قرص ضد افسردگی بدون عوارض و بهترین قرص آرامبخش

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص ضد افسردگی بدون عوارض

افسردگی یک اختلال خلقی و بسیار شایع و جدی است که امروزه درصد زیادی از افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است. این اختلال به سادگی قابل درمان بوده و جای نگرانی ندارد، اما باید سریع تشخیص داده شود تا قبل از وارد شدن به مرحله پیچیده آن درمان شود. درمان افسردگی ممکن است در ابتدا با جلسات مشاوره و روان درمانی مشکل بیمار برطرف شود، اما در برخی مواقع فرد ممکن است به داروهای ضد افسردگی نیاز داشته باشد. همانطور که می‌دانید بسیاری از داروها عوارضی همچون خواب آلودگی، گیجی، حالت تهوع و بی‌اشتهایی را به همراه دارد. در این مطلب از گهواره شما را با انواع قرص‌های ضد افسردگی با کمترین عوارض آشنا می‌کنیم. توجه داشته باشید حتما این قرص‌ها را تحت نظر پزشک مصرف نمایید و از مصرف خودسر آن به شدت خودداری نمایید.

بهترین قرص ضد افسردگی کدام است؟

بهترین راه و در واقع اولین راه برای درمان افسردگی و جلوگیری از افسردگی شدید، شناخت افسردگی و علائم آن است. بطور کلی افسردگی به این معناست که فرد برای مدت حداکثر دو هفته، بیشتر روزها احساس ناراحتی، کسل بودن و از دست دادن علاقه به انجام فعالیت‌هایی که قبلا از آنها لذت می‌برد را دارد. البته این حس‌ها می‌تواند با ناامیدی، اختلال در خواب، تغییر اشتها، بی‌انگیزگی و احساس بی‌ارزش بودن، نیز همراه باشد. باید بدانید که افسردگی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها نوع درمان و نوع داروهای مصرفی آن متفاوت است. افسردگی را می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • افسردگی بالینی
  • افسردگی خفیف یا مداوم
  • اختلال بی‌نظمی خلق مخرب
  • اختلال ناخوشی پس از قاعدگی
  • اختلالات افسردگی ثانویه به برخی بیماری‌های جسمی
  • افسردگی فصلی
  • افسردگی پیش از زایمان و افسردگی بعد از زایمان
  • افسردگی غیر معمول

برای درمان افسردگی دو راهکار وجود دارد: درمان دارویی و درمان غیر دارویی. داروهای ضد افسردگی بصورت دائم یا موقت می‌توانند علائم افسردگی را کاهش و یا از بین ببرند. این داروها بر روی ترکیبات شیمیایی مغز که در بروز مسائل روحی و روانی دخیل هستند، تاثیر گذاشته و می‌تواند عوارض افسردگی را کم کند. البته این داروها باید با تجویز روانپزشک، زیر نظر او و در صورت لزوم مصرف شود. داروهای ضد افسردگی باتوجه به شرایط بیمار، نوع افسردگی و میزان افسردگی برای بیمار تجویز می‌شود و باید طبق دستور روانپزشک مصرف شود.

اما سوال پرتکراری که در این زمینه پرسیده می‌شود، این است که بهترین قرص ضد افسردگی چیست؟ در این زمینه مطالعات زیادی صورت گرفته است که برای درمان افسردگی بسیار مفید است. از قرص‌های مهم برای درمان افسردگی می‌توان به فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین (لووکس)، پاروکستین و سرترالین (زولوفت) اشاره کرد.

بهترین قرص ضد افسردگی

بهترین داروی ضد افسردگی گیاهی کدام است؟

اگر به دنبال درمان جایگزین برای رهایی از افسردگی هستید و یا می‌خواهید سریع‌تر به نتیجه برسید، داروهای گیاهی می‌توانند یک گزینه خوب برای شما باشند. اگرچه درمان با داروهای شیمیایی و جلسات مشاوره راهکار مرسومی برای کاهش علائم افسردگی هستند، اما داروهای گیاهی هم می‌تواند یک گزینه بسیار کمک کننده برای شما باشند. با اینکه داروهای شیمیایی اثربخشی قوی‌تری دارند و شاید سریع‌تر نتیجه بدهند، اما داروهای گیاهی به دلیل عوارض کمتری که دارند، از محبوبیت بسیاری در بین مردم برخوردارند. گیاهان دارویی زیر می‌تواند در رهایی از افسردگی به شما کمک کنند:

  • گیاه خار مریم

طبق بررسی‌های انجام شده، گیاه خار مریم می‌تواند تاثیر مثبتی بر افسردگی خفیف داشته باشد. این گیاه دارویی می‌تواند به عنوان یک مکمل تاثیر دارویی داشته باشد. بسیاری از داروهای ضد افسردگی عوارض زیادی دارند که یکی از آنها کاهش میل جنسی است. گیاه خار مریم می‌تواند بدون عوارض علائم افسردگی را کاهش دهد. افرادی که از این گیاه استفاده کنند، تمایل بیشتری هم به درمان خواهند داشت.

  • بابونه

همه ما از اثرات آرامش‌بخش و ضد اضطراب بابونه شنیده‌ایم، شاید برای شما جالب باشد که بدانید، گیاه بابونه نقش مهمی در کمک به بهبود افسردگی و اضطراب دارد و علائم افسردگی را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. این گیاه دارویی را می‌توانید بصورت چای یا روغن مصرف کنید.

  • آویشن

آویشن منبع سرشاری از تریپتوفان و لیتیوم است که تثبیت کننده خلق و خو هستند، ذهن را آرام می‌کنند و اختلالات کم خوابی یا بی‌خوابی را بهبود می‌بخشند. آویشن را می‌توانید بصورت دمنوش و یا بصورت ادویه روی غذاها مصرف کنید.

  • اسطوخودوس

از فواید شگفت‌انگیز اسطوخودوس درمان افسرگدی است. این گیاه دارویی می‌تواند به شما احساس آرامش و انرژی خوب بدهد و همچنین با کاهش استرس و اضطراب، باعث بهبود اخلالات خلقی شما شود. گیاه اسطوخودوس را می‌توانید بصورت روغن استنشاقی و یا کپسول‌های خوراکی مصرف کنید.

بهترین داروی ضد افسردگی گیاهی

پرمصرف‌ترین داروی ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی با تغییر مقادیر مواد شیمیایی طبیعی موجود در مغز شما، مانند سروتونین یا نورآدرنالین، می‌توانند علائم افسردگی را کاهش و کنترل کنند. طبق آزمایشات انجام شده بر روی داروهای ضد افسردگی، هفت داروی ضد افسردگی آگوملتین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام، میرتازاپین، پاروکستین، ونلافاکسین، و ورتیوکستین از موثرترین داروها نسبت به سایر داروها هستند. در نتیجه طرفدار بیشتری داشته و بسیار پرمصرف هستند. در مقابل  آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، دولوکستین، فلووکسامین، ربوکستین، ترازودون و ونلافاکسین کمترین تاثیر را بر روی درمان و بهبود افسردگی داشته‌اند. بنابراین جدا از محبوبیت داروها و یا پرمصرف بودن آنها، توصیه می‌شود تا برای درمان افسردگی و دریافت دارو حتما به روانپزشک متخصص مراجعه کنید.

پرمصرف‌ترین داروی ضد افسردگی در آمریکا

داروهای ضد افسردگی از جمله داروهایی هستند که بیشترین جستجو در اینترنت و خرید را در آمریکا دارند. همانطور که گفته شد، داروهای ضد افسردگی برای شرایط خلقی مانند اضطراب، مشکلات خواب و افسردگی تجویز می‌شود و می‌تواند علائم و عوارض این مشکلات را کاهش و یا از بین ببرد. این داروهای با متعادل کردن مواد شیمیایی طبیعی در مغز به حل این مشکلات کمک می‌کند که البته ممکن است چند هفته تا چند ماه زمان ببرد. از رایج‌ترین موارد تجویز شده داروهای ضد افسردگی در آمریکا عبارتند از:

  • فلوکستین
  • سیتالوپرام
  • سرترالین
  • پاروکستین
  • اسیتالوپرام

البته باید بدانید که این داروهای ضد افسردگی عوارضی همچون تهوع و اسفراغ، افزایش وزن، خواب آلودگی، مشکلات جنسی و اسهال یا یبوست را به همراه دارد. بنابراین توصیه می‌شود تا در کنار مصرف این داروها از جلسات مشاوره و گفتار درمانی هم استفاده شود تا روند بهبودی تسریع یابد و میزان کمتری از این داروها استفاده شود.

پر مصرف ترین داروی ضد افسردگی

قرص ضد افسردگی بدون نسخه و تجویز پزشک

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد که روانشناسان باتوجه به نوع و شدت بیماری، آنها را برای افراد تجویز می‌کنند. از آنجایی که این داروها تاثیر مستقیمی بر مغز گذاشته و همچنین عوارض متعددی دارند و علاوه بر آن باتوجه به نوع افسردگی نوع دارو هم متفاوت است، بنابراین کمتر داروی ضد افسردگی بدون نسخه روانپزشک قابل خریدن است. همچنین توصیه می‌شود برای اینکه بهترین و سریع‌ترین روند درمان را داشته باشید، حتما به روانپزشک مراجعه کنید.

داروی ضد افسردگی فوری

باید بدانید که درمان افسردگی یک فرآیند زمان‌بر است و ممکن است حتی سال‌ها طول بکشد تا فرد بیمار بهبود یابد. با این حال همه افراد به دنبال راهی برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی هستند. راه و روش‌ای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد که برخی از آنها زودتر و برخی دیگر دیرتر به نتیجه می‌رسند. روش‌های غیر دارویی برای درمان افسردگی وجود دارد که می‌تواند با ایجاد تغییرات کوچک اما کاربردی در سبک زندگی زودتر به نتیجه رسید. علاوه بر آن روانکاوی، رفتار درمانی و جلسات متعدد مشاوره نیز می‌تواند به روند بهبودی سرعت ببخشد. علاوه بر آن برخی از داروها نیز هستند که می‌توانند نسبت به سایر داروهای دیگر زودتر اثر کنند و اثرات افسردگی را بهبود یابند که عبارتند از: کتامین و اسکتامین. توصیه می‌شود قبل از مصرف حتما با روانپزشک خود مشورت کنید.

داروی ضد افسردگی فوری

بهترین دارو برای استرس و افسردگی بدون عوارض

اگر برای درمان افسردگی خود مجبور به استفاده از داروهای ضد افسردگی هستید، پس باید خود را برای عوارض احتمالی آن آماده کنید. داروهای ضد افسردگی انواع مختلفی دارند که بسته به نوع و شدت بیماری تجویز می‌شوند. بیشتر آنها عوارض ناخوشایندی دارند که در برخی بیشتر و در برخی کمتر است. از عوارض داروهای ضد افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات خواب
  • یبوست یا اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بی‌اشتهایی یا پرخوری
  • مشکلات جنسی و هورمونی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • سر درد و گیجی

باید توجه داشته باشید که SSRI ها نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی عوارض بیشتری داشته و مشکلات جنسی بیشتری را بوجود می‌آورند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو نسبت به عوارض آن مطمئن شده و با روانپزشک خود در اینباره مشورت کنید.