خواص عناب خشک برای سلامتی+ بهترین زمان و طریقه مصرف

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص عناب خشک

خرمای چینی یا عناب نوعی میوه‌ی پرخاصیت است که به صورت تازه و خشک شده مصرف می‌شود. در حالی که عناب تازه به دلیل خواص سلامتی‌بخش خود بسیار محبوب است، میوه خشک درخت عناب نیز می‌تواند به همان اندازه مفید باشد با این تفاوت که خشک کردنش، زمان نگهداری آن را افزایش می‌دهد. در این مقاله از گهواره قصد داریم بگوییم خواص عناب خشک چیست و چطور می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

فواید عناب خشک برای زنان

Pms یا علائمی که قبل از پریود ظاهر می‌شوند هنوز دلیل مشخصی ندارند با این حال تصور می‌شود تا حد زیادی ناشی از راکد بودن خون در کبد است. وقتی کبد مسدود می‌شود، خون در رحم جمع می‌شود و پریود شما را دردناک‌تر می‌کند. شما می‌توانید با نوشیدن چای عناب یا خوردن عناب خشک با تامین خون و انرژی کافی شدت و مدت این علائم را کاهش دهید.

فواید عناب خشک برای زنان

همچنین باید از خواص عناب خشک برای زن باردار نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دیگر خواص عناب خشک در دوران بارداری استفاده کنید این میوه به دلیل داشتن ویتامین C و پتاسیم فراوان در دوران بارداری بسیار مفید است. ویتامین C به کاهش خطر عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی، محدودیت رشد داخل رحمی و کم خونی مادر کمک می‌کند. ( در مورد مصرف عناب در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید) یکی دیگر از مشکلات زنانه در دوران بارداری و شیردهی شقاق سینه است که در آن نوک سینه حساس و خشک می‌شود. از خواص عناب برای زنان این است که می‌تواند به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند ساپونین‌ها، اسیدهای چرب، فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، ترکیبات فنلی، بتاکاروتن، ویتامین A در درمان شقاق سینه موثر باشد. و همچنین ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها خاصیت ضد التهابی به آن می‌دهد که در روند درمان مفید است. 

* حتما بخوانید: طرز تهیه دمنوش عناب برای کبد چرب 

مهمترین خواص عناب خشک برای مردان

فواید عناب خشک تنها به مشکلات زنانه محدوده نشده است. خوشبختانه خواص عناب برای مردان نیز کم نیست. مشخص شده که این میوه می‌تواند در سطح هورمون‌های مردانه موثر بوده و همچنین تولید اسپرم‌های غیرطبیعی را کاهش دهد که به نوبه‌ی خود می‌تواند منجر به افزایش شانس باروری شود. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی دیگر از خواص میوه عناب خشک شده برای مردان این است که می‌تواند مانع از زودانزالی شود. با این حال هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. 

اگرچه خاصیت عناب خشک برای مردان کم نیست اما زیاده‌روی در مصرفش می‌تواند مشکل ساز باشد. بنابراین بهتر است با مصرف به اندازه‌ی این میوه از بروز عوارض عناب برای مردان پیشگیری کنید.

خواص عناب خشک شده برای کودکان

یکی از مهمترین خواص عناب خشک شده برای نوزادان (بالای دو سال) و کودکان، خواص دمنوش عناب خشک برای تقویت سیستم ایمنی است. سیستم ایمنی در کودکان هنوز در حال تقویت است از این رو بیشتر از بزرگسالان در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند. مصرف عناب در حد اعتدال می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وقتی درباره خواص عناب خشک شده برای کودکان از متخصصین سوال می‌شود به تاثیر آن در بهبود و تقویت بافت استخوانی اشاره می‌شود، زیرا عناب سرشار از کلسیم و فسفر است. همچنین از دیگر خواص جوشانده عناب برای کودکان می‌توانیم به تقویت سیستم گوارش، تقویت هوش و حافظه، درمان سرفه ناشی از آلرژی، خواب بهتر و ... اشاره کرد.

خواص عناب خشک شده برای اندام‌ها

خواص درمانی عناب خشک آن را دارویی طبیعی و پرخاصیت برای اندام‌ها و سیستم‌های مختلف بدن تبدیل کرده است:

خواص عناب خشک برای اندامها

خواص عناب خشک برای کبد

عصاره میوه خشک شده عناب قرمز پتانسیل محافظت از کبد در برابر مواد سمی را از طریق خواص آنتی اکسیدانی خود دارد. همچنین به دلیل داشتن خاصیت رقیق کنندگی خون بسیاری از افراد از خواص عناب خشک برای کبد چرب غیر الکلی نیز استفاده می‌کنند. با این حال باید توجه داشته باشید عناب دارای آپیژنین فلاونوئیدی است که می‌تواند آنزیم کبدی سیتوکروم P450 2C9 که مسئول متابولیسم بسیاری از داروها است، را مسدود کند و از این طریق مانع از اثربخشی آنها شود. بنابراین در صورت مصرف داروهای خاص در مورد خوردن یا نخوردن عناب و طریقه مصرف عناب خشک مشورت کنید. 

خواص عناب خشک برای پوست

بسیاری از خواص دمکرده عناب خشک برای تقویت پوست استفاده می‌کنند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عناب می‌تواند به درمان آکنه، لکه‌ها و جای زخم کمک کند. با این حال، تحقیقات مستقیم در این زمینه وجود ندارد. همچنین مشخص شده که عناب خارش ناشی از اگزما را تسکین می‌دهد. بعلاوه پتانسیل جلوگیری از گسترش ملانوم (سرطان پوست) را نیز از خود نشان می‌دهد. این خواص خوردن عناب خشک باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند.

خواص عناب خشک برای معده

عناب خشک دارای فیبر حتی بیشتری نسبت به میوه عناب است از این رو تاثیر بیشتری در هضم غذا دارد در نتیجه خوردن آن به کار معده کمک می‌کند. همچنین وجود فیبر باعث احساس سیری بیشتری می‌شود و بنابراین افرادی از این خواص عناب خشک برای لاغری استفاده می‌کنند.

خواص عناب خشک برای سیستم دفع

از خواص عناب خشک برای یبوست نباید غافل شد. درصد فیبر بالا در این میوه به ویژه به صورت خشک شده‌اش، آن را به یک داروی طبیعی برای درمان یبوست در بزرگسالان و کودکان تبدیل کرده است. همچنین مصرف عناب خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

خواص عناب خشک برای سیستم ایمنی

بسیاری از خواص عناب خشک برای سرماخوردگی استفاده می‌کنند. در تحقیقات انجام شده مشخص شده که این میوه به صورت خشک و تازه می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و در نتیجه احتمال ابتلا به انواعی از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی را بکاهد. به جز خواص عناب برای سرماخوردگی، از خواص عناب خشک برای سرفه نیز باید بهره برد. میوه عناب حاوی آنزیم خاصی به نام بروملین است که ترشح خلط و مخاط را کاهش می‌دهد. بنابراین، به پاکسازی مسیرهای تنفسی و حفره‌های سینوسی کمک می‌کند.

برای اطلاع از طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی کلیک نمایید. 

خواص عناب خشک برای قلب

خواص جوشانده عناب خشک برای قلب نیز زیاد است. این میوه کلسترول شما را کاسته و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین به خاطر پتاسیم بالا و سدیم کم، رگ‌های خونی را شل کرده و به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

خواص عناب خشک برای کلیه

از خواص عناب خشک ناشتا می‌توان به تاثیر آن برای کلیه اشاره کرد. این میوه با کاهش سطح کراتینین و اوره عملکرد کلیه را بهبود بخشید و می‌تواند از آسیب‌های هیستوپاتولوژیک کلیه جلوگیری کند.

خواص عناب خشک در طب سنتی

خواص عناب خشک در طب سنتی چیست؟

حالا که در مورد خواص و مضرات عناب خشک بیشتر می‌دانید وقت آن است در مورد خواص و طبع عناب خشک در طب سنتی هم بدانید. به طوری کلی عناب در طب سنتی طب سردی دارد و باید با مصلحاتی مانند سپستان خورده می‌شود تا باعث سردی در معده نشود. از نظر طب سنتی، عناب خشک خواص زیر را برای بدن دارد:

  • تصفیه‌ و پاک کننده‌ی خون
  • کاهنده حرارت بدن
  • تنظیم کننده فشار خون
  • درمان کننده یبوست
  • رفع کننده تشنگی
  • تقویت کننده کبد

از نظر حکمای طب سنتی شما می‌توانید روزانه 15 تا 20 عدد عناب مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف عناب چه موقع است؟

بسته به خواص عناب خشک به دنبالش هستید، می‌توانید آن را در هر ساعت در طول روز مصرف کنید. مثلاً برای کاهش فشار خون می‌توانید آن را به صورت ناشتا یا بعد از مصرف غذاهای شور یا چرب مصرف کنید. یا اگر جوشانه عناب را قبل خواب میل کنید، خواب آرامتر و بهتری خواهید داشت. ( در مورد دیگر خوراکی های مفید برای خواب راحت در این مقاله بیشتر بخوانید) تنها باید توجه داشته باشید که عناب خشک نسبت به عناب تازه درصد قند بیشتری دارد و از این رو افراد دیابتی یا دارای اضافه وزن باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کنند.

چه کسانی نباید عناب مصرف کنند؟

به طور کلی اکثر افراد می‌توانند از خواص عناب خشک استفاده کنند و خوردن این میوه برایشان بی‌خطر است. با این حال، اگر از داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRIs) استفاده می‌کنید، باید از خوردن آن اجتناب کنید، زیرا ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد. همچنین افرادی که دیابت دارند یا به صورت پیش‌فرض دچار افت فشار خون می‌شوند باید در مصرف این میوه احتیاط کنند.