راه‌های افزایش و تقویت هوش جنین

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
افزایش هوش جنین

این رویای هر مادر و پدری است که فرزند سالم و باهوشی داشته باشد. مطمئنا ژن‌ها، رژیم غذایی و هیجانات مادر نقش بسیار مهمی در افزایش هوش جنین دارند اما آیا می‌توان با انجام راهکارهایی ضریب هوشی جنین را در دوران بارداری افزایش داد؟ وراثت و عوامل ژنتیکی در هوش نوزاد نقش مهمی دارند اما محیط نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر هوش نوزاد داشته باشد.

رژیم غذایی، تناسب‌اندام و وضعیت روحی مادر باردار می‌تواند بر رشد مغز نوزاد تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. چندین کار وجود دارد که یک مادر باردار می‌تواند برای افزایش ضریب هوشی نوزاد خود انجام دهد و مطمئن شود که کودک او رشد مغزی سالمی دارد. در ادامه با موضوع افزایش هوش جنین و راهکارهایی در این مورد آشنا می‌شوید.

راه‌ها و روش های افزایش هوش جنین

برای اینکه کودک باهوشی داشته باشید می‌توانید در دوران بارداری از روش‌هایی برای این منظور استفاده کنید. اگرچه تغذیه مادر در افزایش هوش جنین بسیار موثر است اما علاوه بر این موضوع، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه با کارهایی برای افزایش هوش جنین آشنا می‌شوید. استفاده از این راهکارها به شما کمک می‌کند که بدون نیاز به شرکت در کلاس‌های افزایش هوش جنین فرزند سالم و باهوشی داشته باشید.

ورزش کنید

داشتن تناسب‌اندام و فعال بودن در بارداری به افزایش هوش جنین کمک می‌کند. ورزش موجب ترشح اندورفین‌ها می‌شود و اندورفین‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که به رشد مغز جنین کمک می‌کنند. از سوی دیگر، ورزش کردن می‌تواند ترشح کورتیزول‌ها را افزایش دهد و درنتیجه رشد مغز جنین را تقویت کند. از سوی دیگر، ورزش باعث افزایش جریان خون در رحم و رشد سالم جنین می‌شود.

کمی آفتاب بگیرید

ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها و قلب جنین اهمیت زیادی دارد. (در این مقاله بخوانید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم) برخی مطالعات منتشرنشده نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D در زنان بارداری با ایجاد اتسیم در نوزاد ارتباط دارد. بنابراین، مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید زیرا نور خورشید منجر به تولید ویتامین D در بدن می‌شود. اگر کمبود ویتامین D دارید نیز لازم است در مورد مصرف مکمل با پزشک صحبت کنید.

از مصرف الکل، مواد مخدر و نیکوتین اجتناب کنید

موادی مانند نیکوتین، مخدرها، الکل و کافئین می‌توانند باعث شکل‌گیری اختلالات جدی در جنین شوند و همچنین می‌توانند بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارند. بنابراین، مهم است که در دوران بارداری از مصرف چنین موادی اجتناب کنید تا در تقویت هوش افزایش هوش جنین موفق باشید.

با جنین صحبت کنید و برای او کتاب بخوانید

جنین می‌تواند از هفته بیستم بارداری بشنود و سیستم شنوایی او در هفته 25 حاملگی به‌خوبی کار می‌کند. بنابراین، در این مرحله سعی کنید با جنین خود صحبت کنید و برای او کتاب بخوانید زیرا این کارها می‌توانند رشد مغز جنین را تقویت کنند و به بالا بردن هوش افزایش هوش جنین کمک کنند.

شکم خود را ماساژ دهید و استرستان را کم کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش افزایش هوش جنین، ماساژ شکم است. مطالعات نشان می‌دهند که جنین می‌تواند لمس شکم را متوجه شود. ماساژ ملایم شکم می‌تواند به تحریک مغز جنین کمک کند و باعث شود که کودک با افزایش فعالیت به تحریک پاسخ دهد. از سوی دیگر، استرس می‌تواند به رشد مغز جنین آسیب برساند و حتی باعث زایمان زودرس شود. هرچه جنین بیشتر در رحم بماند زمان بیشتری برای رشد مغزی دارد. بنابراین، اگر به فکر افزایش هوش جنین خود هستید مهم است که سعی کنید در دوران بارداری استرس خود را کنترل کنید و آرامش داشته باشید.

راه‌های افزایش هوش جنین

برای افزایش هوش جنین چه بخوریم

سوال بسیاری از زنان باردار این است که افزایش هوش جنین چه بخوریم؟ هنگامی‌که برای دو نفر غذا می‌خورید به یاد داشته باشید که هم شما و هم فرزندتان به مجموعه‌ای از مواد مغذی برای حمایت از تغییرات چشمگیری که در حال رخ دادن هستند نیاز دارید. همانطور که فرزندتان از یک موجود تک‌سلولی تا یک نوزاد کامل در حال رشد است سلول‌های مغزی او برای دستیابی به پتانسیل واقعی خود نیازهای ویژه‌ای دارند. در این شرایط، تغذیه شما به‌عنوان مادر اهمیت زیادی در افزایش هوش جنین در زمان بارداری پیدا می‌کند.

در ارتباط با افزایش هوش جنین با تغذیه، علاوه بر مصرف قرص افزایش هوش جنین و مکمل ویتامین و مواد معدنی در دوران بارداری، آنچه اهمیت زیادی دارد خوردن پنج تا شش وعده میوه، سبزیجات و غلات کامل در روز است. ازآنجایی‌که چربی و پروتئین برای رشد مغز جنین اهمیت حیاتی دارند از کل کالری مصرفی، 12 درصد باید به پروتئین بدون چربی اختصاص داده شود و همچنین، بیش از 30 درصد چربی یا بیش از 10 درصد قند را شامل نشود.

برای افزایش هوش جنین چه بخوریم

چه چیزی بخوریم تا جنین باهوش شود

اگر به دنبال بهترین غذا برای افزایش هوش جنین هستید لازم است بدانید مهم‌ترین نکته در افزایش هوش جنین، داشتن رژیم غذایی سالم توسط شما در دوران بارداری است که در این مورد در قسمت قبل صحبت کردیم. علاوه بر این خوردن برخی غذاها نیز می‌توانند به تقويت حافظه و هوش جنینتان کمک کنند که در ادامه با غذاهای مفید برای افزایش هوش جنین آشنا می‌شوید.

  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ سرشار از کولین است و کولین یک ویتامین مهم از خانواده ویتامین ب کمپلکس است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف غذاهای حاوی کولین ازجمله تخم‌مرغ در دوران بارداری برای جنین در حال رشد بسیار مفید است و اثرات مثبت طولانی‌مدت بر حافظه کودک دارد.
  • ید: ید یک از مواد معدنی بسیار مهم است که در عملکرد مناسب غده تیروئید نقش حیاتی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ید در سه‌ماهه اول بارداری، ضریب هوشی نوزاد را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، نوزادانی که سطح هورمون تیروئید مادران آن‌ها سطح پایین است معمولا ضریب هوشی پایین‌تری دارند. بنابراین، مهم است که در دوران بارداری، ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ید در ماست، شیر و نمک یددار یافت می‌شود.
  • اسیدفولیک یا فولات: اسیدفولیک در شکل طبیعی خود به خانواده ویتامین ب کمپلکس تعلق دارد و برای رشد مناسب مغز و نخاع جنین بسیار حیاتی است. مطالعات نشان داده‌اند زنانی که حداقل از دو هفته قبل از بارداری مصرف مکمل اسیدفولیک را شروع کرده‌اند و آن را تا هفته هشتم بارداری ادامه داده‌اند، کمتر احتمال دارد که کودکی مبتلا به اتیسم یا نقص لوله عصبی به دنیا بیاورند. اسیدفولیک در سبزیجات دارای برگ سبز تیره، عدس، آجیل و آووکادو یافت می‌شود. بنابراین، مصرف اسیدفولیک برای افزایش هوش جنین قبل از بارداری نیز مفید است.

چه چیزی بخوریم تا جنین باهوش شود

موسیقی برای افزایش هوش جنین

تحقیقات نشان می‌دهند که موسیقی در تقویت رشد مغز جنین نقش دارد. گوش دادن به موسیقی در دوران بارداری نه‌تنها موجب آرامش و نشاط بخشیدن به شما می‌شود بلکه تاثیر مثبتی نیز بر فرزندتان خواهد داشت. در سه‌ماهه سوم بارداری، نی نی قطعا قادر به شنیدن موسیقی‌ای خواهد بود که شما پخش می‌کنید. برای این کار می‌توانید از موسیقی کلاسیک، اصوات ملایم مانند لالایی، سوره قران برای افزایش هوش جنین و ملودی‌های زیبایی که شادی‌بخش هستند استفاده کنید.

از سوی دیگر، آواز خواندن مادر در دوران بارداری می‌تواند بر سیستم شنوایی جنین تاثیر مثبت بگذارد و به‌طور شگفت‌آوری رشد اجتماعی و عاطفی کودک را تقویت کند. بنابراین، اگرچه تحقیقات به‌طور مستقیم ثابت نکرده‌اند که شنیدن موسیقی باعث افزایش هوش جنین در دوران بارداری می‌شود اما آن‌ها تایید کرده‌اند که موسیقی می‌تواند در تقویت رشد جنین بسیار موثر باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در دوران بارداری موسیقی کلاسیک یا آرامش‌بخش گوش کنید یا خودتان برای فرزندتان آواز یا لالایی بخوانید یا به توصیه‌های افزایش هوش جنین ازنظر اسلام عمل کنید.

ایا کندر باعث افزایش هوش جنین می‌شود

در ارتباط با داروهای گیاهی برای افزایش هوش جنین، طب سنتی به کُندر اشاره کرده است. کندر یک صمغ گیاهی است که از گونه‌های مختلف بوسولیا به دست می‌آید. در طب اسلامی و سنتی از کندر بسیار استفاده می‌شود و از آن به‌عنوان ماده‌ای برای تقویت حافظه و هوش یاد می‌شود. هیپوکامپ مهم‌ترین بخش مغز برای یادگیری و حافظه است و احتمالا آب کندر با تاثیر گذاشتن بر این ناحیه، هدایت سیگنال‌های حسی را افزایش می‌دهد و حافظه را تقویت می‌کند.

در ارتباط با موضوع کندر و افزایش هوش جنین، به دلیل مزایای کندر برای تقویت هوش و حافظه، متخصصان طب سنتی مصرف این ماده غذایی را به اندازه‌ی روزانه یک عدس و تنها در ماه سوم بارداری توصیه می‌کنند و پس از این دوره، توصیه می‌شود که کندر مصرف نشود. بنابراین، اگر می‌خواهید بر اساس توصیه‌هایی که در مورد افزایش هوش جنین در طب اسلامی و افزایش هوش جنین در طب سنتی شده است عمل کنید در ماه سوم بارداری، به مدت دو هفته هر روز به اندازه یک نخود کندر بجوید. به جز در طب سنتی هیچ منبع علمی تاثیر کندر بر هوش جنین را تاکید نکرده است.

آیا کندر باعث افزایش هوش جنین می‌شود

تحریک حواس جنین در دوران بارداری

یکی از عوامل افزایش هوش جنین، تحریک حواس اوست. نوزادان از زمانی که در رحم مادر قرار می‌گیرند شروع به یادگیری نحوه زندگی کردن در جهان می‌کنند. تجربیات دوران بارداری می‌تواند انتظارات آن‌ها در مورد زندگی خارج از رحم را شکل دهد و آن‌ها را برای زندگی پس از تولد آماده کند. وقتی نوزاد هنوز در رحم شماست مغز او هنوز در حال ایجاد اتصالات عصبی است که این اتصالات برای یادگیری بسیار مهم‌اند.

شما می‌توانید با تحریک حواس جنین با او ارتباط برقرار کنید و به او در مورد زندگی‌ای که در دنیای خارج از رحم خواهد داشت آموزش دهید. تجربیات حسی قبل از تولد به شکل‌گیری مغز نوزاد کمک می‌کنند و شما می‌توانید با انجام برخی راه‌ها مطمئن شوید که کودکتان می‌تواند از زمان قبل از تولد شروع شاد و سالمی برای زندگی داشته باشد. در ادامه با راه‌های تحریک هر یک از حس‌های جنین آشنا می‌شوید.

تحریک حس بویایی و چشایی

در هفته 28 بارداری، سیستم بویایی و چشایی نوزاد به‌خوبی رشد می‌کند و جنین تا سه‌ماهه سوم توانایی بویایی و چشایی را کسب می‌کند. بوها و مزه‌ها از طریق مایع آمنیوتیک به جنین منتقل می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید فرزندتان پس از تولد رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد می‌توانید از دوران بارداری برای رسیدن به این هدف شروع کنید.

برای مثال، سعی کنید در دوران بارداری انواع میوه و سبزیجات را مصرف کنید. غذاهایی که در دوران بارداری می‌خورید تاثیر زیادی در ترجیح غذایی فرزندتان پس از تولد خواهد داشت. برای مثال، اگر در دوران بارداری مقدار زیادی کدوتنبل بخورید کودکتان نیز پس از تولد از طعم کدوتنبل خوشش می‌آید زیرا طعم آن برایش آشناست.

تحریک حس لامسه

در دوران بارداری می‌توان پیوند فوق‌العاده‌ای را میان والدین و کودکان ایجاد کرد. جنین از هفته 26 بارداری می‌تواند به تحریک حرکتی خارج از رحم واکنش نشان دهد و این واکنش‌ها از هفته 32 حاملگی به اوج می‌رسد. شما و همسرتان می‌توانید با نوازش کردن و توضیح دادن در مورد این کار با جنین ارتباط برقرار کنید. نقش پدر در افزایش هوش جنین در اینجا مشخص می‌شود.

حتی می‌توانید از این فرصت برای مالیدن مرطوب‌کننده بر روی شکم استفاده کنید. در این صورت هم با جنین ارتباط برقرار می‌کنید و هم از ایجاد علائم کشیدگی پوست جلوگیری می‌کنید. تحریک حس لامسه در دوران بارداری می‌تواند برای نوزاد آرامش‌بخش و اطمینان‌بخش باشد و همچنین می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم در افزایش ضریب افزایش هوش جنین موثر باشد.

تحریک حس لامسه

تحریک حس شنوایی

گوش داخلی جنین در هفته 24 بارداری رشد می‌کند و در این زمان او قادر به شنیدن صداها خواهد بود. یکی از راه‌های تقویت رشد مغز جنین و درنتیجه افزایش هوش جنین، پخش کردن موسیقی برای اوست. از سوی دیگر، خواندن کتاب، صحبت کردن با جنین و آواز خواندن برای او نیز می‌تواند در تحریک حس شنوایی کودک و تقویت رشد مغزی او موثر باشد. این کار به افزایش هوش جنین هوش هیجانی نوزاد نیز کمک می‌کند و حتی در افزایش هوش جنین هوش نوزاد در شیردهی نیز موثر است.

مغز جنین کی کامل می‌شود

از زمان بسته شدن لوله عصبی که حدود هفته هفتم بارداری اتفاق می‌افتد مغز در 21 هفته آینده با سرعت 250 هزار نورون در دقیقه شروع به رشد می‌کند. برای اینکه بدانید افزایش هوش جنین در دوران بارداری چگونه اتفاق می‌افتد لازم است بدانید مغز جنین چگونه رشد می‌کند. در ادامه با نحوه رشد مغز جنین در سه‌ماهه‌های بارداری آشنا می‌شوید.

سه‌ماهه اول بارداری

در طول سه‌ماهه اول حاملگی، مغز جنین به‌سرعت رشد می‌کند و تقریبا نیمی از کل وزن جنین را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگوییم وقتی فرزندتان به دنیا می‌آید مغز او 10 درصد از وزنش را تشکیل می‌دهد. در سه‌ماهه اول بارداری، در مغز میلیون‌ها سلول عصبی شروع به رشد می‌کنند که سیناپس‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا حرکت و رشد را هدایت کنند. ارتباط بین نورون‌ها به جنین کمک می‌کند که حرکت را بیاموزد اما به‌احتمال‌زیاد شما هیچ حرکتی را در سه‌ماهه اول بارداری از جنین حس نمی‌کنید.

سه‌ماهه دوم بارداری

در سه‌ماهه دوم بارداری، جنین شروع به تمرینات تنفسی می‌کند که این امر توسط ساقه مغز کنترل می‌شود. در طول این سه‌ماهه، جنین هنوز در حال آزمایش حرکت کردن، لگد زدن و کشش است. در فاصله میان هفته 16 تا 20 بارداری، جنین باید آن‌قدر بزرگ شود که لگد زدن او را حس کنید. این حرکات توسط مخچه کنترل می‌شوند. در این مرحله، سیستم عصبی به‌اندازه‌ای رشد کرده است که جنین می‌تواند صداهای بلند مثل رعدوبرق یا بوق اتومبیل را بشنود. از سوی دیگر، چرخه خواب در هفته 28 بارداری و تحت کنترل هیپوتالاموس آغاز می‌شود.

سه‌ماهه سوم بارداری

رشد مغز در سه‌ماهه سوم حاملگی با تسریع رشد نورون‌ها مشخص می‌شود. نیمکره چپ و راست مغز در این مرحله شکل می‌گیرد. در میان قسمت‌های مغز، مخچه سریع‌ترین رشد را در سه‌ماهه سوم بارداری دارد. مخچه مسئول کنترل حرکت است. بنابراین، کودک در این مرحله شروع به حرکت کردن، لگد زدن، تکان دادن دست‌وپا و کشش می‌کند. از سوی دیگر، حواس جنین نیز در این دوره انسجام و عملکرد پیدا می‌کند. بنابراین، استفاده از راه‌های افزایش هوش جنین در سه‌ماهه سوم بارداری بسیار مفید است.

درنهایت، انتخاب‌هایی که در دوران بارداری می‌کنید می‌تواند بر سلامت، رشد مغزی و افزایش هوش جنین تاثیر داشته باشد. بنابراین، سعی کنید در این دوران تغذیه سالمی داشته باشید، ورزش کنید و سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. رعایت نکاتی که در این مقاله مطرح شد قطعا به شما کمک می‌کند که فرزند سالم‌تر و باهوش‌تری داشته باشید.