برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم و چه کاری انجام دهیم؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم

"برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟" این سوالی است که ذهن بسیاری از مادران جوان را درگیر خود کرده است زیرا درصد زیادی از موارد سقط در هفته‌های اول بارداری به علت تشکیل نشدن قلب جنین اتفاق می‌افتد. برای پرداختن به پاسخ این سوال که "برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم" لازم است ابتدا به توضیحی اجمالی درخصوص رشد جنین بپردازیم. جنین انسان رشد بسیار بالایی دارد. بنابراین از همان ابتدا نیازمند یک سیستم برای خون‌رسانی به سلول‌ها است. قلب یکی از اولین اندام‌هایی است که در سیر تکاملی جنین تشکیل می‌شود. قلب جنین معمولا از هفتۀ هفتم و هشتم بارداری در سونوگرافی قابل مشاهده است. تغذیۀ مادر در دوران بارداری اهمیت بالایی جهت رشد اندام‌های جنین داشته و نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می‌کند. به همین دلیل تغذیۀ مادر در این دوران باید زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه قرار گیرد و موادی از همۀ گروه‌های غذایی در تغذیۀ وی موجود باشد. البته در پاسخ به سوال "برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟" باید به این نکته اشاره کنیم که مادۀ غذایی خاصی وجود ندارد که به‌ صورت اختصاصی در تشکیل قلب جنین موثر باشد. با این حال در ادامه به تعدادی از مواد غذایی که مصرفشان در مادر باردار اهمیت دارد اشاره خواهیم کرد تا بهتر درک کنید برای قلب جنین چی بخورم.

تغذیه برای تشکیل قلب جنین

چی بخورم قلب جنین تشکیل بشه یا چه چیزی برای تشکیل قلب جنین خوبه ؟

  • فولیک اسید: از موادی که بسیار در دوران بارداری مخصوصا در هفته‌های اول اهمیت دارد می‌توان به فولیک اسید اشاره کرد. فولیک اسید در موادی همچون سبزیجات، موز ( بهترین میوه به برای تشکیل قلب جنین ) و آجیل یافت می‌شود. بعلاوه مصرف اسید فولیک قبل و هنگام بارداری به صورت قرص مکمل نیز توصیه می‌شود. همچنین مصرف خرما برای تشکیل قلب جنین نیز توصیه می شود. اگر می پرسید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم طب سنتی به طور ویژه روی خرما تاکید دارد.
  • پروتئین: پروتئین از دیگر موادی است که یک معجزه در تشکیل قلب جنین محسوب می شوند. با مصرف شیر در بارداری، مصرف تخم مرغ در بارداری و مصرف گوشت در بارداری یافت می‌شود.
  • روی: یکی دیگر از موادی که در تغذیۀ مادر باردار اهمیت دارد مصرف روی است. روی در موادی همچون حبوبات، گوشت، آجیل و سبزیجات وجود دارد که از جمله غذاهای مفید برای تشکیل قلب جنین هستند.

همچنین باید سعی کنید با مشورت با پزشک خود مصرف موادی همچون چربی، کلسترول، سدیم، مواد افزودنی و شیمیایی را تا حدودی معین محدود کنید. اگر همچنان نگران مواد غذایی برای تشکیل قلب جنین هستید حتما از پزشک خود بپرسید که برای تشکیل قلب جنین چی بخورم؟ وی راهنمایی لازم را در این زمینه به شما ارائه خواهد داد. لازم به ذکر است باید در مصرف خوراکی های مفید برای تشکیل قلب جنین تعادل رعایت شود وگرنه بدن دچار عدم تعادل مواد معدنی می شود.

آیا مادر متوجه تشکیل قلب جنین می شود

ضربان قلب جنین معمولا در هفتۀ هشتم تا دهم بارداری به وضوح قابل تشخیص خواهد بود. البته ضربان قلب از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است و مادر متوجه آن نمی‌شود. همچنین در هفتۀ 16 تا 18 بارداری پزشک شما با استفاده از سونوگرافی عملکرد قلب جنین را بررسی می‌کند، تا از سلامت وی اطمینان حاصل کند.

آیا مادر متوجه تشکیل قلب جنین خواهد شد

قلب جنین چه زمانی تشکیل می‌شود؟

در صورت عدم تشکیل قلب، جنین سقط می‌شود. بنابراین تشکیل قلب جنین از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. از منظر جنین شناسی قلب از دو لوله تشکیل شده که به یکدیگر متصل شده و به‌مرور چهار حفرۀ قلب را تشکیل می‌دهند. این اتفاق یعنی تشکیل قلب جنین در هفتۀ چهارم بارداری تا هفتۀ ششم بارداری صورت می‌گیرد. در همین هنگام ضربان قلب نوزاد آغاز شده و از هفتۀ ششم تا هشتم بارداری قابل شنیدن خواهد بود. 

آخرین زمان تشکیل قلب جنین

اگر در هفتۀ ششم تا هشتم بارداری قلب جنین تشکیل نشود، ممکن است پزشک چند روز دیگر نیز به مادر و جنین فرصت دهد. دلیل این امر، اشتباهات احتمالی در محاسبۀ LMP یا آخرین دورۀ عادت ماهیانه و شروع بارداری است. اما اگر بعد از آن و نهایتا تا هفتۀ دهم قلب جنین تشکیل نشود، جنین نمی‌تواند زنده بماند و طبق نظر پزشک، سقط انجام می‌پذیرد. در مواردی نیز سقط خودبه‌خودی قبل از این تاریخ صورت می‌گیرد.

صدای قلب جنین از روی شکم

ضربان قلب جنین در هفتۀ هشتم تا دهم بارداری به وضوح قابل تشخیص می‌شود. البته ضربان قلب از طریق سونوگرافی واژینال در هفتۀ 6 تا 7 و سونوگرافی شکمی بین هفتۀ 7 و 8 قابل شناسایی است و همانطور که پیش از این گفته شد، مادر متوجه آن نمی‌شود. ضربان قلب جنین از ماه چهارم حاملگی به بعد با استفاده از دستگاه‌های مخصوص قابل شنیدن است. در بعضی موارد صدای قلب میتواند ضعیف باشد و شنیدن آن کمی دشوار شود. در این مقاله در مورد علت ضعیف بودن ضربان قلب جنین بیشتر بخوانید.

صدای قلب جنین از روی شکم

هفته هفتم بارداری و قلب جنین

در هفته هفتم بارداری مواردی همچون ضربان قلب جنین، رشد جنین، تعیین سن حاملگی، تعیین ناهنجاری جنین، دو قلو یا چند قلو بودن، بارداری خارج رحمی و... از طریق سونوگرافی قابل تشخیص خواهند بود. راههای خانگی تشخیص قلب جنین به ندرت در این دوران صحت دارند. سونوگرافی در هفتۀ هفتم بارداری به دو طریق واژینال و شکمی انجام می‌شود. نشنیدن صدای قلب در این زمان، می‌تواند نشان دهندۀ سقط جنین باشد. به همین دلیل باید بررسی‌های دیگری نظیر سونوگرافی با فاصلۀ یک هفته انجام شود. باید توجه داشت که سونوگرافی هفتۀ هفتم به دلایلی همچون موقعیت نامناسب جنین، کیفیت تجهیزات سونوگرافی و... ممکن است خیلی دقیق نباشد. بنابراین درصورت وجود نقص قلبی، برای تشخیص نوع و شدت آن اکوی قلبی انجام می‌شود. 

علت تشکیل نشدن قلب جنین

بعد از بررسی این سوال که برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟ به علل تشکیل نشدن قلب جنین می‌پردازیم. عوامل مختلفی در بروز مشکلات قلبی در جنین و تشکیل نشدن قلب جنین موثر است از جمله:

  • موارد خانوادگی و ارثی: از این عوامل می‌توان به مواردی همچون وجود بیماری‌ مادرزادی قلبی در سایر اعضای خانواده، وجود قلب چپ کوچک، سندرم دی‌جرج (Di-george) ، سندرم مارفان، سندرم اولت اورام (Holt-Oram)، کاردیومیوپاتی فامیلی و سندرم نونان (Noonan) اشاره کرد.
  • موارد مربوط به مادر: : از این موارد می‌توان به بیماری‌‌ها و مشکلات مادر همچون فشار خون بالا، عفونت، دیابت، اختلالات تیروئید، صرع، مصرف داروهای اثرگذار بر روی جنین، مصرف سیگار و الکل، قرار گرفتن در معرض اشعۀ ایکس و ... اشاره کرد.
  • موارد مربوط به جنین: از جمله این موارد می‌توان به کوچک بودن جنین به‌نسبت سن حاملگی، ناهنجاری‌های کروموزومی، نامنظمی‌های قلبی و ناهنجاری‌های خارج قلبی و هیدروپس فتالیس اشاره کرد.

حقیقت این است کارهایی برای تشکیل قلب جنین میتوانید انجام دهید اندک است اما در صورت آگاهی از وجود چنین مشکلاتی می توانید خود را برای دریافت راه حل برای تشکیل قلب جنین از پزشک آماده کنید.

علت تشکیل نشدن قلب جنین

اگر در هفته ۸ بارداری صدای قلب جنین شنیده نشود نشانۀ چیست؟

شنیده نشدن صدای قلب جنین در هفتۀ هشتم بارداری می‌تواند به علل مختلف باشد، از جمله:

  • وجود قلب در ناحیه‌ای غیر از محل طبیعی
  • عدم تشکیل قلب یا بارداری پوچ
  • بارداری خارج رحمی: ممکن است جنین خارج از رحم و روی تخمدان، داخل لوله‌های فالوپ‌ و... تشکیل شود. بنابراین در سونوگرافی که فقط رحم را بررسی می‌کند صدای ضربان قلب جنین شنیده نمی‌شود.
  • بررسی قلب جنین در زمان نامناسب: ممکن است سونوگرافی در زمان نامناسب انجام نشده باشد. در این صورت سونوگرافی مجددا در هفتۀ بعد انجام می‌شود.
  • سقط جنین: اگر پس از انجام مجدد سونوگرافی باز هم ضربان قلب شنیده نشد احتمال سقط جنین وجود دارد. در این صورت باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.
  • نقص قلبی جنین: این نقص می‌تواند جزئی یا شدید باشد. مشکلات شدید می‌توانند منجر به مرگ یا سقط جنین شوند.

در بخش انتهایی مقاله به بررسی نهایی این سوال خواهیم پرداخت که برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم؟

چکار کنیم که قلب جنین تشکیل شود و برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟

اقدامات متفاوتی مانند خواندن سوره برای تشکیل قلب جنین و استفاده از مواد مغذی، مکمل‌ها و کمک گرفتن از طب سنتی در بین مردم مشاهده می‌گردد. این موارد می‌توانند آرامش زیادی به مادر باردار بدهند و به او کمک کنند تا بهتر شرایط و فشار وارده را مدیریت کند. در نهایت مهم‌ترین علت تشکیل شدن یا نشدن قلب جنین ژنتیک و سبک زندگی سالم در مادر است. همچنین می‌توانید از پزشک خود بپرسید که برای تشکیل قلب جنین چی بخوریم؟ وی در ابتدا وضعیت شما را با معاینه و شرح حال و انجام آزمایشات بررسی کرده و در صورت نیاز، مکمل موردنظر و رژیم غذایی مناسب شما را به شما ارائه خواهد داد.

درست است که این سوال برای بسیاری از مادران پیش می‌آید که برای تشکیل شدن قلب جنین چی بخوریم ؟ اما نکتۀ مهم‌تر در این زمینه بررسی مداوم وضعیت مادر توسط پزشک و همچنین انجام به موقع آزمایشات غربالگری تحت نظر پزشک است. به همین دلیل حتما در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید تا تاریخ‌های مراجعه جهت غربالگری را برای شما تعیین کند.