طریقه مصرف کندر برای لاغری و کاهش وزن | خواص کندر برای لاغری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طریقه مصرف کندر برای لاغری

کندر یکی گنج‌هایی است که می‌توانید در عطاری‌ها پیدا کنید. کندر شیره‌ی خشک شده‌ درختی به همین نام است. که در مناطقی گرم و خشک مانند عمان، یمن و آفریقای شمالی پرورش داده می‌شود. این صمغ را خشک می‌کنند و به طرق مختلفی مصرف می‌کنند. گاهی آن را همانطور می‌خورند، گاهی به همراه اسپند روی آتش دود می‌کنند و گاهی از آن روغن گیاهی استخراج می‌کنند که برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. خود کندور، روغن کندر و دود کندر هر کدام می‌تواند مزایای زیادی برای فرد داشته باشد برای مثال در مورد طریقه مصرف کندر برای تقویت حافظه زیاد شنیده‌اید با این حال در این مقاله به طور ویژه بر خواص کندر برای لاغری تمرکز شده است. در ادامه در مورد طریقه مصرف کندر برای لاغری بیشتر توضیح خواهیم داد.

خواص کندر برای لاغری 

با یادگیری طریقه مصرف کندر برای لاغری شما می‌توانید به طرق مختلف منجر به کاهش وزن شوید. کندر از طریق اعمال مختلف به چربی سوزی و درمان چاقی کمک می‌کند:

خاصیت کندر برای دستگاه گوارش

کندر خوراکی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. این ماده‌ی پرخاصیت باعث ایجاد حرکات روده می‌شود که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. به جز این به عنوان یک اثر جانبی درد و گرفتگی معده را کاهش می‌دهد و به آنزیم‌های گوارشی سرعت می‌بخشد تا غذای خورده شده را بهتر هضم کنند. کندر گردش خون در دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و باعث هضم سریع‌تر می‌شود. همچنین مشکلات گوارشی مانند نفخ و کولیک را کاهش می‌دهد.

خاصیت کندر برای دستگاه گوارش

اسانس کندر می‌تواند در پیشگیری و کاهش گاز کمک کند. این از خواص روغن کندر برای لاغری ست. این به این دلیل است که روغن کندر به حذف تمام گازهای اضافی از نواحی روده کمک می‌کند در نتیجه در تسکین سایر علائم گاز مانند درد، عرق کردن، مشکلات گوارشی، ناراحتی و غیره نیز موثر است. روغن کندر آزاد شدن شیره معده و صفرا را تشویق می‌کند که به تجزیه غذا با سرعت بیشتری کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود که به سرعت در دستگاه گوارش حرکت کند. داشتن سیستم گوارشی که به درستی کار می‌کند می‌تواند از بسیاری از مشکلات دیگر در آینده جلوگیری کند.

خاصیت کندر برای رفع یبوست

کندر یکی از بهترین مواد برای رفع یبوست است. همانطور که احتمالاً بیشتر شما می‌دانید یبوست یکی از مهمترین عوامل موثر در چاقی است. با استفاده از دستور طریقه مصرف کندر برای لاغری که در این مقاله آمده، حرکات روده تقویت شده و دفع افزایش پیدا می‌کند. همچنین کندر منجر به تکرر ادرار نیز می‌شود.

خاصیت کندر برای رفع استرس

یکی از اصلی‌ترین دلایل چاقی خوردن ناشی از استرس است. اسانس کندر می‌تواند با کاهش موثر میزان بدهی خواب و حفظ ظرفیت آنتی اکسیدانی بدون افزایش استرس اکسیداتیو با اثرات استرس مقابله کند و بنابراین ممکن است در مدیریت استرس مفید باشد. بنابراین از این طریق نیز می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

افزایش سوخت و ساز با کندر و لاغری

یکی دیگر خواص دمنوش کندر یا سایر روش‌های مصرفی آن این است که به عنوان ماده‌ای با طبع گرم و خشک می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن شود. دستور بوعلی سینا برای لاغری با کندر شامل جویدن روزانه دانه آن است. همچنین مانع از تجمع بلغم می‌شود که این خاصیت کندر برای لاغری خود به کاهش سایز شکم و کاهش چربی و قند خون و در نتیجه کاهش وزن کلی بدن کمک می‌کند. همچنین کندر به درمان کبد چرب و کاهش وزن نیز کمک میکند. ( برای اطلاع از طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب به مقاله مربوطه مراجعه کنید.)

نحوه استفاده کندر برای لاغری

طرز استفاده کندر برای لاغری چگونه است ؟ حالا به موضوع اصلی مقاله می‌پردازیم: طریقه مصرف کندر برای لاغری چگونه است؟ در حالی که مصرف کندر به طرق مختلف می‌تواند برای لاغری موثر باشد اما اگر به طور تخصصی روی کاهش وزن تمرکز دارید، آن را به روش‌های زیر مصرف کنید:

نحوه استفاده کندر برای لاغری

دمنوش کندر

اولین نحوه مصرف کندر برای لاغری به صورت جوشانده یا دمنوش آن یا خوردن کندر ناشتا برای لاغری است. برای تهیه‌ی این دمنوش به موارد زیر نیاز دارید:

  • کندر یک قاشق چای خوری
  • آب جوش یک لیوان

دستور تهیه

آب را بجوشانید و سپس یک قاشق کندر را در آن ریخته و هم بزنید تا کاملاً در آب حل شود. حالا آن را از روی حرارت برداشته و درب کتری را بگذارید و اجازه دهید از 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. نشانه‌ی دم کشیدن این دمنوش این است که رنگش کرمی می‌شود. اگر بخواهید می‌توانید آن را با کمی نبات بخورید. اما چون به دنبال کاهش وزن هستید سعی کنید از این کار اجتناب کنید. 

دمنوش کندر برای چی خوبه؟ به جز اینکه دمنوش یک روش مصرف کندر برای لاغری است به بهبود عملکرد ریه و کاهش سرفه و گرفتگی و حتی درمان کرونا نیز کمک می‌کند.

روغن کندر

روغن کندر مانند بسیاری از دیگر روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون خواص دارویی زیادی دارد و به صورت موضعی استفاده می‌شود. یک طریقه مصرف کندر برای لاغری همین استفاده از روغن آن است. روغن کندر را کمی گرمی کنید و چند قطره از آن را روی شکم خود ریخته و به آرامی ماساژ دهید. برای افزایش اثربخشی آن میتوانید آن را با روغن‌هایی مانند روغن لیمو و روغن اسطوخودوس ترکیب کنید. اگر به روغن کندر دسترسی ندارید می‌توانید از طریق دستور زیر آن را در خانه‌ی خود تهیه کنید. برای طرز تهیه روغن کندر به مواد زیر نیاز دارید:

  • لاغری شکم با کندر و روغن زیتون به عنوان روغن حامل
  • یک ظرف شیشه ای درب دار 
  • قابلمه
  • کندر خوراکی
  • هاون 

دو قاشق کندر را در هاون خرد کنید و آن را داخل شیشه در دار بریزید. ده قاشق روغن حامل به آن اضافه کنید.  نسبت کندر به روغن حامل باید به نسبت یک به پنج باشد. در قابلمه آب را بجوشانید و بعد آن را خاموش کرد ه و اجازه دهید کمی خنک شود. حالا شیشه درب دار را در آب جوش قرار دهید و هر چند دقیقه یک بار تکان دهید. کم کم کندر در روغن حامل حل خواهد شد. در نهایت بعد از یک ساعت ماده‌ی داخل شیشه را از صافی رد کنید. روعن بدست آمده را باید در یک شیشه تیره ریخته و در جای خنکی قرار دهید. 

حبه کندر برای لاغری

حبه کندر

از خواص جویدن کندر برای لاغری غافل نشوید. یک طریق مصرف کندر برای لاغری، تهیه‌ی حبه‌ی کندر است که نه تنها منجر به لاغری می‌شود می‌تواند اصرات سلامتی بخش دیگری نیز داشته باشد. برای این کار کندر به اندازه‌ی یک نخود را با یک فندق سقز و یک نخود مصطکی ترکیب کنید و همزمان بجوید. این نحوه‌ی مصرف کندر خوراکی نه تنها باعث لاغری می‌شود بلکه بوی بد دهان را از بین می‌برد و با بهبود خواب به کاهش وزن کمک می‌کند. بنابراین بهترین زمان مصرف کندر برای لاغری به این شکل قبل از خواب شبانه ست. همچنین طبع بلغم بدن را کاهش می‌دهد که خود منجر به لاغری می‌شود.

عوارض کندر چیست؟

کندر لاغری شکم را تحریک می کند اما سو مصرف می تواند عوارضی نیز داشته باشد. دانستن طریق مصرف کندر برای لاغری کافی نیست و باید در مورد عوارض مصرف آن نیز هوشیارانه عمل کنید. اگرچه کندر برای اکثر افراد بی‌خطر است اما می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد. دوزهای زیر 1000 میلی گرم این ماده به ندرت سمی هستند و هر فرد می‌تواند روزانه 1500 میلی گرم از آن را مصرف کند. سایر عوارض جانبی گزارش شده در مورد مصرف کندر شامل سوء هاضمه، یبوست و حالت تهوع است. همچنین باید در مورد خوردن کندر در بارداری نیز احتیاط کرد. در صورتی که بعضی معتقندند مصرف کندر در این دوران منجر به افزایش هوش جنین می‌شود با این حال مشخص شده است که مصرف آن می‌تواند خطر سقط جنین را نیز افزایش دهد. همچنین شانس بارداری در افراد را کاهش می‌دهد. به جز این کندر با بعضی از داروها تداخل دارد و منجر به تغییر شدت اثرات آنها یا حتی بی‌اثر شدنشان می‌شود از جمله‌ این داروها می‌تواند به داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند وارفارین و احتمالاً داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن اشاره کرد. همچنین مصرف کندر می‌تواند در واکنش‌های التهابی بدن که در روند درمان بیماری‌ها رخ می‌دهد اختلال ایجاد کند.