میوه‌های چاق کننده تابستانی که موجب افزایش وزن سریع می‌شوند

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
میوه‌های چاق کننده تابستانی

فصل تابستان با میوه‌های خوش رنگ و لعاب و خوشمزه‌اش همیشه معروف بوده است. اگر از چاقی مفرط رنج می‌برید یا آنقدر لاغر هستید که دوست دارید اندکی چاق شوید، شاید شناخت میوه‌های چاق کننده تابستانی به شما کمک کند تا از یک طرف زیاده‌خواری و پر خوری نکنید که مبادا دچار افزایش وزن بیشتر شوید یا اینکه کمی بیشتر از حد معمول بخورید و اندکی چاق شوید و وزن اضافه کنید.

در هر صورت خوردن میوه، آن هم میوه‌های تابستانی لذیذ و رنگین‌کمانی، اگر بی حد و اندازه و خارج از حد متعارف و معمول باشد، می‌تواند مشکل ایجاد کند.

آیا میوه چاق کننده است؟

پیش از شناخت میوه‌های چاق کننده تابستانی باید این سوال را پاسخ دهیم که آیا اساسا میوه ترکیبات چاق کننده دارد؟ بدیهی است که شناخت غذا و میوه‌های چاق کننده می‌تواند کمک کند تا از آنها دوری کنیم و کمتر درگیر اضافه وزن شویم؛ به طور کلی باید بدانید که مصرف بیش از اندازه میوه مخصوصا برخی از میوه‌های تابستانی می‌تواند مانند سایر مواد غذایی باعث افزایش وزن شود. مثلا میوه‌هایی نظیر انگور و گلابی جزو میوه‌های چاق کننده هستند. جالب است بدانید ۱۰۰ گرم انگور ۸۰ کیلوکالری و ۱۰۰ گرم گلابی نیز ۶۰ کیلو کالری دارد.

اگرچه همیشه شنیده‌ایم که برای لاغری مصرف میوه باید جایگزین برخی از وعده‌های غذایی شود یا حداقل از میوه بیشتری در رژیم غذایی استفاده شود تا بدن مدام احساس سیری کند، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که خودِ میوه و قند موجود در آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، اگر درست انتخاب نشود و اگر درست استفاده نشود.

میوه چگونه باعث چاقی می‌شود؟

بد نیست بدانید که قند میوه از یک مولکول ساکارز (دو مولکول گلوکز و فروکتوز) تشکیل شده است. میزان گلوکز و فروکتوز موجود در میوه‌ها متغیر است. فروکتوز به لحاظ فرمولی شبیه گلوکز است، اما متابولیسم متفاوتی در مقایسه با گلوکز دارد. گلوکز به پانکراس اثر کرده و باعث تحریک تولید انسولین می‌‌شود؛ این در حالی است که فروکتوز موجود در کبد به تری گلیسرید تبدیل شده و در نتیجه به شکل چربی ذخیره می‌‌شود. تحقیقات نشان داده است که مقادیر بالای دریافت فروکتوز در انسان می‌‌تواند با بیماری‌هایی نظیر کبد چرب غیر الکلی، آلزایمر و دیس لیپیدمی ارتباط داشته باشد.

فروکتوز یک مونوساکارید است که به آسانی در بدن جهت تولید انرژی جذب می‌‌شود. در واقع فروکتوز بیشترین فرم انرژی‌زایی در میان قند‌ها است؛ به خصوص سلول‌های عصبی مولکول فروکتوز را جذب می‌‌کنند.

فروکتوز اضافی در بدن به تری گلیسرید تبدیل خواهد شد. فروکتوز که قند اصلی محلول در میوه است، متابولیسم آهسته‌ای دارد؛ بنابراین گلوکز خون را به آهستگی بعد از هضم میوه افزایش می‌‌دهد و بدن دیرتر با کاهش قند خون مواجه می‌‌شود. ناگفته نماند که فروکتوز در کبد قابلیت تبدیل به گلوکز را دارد.

فروکتوز در آبمیوه‌ها، عسل و میوه ها یافت می شود که شیرین ترین قند است. فروکتوز و گلوکز هر دو برای سوخت و ساز بدن ضروری هستند، اما روند سوخت و ساز این دو نوع قند نیز در کبد متفاوت است.

سیستم بدن به این صورت است که گلوکز اضافی را از بدن دفع می کند، در حالی که فروکتوز اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می شود.

* اگر می‌خواهید درباره خوراکی‌های چربی سوز شکم با تاثیر بالا بدانید کلیک نمایید.

میوه‌های چاق کننده تابستانی کدامند؟

میوه های چاق کننده تابستانی

انجیر

یکی از میوه‌هایی که باعث چاقی می‌شوند، انجیر است. انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است که حاوی منبع غنی از قندهای طبیعی و فیبر محلول، چربی، مواد معدنی، آمینو اسید، آنزیم‌های مختلف و کاروتن است. انجیر جزو میوه‌های چاق کننده تابستانی است.

خرما

این میوه‌ کوچک و خوشمزه که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و اکثرا به صورت خشک فروخته می‌شود، می‌تواند جز میوه‌های چاق کننده تابستانی باشد. هر ۵ عدد خرما شامل ۱۱۴ کیلوکالری انرژی است.

موز

یکی دیگر از میوه‌های چاق کننده موز است. موز هم حاوی مواد مغذی است و هم منبعی بزرگ از کربوهیدرات و کالری.

آووکادو

آووکادو نیز یکی دیگر از میوه‌های چاق کننده تابستانی است که دارای مشخصات مغذی چشمگیری است. آووکادو کالری و چربی‌های خوبی دارد. هر 100 گرم آووکادو حاوی 161 کالری و 15 گرم چربی، 2 گرم پروتئین، 8.6گرم کربوهیدرات است. همچنین سرشار  فیبر، پتاسیم و ویتامین های K ،C ،E و B5 است.

نارگیل

نارگیل، میوه‌ای که به دلیل فواید بسیاری که دارد توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند. همچنین یک منبع عالی از کالری است؛ زیرا دارای چربی زیاد و مقداری کربوهیدرات است.

انبه

انبه میوه ای شیرین و خوشمزه است که حاوی مواد مغذی بسیاری‌ است. انبه مانند موز منبع خوبی از کالری است. حدودا 160 گرم انبه می‌تواند 3 گرم فیبر، 25گرم کربوهیدرات، 0.6 گرم چربی و 1.4 گرم پروتئین بدن را تامین کند. علاوه بر این انبه منبع خوبی از مس، ویتامین‌های گروه B و ویتامین های A و E است.

زردآلو

یکی دیگر از میوه‌های چاق کننده تابستانی زرد آلو است. زردآلو غنی از مواد مغذی مانند ویتامین A و C، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. از زردآلو می‌توان هم به صورت تازه و هم خشک استفاده کرد. زردآلوهای خشک علاوه بر اینکه منبع عالی کالری هستند، منبع خوبی از بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین نیز هستند..

خربزه

خربزه ۹۵ درصد آب دارد و چربی و مواد «آلبومینی»آن بسیار کم است؛ به جای آن حاوی مقدار نسبتا زیادی «پکتین»، مواد معدنی همچون پتاسیم، منگنز، فسفر و کلسیم و ویتامین های A، B1، B2 و C است. وجود املاح در خربزه، باعث می‌شود که درجه قلیایی بودن خون و سلول‌های بدن بالا برود و سمومی که بر اثر مصرف گوشت و مواد چربی، در خون و سلول‌های بدن ایجاد شده، خنثی و دفع کند. خربزه سرعت هضم غذا را بالا می‌برد؛ در نتیجه موجب اشتها و فعالیت سلول های بدن شده و باعث افزایش فعالیت دستگاه گوارش می‌شود.

* حتما بخوانید: کاماترین لیست غذاهای چاق کننده صورت با تاثیر عالی

آیا میوه‌های خشک چاق کننده هستند؟

بله؛ با توجه به اینکه میوه‌های خشک آب کافی ندارند، در مقابل مقدار زیاد قند و کالری دارند، سبب چاقی و افزایش وزن می‌شوند. از جمله شاخص ترین میوه‌های خشک چاق کننده، انجیر است.

آیا چای میوه‌ای چاق کننده است؟

خیر؛ چای میوه ای به کمک فنول‌های طبیعی، باعث کاهش وزن می‌شود. ترکیبات آنتی اکسیدانی چای میوه‌ای منجر به افزایش متابولیسم انرژی شده و فیبر موجود در آن عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کرده و از روش های مختلفی در روند کاهش وزن موثر است.

میوه‌های لاغر کننده تابستان کدامند؟

میوه های لاغرکننده تابستانی

گریپ فروت

گریپ فروت علاوه بر محتوای بالای ویتامین C خود که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در دفع سرماخوردگی‌های تابستانی کمک کند، برای افرادی که سعی در لاغری دارند، انتخاب شگفت‌انگیزی است. گریپ فروت می‌تواند به تثبیت سطح انسولین نیز کمک کند. تحقیقات نشان داده که اگر بزرگسالان چاق قبل از غذا نصف فنجان آب گریپ فروت خالص بنوشند، به طور قابل توجهی شاهد کاهش وزن خود خواهند بود. لازم به ذکر است که گریپ فروت باید به مقدار کم مصرف شود، زیرا این میوه بر سیستم عروق بدن تاثیرگذار است.

شلیل

شلیل علاوه بر کم کالری بودن، سرشار از بتاکاروتن، آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C و روی است و با داشتن مقادیر زیادی فیبر، انتخابی مناسب برای کاهش وزن است. این میوه تابستانه در بهبود هضم غذا و عملکرد دستگاه گوارش نیز به شدت تاثیرگذار است.

طالبی

طالبی کالری بسیار کمی دارد و از جمله میوه‌های مناسب برای رژیم غذایی کاهش وزن است. از دیگر خواص طالبی، داشتن میزان بالایی آب و مواد مغذی است. طالبی سرشار از فیبر بوده و مصرف آن موجب احساس سیری می‌شود و از این طریق از پرخوری جلوگیری کرده و به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. حدود ۹۰ درصد طالبی از آب تشکیل شده و می‌تواند یک گزینه بسیار عالی برای رژیم لاغری باشد.

شاه توت

شاید بپرسید توت فرنگی چاق می‌کند یا لاغر؟ به طور کلی باید بدانید که خانواده توت‌ها در لاغری موثرند؛ مثلا شاه توت سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. راتین موجود در شاه توت می‌تواند یک رویکرد درمانی جدید برای درمان چاقی و دیگر بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن ارائه کند. راتین با فعال کردن چربی قهوه‌ای و افزایش سوخت و ساز بدن، به کاهش وزن و آب شدن چربی‌های شکم کمک می‌کند. همچنین شاه توت با سوزاندن انرژی و تولید حرارت در بدن، در درمان چاقی نقش بسزایی ایفا کرده و از ابتلای افراد چاق به بیماری‌های ناشی از اضافه وزن پیشگیری می‌کند.

هندوانه

هندوانه میوه‌ای کم کالری، بدون چربی و بدون سدیم است. این میوه سرشار از فیبر، ویتامین E، A و C است. شیرینی این میوه تابستانی، بدون اختلال در رژیم غذایی، سیری ایجاد می‌کند. هندوانه نسبت به سایر میوه‌ها، کربوهیدرات کمتری داشته و به خوبی در برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه بیش از 90 درصد هندوانه از آب تشکیل شده است، می‌تواند با جذب کالری کم، آب مورد نیاز بدن را در روزهای گرم تابستان تامین کند. زیرا تامین آب مورد نیاز بدن در رژیم‌های لاغری امری ضروری است.

کلام آخر

اگرچه میوه‌های چاق کننده تابستانی در چاقی تاثیر دارند، اما همواره مصرف متعادل و مناسب هر میوه‌ای می‌تواند بی‌تاثیر در چاقی باشد. به یاد داشته باشید که رعایت قانون اعتدال در هر زمینه‌ای باعث می‌شود کمترین آسیب به شما وارد شود. اگر به دنبال چاقی به کمک میوه‌های چاق کننده تابستانی هستید، مراقب باشید که مصرف بی رویه میوه‌های تابستانی شما را در معرض مشکلات گوارشی، هضم و ... قرار ندهد. در هر صورت قانون اعتدال را در هر شرایطی رعایت کنید.