انواع جفت جنین براساس موقعیت قرارگیری آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع جفت جنین

جفت جنین یک ارگان حیاتی است که وظیفه تأمین اکسیژن و مواد مغذی را برای جنین طی بارداری بر عهده دارد. انواع جفت جنین بر اساس شکل و موقعیت قرارگیری به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع جفت جنین در بارداری

رحم مانند یک کیسه‌ تو‌خالی در بدن ماست. جفت برای تأمین نیازهای جنین به دیواره داخلی رحم می‌چسبد و از طریق عروق رحم مواد غذایی و اکسیژن را دریافت می‌نماید، سپس از طریق بندناف آن‌ها را به جنین می‌رساند. براساس اینکه جفت در کدام قسمت از دیواره داخلی رحم لانه‌گزینی کند، انواع جفت جنین متفاوتی وجود دارد. این تقسیم‌بندی عبارتند از:

جفت فوندال جنین

زمانی که جفت در قسمت بالایی رحم که فوندوس نامیده می‌شود، لانه‌گزینی نماید، جفت فوندال ایجاد می‌شود. این نوع از جفت کاملا نرمال است. جهت زایمان طبیعی یا سزارین نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

جفت قدامی یا انتریور

زمانی که جفت در قسمتی از دیواره رحم که جلوی بدن شما قرار گرفته است، لانه گزینی می‌نماید، به آن جفت قدامی یا جفت با وضعیت انتریور گفته می‌شود. این نوع از جفت، هیچ‌گونه مشکلی برای سلامت شما و جنین ندارد. جفت قدامی و زایمان طبیعی نیز، منافاتی با یکدیگر ندارند. هم‌چنین برای زایمان سزارین نیز مانعی وجود ندارد.

تنها نکته این است که، در مادرانی که جفت جنین آن‌ها قدامی است، به دلیل قرارگرفتن جفت بین جنین و شکم مادر، حرکات جنین نسبت به دیگر مادران با دیگر انواع جفت دیرتر یا ضعیف‌تر احساس می‌شود.

انواع جفت جنین در بارداری

جفت خلفی یا پوستریور

در صورتی که جفت در قسمت پشتی رحم (دیواره ای که در پشت بدن شما قرار گرفته است) لانه‌گزینی نماید، جفت را خلفی یا پوستریور می‌نامیم. این نوع از جفت هیچ‌گونه آسیبی برای شما و جنین ندارد و عملکرد طبیعی خود را دارد. ضمنا جفت خلفی در بارداری، محدودیتی برای زایمان طبیعی با سزارین برای شما ایجاد نمی‌کند.

جفت لترال

زمانی که جفت در دیواره‌های کناری رحم (بخش‌هایی از رحم که در طرفین بدن شما قرار دارد) لانه‌گزینی انجام می‌دهد سبب ایجاد جفت لترال چپ با راست می‌شود. این نوع از انواع جفت نیز کاملا طبیعی و نرمال بوده و مشکلی برای شما یا جنین ایجاد نمی‌کند. جهت زایمان نیز محدودیتی ندارد.

جفت سرراهی یا جفت پایین(پره ویا)

اگر تمامی قسمت‌های جفت یا بخشی از آن، حین لانه گزینی روی دهانه رحم (قسمت پایینی رحم) قرار بگیرد ما شاهد جفت سرراهی یا جفت پایین در بارداری خواهیم بود. معمولا طی حاملگی با افزایش سایز رحم، جفت نیز جابه‌جا می‌شود و به سمت بالای رحم می‌رود. 

اگر پایین بودن جفت در بارداری تا سه ماهه سوم حاملگی و تا زمان زایمان ادامه یابد، امکان زایمان طبیعی وجود نخواهد داشت و انجام زایمان به روش سزارین ضروری است. زیرا با باز شدن دهانه رحم، جفت از دیواره رحم جدا شده و شاهد خونریزی جفت خواهیم بود. این اتفاق برای شما و جنین خطرساز است.

از عوارض پایین بودن جفت در بارداری می‌توان به خونریزی در دوران بارداری و لکه بینی اشاره کرد. در نتیجه استراحت نسبی، پرهیز از فعالیت‌‌های سنگین و ممنوعیت نزدیکی واژینال در این شرایط توصیه می‌شود.

جفت سرراهی در بارداری خطری برای شما و جنین نخواهد داشت. تنها لازم است نکات ذکر شده، رعایت شود.

بسیاری از خانم‌ها به دنبال درمان جفت سرراهی هستند. لازم به ذکر است که درمان به خصوصی برای پایین بودن جفت طی بارداری، وجود ندارد. تنها با صبر، می‌توان انتظار داشت با افزایش سایز رحم، جفت نیز به سمت بالاتر از دهانه رحم، جابه‌جا شود. 

روشی نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن جفت پایین در دوران بارداری وجود ندارد. زیرا شما به هیچ روشی نمی‌توانید محل لانه‌گزینی جفت را انتخاب نمایید. لانه‌گزینی جفت یک امر کاملا تصادفی است.

انواع جفت جنین و جنسیت

  •  وضعیت قرارگیری یا حتی شکل ظاهری انواع جفت جنین امری کاملا تصادفی است.
  • جفت جنین پسر با جفت جنین دختر هیچ‌گونه تفاوتی ندارد و کاملا یکسان است.
  • در نتیجه هیچ‌کدام از ویژگی‌های جفت اعم از موقعیت قرارگیری آن در رحم، ارتباطی با جنسیت جنین ندارد.
  • تمامی اطلاعات موجود، در حد سرگرمی بوده و از نظر علمی صحت ندارند. امروزه می‌دانیم جفت قدامی و تعیین جنسیت یا هر نوع دیگر از جفت‌ها با جنسیت جنین ارتباطی ندارند.