تاثیر روش درمان سرطان دهانه رحم بر بارداری خانم ها

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تاثیر روش درمان سرطان دهانه رحم بر بارداری

دومین سرطان شایع در میان بسیاری از زنان که متاسفانه منجربه مرگ می‌شود، سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس است. دهانه رحم بخشی کوچک بین رحم و واژن است که این دو را بهم متصل می‌کند. این نوع سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود بیمار می‌تواند سلامت کامل خود را باز یابد. در ادامه این مطلب با تاثیر این سرطان بر بارداری بیشتر آشنا می‌شوید.

سرطان سرویکس چیست؟

سرطان سرویکس یا دهانه رحم در سلول‌های قسمت پایین رحم و متصل به واژن، اتفاق می‌افتد. این نوع سرطان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم بطور غیر قابل کنترل شروع به رشد کنند. این سلول‌های غیر طبیعی جمع می‌شوند و در نهایت تبدیل به تومور می‌شوند. این تومورها می‌توانند خوش خیم و یا بد خیم باشند. توده‌های خوش خیم مانند پولیپ، کیست و زگیل‌های تناسلی غیر تهاجمی بوده و معمولا خطرناک نیستند، اما در مقابل توده‌های بد خیم تهدید کننده بوده و به بافت‌ها و اعضای اطراف نهاجم پیدا می‌کنند و به سایر نقاط بدن منتشر می‌شوند. البته اگر این نوع سرطان در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، اغلب با موفقیت قابل درمان است. 

علائم سرطان دهانه رحم 

سرطان دهانه رحم هم مانند دیگر سرطان‌ها معمولا در مراحل اولیه هیچ علائم و نشانه خاصی ندارد و حتی ممکن است تا مراحل نهایی بیماری هم علامتی از خود نشان ندهد. اما ممکن است در صورت پیشرفت این سرطان علائم زیر بوجود آید:

  • خونریزی غیر طبیعی واژن در بین قاعدگی‌های منظم
  • خونریزی پس از رابطه جنسی، معاینه لگنی و شستشو
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • خونریزی طولانی مدت در قاعدگی یا شدیدتر از حد معمول
  • ترشحات غیر طبیعی واژن همراه با بوی بد
  • درد در ناحیه تناسلی و لگن در هنگام رابطه جنسی
  • کاهش وزن
  • عدم کنترل مثانه و ناراحتی در هنگام ادرار

عکس سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

نکات زیر جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم است:

  • پاپ اسمیر: از رایج‌ترین روش‌های تشخیص این نوع سرطان تست پاپ اسمیر است. این تست امکان تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم را بوسیله شناسایی سلول‌های پیش سرطانی، فراهم کرده است. در نتیجه انجام به موقع این تست و تکرار آن هر دو سال یکبار در راستای پیشگیری از سرطان سرویکس برای خانم‌ها ضروری است.
  • واکسن HPV: تزریق واکسن HPV تا حدودی از ابتلا به ویروس HPV و در نهایت سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.
  • داشتن رابطه‌ای ایمن و سالم: داشتن رابطه‌هایی محافظت شده از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند و در نتیجه تاثیر بسیاری در پیشگیری از سرطان دهانه رحم دارد.
  • عدم استفاده از دخانیات: عدم مصرف نمودن از دخانیات یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از این نوع سرطان است.

تاثیر سرطان دهانه رحم بر بارداری

باید بدانید بانوانی که به این سرطانی مبتلا شده‌اند و به سلامت از چنگال آن نجات یافته‌اند، نسبت به افراد عادی توانایی باروری کمتری دارند و ممکن است به روش‌های کمک باروری نیاز داشته باشند. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنند. همچنین قبل از شروع به درمان سرطان پزشک می‌تواند بافت تخمدان را برداشته و فریز کند تا پس از درمان سرطان با بافت رحمی سالم بارداری صورت بگیرد. یا افرادی که ازدواج کرده‌اند می‌توانند قبل از شروع پرتو درمانی یا شیمی درمانی با انجماد تخمک یا نطفه، بعد از درمان سرطان باردار شوند. در صورتی که سرطان بسیار پیشرفت کرده باشد و نیاز به جراحی باشد، شانس بارداری بسیار پایین می‌آید.

تاثیر روش‌های درمان سرطان رحم بر بارداری

باید بدانید روش‌های درمان سرطان دهانه رحم بر توانایی بارداری شما تاثیر می‌گذارد. روش درمان این سرطان بسته به نوع سرطان و مرحله آن نیز متفاوت است.

  • روش شیمی درمانی

در شیمی درمانی داروهایی مصرف می‌شود که سریعا بر روی سلول‌های تقسیم شونده تاثیر گذاشته و آنها را از بین می‌برد. همچنین سلول‌های سالم، تخمک و تخمدان را نیز می‌توانند به این وسیله از بین بروند. این از بین رفتن می‌تواند باعث بروز یائسگی شود. معمولا زنانی که در طول دوران باروری مبتلا به سرطان شده‌اند تقریبا 40 تا 80 درصد نابارور می‌شوند.

  • روش پرتو درمانی

در روش پرتو درمانی از انرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.زمانی که پرتو را به داخل واژن می‌تابند، ممکن است باعث از بین رفتن تخمدان، تخمک‌ها و یا فولیکول‌ها شود. این کار باعث افزایش خطر سقط جنین و یا زایمان زودرس می‌شود.

  • روش جراحی

روش جراحی از معمول‌ترین روش‌های درمانی سرطان است و بزرگترین شانس برای درمان سرطان به حساب می‌آید. در این نوع سرطان ممکن است تخمدان‌ها، رحم، لوله‌های رحم و مهبل را خارج کنند که این بر بارداری تاثیر خواهد گذاشت.

علائم سرطان دهانه رحم در بارداری

علائم و نشانه‌های سرطان دهانه رحم در بارداری بسته به مرحله سرطان و اندازه تومور متفاوت است. تقریبا می‌توان گفت که تمام بیماران سرطانی باردار در زمان تشخیص بدون علامت بوده‌اند و بیماری آنها با غربالگری معمولی سرطان تشخیص داده شده است. در صورتی که سرطان نسبتا پیشرفت کرده باشد خود را با مقداری خونریزی و ترشح غیر طبیعی واژن نشان می‌دهد. و بیمارانی که در پیشرفته‌ترین مرحله سرطان قرار دارند با علائمی همچون درد لگن، درد پا از نوع سیاتیک، درد پهلو، کم خونی مزمن و تنگی نفس مرجعه کرده‌اند. از آنجایی که بسیاری از این علائم با علائم بارداری مشابه است، ممکن است تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان باردار به تعوق بیفتد.

عوارض سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم بعد از درمان می‌تواند عوارضی بر جای بگذارد. این عوارض عبارتند از:

  • یائسگی زودرس

در صورتی که تخمدان‌های شما در طول دوران پرتو درمانی برداشته شود یا آسیب ببیند، دچار یائسگی زودرس می‌شوید.

  • ناباروری

برخی از روش‌های درمان مانند شیمی درمان، پرتو درمانی و جراحی می‌تواند تاثیر منفی بر بارداری داشته باشد.

  • تنگی واژن

رادیوتراپی اغلب باعث باریک شدن واژن می‌شود. این می‌تواند رابطه جنسی را برای شما دردناک و دشوار کند. ( اگر با عکس این مشکل روبه روب هستید در مورد استفاده از زاج سفید برای تنگی واژن در این مقاله بیشتر بخوانید)

  • لنف ادم

ممکن است در طول درمان لازم شود تا غدد لنفاوی لگن شما برداشته شوند. این موضوع گاهی اوقات سبب اختلال در سیستم لنفاوی می‌شود.

  • تاثیرات عاطفی

سرطان خود می‌تواند تاثیرات مخرب عاطفی بر فرد بگذارد. این اختلالات عاطفی می‌تواند باعث افسردگی شوند.

در صورتی که سرطان دهانه رحم پیشرفته باشد، عوارض زیر را به همراه دارد:

  • درد

در صورتی که سرطان در بدن شما گسترش یافته باشد ممکن در پایانه‌های عصبی، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها درد احساس کنید.

  • نارسایی کلیه

در برخی موارد این سرطان می‌تواند باعث تجمع ادرار در داخل کلیه‌ها و در نتیجه از بین رفتن عملکرد کلیه شود.

  • لخته شدن خون

تمامی سرزان‌ها خون را چسبناک‌تر و مستعد لخته شدن می‌کنند. تومورهای بزرگ می‌توانند بر روس سیاهرگ‌های لگن فشار وارد کنند و جریان خون را کند کنند که این می‌تواند منجربه لخته شدن خون در پاها شود.

  • خونریزی

خونریزی ممکن است در واژن و یا هنگام ادرار اتفاق بیفتد.

  • فیستول

فیستول یک عارضه نادر در این بیماری است. در بیشتر موارد، فیستول کانالی است که بین مثانه و واژن ایجاد می شود و منجر به تخلیه مداوم مایع از واژن شود. گاهی اوقات ممکن است فیستول بین واژن و راست روده تشکیل شود.

طول عمر بیماران سرطان رحم

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها میزان پیشرفت سرطان و خوش خیم یا بد خیم بودن تومورها است. هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود درصد موفقیت آن در بهبود بیماری بیشتر است. اما هیچ نگران نباشید، امروزه با پیشرفت علم پزشکی امکان تشخیص و درمان به موقع سرطان رحم و عدم تاثیر آن بر طول عمر بیمار فراهم شده است.