غذا برای سرماخوردگی و گلودرد | 11 ماده غذایی مقوی برای افراد سرماخورده

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذا برای سرماخوردگی

تغذیه نقش مهمی در بهبود بیماری‌ها دارد. بسیاری از بیماری‌های ساده با تغذیه‌ی درست و مراقبت‌های خانگی درمان می‌شوند. یکی از بیماری‌های رایجی که در فصل سرما زیاد رخ می‌دهد، سرماخوردگی است. به طور ویژه کودکان به دلیل آنکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر دچار این بیماری می‌شوند. در بیشتر موارد، نیاز به مصرف داروی خاصی برای درمان نیست و شما می‌توانید با یک تغذیه‌ی صحیح خود را درمان کنید. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد طرز تهیه انواع غذا برای سرماخوردگی بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید. 

کته و ماست برای سرماخوردگی

یکی از مشکلات شایعی که همراه با سرماخوردگی رخ می‌دهد، سردی دل و بروز اسهال است که گاهاً می‌تواند شدید باشد. اگر به دنبال تهیه یک غذا با برنج برای سرماخوردگی هستید، کته ماست گزینه‌ی بسیار ساده و مناسبی است. کته‌ی بی روغن می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افراد سرماخورده به ویژه افرادی که به گلودرد مبتلا هستند می‌باشد. وقتی با ماست مصرف شود، می‌تواند شکم را سفت کرده و از اسهال جلوگیری کند. ماست دارای پروبیوتیک است. باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند و فعالیت‌های آنها می‌تواند غذا را مدت بیشتری در روده نگه داشته و اسهال را از بین ببرد. بعلاوه کته ماست یا دمپخت برای سرماخوردگی غذای سبکی محسوب می‌شود و برای کودکانی که بیشتر میل به انواع غذاهای برنجی دارند این غذای پلویی برای سرماخوردگی، مناسب‌تر است. بهتر است در این دوران از تهیه خورشت برای سرماخوردگی خودداری کنید. زیرا خورشت‌ها حاوی چربی زیادی هستند و همچنین غذای سنگینی محسوب می‌شوند که شاید برای دوران بیماری مناسب نباشد. اگر غذای خشک و غذای پلویی را برای این دوران نمی‌پسندید، می‌توانید از انواع غذای رقیق مانند سوپ و آش استفاده کنید.

سوپ مرغ در سرماخوردگی

 سوپ مرغ مناسب سرماخوردگی

بهترین غذا با مرغ برای سرماخوردگی چیست؟ یک غذای تقویتی برای سرماخوردگی سوپ مرغ است. به طور کلی سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد بهترین غذاست. اولاً بسیاری از افراد در طول سرماخوردگی به دلیل اسهال و تعریق میزان زیادی آب از دست می‌دهند و سوپ یک غذای رقیق مناسب برای بازگرداندن آب به بدن است جدا از آن در تهیه سوپ از انواعی از سبزی‌جات در کنار عصاره مرغ استفاده می‌شود که آن را به یک بمب تقویتی برای سرماخوردگی تبدیل می‌کند. در سوپ مرغ انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. 

بهتر است از سبزیجات ضد سرماخوردگی مانند شغلم، هویج و ...در تهیه سوپ استفاده کنید. اگر قصد تهیه این غذا برای سرماخوردگی کودکان را دارید و آنها به مرغ علاقه ندارید می‌توانید از عصاره‌ی آن استفاده کنید. همچنین بهتر است سوپ را گرم مصرف کنید. گرمای سوپ می‌تواند به باز شدن گلو و کاهش درد ناشی از چرک گلو کمک کند.

شما می‌توانید از انواع دیگر گوشت مانند گوشت چرخ کرده برای تهیه سوپ استفاده کنید اما مرغ برای سرماخوردگی گزینه‌ی مناسب‌تری ست زیرا حاوی آمینو اسید سیستئین است. این اسید آمینه اثرات ضد ویروس و ضد باکتریایی دارد و می‌تواند در بهبود علائم سرماخوردگی موثر باشد. همچنین کلاژن موجود در مرغ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و بهبود بافت استخوانی کمک کند. بهترین غذا برای سرماخوردگی در طب سنتی نیز همین سوپ مرغ معرفی شده است. سایر انواع غذا برای سرماخوردگی به جز سوپ در ادامه آمده است. در این مقاله در مورد طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی بیشتر بخوانید. 

غذاهای ادویه‌دار و تند برای رفع سرماخوردگی

اگر گلودرد دارید یا احساس سوزش می‌کنید، بهترین غذا برای سرماخوردگی و گلودرد، غذاهای نسبتاً تند هستند. غذاهای تند حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین هستند که می‌تواند درد را در بدن کاهش دهد. همچنین وقتی غذاهای تند می‌خورید، دچار آبریزش بینی می‌شوید و گرفتگی مخاط بینی شما را رفع می‌شود مشکلی که در سرماخوردگی بسیار رایج است. 

اگرچه این غذای مفید برای سرماخوردگی می‌تواند بسیاری از مشکلات و علائم ناشی از این بیماری را از بین ببرد اما اگر ناراحتی معده دارید، بهتر است از خوردن آن خودداری کنید زیرا می‌تواند جدا از تحریک بافت معده و ایجاد نفخ، درد و حالت تهوع کند.

اوتمیل صبحانه مفید برای سرماخوردگی

صبحانه یکی از وعده‌های غذایی مفید است. در دوره‌ی درمان سرماخوردگی، نمی‌توانید روتین صبحانه‌ی عادی خود را داشته باشید. کره و پنیر آبریزش بینی را تشدید می‌کنند و حتی ایجاد گلودرد می‌کنند. بنابراین شاید برایتان این سوال پیش آید که در وعده صبح غذا برای سرماخوردگی چی بپزم؟ اوتمیل، یکی از بهترین صبحانه‌ها برای این شرایط است. بلغور جو دو سر که در اوتمیل استفاده می‌شود بسیار سبک است و گوارش آسانی دارد. بتا گلوکان، نوعی فیبر است که در جوی دوسر وجود دارد و به کاهش التهاب در روده که در سرماخوردگی شایع است، کمک می‌کند. 

مصرف میوه در سرماخوردگی

مصرف انواع میوه در سرماخوردگی

وقتی سرما خورده‌اید مصرف میوه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند. میوه‌ها از هر نوعی که باشند سرشار از ویتامین و مواد معدنی ست که به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. به طور ویژه میوه‌های حاوی ویتامین سی برای سرماخوردگی مفیداند میوه‌هایی مانند مرکبات (پرتقال، کیوی، لیمو، گریپ فروت) و گوجه فرنگی در این راستا می‌توانند مفید باشد. همچنین میوه‌های حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین مانند توت فرنگی و زغال اخته نیز با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. 

طبق تحقیقات انجام شده مکمل‌های فلاونوئیدی موجود در انواع میوه نیز می‌تواند تعداد روزهای ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. شما می‌توانید در تهیه غذا برای سرماخوردگی کودک مانند اوتمیل صبحانه از انواعی از این میوه‌ها استفاده کنید.  موز میوه‌ای سرشار از پتاسیم و همچنین سایر مواد مغذی مقوی مانند فیبر و ویتامین B6 است که می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه بهبود بیماری سرماخوردگی باشد. شما می‌توانید از موز در کنار اوتمیل و انواع کره آجیلی استفاده کنید.

مصرف سیر برای سرفه و سرماخوردگی

سیر شاید یک غذا برای سرماخوردگی و سرفه محسوب نشود اما یک گیاه بسیار موثر در روند درمان است. فرقی نمی‌کند آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید، اثرات ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی آن می‌تواند به کاهش علائم بیماری کمک کند. همچنین سیر با عملکرد موثری که در تقویت سیستم ایمنی دارد، می‌تواند بدن را در برابر آن مقاوم کند. اگر از بوی سیر بدتان می‌آید باز هم یک چاره وجود دارد می‌توانید آن را به صورت قرص و کامل قورت دهید تا در معده هضم شود.

*در این مقاله با قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان بیشتر آشنا شوید

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات پهن برگ سبز مانند اسفناج، کاهو و کلم از بهترین سبزیجات هستند که می‌توانید در انواع دستور پخت غذا برای سرماخوردگی از آنها استفاده کنید. این سبزی‌ها سرشار از آهن، ویتامین سی، ویتامین کا و فولات هستند که همگی در کاهش علائم سرماخوردگی موثراند. شما می‌توانید از اسفناج برای تهیه آش استفاده کنید، که در کنار نخود و لوبیا می‌تواند بهترین غذا برای سرماخوردگی و سرفه باشد. (در این مقاله در مورد طرز تهیه انواع غذای رژیمی خوشمزه با اسفناج بیشتر بخوانید.) همچنین در سبزیجات تیره، ترکیبی به پلی فنول وجود دارد که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب کمک می‌کند. 

تخم مرغ آبپز

همیشه نیازی نیست به دنبال طرز تهیه غذا برای سرماخوردگی باشید. گاهی یک غذای ساده مانند تخم مرغ آبپز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. تخم مرغ مملو از پروتئین است، یک ماده‌ی مغذی که در روند درمان سرماخوردگی می‌تواند بسیار مفید باشد. وقتی تخم مرغ می‌پزید، از خوردن زرده‌ی تخم مرغ غافل نشوید، زیرا بخش زیادی از پروتئین تخم مرغ در زرده قرار دارد. جدا از آن روی و سلنیوم موجود در زرده نیز می‌توانند روند درمان را بهبود ببخشند. تخم مرغ آبپز می‌تواند یک وعده غذایی سبک برای صبحانه و شام و بهترین غذا برای سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان باشد. شما میتوانید به کمک ایده های مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه، این وعده را برای کودکان خود جذابتر کنید. 

تخم مرغ برای سرماخوردگی

ماهی سالمون

کمتر کسی است که از خواص زیاد ماهی مطلع نباشد. اگر به دنبال تهیه غذا با گوشت برای سرماخوردگی هستید، می‌توانید از گوشت ماهی استفاده کنید. ماهی یک منبع بسیار مناسب از پروتئین است که به بهبود علائم بیماری کمک می‌کند و بافت نرمی دارد که هضم آن را آسان می‌کند. ماهی سالمون نیز گزینه‌ی مناسب دیگری است که می‌وانید به عنوان یک غذا برای سرماخوردگی و گلودرد مصرف کنید زیرا اثرات ضد التهابی دارد. بعلاوه ماهی‌ها سرشار از ویتامین دی هستند که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. مصرف روغن در دوره‌ی سرماخوردگی علائم را تشدید می‌کند بنابراین اگر می‌خواهید ماهی مصرف کنید آن به صورت کبابی یا بخارپز مصرف کنید.

آجیل و کره‌‌های آجیلی

یک غذا برای بیماری سرماخوردگی آجیل‌ها هستند که گزینه‌ی مناسبی برای افزایش مصرف پروتئین و چربی مفید‌اند. وقتی روزانه از انواع مغزها استفاده کنید؛ چربی‌های ضروری موجود در آن به سلامت پوست و غشا کمک کرده و از ورود علائم بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، آجیل و دانه‌ها سرشار از سلنیوم و ویتامین D، روی و مس هستند که همگی به حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. 

مصف زنجبیل

چای زنجبیلی از بهترین مواد غذایی برای رفع سرماخوردگی و گلودرد است. زنجبیل گردش خون را در بدن تحریک می‌کند که می‌تواند در بهبود بدن از بیماری‌ها کمک کننده باشد. همچنین ماده‌ای فعال به نام جینجرول در زنجبیل وجود دارد که با خواص ضدمیکروبی که دارد می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند. 

نوشیدن آب به اندازه در سرماخوردگی

اگرچه شما به دنبال آموزش غذا برای سرماخوردگی هستید، اما نوشیدن آب کافی را در این دوران فراموش نکنید. بدن ما به طور طبیعی از 60 درصد آب تشکیل شده است و برای عملکرد مناسب نیاز دارد که این نسبت را حفظ کنید. وقتی دچار کم آبی می‌شوید سیستم‌های مختلف بدنتان از جمله سیستم ایمنی به درستی کار نمی‌کنند. برای همین برای مبارزه با بیماری‌ها به آب نیاز دارید. اگر می‌خواهید تاثیرگذاری بهتری داشته باشد می‌توانید کمی آب مرکبات نیز به آن اضافه کنید. 

نوشیدن آب در سرماخوردگی

چه غذایی برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

در کنار لیست غذا برای افراد سرماخورده باید بدانید که کدام غذا برای سرماخوردگی شدید مشکل‌ساز است. باید از غذاهایی که باعث ایجاد التهاب و فشار بر سیستم ایمنی می‌شود در این دوران خودداری کنید. این غذاها شامل شکر تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده (به ویژه آنهایی که دارای مواد مصنوعی هستند)، لبنیات و گوشت قرمز، کافئین و الکل هستند.