خوردن کندر در بارداری و عوارض آن

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن کندر در بارداری

خوردن کندر در بارداری برای اینکه ضریب هوشی کودک افزایش یابد، مرسوم است. به ویژه در زمان‌های گذشته که داروهای شیمیایی کمتر استفاده می‌شد، به شت در تغذیه بارداری توصیه می‌شد اما به نظر می‌رسد که امروزه شرایط کمی تغییر کرده است. کندر که تحت عنوان لبان نیز شناخته می‌شود از رزین درخت Boswellia ساخته شده است. به طور معمول در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه رشد می‌کند و در کشور ما یک دانه‌ی بسیار معروف است که آن را می‌توان در هر عطاری پیدا کرد. کندر بوی چوبی و تندی دارد و می‌توان آن را استنشاق کرد، از طریق پوست جذب می‌شود، می‌توان آن را داخل چای ریخت و یا به عنوان مکمل مصرف کرد. صدها سال است که از کندر در داروی آیورودیس استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که کندر مزایای سلامتی خاصی دارد، از بهبود آرتریت و هضم گرفته تا کاهش آسم و سلامت بهتر دهان. حتی ممکن است به مبارزه با انواع خاصی از سرطان نیز کمک کند.

مزایای خوردن کندر در بارداری

می‌تواند آرتروز را کاهش دهد

خوردن کندر در بارداری اثرات ضد التهابی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب مفاصل ناشی از پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید کمک کند. محققان معتقدند که کندر می‌تواند از آزاد شدن لکوترین‌ها، ترکیباتی که می‌توانند باعث التهاب شوند جلوگیری کند. ترپن‌ها و اسیدهای بوزولئیک، قوی‌ترین ترکیبات ضد‌التهابی در کندر هستند. آزمایشات حیوانی نشان می‌دهد که اسیدهای بوزولئیک می‌توانند به اندازه‌ی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) موثر باشند و عوارض جانبی منفی کمتری داشته باشند. مصرف عصاره‌های کندر توسط زنان باردار می‌تواند به کاهش علائم پوکی استخوان و آرتریت روماتوئید کمک کند. در یک مطالعه‌ی جدید مشخص شد که کندر به اندازه‌ی دارونماها در کاهش درد و بهبود تحرک موثر است. 

می‌تواند عملکرد روده را بهبود ببخشد

خواص ضد التهابی کندر می‌تواند به عملکرد صحیح روده کمک کند. به نظر می‌رسد که رزین در کاهش علائم بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، دو بیماری التهابی روده موثر است. در یک مطالعه‌ی کوچک که روی مبتلایان به بیماری کرون انجام شده است، مشخص شد که عصاره‌ی کندر به اندازه‌ی داروی مزالازین در کاهش علائم موثر است. 

آسم را بهبود می‌بخشد

طب سنتی قرن‌ها از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات کندر می‌تواند از تولید لکوترین‌ها جلوگیری کند، که باعث انقباض عضلات برونشی در آسم می‌شود. 

سلامت دهان را حفظ می‌کند

کندر می‌تواند به جلوگیری از بوی بد دهان، دندان درد، حفره و زخم دهان کمک کند. به نظر می‌رسد اسیدهای بوزولئیک موجود در آن دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان کمک کند.

ممکن است با برخی از سرطان‌ها مبارزه کند

ممکن است کندر به مبارزه با سرطان‌های خاص کمک کند. اسیدهای بوزولئیک موجود در آن می‌توانند از انتشار سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اسیدهای بوزولئیک از ایجاد DNA در سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند، و این کار می‌تواند باعث محدود شدن رشد سرطان شود. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که روغن کندر ممکن است قادر باشد سلول‌های سرطانی را از سلول‌های طبیعی متمایز کند و فقط سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

 باعث تقویت حافظه می‌شود

براساس مطالعات مورفولوژیکی، کندر موادی دارد که می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. مطالعات حاکی از این است که مصرف عصاره‌ی هیدروالکلی کندر می‌تواند از کند شدن حافظه جلوگیری کند. با این حال این مطالعات فعلا فقط روی موش‌ها انجام شده است و هنوز شواهد انسانی بدست نیامده است. 

خوردن کندر در ماه چندم بارداری توصیه می‌شود؟

 بعضی بر این باورند که استفاده از‌کندر توسط مادران باردار باعث افزایش هوش و ضریب هوشی جنین آن‌ها می‌شود. این نکته درست است؛ ولی مادران باردار باید مواظب باشند زیرا هنوز هیچ تحقیق علمی معتبری از این مسئله حمایت نکرده است. در واقع کندر میتواند باعث بروز بعضی مشکلات در دوران بارداری نیز شود. تنها در بعضی از منابع طب سنتی اشاره شده است که شما میتوانید تنها در ماه سوم و آن هم به اندازه‌ی یک دانه عدس از این ماده استفاده کنید.

بهترین راه مصرف کندر

 آنرا کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آنرا در یک استکان آب حل کرده و مصرف نمایید.
همچنین میتوانید آنرا در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده نمایید اما کمی تلخ میباشد.

معایب خوردن کندر در بارداری

  • مصرف کندر در برخی افراد موجب حالت تهوع، رفلاکس معده، اسهال و بثورات پوستی می شود.
  • کندر با دارو هایی مانند :ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، تداخل دارویی دارد.
  • کندر جریان خون را در رحم و لگن تحریک می کند و موجب سقط جنین در‌زنان باردار می‌شود.
  • زنان در دوران شیردهی بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.
  • زیاده روی در مصرف کندر در دوران بارداری بیش فعالی را در نوزادان و کودکان، افزایش‌می دهد.
  • لب‌شکری شدن نوزاد

 برخی تحقیقات حاکی از آن است که خوردن کندر در بارداریخ به میزان بیش از حد، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد، بنابراین بهتر است زنان باردار به ویژه آنهایی که سابقه‌ی سقط جنین دارند در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین ممکن است کندر با برخی از داروها، به ویژه داروهای ضد التهابی، رقیق کننده‌ی خون و قرص‌های کاهش دهنده‌ی کلسترول تداخل داشته باشد. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از آن، حتما درباره شرایط خود با پزشکتان صحبت کنید.

 روغن کندر در بارداری

روغن کندر کاربردهای زیادی دارد از تقویت روحیه گرفته تا سایر کاربردهای روزانه. این روغن عطر خاکی و نشاط‌ آور قوی دارد. روغن کندر می‌تواند به درخشان کردن پوست کمک زیادی کند. هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود می‌تواند باعث صافی و درخشندگی پوست شود و می‌تواند چین و چروک‌هایی که ممکن است در اثر بارداری در بدن ایجاد شوند را تا حدی از بین ببرد. 

تاثیر کندر بر باروری چگونه است؟

در مطالعات انجام شده مشخص شده است که مصرف کندر توسط مردان به میزان 250 تا 500 میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن به مدت 60 روز می‌تواند سبب افزایش تولید اسپرم شود. همچنین تحرک و تراکم اسپرمی را نیز افزایش می‌دهد. برخی متخصصین معتقدند که مصرف کندر می‌تواند میل جنسی را نیز افزایش دهد. از این رو مصرف آن برای افرادی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود. 

فواید دود کندر در دوران بارداری

خوردن کندر در بارداری تنها راه بهره بردن از خواص این گیاه دارویی نیست. دود کردن کندر در بارداری نیز می‌تواند خواص مفیدی داشته باشد. کندر اثرات تقویتی برای درمان افسردگی و اضطراب دارد تحقیقات نشان می‌دهد سوزاندن کندر باعث فعال شدن پروتئینی به نام trpv3 می‌شود که از سطح اضطراب می‌کاهد. این پروتئین به طور معمول در مغز انسان غیرفعال است و در اثر رسیدن دود کندر فعال می‌شود. همچنین در طب سنتی آمده است که دود کندر می‌تواند به کاهش سردرد، درمان سرفه، کاهش رطوبت مغز و ضدعفونی کردن هوا کمک کند. ضمن اینکه مواد نشاط ‌آوری در این دود وجود دارد که باعث افزایش تمرکز می‌شود.