لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی

لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی یکی از لوازمی است که در لیست سیسمونی نوزاد وجود دارد. گرچه این ابزار از ابتدا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما به جهت اینکه اکثر مادران در خرید سیسمونی به طور کلی و حداقل برای شش ماه ابتدایی تولد نوزاد خود خرید می‌کنند، معمولا به سراغ خرید لیوان نی دار کودک یا لیوان آموزشی کودک هم می‌روند. البته اینکه کودک در زمان مقتضی چه قدر از این ابزار استفاده می‌کند و آیا اصلا این ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد یا نه؛ خود موضوع چالش‌برانگیزی است که هر مادری بر اساس تجربه خود نظری متفاوت درباره آن دارد. بد نیست بدانید که یکی از راههای غذا دادن به کودکان بی اشتها استفاده از همین لیوان ها است.  

لیوان نی دار کودک یا لیوان آموزشی کودک چه کاربردی دارد؟

لیوان نی دار کودک که از آن با عنوان لیوان آموزشی، لیوان سوراخ دار و لیوان آبخوری کودک نیز یاد می‌شود، یک ابزار کمکی برای انتقال کودک از فرایند شیر خوردن از سینه یا شیشه شیر به یک لیوان معمولی است. البته اینکه این ابزار کمکی چه قدر کاربرد دارد یا تا چه اندازه می‌تواند کمک حال مادران باشد، به عادت‌های کودک و نحوه برخورد کودک با این لیوان‌ها بستگی دارد. لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی برای اینکه کودک بین دست و دهان خود هماهنگی ایجاد کند نیز مفید است. یعنی به کودک می‌آموزد که این مهارت حرکتی را آزمون و خطا کند و نگران ریختن آب یا آبمیوه یا هر مایع دیگری از لیوان نباشد. لیوان آموزشی کودک یا لیوان نی دار کودک برای اینکه دلبند شما استقلال بیشتری را تجربه کند و در عین حال کثیف کاری هم نکند، کاربرد بسیاری دارد.

لیوان نی دار کودک یا لیوان آموزشی کودک چه کاربردی دارد؟ 

همچنین بسیاری از کارشناسان و دندان‌پزشکان توصیه کرده‌اند که از حدود یک سالگی به بعد به جای شیر دادن به کودک از شیر شیشه شیر بهتر است از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی استفاده کنید تا دندان‌های کودک در معرض آسیب و پوسیدگی قرار نگیرند. همی کارشناسان غذا دادن به کودک در حالت خوابیده و غذا دادن به کودک با تلویزیون را هرگز توصیه نمی کنند. 

لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی چه ساختاری دارد؟

لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی معمولا از جنس پلاستیک (البته پلاستیک خوب و مرغوب) است که یک دربِ پیچی یا چفتی و یک دهانیِ سوراخ‌دار یا نی‌مانند یا کلا یک نی دارد. بعضی از آنها دسته دار هستند و بعضی هم بدون دسته. تجربه بیشتر مادران ثابت کرده است که مدل دسته دار لیوان آبخوری کودک از مدل بدون دسته آن بهتر و سهل‌الاستفاده‌تر است؛ زیرا کودک می‌تواند از دو دسته لیوان را بهتر نگه دارد و کنترل کند. 

از چه سنی از لیوان آموزشی کودک می‌توان استفاده کرد؟

از چه سنی از لیوان آموزشی کودک می‌توان استفاده کرد؟

با توجه به قیمت نه چندان گران لیوان‌های آموزشی کودک، معمولا خرید آنها در زمان خرید سیسمونی انجام می‌شود. البته بدیهی است که خرید لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی از یک برند خاص و ویژه و با ویژگی‌های منحصر به فرد، هزینه بالایی دارد. با این وجود اینگونه لیوان‌ها با قیمت‌های مختلف در دسترس هستند و مادران می‌توانند آنها را تهیه کنند. بعد از خرید لیوان آموزشی کودک یا لیوان سوراخ دار باید بدانید که چه زمانی می‌توانید از آن استفاده کنید و کودک را رفته رفته با کارایی آن آشنا کنید. 

از شش ماهگی و حتی زودتر از این سن می‌توانید دلبند خود را با لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی آشنا کنید. بدیهی است که تشویق مادر و روش ارائه اینگونه لیوان‌ها به کودک در علاقه‌مند کردن کودک برای استفاده از آن تاثیر زیادی دارد. فراموش نکنید که کودک شما ممکن است از این لیوان‌ها خوشش بیاید و ممکن است خوشش هم نیاید و از آن امتناع کند. بنابراین توصیه می‌کنیم ابتدا یک مدل ارزان‌قیمت‌تر را تهیه کنید و در صورتی که کودک به آن علاقه نشان داد و از آن استفاده کرد، به سراغ مدل‌های خاص‌تر بروید. 

چه نوشیدنی‌هایی می‌توانیم در لیوانی نی دار به کودک بدهیم؟

به طور کلی سن کودک در نوع نوشیدنی که در لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی می‌توانیم بدهیم، تاثیر دارد. قبل از این سوال باید بپرسید که کودک من در سنی که دارد چه نوشیدنی‌هایی را می‌تواند بنوشد و برای نوشیدن آنها می‌تواند از لیوان سوراخ دار یا لیوان آموزشی استفاده کند. 

زیر شش ماه

اگر می‌خواهید از زیر شش ماه استفاده از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی را شروع کنید، چیزی جز شیر مادر یا شیر خشک یا نهایتا آب نمی‌توانید به کودک خود بدهید. زیرا اساسا کودک زیر شش ماه اجازه نوشیدن هیچ مایعاتی جز مواردی که یاد کردیم، ندارد. 

بالای شش ماه

تمام کودکان بعد از شش ماه مرحله به مرحله انواع تغذیه تکمیلی را امتحان می‌کنند. بنابراین بعد از این سن با توجه به لیست غذایی و برنامه تغذیه‌ای کودک در هر ماه، می‌توانید مایعات مجاز را در لیوان آموزشی به کودک بدهید. مثلا انواع آب میوه، شیر گاو و... را در این لیوان‌ها برای دلبند خود سرو کنید. توجه کنید حجم مایعات مجاز در هر سن را رعایت کنید و در این امر زیاده روی نکنید تا کودک از خوردن غذای اصلی امتناع نکند. 

آیا لیوان آموزشی کودک می‌تواند جای شیشه شیر را بگیرد؟

لیوان آموزشی کودک

می‌توان گفت که بله گاهی لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی جای شیشه شیر را می‌گیرد و می‌تواند جایگزین شیشه شیر شود. واقعیت این است که هر چه دلبند شما بیشتر به استفاده از شیشه شیر عادت کند، ترک این عادت برای او سخت‌تر خواهد بود. استفاده از لیوان سوراخ دار یا لیوان آموزشی برای زمانی که شیر خودتان را می‌دوشید نیز گزینه بسیار خوبی است. 

حداکثر زمان استفاده از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی چه قدر است؟

گرچه استفاده از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی کمک حال مادر است، اما توجه داشته باشید که همان‌قدر که کودک نباید به استفاده از شیشه شیر و پستانک عادت کند، به همان اندازه هم نباید به استفاده از لیوان سوراخ دار یا لیوان مخصوص آبخوری اصرار داشته باشد. بنابراین حداکثر تا سن دو سالگی به کودک خود اجازه استفاده از این لیوان‌ها را بدهید. بعد از آن کودک باید یاد بگیرد یا بهتر است بگوییم به این توانایی و مهارت برسد که بتواند از یک لیوان معمولی برای نوشیدن انواع مایعات استفاده کند. 

مراحل معرفی لیوان آموزشی به کودک

  • استفاده از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی را از مدل‌هایی شروع کنید که دهانه آنها نرم و منعطف هستند. 
  • طرز استفاده از لیوان آموزشی را به کودکتان نشان دهید. یعنی خودتان ابتدا از آن استفاده کنید تا کودک یاد بگیرد و از آن استفاده کند. 
  • توصیه می‌کنیم مراحل یادگیری را با "آب خوردن" در این لیوان‌ها شروع کنید. 
  • برای آشنایی کودک با لیوان آموزشی صبر و حوصله به خرج دهید و عجول نباشید. 
  • می‌توانید چند نوع لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی را امتحان کنید تا بالاخره کودک یک مدل از آنها را قبول کند. 

آیا خرید لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی ضروری است؟

آیا خرید لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی ضروری است؟

پاسخ این سوال قطعا خیر است؛ گرچه استفاده از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی مزایای متنوع و نسبتا زیادی می‌تواند داشته باشد، اما قطعا نخریدن و نداشتن این وسیله هیچ اختلالی در روند نگهداری نوزاد، بزرگ کردن و تربیت کودک ایجاد نمی‌کند. بیایید قبول کنیم که این روزها بسیاری از کالاهایی که در لیست سیسمونی قرار دارند، فقط جنبه تجملاتی دارند و استفاده چندانی ندارند. پس خریدن یا نخریدن یا استفاده کردن یا نکردن از این وسیله به شدت به جنبه شخصی و سلیقه فردی بستگی دارد. 

کلام آخر

برای خرید لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی می‌توانید به فروشگاه‌های سیسمونی مراجعه کنید. اگر سری به سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین سیسمونی بزنید، قیمت این لیوان‌ها تا حدودی دستتان می‌آید. برای خرید این لیوان‌ها عجله نکنید و هرگاه که لازم دیدید و نیاز داشتید، اقدام به خرید کنید. در عوض عوارض غذا دادن اجباری به کودک را مرور کنید تا نکاتی مهمی در این مورد یاد بگیرید.