11 طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب که معجزه میکند(عناب و..)

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب

کبد چرب به عنوان یکی از بیماری‌‌های زندگی مدرن امروز اجتناب ناپذیر است. سبک رژیم غذایی و عدم تحرک باعث شده است تا افراد به درجات مختلفی از کبد چرب مبتلا شوند که خود می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری شود و بنابراین باید از همان مراحل اولیه پیشگیری شود. روش‌های مختلفی برای درمان کبد چرب و کنترل آن وجود دارد که مهمترینشان اتخاذ یک سبک زندگی سالم مانند خوردن غذاهای رژیمی و انجام روتین ورزشی ست. اما داروهایی نیز وجود دارد. در صورتی که بعضی افراد ممکن است استفاده از داروهایی شیمیایی را نپسندند، روش‌های گیاهی وجود دارد. یکی از بهترین داروهای گیاهی انواع دمنوش است. در ادامه در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چربی بیشتر توضیح می‌دهیم. همچنین در این مقاله می‌توانید در مورد علائم کبد چرب بیشتر بخوانید.

طرز تهیه دمنوش عناب برای کبد چرب

عناب یا همان خرمای چینی یکی از بهترین مواد برای درمان کبد چرب است. خواص دمنوش عناب برای کبد به چه صورت است؟ به عنوان مثال این ماده، بیلی روبین را کاهش می‌دهد. بیلی روبین از متابولیت‌های دفعی ست که از شکسته شدن گلبول قرمز بدست می‌آید. افزایش این ماده در خون نشان دهنده‌ی ناکارامدی کبد است. به طور کلی عناب می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد که احتمال بروز کبد چرب را کاهش می‌دهد. عناب به کنترل قند خون هم کمک می‌کند خواص عناب به نوبه‌ی خود بر کاهش چربی خون موثر است. بهترین طریقه مصرف عناب برای کبد چرب به صورت دمنوش است. برای طرز تهیه جوشانده عناب باید به صورت زیر عمل کنید:

مواد لازم:

  • 20 عدد عناب
  • 30 گرم ریشه زنجبیل تازه
  • 10 گرم دارچین
  • 1.5 لیتر آب

ابتدا آب را در یک قوری جوش می‌آوریم. سپس عناب، زنجبیل و دارچین را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت ده دقیقه بجوشد. در نهایت آن را خاموش کرده و در قوری را باز نمی‌کنیم تا به مدت 15 دقیقه دم بکشند. مصرف عناب در بارداری باید با احتیاط انجام شود. همچنین می‌توانید دمنوش عناب و خاکشیر را نیز برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش سماق برای کبد چرب

سماق حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به سم زدایی کبد کمک کنند و باعث افزایش و بهبود فعالیت کبد شده و در نتیجه کبد چرب را کاهش دهند. به طور کلی کبد چربی و کلسترول را نیز در بدن کاهش می‌دهد و از این طریق نه تنها می‌تواند بهترین دارو برای کبد چرب باشد بلکه به جلوگیری از بیماری‌ قبل و عروق نیز کمک می‌کند. طرزه تهیه دمنوش برای کبد چرب با سماق به شرح زیر است: 

دمنوش سماق برای کبد چرب

مواد لازم:

  • سماق
  • نبات
  • آب

در قوری آب جوش می‌ریزیم، یک تا دو قاشق پودر سماق به آن اضافه می‌کنیم و برای شیرین کردنش کمی نبات هم می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم با هم بجوشند. وقتی مواد دم کشید، قوری را کناری می‌گذاریم و قبل از سرو آن را از صافی رد می‌کنیم. برای امتحان کردن طعم‌های جدید می‌توانید دمنوش سماق و دارچین را نیز امتحان کنید.

طرز تهیه دمنوش خاکشیر برای کبد چرب

خواص خاکشیر برای کبد چرب بر کسی پوشیده نیست. خاکشیر یکی از داروهایی گیاهی ست که بیشتر به صورت شربت مصرف می‌شود. از نظر طب سنتی یکی از دلایل بروز کبد چرب، سرد شدن طبع این عضو است. خاکشیر با طبع گرمی که دارد می‌تواند از این نظر بسیار موثر باشد و منجر به درمان کبد چرب شود. طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب با تهیه‌ی شربت آن تفاوت زیادی دارد. طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب با خاکشیر به شرح زیر است:

ابتدا کمی خاکشیر را با در آب بجوشانید. اجازه دهید این مخلوط 15 دقیقه بجوشد. سپس می‌توانید آن را نوش جان کنید. 

طرز تهیه دمنوش زعفران برای کبد چرب

یک روش دیگر برای طرز تهیه دمنوش برای کبد با زعفران است. زعفران از گیاهان دارویی بسیار پرخاصیت است. دلایل مختلفی برای تجمع چربی در کبد وب روز کبد  چرب رخ می‌دهد اما یکی از دلایل آن از بین رفتن لیپوپروتئین‌هاست. لیپوپروتئین‌ها ماده‌ای برای حمل چربی‌ها و دفع آنهاست. وقتی از بین بروند چربی تجمع کرده و کبد چرب ایجاد می‌شود. زعفران می‌تواند از تخریب لیپوپروتئین‌ها جلوگیری کند و به همین طریق مانع از بروز کبد چرب می‌شود. روش‌های مختلفی برای دم کردن دمنوش زعفران وجود دارد که در ادامه به بعضی از رایج‌ترینشان اشاره می‌کنیم:

زعفران، دارچین و هل:

به ازای هر لیوان آب جوش یک چهارم قاشق چای خوری زعفران و یک تکه چوب دارچین نیاز دارید. آنها را مخلوط کرده و روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا در عرض 30 دقیقه دم بکشد. حالا می‌توانید آن را با کمی نبات و عسل میل کنید.

زعفران و گلاب:

چند پر طعرفان و را یک لیوان آب جوش ریخته و روی حرارت غیرمستقیم اجازه دهید دم بکشد. در انتها یک یا دو قاشق گلاب مصرف کرده و میل کنید.

دمنوش زعفران برای کبد چرب

زعفران و زنجبیل:

زنجبیل در این دمنوش باید دو تا سه برابر میزان زعفرانی باشد که استفاده میکنید. آنها را در آب جوش ریخته و اجازه دهید در حرارت غیرمستقیم دم بکشد. این دمنوش باید بیست دقیقه طول بکشد. 

طرز تهیه دمنوش خار مریم برای کبد چرب

به جز کبد چرب از گیاه خار مریم برای درمان انواع ناراحتی‌های کبدی و کیسه صفرا، یرقان، سیروز کبدی و دفع سموم بدن استفاده می‌شود. شیره‌های حاصل از دانه‌های این گیاه روی غشای سلول‌های کبدی تاثیر می‌گذارند و در نتیجه مانع از ورود توکسین و ترکیبات سمی به کبد می‌شوند که منجر به بهبود عملکرد آن می‌شود. برای طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب با خار مریم باید به صورت زیر عمل کنیم:

ابتدا دانه‌های این گیاه را در یک قوری ریخته و کمی روی آن می‌ریزیم. قوری را روی حرارت ملایمی می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم بیست دقیقه به صورت غیرمستقیم دم بکشد. 

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای کبد چرب

زنجبیل نیز می‌تواند یکی از بهترین مواد برای درمان کبد چرب باشد. اگر رژیم کبد چرب دارید به عنوان یک گزینه برای صبحانه رژیمی برای کبد چرب می‌توانید چای زنجبیل بنوشید. خواص پاک کنندگی زنجبیل باعث می‌شود به عنوان یک ماده‌ی بسیار مغزی و محرک برای بهبود عملکرد کبد چرب استفاده می‌شود. برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

  • زنجبیل
  • آب جوش 
  • زردچوبه، فلفل سیاه 
  • عسل به مقدار لازم

ریشه زنجبیل را داخل آب جوش قرار دهید. فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه کنید. خوب هم بزنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. در آخر مقداری عسل به دمنوش اضافه کنید.در مورد خوردن زنجیبل در بارداری باید محتاط باشید.

دمنوش زنجبیل برای کبد چرب

طرز تهیه دمنوش زرشک برای کبد چرب 

زرشک مانند عناب است و منجر به کاهش چربی و کلسترول خون می‌شود و از این طریق می‌تواند کبد چرب را درمان کند. همچنین زرشک منجر به کاهش قند خون نیز می‌شود که از انباشت و تبدیل آن به چربی در بد جلوگیری می‌کند. طرز تهیه آب زرشک برای کبد چرب به شرح زیر است.

برای تهیه‌ی دمنوش زرشک کافی ست مقداری از آن را در آّب جوش بریزید و اجازه دهید به ارامی دم بکشد. این دمنوش مزه‌ی ترشی دارد بنابراین می‌توانید آن را با کمی شکر و نبات مصرف کنید. همچنین میتوانید از طرز تهیه عناب و زرشک برای کبد چرب نیز استفاده کنید. 

طرز تهیه دمنوش ترنجبین برای کبد چرب

ترنجبین گیاهی ست که طبع گرمی دارد و از این طریق می‌تواند منجر به کاهش کبد چرب شود. برای طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب با ترنجبین می‌توانید آن را با خاکشیر مخلوط کنید که خواص درمانی‌اش حتی چند برابر می‌شود. برگ‌های ترنجبین را پاک کنید و با کمی آب جوش و خاکشیر خیس خورده ترکیب کنید و اجازه دهید در حرارت غیرمستقیم دم بکشند.

سخن پایانی

کبد چرب مشکل بزرگی است و شما باید بدانید برای کبد چرب چی بخوریم و چه نخوریم. تغذیه‌ی سالم برای درمان این بیماری باید لزوماً زیر نظر پزشک باشد. اگرچه دمنوشها تنها در مراحل اولیه می‌توانند جلوی بیماری را بگیرند و شما نیاز به درمان دارویی دارید، با این حال اطلاع از روش و طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب می‌تواند به شما کمک کند روند درمانی خود را تسریع ببخشید.همچنین در صورتی که باردار هستید حتماً با پزشک مشورت کنید و در مورد دمنوشهای مناسب بارداری یا خواص سایر موارد مانند خواص کندر برای لاغری بیشتر بپرسید.