درمان گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی به صورت قطعی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی

یائسگی چه بصورت ناگهانی و چه بصورت تدریجی، بخشی از زندگی یک زن محسوب می‌شود. گرگرفتگی یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران یائسگی و قبل از یائسگی است که در اثر کاهش استروژن در بدن بوجود می‌آید. و تقریبا سه چهارم زنان در دوره قبل از یائسگی با این علائم روبه‌رو می‌شوند. از علائم دیگر یائسگی می‌توان تعریق شبانه، خشکی واژن، مقاربت دردناک، بی اختیاری ادرار، کاهش میل جنسی، افتادگی مثانه و پوکی استخوان را نام برد. اما باید بدانید بیشترین شکایات در دوران یائسگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه است که باعث اختلال خواب و مختل شدن بیشتر فعالیت‌های روزانه می‌شود. در ادامه این مطلب از گهواره شما را بیشتر با این علائم و درمان آن آشنا می‌کنیم.

گرگرفتگی یائسگی چیست و چقدر طول می‌کشد؟

گرگرفتگی یائسگی یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در طول دوران یائسگی، قبل از یائسگی و در دوران بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود. بطور کلی بدن برای خنک نگه داشتن خود با گرما و حرارت را با استفاده از تنظیمات مغزی از بدن خارج می‌کند، اما با بروز یائسگی و کاهش میزان استروژن در خون، دمای بدن بالا رفته و مغز سعی بر پایین آوردن دمای بدن دارد. گرگرفتگی در واقع همان احساس گرمای شدید است که عوامل بیرونی باعث آن نمی‌شوند. در این شرایط افراد ممکن است علائمی همچون:

گر گرفتگی یائسگی چیست

  • تپش قلب سریع‌تر از حد معمول
  • احساس گرمای ناگهانی پوست
  • تعریق به ویژه در قسمت‌های بالایی بدن
  • سوزن سوزن شدن انگشتان
  • قرمز شدن و برافروختگی صورت

معمولا گرگفتگی بصورت ناگهانی شروع می‌شود و مدت زمان آن در هر فرد متفاوت استو برخی از گرگرفتگی‌ها بعد از چند ثانیه بر طرف می‌شوند اما برخی دیگر ممکن است طولانی باشد و بیش از 10 دقیقه ادامه پیدا کند. بطور متوسط مدت زمان گرگرفتگی 4 دقیقه است.  تقریبا 95 درصد از بانوان در زمان یائسگی این حالت را تجربه می‌کنند. این حالت ممکن است در برخی از افراد قبل از شروع دوران یائسگی بروز پیدا کند و در برخی از افراد دیرتر اتفاق بیفتد.

میزان گرگرفتگی در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از زنان ممکن است در هفته چند بار اتفاق بیفتد و در برخی دیگر ممکن است در طول روز با چندین گرگرفتگی روبه‌رو شوند. البته باید بدانید که این امر بستگی به این دارد که در کدام دوره از یائسگی قرار دارید، که می‌شود با برخی از روش‌ها و ایجاد تغییرات در سبک زندگی کمک کرد تا از میزان گرگرفتگی کم شود. مدت زمان طول کشیدن گرگرفتگی یائسگی ممکن است بین 2 تا 10 سال متغیر باشد.

* همچنین بخوانید علت و درمان گر گرفتگی صورت 

درمان قطعی گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی

قبل از آنکه به سراغ درمان گرگرفتگی یائسگی برویم، بهتر است عوامل ایجاد این مشکل در این دوران را در نظر بگیریم. مطالعات زیادی در حال بررسی این موضوع می‌باشد با این حال بصورت کاملا قطعی مشخص نشده است که دلیل بروز گرگرفتگی در دوران یائسگی چه چیزی می‌تواند باشد. اما شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد که تغییرات هورمونی که در این دوران در بدن اتفاق میفتد یکی از بزرگترین دلایل برای بروز این مشکل است. داشتن یک سبک زندگی سالم به کنترل این حالت کمک می‌کند:

  • کاهش وزن

باید بدانید که چاقی و افزایش وزن یکی از محرک‌های گرگرفتگی در دوران یائسگی است. بنابراین اولین قدم در کاهش این حالت، داشتن یک رژزیم غذایی سالم برای کاهش وزن است. با کاهش وزن تکرار علائم گرگرفتگی کمتر خواهد شد. توصیه می‌شود تا از یک رژیم غذایی درست و متعادل برای کاهش وزن استفاده کنید و از مصرف قرص‌های لاغری و رژیم‌های سنگین اجتناب کنید. در این راستا اطلاع از دستور پخت انواع غذاهای رژیمی خوشمزه با سبزیجات می‌تواند کمک کننده باشد.

درمان گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی

  • ورزش

ورزش باعث سلامت سیستم گردش خون و مغز شده و می‌تواند هورمون‌ه و مواد شیمیایی که برای بدن مفید است را تنظیم کند. بنابراین داشتن یک برنامه ورزشی مانند یوگا، پیلاتس، پیاده‌روی و غیره هم در جهت کاهش وزن و هم برای کاهش دفعات گرگرفتگی به شما کمک می‌کند.

  • مقابله با استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در هر سن می‌تواند اختلالاتی را برای شما به همراه داشته باشد. استرس زیاد یکی از عوامل یائسگی زودرس در زنان است. همچنین استرس بر عملکرد سیستم جنسی و تولید مثل زنان و تخمدان‌ها اثر گذاشته و باعث ایجاد تغییرات هورمونی در زنان می‌شود. بنابراین با کاهش این دو علائم در این دوران می‌توانید علائم گرگرفتگی را نیز کاهش دهید. برای این کار میتوانید از انواع سرگرمی موثر در کاهش استرس کمک بگیرید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم

مصرف مواد غذایی مانند قهوه، غذاهای چرب و سنگین، گوشت قرمز، فست فود، غذاهای تند و تیز، غذاهای بسیار گرم و داغ و ادویه جات می‌تواند مقدار گرگرفتگی را در دوران بیشتر کند بنابراین حذف یا کم کردن این مواد کمک بزرگی به شما خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید با اضافه کردن غذاهای دریایی و فیتواستروژن‌ها یا همان استروژن‌های گیاهی به برنامه غذایی خود از علائم یائسگی بکاهید.

  • استراحت و خواب کافی

داشتن حداقل 8 ساعت خواب در طول شبانه روز باعث شادابی، افزایش توانایی جسمی و روحی شما، مدیریت صحیح فعالیت‌های روزانه و کاهش استرس می‌شود و همین موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش گرگرفتگی در این دوران داشته باشد.

برای گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی چه بخوریم؟

همانطور که گفته شد داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش گرگرفتگی بسیار موثر است. مواد مغذی به ویژه پروتئین‌ها و چربی‌های سالم به هدایت پیام‌های عصبی و هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. اضافه کردن غذاهای دریایی مانند ماهی ساردین و تن و همچنین میگو که سرشار از امگا3 است باعث کاهش علائم گرگرفتگی می‌شود. همچنین افزودن فیتواستروژن‌ها مانند حبوبات، سویا و لوبیا، دانه کتان و کنجد، رازیانه، شیرین بیان و یونجه باعث افزایش هورمون استروزن در بدن می‌شود و به علائم گرگرفتگی در بدن کمک می‌کند.

برای گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی چه بخوریم

چه عرقی برای گرگرفتگی خوب است؟

برخی از عرقیجات گیاهی می‌تواند در کاهش این علائم به شما کمک کند. عرقیجاتی که طبع خنک دارند و مقدار عطش را کم می‌کند و حرارت بدن را پایین آورده و متعادل می‌سازد مانند عرق کاسنی و عرق بید و شاتره می‌تواند در بهبود این حالت به شما کمک کند.

درمان خانگی گرگرفتگی

از راهکارهای خانگی که می‌توانید برای کاهش علائم گرگرفتگی استفاده کنید عبارتند از:

  • دوش گرفتن

حمام کردن با آب گرم یا داغ می‌تواند باعث افزایش دمای بدن و بدتر شدن اسن علائم شود. بنابراین توصیه می‌شود تا روزانه برای حفظ تعادل بدن و آرامش ذهنی دوش با آب ولرم بگیرید.

  • لباس مناسب

با استفاده از لباس‌های نخی، سبک و راحت به کاهش علائم گرگرفتگی کمک کنید. لباس‌هایی با جنس پلاستیک و الیاف مصنوعی و لباس‌های خیلی تنگ باعث تعریق و افزایش گرگرفتگی می‌شود.

  • دراز کشیدن

دراز کشیدن و نوشیدن آب در زمان گرگرفتگی باعث آرامش ذهنی و کمتر شدن مدت زمان این حالت می‌شود.

درمان خانگی گر گرفتگی

درمان گرگرفتگی بدن در دوران یائسگی در طب سنتی

  • حتی در سردترین دمای سال بصورت لایه لایه لباس بپوشید و از پوشیدن لباس‌های سنگین و پشمی خودداری کنید.
  • به محض شروع گرگرفتگی آب یخ بنوشید.
  • شب‌های از لباس نخی و ملحفه‌های نخی استفاده کنید.
  • دمای اتاق را پایین بیاورید.
  • از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید.
  • روزانه با آب ولرم حمام کنید.
  • راهکارهایی که به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کنند را استفاده کنید.
  • بعد از حمام و خشک شدن بدن را با نوعی روغن سبک مانند روغن بادام شیرین به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

داروی گرگرفتگی یائسگی

هورمون درمانی یکی از روش‌های درمان گرگرفتگی است که در میان زنان بسیار محبوب است. در این روش با استفاده از مکمل‌های استروژن و با تنظیم سیستم بدن و هورمون‌ها از شدت گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌کاهند. معمولا استروژن را با پروژستین تجویز می‌کنند تا از خطر ابتلا سرطان آندومتر کاسته شود. این دارو را می‌توان از طریق قرص، کرم، ژل یا پچ واژن مصرف کرد. درمان‌های غیر هورمونی در برخی از زنان موثر است. اگرچه داروهایی به این منظور ساخته نشده است اما برخی از داروها البته با تجویز پزشک می‌تواند در کاهش این علائم موثر باشند. گاباپنتین و پرگابالین که معمولا برای دردهای ناشی از نوروپاتی و تشنج هستند در برخی از زنان تاثیر می‌گذارد. همچنین داروهای ضد افسردگی مانند ونلافاکسین، فلوکستین و پاروکستین نیز برای درمان گرگرفتگی موثر هستند.