کارهای ممنوعه در دوران بارداری+کارهای پرخطر و مضر

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کارهای ممنوعه در دوران بارداری+کارهای پرخطر و مضر

آگاهی از وضعیت سلامتی بدن و شناخت ممنوعیت‌های دوران بارداری برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است. بهترین زمان افزایش اطلاعات برای داشتن یک بارداری ایمن  پیش از اقدام به بارداری است اما اگر بدون برنامه ریزی باردارشدید، اشکالی ندارد می‌توانید  از همین حالا برای آگاهی از مسائل دوران بارداری اقدام کنید. این مقاله برای آگاهی مادران و پدران از ممنوعیت‌های  دوران بارداری و نحوه برخورد با آن تهیه شده است.دوران بارداری در کنارشیرینی ولذت‌های خاص خود با نگرانی‌هایی هم همراه است. یکی از این نگرانی‌ها درمورد پرهیز یا توصیه‌های خاص نسبت به انجام یک فعالیت و یا مصرف یک خوراکی است. به علت تغییرات مختلف جسمی و روانی که در اثر حاملگی ایجاد می‌شود زندگی در دوران بارداری تفاوت‌های چشمگیری نسبت به سایر زمان‌ها دارد. 

ممنوعیت‌های دوران بارداری شامل چه چیزهایی هستند؟

ممنوعیت‌های کلی دوران بارداری شامل ممنوع بودن مصرف برخی خوراکی‌ها، داروها و ممنوعیت انجام برخی فعالیت‌ها و ورزش‌ها است.  کارهای ممنوعه در دوران بارداری ممکن است در هر سه ماهه متفاوت باشند. برخی از مادران با توجه به شرایط یا بیماری خاصی که دارند ممکن است مواردی توسط پزشک برایشان به عنوان ممنوعیت اعلام شود که برای دیگرمادران منعی ندارد.  به طور مثال نزدیکی داشتن برای مادرانی که جفت سرراهی دارند ممنوع است اما برای سایر مادران که بارداری نرمال دارند منعی ندارد. استعمال هرگونه مواد مخدر،  الکل و سیگار از ممنوعات دوران بارداری است.

ممنوعیت‌های خوراکی در بارداری

توجه به تغذیه مادر از توصیه‌های پزشکی دوران بارداری است . شرایط دوران بارداری وافزایش احتمال بروز حساسیت و عفونت‌ها موجب می‌شود مادر مجاز به  مصرف هرنوع ماده غذایی و گیاهی نباشد.  نمونه‌هایی از ممنوعیت‌های غذایی در دوران بارداری موارد زیرهستند:

  • تخم‌مرغ خام یا عسلی 
  • ماهی‌های تن و ماهی‌های دودی 
  • زعفران 
  • مصرف قهوه یا سایرنوشیدنی‌های حاوی کافئین بیش از دو فنجان در روز
  • محصولات لبنی غیرپاستوریزه
  • گوشت خام
  • ویتامین A
  • جگرگاویا گوسفند بدلیل اینکه منبع غنی از ویتامینA است در بارداری ممنوع است.
  • مصرف هرنوع دمنوش یا خوراکی گیاهی بدون مشورت با پزشک ممنوع است.

احتیاط‌های دوران بارداری

  • خودداری از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند برای حفظ تعادل و پیشگیری از کمردردلازم است.
  • از تماس با مواد خطرزا مانند بنزین، سرب، جیوه‌، مواد شوینده و پاک کننده‌ها پرهیزشود. درصورتی که مادر شغلی دارد که با این مواد در تماس است باید درمورد این موضوع با پزشک مشورت کند و هنگام کار از وسایل  حفاظتی مثل ماسک و دستکش استفاده کند.
  • استفاده از دوش‌های واژینال در بارداری بدلیل احتمال بروز عارضه آمبولی ممنوع است.
  • از نگهداری و تماس با حیوانات خانگی مثل سگ و گربه  در دوران حاملگی به علت افزایش احتمال عفونت پرهیز شود.
  • تزریق برخی واکسن‌ها در بارداری ممنوع است. حتما قبل از تزریق هرنوع واکسن در مورد مجاز بودن آن در بارداری باید با پزشک و یا پرسنل بهداشتی و درمانی مشورت کرد.

ممنوعیت‌های سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری همزمان با رشد اولیه جنین است و حساسیت‌ها و مراقبت‌های خاصی را نیازدارد. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد مصرف برخی داروها در سه ماهه اول بارداری باعث سقط و یا ناهنجاری درجنین می شود به همین دلیل باید از مصرف هرگونه  دارو بدون مشورت با پزشک در دوران بارداری مخصوصا سه ماهه اول اجتناب کرد. درصورتی که سونوگرافی جفت سرراهی را گزارش کند و یا مادر دچار لکه‌بینی است رابطه جنسی در بارداری در سه ماهه اول ممنوع می‌شود. حمام داغ و سونا نیز از ممنوعیت‌های دوران بارداری است. اشعه ایکس که به طور معمول درعکسبرداری رادیولوژی استفاده می‌شود خطراتی را برای جنین به همراه دارد به همین دلیل تماس با این اشعه به هر نحوی در دوران بارداری ممنوع است.  رنگ کردن مو بدلیل داشتن اثرات سوء برجنین خصوصا سه ماهه اول بارداری ممنوع است.

ممنوعیت‌های سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری همزمان با افزایش سرعت رشد جنین و افزایش قابل توجه وزن مادر است . این افزایش وزن باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای مادر می‌شود. ایستادن یا نشستن طولانی،  پرش و انجام ورزش‌های سنگین مثل ورزش‌های رزمی، دویدن و ورزش‌های مشابه آن‌ها از ممنوعیت‌های  این دوران هستند.  بدلیل بزرگ شدن رحم، در حالت دراز کشیدن به پشت فشار بیشتری به رگ‌هایی که وظیفه خونرسانی به اندام‌های تحتانی بدن را دارند وارد می‌شود درنتیجه خونرسانی به این اندام‌ها کم می‌شود بنابراین توصیه می‌شود حدالامکان از خوابیدن به پشت اجتناب شود. بهترین پوزیشن  برای خوابیدن دراین دوران درازکشیدن به پهلو سمت چپ است.

ممنوعیت‌های سه ماهه سوم بارداری

مراقبت‌های  دوران بارداری در سه ماهه سوم درفواصل کوتاه‌تری انجام می‌شود.  رعایت احتیاط‌ها‌ی دوران بارداری درسه ماهه سوم برای ایمن به پایان رسیدن یک بارداری ضروری است. سفر‌های هوایی  در صورتی که بارداری با عوارض یا مشکلات طبی همراه نباشد خطری برای زن حامله ندارد. ممنوعیت پرواز در بارداری درغیاب عوارض بارداری و مشکلات طبی از هفته 36شروع می شود. ممنوعیت سفر در بارداری در سه ماهه سوم برای پیشگیری از عوارض زایمان زودرس ضروری است. بهتراست اواخر بارداری مادررانندگی نکند زیرا شکم بزرگ مانع رانندگی است و عکس‌العمل‌های مادر کند می‌شود. درمواردی که مادر سابقه و یا علائم زایمان زودرس را دارد رابطه جنسی به تشخیص پزشک ممنوع می‌شود.