غذا دادن به کودک در حالت خوابیده

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا دادن به کودک در حالت خوابیده

اینکه غذا دادن به کودک در حالت خوابیده اشکال دارد یا ندارد، پرسش نسبتا متداولی است که برخی از مادران به دنبال پاسخ آن هستند. برخی از کودکان به دلایل مختلف و معمولا غیرمشخص برای مادران، در حالت خوابیده بهتر غذا می‌خورند. این در حالی است که خوابیدن غذا خوردن نه برای کودک و نه برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود و حداقل باید شیب مناسبی در بدن برای انتقال غذا از مری به معده و انجام شدن عمل هضم وجود داشته باشد. بنابراین اگر برای غذا دادن به کودک زیر شش ماه تلاش می‌کنید، خوابیده غذا دادن را انتخاب نکنید. حداقل باید به کمک دو متکا شیب مناسبی به بدن کودک بدهید تا کودک به مشکلات گوارشی و رفلاکس مبتلا نشود. حتی اگر از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی استفاده می‌کنید، خوابیده به کودک غذا و مایعات ندهید. 

خوابیده غذا دادن به نوزاد چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

مشکلات گوارشی و رفلاکس شایع‌ترین عوارض در غذا دادن به کودک در حالت خوابیده است. نه تنها غذا دادن در حالت خوابیده به نوزاد توصیه نمی‌شود، بلکه شیر دادن به نوزاد در این حالت نیز تایید نمی‌شود. بنابراین حتی اگر کودک شما اصرار دارد که در حالت خوابیده غذا یا شیر بخورد، نباید زیر بار بروید و باید با روش‌های مختلف و انجام بازی‌های متنوع او را به نشسته غذا خوردن و به طور کلی غذا خوردن در حالت صحیح تشویق کنید. پس در هنگام غذا دادن به کودک پنج ماهه یا غذا دادن به کودک نه ماهه زیر بار خواسته اشتباه کودک نروید و درست و غلط را به او یاد بدهید. همچنین از غذا دادن به کودک با تلویزیون نیز پرهیز کنید. 

* از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم | بهترین سن شروع غذای کمکی

بایدها و نبایدهای شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده

بایدها و نبایدهای شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده

وقتی در مورد غذا دادن به کودک در حالت خوابیده صحبت می‌کنیم، شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده نیز زیر مجموعه این موضوع قرار می‌گیرد؛ زیرا اساسا شیر اولین و اساسی‌ترین ماده غذایی است که نوزاد برای رشد و تغذیه خود به آن نیاز دارد.

با توجه به اینکه خوابیده شیر دادن به نوزاد منجر به نفوذ شیر به مجاری بین گوش میانی و پشت بینی و ناحیه بالای حلق نوزاد می‌شود، لذا پزشکان توصیه می‌کنند در این حالت به نوزاد شیر ندهید و حتما او را در شیب مناسبی قرار دهید. شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده به داخل گوش میانی نوزاد فشار منفی وارد می‌کند و منجر به جمع شدن مایع در گوش میانی و در نهایت عفونت گوش نوزاد می‌شود.

بنابراین به طور کلی غذا دادن به کودک در حالت خوابیده رد می‌شود. در عوض توصیه می شود راههای غذا دادن به کودکان بی اشتها را یاد بگیرید. این غذا شیر باشد یا هر چیز دیگری نباید در حالت افقی و خوابیده به نوزاد داده شود. بلکه بدن نوزاد یا کودک باید در شیب مناسبی قرار داشته باشد تا عوارض فوق به همراه مشکلات گوارشی و رفلاکس برای کودک ایجاد نشود. 

خوابیده غذا دادن به نوزاد چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

اما آنچه که باعث می‌شود مادران گاهی خوابیده شیر دادن به نوزاد را ترجیح دهند، خستگی زیاد است. وقتی مادر و نوزاد هر دو در حالت خوابیده قرار دارند، در عین حالی که نوزاد از سینه مادر شیر می‌خورد، مادر هم مجبور به تغییر وضعیت نیست؛ به همین دلیل برخی مادران بی توجه به عوارض غذا دادن به کودک در حالت خوابیده از این حالت کمک می‌گیرند تا خستگی در کنند. این در حالی است که مشکلات متنوعی را برای کودک یا نوزاد خود رقم می‌زنند. 

میتوانید در مورد عوارض مصرف سوسیس و کالباس در بارداری، مصرف پنیر پیتزا در بارداری و مصرف نمک در بارداری مقاله های مربوط به آن را مطالعه کنید. 

کلام آخر

حتی اگر بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد را تهیه کرده‌اید، در حالت خوابیده به نوزاد شیر و غذا ندهید. غذا دادن به کودک در حالت خوابیده با هر توجیهی ایراد دارد و نباید از یک روش غلط برای تغذیه کودک استفاده و حمایت کرد. بنابراین توصیه می‌کنیم حتی در صورتی که مجبور هستید در حالتی غیر از نشسته به کودک غذا بدهید، حتما شیب مناسبی در حالت بدن او ایجاد کنید تا غذا به راحتی از مری به معده منتقل شود و برگشت نداشته باشد و هضم شود. همچنین عوارض غذا دادن اجباری به کودک را نیز بررسی کنید و یاد بگیرید که هرگز به زور به کودک خود غذا ندهید.