رابطه جنسی در دوران قاعدگی یا پریود مجاز است؟

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رابطه جنسی در دوران قاعدگی

داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی یکی از سوال‌های پرتکراری است که ذهن زوج‌ها را به خود مشغول کرده است. برای این امر علل و موانعی تعریف شده است که برخی از آنها از نظر پزشکی و برخی دیگر از نظر اسلام و مذهت است. اما به هر حال بسیاری از زوجین به داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی علاقه دارند و همچنین به دلیل تغییرات هورمونی که در زنان در این بازه ایجاد می‌شود، تمایل به داشتن رابطه نیز بیشتر است. در این مقاله توضیح میدهیم رابطه جنسی چیست و ابهامات موجود در این موضوع را بررسی می‌کنیم.

رابطه در زمان پریودی از نظر پزشکی

اهمیت داشتن رابطه جنسی در روابط زناشویی بر کسی پوشیده نیست. داشتن رابطه جنسی یکی از ارکان مهم ازدواج است که این میل جنسی میان زن و مرد باعث تداوم در رابطه می‌شود. رابطه جنسی معمولا در دوران قاعدگی متوقف می‌شود و پس از گذشت این دوره، دوباره از سر گرفته می‌شود. قاعدگی یا پریودی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که باعث تخلیه منظم مایعات درون رحم از طریق واژن شده و معمولا بین 2 تا 7 روز طول می‌کشد. این مایعات حاوی 30 تا 50 میلی‌لیتر خون، مخاط دهانه رحم، ترشحات واژن و بافت آندومتر است. در این دوران میل جنسی در برخی از زنان کم شده و در برخی دیگر ممکن است افزایش پیدا ‌کند. 

تمامی ادیان اصلی رابطه جنسی در زمان قاعدگی را به دلیل مضرات و عوارضی که دارد، ممنوع کرده‌اند. از دیدگاه پزشکی، داشتن رابطه جنسی در این دوران اشکالی ندارد، اما ممکن است با عوارضی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، همراه باشد. اما باید بدانید که در دوران قاعدگی، دهانه رحم باز می‌شود و از طرفی دیگر خون، محیط مناسبی را برای پرورش و رشد عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌کند. احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی، انواع عفونت‌ها و بیرون ریختن و سرایت تبخال‌های تناسلی در این دوران بیشتر است. به همین دلیل داشتن رابطه جنسی در این دوران به زوجین توصیه نمی‌شود.

رابطه جنسی در زمان پریودی از نظر پزشکی

رابطه غیر دخولی در دوران قاعدگی 

در دوران قاعدگی معمولا زنان به دلیل خونریزی و عوارض قاعدگی، تمایلی به داشتن رابطه جنسی ندارند، اما این قاعده برای همه زنان صدق نمی‌کند. برخی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی که در این دوران در آنها ایجاد می‌شود مانند به دلیل افزایش ترشح استروژن و تستوسترون و همچنین پارامترهایی که در محیط وجود دارد، ممکن است به داشتن رابطه جنسی در این دوران علاقه نشان بدهند. علاوه بر آن در برخی از زنان، داشتن رابطه جنسی در این دوران به بهبود دردها و گرفتگی‌های دوران قاعدگی کمک می‌کند.

از آنجایی که نزدیکی در طول دوران قاعدگی پرخطر است، به زوج‌هایی که تمایل به داشتن رابطه جنسی در این دوران دارند، پیشنهاد می‌شود تا از اشکال مختلف دیگری در جهت ارضا یکدیگر برآیند. در دوره قاعدگی رابطه جنسی باید به صورت غیر دخولی مانند رابطه مالشی، دهانی برای مرد، لاپایی و غیره باشد. در این دوران می‌توانید برای اینکه رابطه جنسی شما به راحتی انجام شود، از تامپون برای جلوگیری از خونریزی و لکه‌های خونی در طول رابطه استفاده کنید.

لازم نیست که به کل عمل زناشویی در این دوران فراموش شود، بلکه شما و همسرتان می‌توانید با اشکال دیگری از رابطه جنسی به ارگاسم برسید. اهمیت ارضا نیازها در این دوران بسیار مهم است، زیرا سرکوب نیازها و عدم اراضای نیازهای جنسی ممکن است مشکلاتی را برای زندگی زناشویی به همراه داشته باشد. 

عوارض نزديكي در زمان عادت ماهانه و روزهای آخر پریودی

در این دوران باتوجه به ضغف بدنی که در زنان وجود دارد، امکان ورود آلودگی‌ها به رحم و دستگاه تناسلی و همچنین شیوع بسیاری از بیماری‌های جنسی وجود دارد. از عوارض داشتن نزدیکی در دوران قاعدگی عبارتند از:

  • انتقال بیماری‌های مقاربتی و ایجاد عفونت

رابطه جنسی بدون محافظ و واژینال در طول دوران قاعدگی و کمی پس از قاعدگی می‌تواند خطرساز باشد. رابطه در این دوران یک عامل برای انتقال بیماری‌های جنسی مانند هپاتیت، HIV و سایر بیماری‌های مقارتی است. اگرچه انتقال این بیماری‌ها در نبود قاعدگی هم امکان پذیر است، اما در طول این دوران به راحتی از مرد به زن و یا برعکس منتقل می‌شود. احتمال انتقال در دوران قاعدگی به دلیل عوامل زیر افزایش پیدا می‌کند:

  1. از بین رفتن سد محافظ (پلاگ مخاطی دهانه رحم)
  2. باز و گشاد شدن دهانه رحم
  3. وجود آهن در مایع قاعدگی
  4. بالا رفتن Ph قلیایی واژن
  5. افزایش استروژن و پروژسترون قبل از قاعدگی

عوارض رابطه جنسی در دوران قاعدگی

  • افزایش خونریزی

رابطه جنسی واژینال در دوران قاعدگی می‌تواند منجربه افزایش خونریزی در این دوران شود، زیرا در این دوران رگ‌های رحم رحم دچار احتقان شده و مستعد پارگی هستند، بنابراین ممکن است آسیب ببینند. این پدیده به این دلیل رخ می‌دهد که ارگاسم باعث ایجاد انقباض در رحم شده و در نتیجه مواد قاعدگی با سرعت بیشتری خارج می‌شوند. به همین دلیل مواد قاعدگی زودتر از حد معمول خارج شده و قاعدگی یک یا دو روز بعد از رابطه جنسی تمام می‌شود.

  • بارداری ناخواسته

اگرچه احتمال بارداری ناخواسته در حین رابطه جنسی محافظت نشده در طول دوران قاعدگی کم است، اما بعید نیست و ممکن است اتفاق بیفتد. زیرا اسپرم می‌تواند چند روز در بدن زن زنده مانده و پس از قاعدگی و در دوران تخمک گذاری، باعث بارداری ناخواسته شود.

  • کاهش میل جنسی مرد

نزدیکی در طول دوران قاعدگی به دلیل وجود بوی بد مواد قاعدگی و یا لکه و خونریزی در طول رابطه جنسی، می‌تواند میل جنسی مردان را کاهش دهد.

  • آسیب روحی و روانی در زنان

در بیشتر مواقع زنان به دلیل شرایط ناخوشایند جسمانی و سندروم پیش از قاعدگی، تمایلی به برقراری رابطه جنسی در طول این دوران نداشته باشند و در صورت نزدیکی دچار آسیب‌های روحی و احساسی و ترس از رابطه زناشویی شوند.

آموزش رابطه جنسی در دوران قاعدگی

همانطور که گفته شد، به دلیل احتمال بروز عوارض بعد از رابطه جنسی واژینال در دوران قاعدگی، توصیه می‌شود تا در این دوران، نزدیکی صورت نگیرد و ارگاسم طرفین از راه‌های دیگری اتفاق بیفتد. اما اگر زوجین تمایل به برقراری رابطه جنسی واژینال در دوران قاعدگی هستند، توصیه می‌شود تا حتما از کاندوم، برای کاهش عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی استفاده کنند. همینطور بهتر است تا بعد از نزدیکی حتما حمام کرده و خود را از آلودگی‌ها تمیز کنید. همچنین بسیار مهم است که در این دوران از چه پوزیشنی برای رابطه جنسی استفاده شود. بنابراین حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید تا کمترین عوارض و آسیب را تجربه کنید.

رابطه جنسی در دوران قاعدگی

خوردن واژن در زمان پریودی

در دوران قاعدگی به دلیل خونریزی که از واژن رخ می‌دهد، برقراری رابطه دهانی هم برای زن و هم برای مرد ناخوشایند خواهد بود. بنابراین رابطه دهانی در این دوران برای افرادی که از وجود بیماری‌های جنسی در این دوران آگهی ندارند، توصیه نمی‌شود.

حکم نزديكي در روز آخر پريود خامنه‌ای

مطابق با دین اسلام، حکم نزدیکی در دوران قاعدگی حرام است و تا زمانی که 7 تا 10 روز از آن نگذرد مجاز نیست. در این دوران سایر روابط جنسی به جز رابطه جنسی واژینال برای زوجین جایز است.