تجربه می‌کنند. قارچ‌ها بیشتر در خاک دیده می‌شوند به خصوص خاک مناطقی که در آن کبوتر و دیگر پرندگان زندگی می‌کنند. همچون قارچ بلاستومیوزیس، سگ‌ها اسپور قارچ کریپتوکوکوزیس را وارد شش‌های خود‌ می‌کنند و دچار عفونت شش‌ها می‌شوند. سپس این عفونت به همه قسمت‌های بدن منتشر می‌شود و علائمی چون بی حالی، سرفه، مشکلات بینی و چشم یا ضایعات پوستی، تشنج و دیگر مشکلات عصبی در سگ ایجاد می‌شود. 

کوکسیدیوزیس (Coccidioidomycosis)

با تنفس گرد و خاک حاوی اسپور کوکسیدیا، سگ‌ها می‌توانند به عفونت قارچ کوکسیدیا (تب دره) مبتلا شوند. این نوع قارچ در مناطق بیابانی و کم آب با خاک ماسه‌ای به خوبی رشد می‌کند. 

با تنفس این نوع  قارچ، سرفه‌های مزمن ایجاد می‌شود. چنانچه سیستم ایمنی بدن سگ ضعیف باشد، سگ دچار عفونت شدید دستگاه تنفس می‌شود یا قارچ‌ها به بقیه قسمت‌های بدن همچون استخوان‌ها و چشم‌ها سرایت می‌کنند. 

هیستوپلاسموزیس (Histoplasmosis)

یکی دیگر از انواع قارچ‌هایی که در خاک وجود دارد هیستوپلاسما است که بیشتر در اقلیم متوسط رشد و نمو می‌کند. این قارچ‌ها بیشتر در خاک‌های سرشار از نیتروژن همچون خاک حاوی فضولات پرندگان وجود دارد و از طریق تنفس حیوان داخل شش‌های او می‌شود. کاهش وزن، تب، سرفه، تورم چشم‌ها، تهوع و اسهال از جمله علائم این عفونت است. 

آسپیرژیلوسیس (Aspergillosis)

عفونت قارچ‌های آسپیرژیلوس معمولا مجرای تنفسی سگ‌ها را درگیر می‌کند. آسپیرژیلوس اغلب محل سکونت سگ‌ها را در هر نقطه‌ای از کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا قارچ‌ها در بیشتر خاک‌های مرطوب به چشم می‌خورند. 

کلام آخر

برای اجرای هر درمان خانگی قارچ پوستی سگ، حتما باید با دامپزشک مشورت کنید. استفاده از پماد برای قارچ پوستی سگ یا داروی ضد قارچ برای سگ و یا داروی ضد خارش سگ و حتی اسپری ضد قارچ سگ به عنوان درمان خانگی عفونت سگ حتما باید تحت نظارت دامپزشک باشد. بهتر است انواع عکس قارچ سگ را با دقت مشاهده کنید تا بتوانید تا حدی انواع عفونت‌های قارچی را به موقع شناسایی کنید و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید. 

وجود کک در سگ، ابتلا به بیماری جرب، ابتلا به بیماری گال و ابتلا به هر شکلی از حساسیت پوستی در سگ‌ها به دلایل مختلف، محتمل است.  (در مورد ابتلا به بیماری گال در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید) ممکن است پای سگ، موی سگ، گوش سگ و هر قسمتی از بدن سگ تحت تاثیر این بیماری‌ها قرار بگیرد. حتی گاهی حشره و حشرات موذی هم می‌توانند سگ‌ها را اذیت کنند. در هر صورت حتما باید مراقب علائم احتمالی ابتلا به عفونت قارچی که در این مقاله به آنها اشاره شد، باشید. بدیهی است که تشخیص به موقع می‌تواند منجر به درمان به موقع، سریع و ساده شود.