غذا دادن به کودک با تلویزیون

مهر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا دادن به کودک با تلویزیون

غذا دادن به کودک با تلویزیون یکی از ترفندهای اشتباهی است که برخی از مادران از آن استفاده می‌کنند. گرچه غذا دادن به کودک سختی‌های خاص خودش را دارد، خصوصا اگر کودک بد غذا باشد و از خوردن امتناع کند، اما این موضوع هرگز دلیل و توجیهی برای غذا دادن به کودک با تلویزیون نیست. به جز اینکه مادر باید بداند غذا دادن به کودک از چند ماهگی صورت می‌گیرد، باید با راههای غذا دادن به کودکان بی اشتها نیز آشنایی داشته باشد تا به این ترتیب کودک را به خوردن ترغیب کند. غذا خوردن کودک جلوی تلویزیون یکی از عوامل مهم بروز چاقی و مشکلات مربوط به آن است. 

چرا غذا خوردن کودک جلوی تلویزیون اشتباه است؟

غذا دادن به کودک با تلویزیون یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ممکن است والدین مرتکب شوند. همانطور که عوارض غذا دادن اجباری به کودک زیاد است، عوارض غذا دادن به کودک با تلویزیون نیز کم نیست. تلویزیون باعث می‌شود کودک بر غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشد. عدم تمرکز نیز باعث می‌شود که کودک زمان سیری خود را متوجه نشود و در نتیجه چربی، قند و کالری اضافی دریافت کند و نهایتا دچار اضافه وزن شود.  

به طور کلی تلویزیون و موسیقی‌های هیجانی ناخودآگاه منجر به تند تند غذا خوردن می‌شوند. تند تند غذا خوردن نیز منجر به احساس سیری کاذب و ایجاد واکنش‌های فیزیولوژیک می‌شود. 

بهترین روش غذا دادن به کودک

بهترین روش غذا دادن به کودک

وقتی می‌گوییم غذا دادن به کودک با تلویزیون یک کار اشتباه است، حتما باید روش صحیح غذا دادن به کودک را نیز یاد بدهیم. نه تنها غذا دادن به کودک جلوی تلویزیون اشتباه است، بلکه غذا دادن به کودک در حالت خوابیده رفتار مصطلح اما غلطی است که عده ای از آن پیروی می کنند. به عنوان یک والد آگاه باید بدانید که تربیت صحیح رفتارهای غذایی یکی از شاخه‌های تربیت فرزند است. به این معنی که برای تربیت فرزند خود باید جایی را برای تربیت ذائقه غذایی و رفتارهای صحیح غذایی اختصاص دهید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. 

غذا خوردن با خانواده بر سر یک سفره یا میز غذا بهترین و مهمترین رفتار و روش غذایی است. اینکه کودک یاد بگیرد زمان غذا خوردن، زمانی برای دور هم جمع شدن و کنار هم بودن است تا مفهوم "یک خانواده بودن" برای او قابل درک شود، بسیار مهم است. بنابراین نه تنها جلوی تلویزیون به کودک خود غذا ندهید، بلکه به تنهایی و دور از سفره و دیگر اعضای خانواده نیز به او غذا ندهید. دور میز یا سفره بنشینید و کودک را نیز کنار خود بنشانید و غذا بخورید. البته در حالی که تلویزیون خاموش است و هیچ عاملی تمرکز شما و کودک را برای غذا خوردن به هم نمی‌زند. 

فرقی نمی‌کند در حال غذا دادن به کودک 9 ماهه هستید، یا غذا دادن به کودک زیر شش ماه در هر صورت رعایت این اصول واجب است. 

آسیب‌های غذا خوردن جلوی تلویزیون

آسیب های غذا خوردن جلوی تلویزیون

غذا دادن به کودک با تلویزیون پایه‌گذاری یک عادت بد است که عوارض منفی زیادی به دنبال دارد. اگر طریقه غذا دادن به کودک شش ماهه یا غذا دادن به کودک هفت ماهه را مرور کنید، حتما درمی‌یابید که استفاده از تلویزیون هرگز روش مورد تایید روانشناسان برای ترغیب کودک به خوردن غذا نیست.  

  • چاقی

غذا خوردن در مقابل تلویزیون از آن جهت منجر به چاقی می‌شود که میزان دریافت غذا به علت حواس پرتی و عدم تمرکز بیشتر شده، معمولا اشتها افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه دریافت اضافه کالری، وزن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هرگز بهترین غذاها برای وزن گیری نوزاد را در مقابل تلویزیون به او ندهید. فراموش نکنید که چاقی ام‌الامراض است و پایه و اساس بسیاری از بیماری‌هاست. لذا با یک عادت اشتباه کودک خود را درگیر بیماری‌های مختلف نکنید. 

  • حواس پرتی

حواس پرتی و عدم تمرکز نتیجه دیگری از غذا دادن به کودک با تلویزیون است. زیرا مغز گمراه می‌شود و پیام‌ و سیگنال‌های اشتباه به سایر اعضای ارسال می‌کند. 

  • متابولیسم پایین

غذا دادن به کودک با تلویزیون متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد و منجر به انباشت چربی در بدن می‌شود. 

  • سرد شدن روابط خانوادگی

حتی اگر در حال غذا دادن به کودک پنج ماهه هستید، باید از همین سنین کم حرمت سفره و میز غذا را به او یاد بدهید. به کودک خود از همان کودکی یاد بدهید که اعضای خانواده دور هم غذا می‌خورند و غذا خوردن تمام اعضای خانواده در کنار هم یکی از ارکان اصلی یک خانواده کامل و متصل به هم است. 

راه‌های غذا دادن به بچه های بد غذا

راه‌های غذا دادن به بچه های بد غذا

شاید بگویید که غذا دادن به کودک با تلویزیون را به این دلیل انتخاب کرده‌اید که یک کودک بد غذا دارید که فقط با این ترفند غذا می‌خورد. حتی اگر اینگونه هم باشد، باز هم غذا دادن به کودک با تلویزیون اشتباه بزرگی است که مرتکب می‌شوید. شما باید راه‌های غذا دادن به بچه های بد غذا را یاد بگیرد و از روش‌های مختلف به فرزند خود غذا بدهید. 

  • با کودک صحبت کنید

حتی اگر کودک شما سن و سال کمی دارد، برایش توضیح دهید که غذا خوردن چه قدر برای سلامتی او مفید است. شاید در ابتدا خیلی به صحبت‌های شما گوش ندهد، اما اگر در قالب داستان و قصه برای او توضیح دهید، حتما مفید خواهد بود. 

  • تزئین غذا

تزئین کردن بشقاب غذا یکی از ترفندهای موثر برای غذا دادن به کودک بد غذا است. این ترفند در بسیار از مواقع نتیجه مثبت دارد و کودک را به خوردن ترغیب می‌کند. استفاده از لیوان مخصوص کودک یا لیوان آموزشی نیز می تواند در ترغیب کودک به غذا خوردن موثر باشد. 

  • شکل و طعم غذا

شکل و طعم غذای کودک

شکل غذا نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز اهمیت زیادی دارد و در ترغیب آنها به خوردن و به اشتها آوردن آنها تاثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین به شکل غذا توجه کنید. اگر پوره سیب زمینی را در ظرفی ریخته‌اید و کودک از خوردن آن امتناع می‌کند، آن را در بشقابی بریزید و با آن ابرهای آسمان درست کنید و با سبزی نیز سبزه‌های یک چمن زار درست کنید و هر بار تکه‌ای از این تابلوی نقاشی را به کودک بدهید که بخورد.

برای طعم خوب غذا هم فکری کنید. شیوه‌های مختلف طبخ غذا (بخارپز، کبابی، سرخ شده و...) را امتحان کنید. به سراغ طعم دهنده‌های مجاز و مفید برای سلامتی بروید و با یک طعم خاص کودک را به خوردن ترغیب کنید.

  • در زمان مناسب به کودک غذا بدهید

کودکی که گرسنه نباشد، در هر صورت از غذا خوردن امتناع می‌کند. زمان گرسنگی کودک را تشخیص دهید و درست در همان زمان به او غذا عرضه کنید. هرگز کودک را به غذا خوردن مجبور نکنید. اگر فقط چند قاشق غذا می‌خورد و بعد دلش دسر می‌خواهد، به او سخت نگیرید. اجازه بدهید لذت خوردن در او شکل بگیرد.

  • کودک را در آشپزی مشارکت دهید

این ترفند برای کودکان با سنین بالاتر بسیار کاربردی است. اگر از کودک بخواهید که در هنگام آشپزی با شما همکاری و مشارکت کند، برای خوردن آن غذا اشتیاق بیشتری پیدا می‌کند، زیرا خودش را در پخت غذا سهیم می‌داند.

  • دور هم غذا بخورید

دور هم غذا خوردن اشتهای کودک را زیاد می‌کند. در عین حالی که برای محکم شدن پایه ‌و اساس خانواده نیز اهمیت زیادی دارد. فراموش نکنید که غذا خوردن فقط برای سیر شدن نیست. معمولا میل به خوردن در کنار اعضای خانواده بیشتر می شود.

  • الگوی کودک خود باشید

از غذایی که برای کودک خود پخته‌اید، خودتان هم بخورید و در عین حال "به به بازی" کنید. به این ترتیب کودک به غذا خورد بسیار ترغیب می‌شود. پدر و مادر و اطرافیانی که مدام در تعامل با کودک هستند، به شدت در شکل گیری رفتارهای او تاثیر دارند. کودک از هر آنچه که می‌بیند الگو برداری می‌کند و دقیقا مثل یک دستگاه کپی عمل می‌کند. بنابراین اگر بگویید من آبگوشت نمی‌خورم، قطعا او هم از خوردن آبگوشت امتناع خواهد کرد. 

  • به کودک در انتخاب اختیار بدهید

راه‌های غذا دادن به بچه های بد غذا

مثلا به او بگویید که امروز هویج می‌‌خورد یا نخود فرنگی؟ پوره سیب زمینی می‌خورد یا سیب زمینی سرخ شده و ... .

کلام آخر

با توجه به اینکه در هر صورت غذا دادن به کودک با تلویزیون اشتباه است، بنابراین به هیچ وجه زیر بار این اشتباه بزرگ نروید و ترفندهای مختلف را بدون حضور تلویزیون برای غذا دادن به کودک امتحان کنید. نباید تسلیم شوید و باید اساس تربیت غذایی کودک را درست پایه گذاری کنید.