تاثیر رنگ ها بر اشتهای کودک

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر رنگ بر اشتهای کودک

غذا برای وزن گیری نوزاد مهم است و از این رو باید تمام تلاش خود را کنید تا او تغذیه خوبی داشته باشد. یکی از مواردی که در اشتهای (appetite) کودکان تاثیر بسیار زیادی دارند، رنگ‌ها هستند. رنگ‌هایی که کودکان را احاطه کرده‌اند می‌توانند با فعال کردن یا کاهش نشانه‌های گرسنگی، اشتهای کودکان را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب به فرزندتان کمک کنید که غذای بیشتری بخورد یا از سوی دیگر، به او کمک کنید که کمتر غذا بخورد. در ادامه با تاثیر رنگ بر اشتهای کودک بیشتر آشنا می‌شوید.

رنگ‌ها چگونه می‌توانند اشتهای کودکان را تغییر دهند؟

یکی از نکات مهم در فرزندداری این است که بدانید برخی عوامل خارجی می‌توانند اشتهای کودک را افزایش یا کاهش دهند. یکی از این عوامل و راه های غذا دادن به کودکان بی اشتها، تمرکز بر رنگ است. محققان در ارتباط با تاثیر رنگ بر اشتهای کودک به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ‌ها می‌توانند بر واکنش‌های فوری کودکان تاثیر بگذارند و سپس باعث شوند که یک غذا برای کودکان جذاب به نظر برسد یا نه.

ظاهر غذا به تنهایی می‌تواند برخی واکنش‌ها را در بدن ایجاد کند. نورون‌های قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس که اشتها را تنظیم می‌کند با دیدن غذا شروع به تحریک شدن می‌کنند و از سوی دیگر، افزایش بزاق در دهان نیز اتفاق می‌افتد. بنابراین، ظاهر غذا می‌تواند تاثیر زیادی بر اشتهای انسان‌ها از جمله کودکان داشته باشد. اگر کودک شما دار بدغذایی است توجه به ظاهر غذا برای تقویت اشتهای او اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه با این موضوع آشنا می‌شوید که رنگ‌های مختلف چگونه می‌توانند بر اشتهای کودکان تاثیر بگذارند.

قرمز

مطالعات نشان می‌دهند که وقتی غذا در بشقاب قرمز سرو می‌شود افراد تمایل کمتری به غذا خوردن دارند. شاید این مسئله به دلیل ارتباط میان رنگ قرمز با علائم هشدار و اخطار یا توقف باشد. با این حال، برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند که رنگ قرمز می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد و به جای سرکوب اشتهای کودکان، اشتهای آن‌ها را تحریک کند. به طور کلی، افراد غذاهایی با رنگ قرمز را جذاب‌ترین غذاها می‌دانند. به همین دلیل، برخی از شناخته‌شده‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای در لوگوی خود از رنگ قرمز استفاده کرده‌اند. بنابراین، استفاده از رنگ قرمز برای صبحانه کودک می‌تواند ایده خوبی باشد. ( مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه را نیز مطالعه بفرمایید.)

سبز

در ارتباط با تاثیر رنگ بر اشتهای کودک، یکی دیگر از رنگ‌های اشتها آور، رنگ سبز است. صرف نظر از اینکه یک غذای واقعی چگونه است یا چقدر مواد مغذی دارد، ما عمدتا تمایل داریم غذاهای با رنگ سبز را غذاهای سالمی بدانیم. این به این دلیل است که رنگ سبز با برخی مواد غذایی سالم مثل سبزیجات در ارتباط است و حتی ممکن است به عادات غذایی اجدادمان بستگی داشته باشد. به طور معمول همه ما از جمله کودکان، غذاهای سبز را غذاهای سالمی می‌دانیم که کمتر احتمال دارد برای ما مضر باشند.

رنگ‌ها چگونه می‌توانند اشتهای کودکان را تغییر دهند؟

زرد

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ زرد با شادی ارتباط دارد و در ارتباط با تاثیر رنگ بر اشتهای کودک، مشخص شده است که رنگ زرد می‌تواند اشتها را تحریک کند. وقتی چشم‌های انسان رنگ زرد را می‌بیند مغز او سروتونین بیشتری ترشح می‌کند. سروتونین با احساس خوب در ارتباط است. بنابراین، اگر می‌خواهید اشتهای فرزندتان را افزایش دهید می‌توانید از یک گلدان حاوی گل‌های زرد بر روی میز استفاده کنید یا می‌توانید رنگ اتاق را زرد کنید. از میان طیف رنگ‌های مشابه زرد، رنگ نارنجی نیز می‌تواند موجب احساس گرما و راحتی شود.

سفید

اگرچه غذاهایی با رنگ سفید جزء درخشان‌ترین رنگ‌های غذا نیستند اما معمولا با خوردن بیش از حد ارتباط دارند. بله، ما در مورد تنقلات صحبت می‌کنیم. اگرچه غذای سفید ممکن است بدون ضرر به نظر برسد اما معمولا این غذاها کالری بیشتری نسبت به غذاهای دیگر دارند و می‌توانند منجر به خوردن بی‌فکر شوند. از سوی دیگر، خوردن غذاهای سفید یا خوردن غذا در ظرف سفید می‌تواند رضایت کمتری به همراه داشته باشد.

تاثیر رنگ بر اشتهای کودک

چه رنگ‌هایی اشتهای کودکان را کاهش می‌دهند؟

در بالا با این موضوع آشنا شدید که تاثیر رنگ بر اشتهای کودک چگونه است و چه رنگ‌هایی می‌توانند اشتهای کودکان را افزایش دهند. اکنون لازم است بدانید چه رنگ‌هایی می‌توانند تاثیر معکوس بر اشتهای کودکان داشته باشند و در واقع باعث کاهش اشتهای آن‌ها شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که رنگ آبی اشتهای انسان‌ها را سرکوب می‌کند. این مسئله به این دلیل است که به غیر از بلوبری، انگور فرنگی، بادمجان و سیب‌زمینی عجیب بنفش- آبی، رنگ آبی برای ما غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

اجداد ما در گذشته از خوردن خوراکی‌های با رنگ آبی، بنفش یا سیاه بودند اجتناب می‌کردند زیرا این رنگ‌ها را نشانه‌ای از احتمال سمی بودن غذاها می‌دانستند. به احتمال زیاد، این نشانه‌های مرتبط با رنگ‌ها همچنان با ما باقی‌مانده است. وقتی چراغ آبی در یخچال قرار داده، رنگ اتاق کودک یا اتاق خواب او آبی آسمونی باشد یا غذای کودک به رنگ آبی باشد باعث می‌شود که اشتهای او کاهش پیدا کند.

سوال دیگری که در ارتباط با تاثیر رنگ بر اشتهای کودک پیش می‌آید این است که چه رنگ‌های دیگری می‌توانند اشتهای کودکان را تغییر دهند؟ مطالعات نشان می‌دهند همانند رنگ آبی، رنگ صورتی نیز می‌تواند اشتها را سرکوب کند. اگرچه تا حدودی غیرطبیعی است اما رنگ صورتی اغلب با گوشت خام یا مواد نگهدارنده مصنوعی ارتباط پیدا می‌کند. خاکستری یکی دیگر از رنگ‌هایی است که ما آن را به طور طبیعی ناخوشایند می‌دانیم. رنگ قهوه‌ای نیز همینطور است و می‌تواند اشتها و اشتیاق کودک به غذا خوردن را به سرعت سرکوب کند زیرا با غذای سوخته ارتباط دارد.

چه رنگ‌هایی اشتهای کودکان را کاهش می‌دهند؟

بهترین رنگ برای غذای کودک چیست؟

علاوه بر تاثیر رنگ بر اشتهای کودک، موضوع مهم دیگر این است که تشخیص اینکه آیا فرزندتان مواد مغذی مورد نیاز بدنش را به اندازه کافی دریافت می‌کند یا خیر دشوار است. شما سرتان شلوغ است و توجه به ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذای کودک می‌تواند وظیفه اضطراب‌آوری باشد. با این حال، نگران نباشید. یک راه حل ساده وجود دارد که از طریق آن می‌توانید مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را تامین کنید. این راه حل استفاده از غذاهای رنگارنگ و مملو از میوه و سبزیجات برای کودک است.

مطالعات نشان می‌دهند که غذاهای رنگارنگ مثل میوه‌ها می‌توانند خطر ابتلای کودکان به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند و از سوی دیگر، سطح انرژی آن‌ها را افزایش دهند. بنابراین، سعی کنید در وعده‌های غذایی صبحانه کودک شیرخوار، ناهار و شامل به این موارد توجه کنید. در ادامه بر اساس رنگ‌ها با چند مواد غذایی مفید برای کودکان آشنا می‌شوید.

  • قرمز: توت فرنگی، گوجه فرنگی، تمشک، هندوانه، سیب، فلفل قرمز و پیاز قرمز نمونه‌هایی از غذاهای قرمز هستند که دارای فلاونوئیدها، لیکوپن، فولات و ویتامین C هستند. این موارد به سالم ماندن قلب کمک می‌کنند و در بهبود حافظه و عملکرد مغز نقش دارند. همچنین ثابت شده است که این مواد مغذی از بدن ما در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان حفاظت می‌کنند.
  • نارنجی: هویج، انبه، زردآلو، طالبی، کدوتنبل، کدو، سیب‌زمینی شیرین، پرتقال و هلو چند مثال از غذاهای نارنجی هستند که دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. ویتامین C به بهبود سیستم ایمنی کودک کمک می‌کند. از سوی دیگر، غذاهای نارنجی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن هستند که این موارد به بهبود بینایی انسان‌ها کمک می‌کنند.
  • زرد: لیمو، موز، ذرت، کدو، فلفل و آناناس برخی از غذاهای زرد رنگ هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار مفید هستند رادیکال‌های آزاد خطرناک‌اند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان‌ها ایمنی و سلامت قلب را تقویت می‌کنند.
  • سبز: کلم بروکلی، اسفناج، کاهو، کلم پیچ، انگور، کیوی، مارچوبه، خیار، لوبیا سبز، نخود فرنگی، فلفل سبز و شهد گیاه نمونه‌هایی از غذاهای سبز هستند که دارای فیبر، لوتئین، کلسیم، فولات، ویتامین C و بتا کاروتن هستند. خوشبختانه این مواد مغذی به بهبود تقریبا همه عملکردهای بدن کودک می‌کنند. آن‌ها برای مواردی مثل قوی شدن ناخن‌ها، بهبود بینایی و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی بسیار ضروری هستند. به طور کلی، هرچه رژیم غذای کودک سبزتر باشد بهتر است.
  • آبی/ بنفش: انگور، زغال اخته، بادمجان، شاه توت، آلو و آلو خشک غذاهای آبی و بنفش هستند که دارای آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین به حافظه کودک کمک بسیار زیادی می‌کند و موجب سالم بودن در سنین پیری می‌شود بنابراین آنها را می‌توان در گروه غذاهای مفید برای تقویت هوش کودک قرار دارد. 

بهترین رنگ برای غذای کودک چیست؟

درنهایت، روانشناسی رنگ‌ها مبحث جالبی است که از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد. یکی از این موارد، بررسی تاثیر رنگ بر اشتهای کودک است که همانطور که مشاهده کردید رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد و سبز می‌توانند اشتهای کودکان را افزایش دهند اما رنگ‌هایی مانند آبی، صورتی، خاکستری و قهوه‌ای می‌توانند اشتهای کودکان را سرکوب کنند. با این حال، مورد دیگری که لازم است حتما به آن توجه کنید فراهم کرد غذاهای رنگارنگ برای کودک است تا مطمئن شوید او مواد مغذی مورد نیاز بدنش را به اندازه کافی دریافت می‌کند.