طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه

طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه را باید بدانید، خصوصا اگر برای بار اول است که مادر شده‌اید و تجربه چندانی در این مورد ندارید. پایان شش ماه سرآغاز تغذیه تکمیلی برای نوزادان است. اکنون کودک می‌تواند به جز شیر، مواد غذایی دیگری را هم امتحان و تجربه کند. شما باید بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد را انتخاب کنید. قرار است سیستم گوارش نوزاد با مواد غذایی جدید و البته جامد آشنا شود. پس مادر باید بداند که مواد غذایی را در چه حجمی و در چه فاصله زمانی و در چه زمانی از شبانه روز به کودک خود بدهد. 

رژیم غذایی کودک باید سرشار از مواد غذایی مغذی و انواع ویتامین ها باشد. مثلا همانطور که دریافت ویتامین B6 در بارداری اهمیت زیادی دارد، دریافت این ویتامین و سایر ویتامین ها برای کودک نیز از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه چگونه است؟

به غیر از اینکه باید بدانید مدت زمان نگهداری غذای کودک چه قدر است یا غذا دادن به نوزاد از کی شروع میشه؟، به این نکته نیز باید واقف باشید که طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه باید به گونه‌ای باشد که دستگاه گوارش کودک بتواند تغذیه جدید را هضم کند و آن را بپذیرد. به همین دلیل غذا دادن به کودک 6 ماه باید با حجم کم و در فواصل زمانی برنامه‌ریزی شده شروع شود تا معده و سیستم گوارش زمان لازم برای هضم داشته باشد. فراموش نکنید که اگر بدون توجه به نکات مهم در طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه به کودک خود غذا بدهید، نه تنها او را از غذا بیزار می‌کنید، بلکه به دستگاه گوارش او نیز آسیب می‌زنید. همه این نکات را باید در هنگام غذا دادن به کودک زیر شش ماه نیز با حساسیت بیشتری رعایت کنید.

برنامه غذایی کودک شش ماه

برنامه غذایی کودک شش ماهه

برنامه غذایی کودک شش ماه به چهار هفته تقسیم می‌شود. شما اجازه ندارید که بی برنامه هر ماده غذایی را در هر سنی به کودک بدهید. همانطور که خوردن شکلات در بارداری یا خوردن لبنیات در بارداری باید متعادل و منطقی باشد، استفاده از هر ماده غذایی در رژیم غذایی کودک هم باید با دقت و حساسیت انجام شود. 

در هر هفته مجاز هستید حجم مشخصی از مواد جامد و جدید خوراکی را به کودک بدهید. به طور کلی فرنی، حریره بادام و نوعی سوپ و دو مدل میوه تنها غذاهایی هستند که در طول این چهار هفته به کودک خواهید دارد. در عین حالی که این برنامه غذایی را مرور می کنید، حتما در مورد نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک هم مطالعه داشته باشید.

هفته اول شش ماه

تغذیه تکمیلی کودک 6 ماهه با روزی یک قاشق مرباخوری فرنی در وعده ظهر در روز اول در اولین هفته شروع می‌شود. در روز هفتم کودک می‌تواند در هر وعده (صبح، ظهر، عصر، شب) سه قاشق مرباخوری فرنی بخورد. 

فرنی برای نوزاد

  • روز دوم: در وعده ظهر و عصر هر بار یک قاشق مرباخوری فرنی
  • روز سوم: در وعده ظهر، عصر و شب هر بار یک قاشق مرباخوری فرنی
  • روز چهارم: در وعده صبح، ظهر، عصر و شب هر بار یک قاشق مرباخوری فرنی
  • روز پنجم:‌ در وعده صبح و شب هر بار یک قاشق مرباخوری فرنی و در وعده ظهر و عصر هر بار دو قاشق مرباخوری فرنی
  • روز ششم: در وعده صبح، ظهر، عصر و شب هر بار دو قاشق مرباخوری فرنی

هفته دوم شش ماه:

در هفته دوم حریره بادام نیز به تغذیه تکمیلی نوزاد اضافه می‌شود. یعنی مادر در کنار فرنی باید حریره بادام هم به کودک بدهد. یادآوری می‌کنیم که برای تهیه فرنی از شیر مادر یا آب استفاده کنید و هرگز از شیر گاو استفاده نکنید. طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه و بالاتر بسیار ساده است و میتوانید در این مقاله بخوانید.

حریره بادام برای نوزاد

  • روز اول: در وعده صبح، عصر و شب سه قاشق مرباخوری فرنی و در وعده ظهر دو قاشق مرباخوری فرنی و یک قاشق مرباخوری حریره بادام
  • روز دوم و سوم: در وعده صبح و شب سه قاشق مرباخوری فرنی و در وعده ظهر و عصر دو قاشق مرباخوری فرنی و یک قاشق مرباخوری حریره بادام
  • روز چهارم: در وعده صبح، ظهر، عصر و شب هر بار دو قاشق مرباخوری فرنی و یک قاشق مرباخوری حریره بادام
  • روز پنجم و ششم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری حریره بادام و در وعده ظهر و شب سه قاشق مرباخوری فرنی
  • روز هفتم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری فرنی و در وعده ظهر و شب سه قاشق مرباخوری حریره بادام

هفته سوم شش ماه:

در این هفته در کنار فرنی و حریره بادام باید سوپ هم به کودک بدهید. سوپی که در این هفته می‌پزید باید متشکل از گوشت بدون چربی یک تکه خورشتی، برنج 1 قاشق مرباخوری و سیب زمینی باشد. این سوپ را به شکل زیر به رژیم غذایی کودک وارد کنید.

سوپ نوزاد

  • روز اول: در وعده صبح، عصر و شب سه قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام و در وعده ظهر یک قاشق مرباخوری سوپ و دو قاشق مرباخوری فرنی
  • روز دوم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام/ در وعده ظهر و شب یک قاشق مرباخوری سوپ و دو قاشق مرباخوری حریره بادام
  • روز سوم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام/ در وعده ظهر دو قاشق مرباخوری سوپ و یک قاشق مرباخوری فرنی/ در وعده شب یک قاشق مرباخوری سوپ و دو قاشق مرباخوری حریره
  • روز چهارم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام/ در وعده ظهر و شب سه قاشق مرباخوری سوپ
  • روز پنجم و ششم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام/ در وعده ظهر و شب 3 تا 4 قاشق مرباخوری سوپ
  • روز هفتم: در وعده صبح و عصر سه قاشق مرباخوری فرنی یا حریره بادام/ در وعده ظهر و شب 3 تا 5 قاشق مرباخوری سوپ

*طرز تهیه ماکارونی برای کودک 10 ماهه 

هفته چهارم شش ماه:

غذایی که در این هفته به کودک می‌دهید، هنوز همان فرنی، حریره و سوپ است. با این تفاوت که به مواد تشکیل دهنده سوپ در هفته سوم، هویج هم باید اضافه کنید. البته سیب و موز هم به عنوان دو مدل میوه در این هفته به رژیم غذایی کودک اضافه می‌شود.

موز برای نوزاد 6ماهه

  • روز اول و سوم: در وعده صبح 3 تا 4 قاشق مرباخوری فرنی/ در وعده ظهر 4 تا 6 قاشق مرباخوری سوپ/ در وعده عصر 3 قاشق مرباخوری فرنی همراه با یک قاشق سیب پخته رنده شده/ در وعده شب 4 تا 6 قاشق مرباخوری سوپ
  • روز دوم و چهارم و پنجم: در وعده صبح 3 تا 4 قاشق مرباخوری حریره بادام/ در وعده ظهر 4 تا 6 قاشق مرباخوری سوپ/ در وعده عصر 3 قاشق مرباخوری فرنی همراه با یک قاشق موز پخته رنده شده/ در وعده شب 4 تا 6 قاشق مرباخوری سوپ
  • روز ششم و هفتم: در وعده صبح 3 تا 4 قاشق مرباخوری حریره بادام/ در وعده ظهر 4 تا 6 قاشق مرباخوری سوپ/ در وعده عصر 3 قاشق مرباخوری فرنی همراه با یک قاشق سیب پخته رنده شده/ در وعده شب 4 تا 6 قاشق مرباخوری سوپ

کدام میوه برای نوزاد شش ماه مناسب است؟

سیب برای نوزاد

همانطور که در برنامه و طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه مشاهده کردید، در هفته چهارم از ماه ششم، سیب و موز دو نوع میوه‌ای هستند که به رژیم غذایی کودک اضافه می‌شوند. توجه داشته باشید که غذا دادن یکی از فعالیت‌هایی است که در برنامه ریزی روزانه برای کودکان وجود دارد. در عین حالی که باید اصول غذا دادن به کودک را با توجه به سن و سال او رعایت کنید، برای ترغیب او به خوردن و تغذیه صحیح باید خلاقیت داشته باشید و از طریق بازی کردن، تزئین غذا و ... او را به خوردن تشویق کنید. 

طرز تهیه سوپ برای نوزاد شش ماهه

طرز تهیه سوپ برای نوزاد شش ماهه

بسیاری از مادران که اولین فرزند خود را بزرگ می‌کنند، ممکن است از پس تهیه یک سوپ ساده هم برای نوزاد خود برنیایند. برای این دسته از مادران باید بگوییم که هر آنچه که باید در ترکیبات سوپ کودک شش ماه در هر هفته وجود داشته باشد، در قسمت قبل اشاره کردیم، فقط کافی است این مواد غذایی را با هم در ظرفی مخلوط کنید، اندکی آب بریزید و به مدت کافی روی حرارت قرار دهید تا همه مواد کاملا پخته شوند. سپس سوپ پخته شده را با دستگاه یا حتی با یک گوشتکوب دستی کاملا میکس و له کنید و به دلبند خود بدهید. 

کلام آخر

اکنون می دانید که غذا دادن به کودک از چند ماهگی باید باشد و چه اصولی باید رعایت شود. یادآوری می‌کنیم که این رژیم غذایی و این طریقه غذا دادن به کودک 6 ماهه برای آن دسته از کودکانی است که مشکلات خاصی در خوردن و هضم غذا ندارند. معمولا برخی از نوزادان مانند نوزادان ریفلاکسی تغذیه تکمیلی را از 5 ماهگی شروع می‌کنند. آنچه مهم است مشورت مادر با پزشک تغذیه نوزادان برای زمان شروع تغذیه تکمیلی بر اساس ویژگی‌های گوارشی کودک است.