خواص نارنگی برای سرماخوردگی و گلودرد، فواید و عوارض آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نارنگی برای سرماخوردگی

همانطور که می‌دانید خوردن مایعات و انواع میوه و سبزی در دوران سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. در این میان عده‌ای معتقدند میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، مانند پرتقال، نارنگی، لیمو و... می‌توانند نقش پررنگ‌تری در بهبود از این بیماری داشته باشند. در این مقاله از سایت گهواره قصد داریم به صحت این ادعا و خواص نارنگی برای سرماخوردگی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

تاثیر نارنگی برای سرماخوردگی

نارنگی چطور می‌تواند در درمان سرماخوردگی موثر باشد؟ وجود ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی موجود در نارنگی مانند دیگر انواع میوه‌ها آن را به یک خوراکی مفید و پرخاصیت تبدیل کرده است. اما آنچه از فواید نارنگی که برای درمان سرماخوردگی مد نظر ماست، وجود ویتامین سی است. درست است که ویتامین سی یکی از ویتامین‌های بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی است و به وفور در انواع نارنگی مانند نارنگی ژاپنی، نارنگی‌های ترش و ... و انواع مرکبات وجود دارد، اما آیا این مزیت باعث شده نارنگی برای سرماخوردگی و سرفه مفید هم باشد؟ خیر. 

خواص نارنگی برای سرماخوردگی

اگر می‌خواهید از خواص ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بهره‌مند شوید؛ باید قبل از ابتلا به سرماخوردگی میزان کافی از این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید. خوردن نارنگی هنگام سرماخوردگی نمی‌تواند کار زیادی برای شما انجام دهد. اما این بدین معنا نیست که خوردن نارنگی برای سرماخوردگی ضرر دارد. فقط به این معناست که قدرت درمان‌کنندگی ویژه‌ای ندارد. با این حال با مصرف روزانه سه عدد از مرکبات از جمله نارنگی می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و در این صورت مدت بروز علائم سرماخوردگی در شما کاهش می‌یابد. 

* آشنایی با دستور بهترین غذا برای سرماخوردگی

مزیت وجود روی در نارنگی در سرماخوردگی

یکی از مواد معدنی که می‌تواند در درمان سرماخوردگی بسیار موثر باشد، روی است. 5 درصد روی در نارنگی وجود دارد که میزان نسبتاً قابل قبولی است و با مصرف آن می‌توانید طول مدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهید. همچنین ممکن است برخی پزشکان مکمل روی را در این دوران تجویز کنند. مزیت این مکمل‌ها این است که میزان زیادی روی و بیشتر از آنچه در میوه‌ها است در اختیارتان می‌گذارند اما یکی از مضراتش این است که حس بویایی را تضعیف می‌کند و در صورت زیاده‌روی می‌تواند این حس را به صورت دائمی در افراد از بین ببرد. بنابراین اولاً باید حتماً آن را با مشورت پزشک استفاده کنید ثانیاً مصرف میو‌ه‌ها به ویژه نارنگی برای سرماخوردگی کودک به مراتب بهتر از مکمل‌های تجاری است.

نارنگی ترش برای سرماخوردگی 

حالا که متوجه شدیم خوردن ویتامین سی قبل از سرماخوردگی می‌تواند از شدت علائم بکاهد، سوال بعدی که پیش می‌آید این است که نارنگی ترش ویتامین سی بیشتری دارد یا نارنگی شیرین؟ ویتامین سی همان اسید آسکوربیک است و مانند دیگر اسیدها، طعم ترشی دارد. با این حال ترشی نارنگی یا پرتقال بیشتر به دلیل وجود اسید سیتریک موجود در آنهاست تا اسید اسکوربیک. از این رو لزوماً ترشی مرکبات از جمله نارنگی به دلیل ویتامین سی آنها نیست. پس نارنگی ترش یا نارنگی سبز برای سرماخوردگی بیشتر از نارنگی رسیده و نارنجی مفید نیست. این موضوع در مورد تاثیر پرتقال برای سرماخوردگی و یا حتی انار برای سرماخوردگی نیز صدق می‌کند.

عوارض نارنگی برای سرماخوردگی و گلودرد

ممکن است تعجب کنید اما باید مراقب مضرات نارنگی برای سرماخوردگی باشید! آیا نارنگی برای سرماخوردگی مضر است؟ خیر اما به طور کلی نه تنها نارنگی بلکه سایر غذاهای اسیدی یا ترش مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، و لبنیات می‌توانند باعث تحریک گلو در هنگام درد شوند. از این عده‌ای معتقدند نارنگی برای گلودرد ضرر دارد. به طور کل توصیه می‌شود از مصرف هر غذایی که باعث تحریک بیشتر گلودرد می‌شود دوری کنید تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید.

خواص پوست نارنگی برای سرماخوردگی

خواص پوست نارنگی برای سرماخوردگی

پوست نارنگی و پرتقال سرشار از ویتامین A و C است که هر دو آنتی اکسیدان‌های طبیعی بوده که سلامت کلی سیستم ایمنی را تقویت کرده و با عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کنند. جالب توجه این است که پوست نارنگی و پرتقال دارای مواد مغذی گیاهی و فلاونوئیدهای بیشتری نسبت به پالپ داخلی آن است و به آن خواص ضد التهابی می‌بخشد که می‌تواند به هضم غذا کمک کند.

حالا سوال مهم‌تر: چطور پوست نارنگی پرتقال را در رژیم غذایی خود بگنجانید؟ شما میتوانید آن را به صورت رنده شده در انواع دسر و کیک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن در اسموتی نیز استفاده کنید. بعضی نیز آن را به صورت خشک و رنده شده در پلو استفاده می‌کنند. 

سرماخوردگی و خوردن نارنگی در بارداری

در دوران بارداری نیز خوردن نارنگی برای تب و سرماخوردگی قبل از ظهور علائم می‌تواند بسیار مفید باشد. بعلاوه شما می‌توانید از دیگر خواص این میو‌ه‌ی خوشمزه نیز بهره‌مند شوید. همیشه در دوران بارداری بهتر است از بروز بیماری‌ها جلوگیری کنید تا اینکه بخواهید دنبال درمان باشید. زیرا مصرف بسیاری از داروها در این دوران ممنوع است و با محدودیت همراه است.

* فواید و مضرات خوردن نارنگی در بارداری

در مورد کودکان نیز همینطور است. توصیه می‌شود با مصرف نارنگی برای سرماخوردگی کودکان و قبل از ابتلا به این بیماری از بروز علائم آن جلوگیری کنید.