خوردن نارنگی در بارداری، فواید، عوارض و تاثیر بر جنین

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن نارنگی در بارداری

نارنگی خوردن در بارداری یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در این دوران مهم و حساس انجام دهید. البته که کار سختی نیست و بسیار هم لذت‌بخش است. حتما شما هم چیزهایی در مورد تاثیر نارنگی بر زیبایی جنین، ویار نارنگی و جنسیت جنین یا حتی تاثیرات خوردن نارنگی در سه ماهه اول بارداری شنیده‌اید؛ در این مطلب از وبسایت گهواره می‌خواهیم در مورد همه این موارد مفصلا صحبت کنیم. 

خواص نارنگی در بارداری چیست؟

خواص نارنگی در بارداری

به طور کلی باید بدانید که مرکبات سرشار از فولیک اسید هستند. فولیک اسید برای رشد استخوان‌های جنین، سیستم عصبی و همچنین جفت لازم است. با افزایش مصرف فولیک اسید در دوران بارداری، احتمال سقط جنین کاهش می‌یابد. نارنگی به دلیل داشتن فولیک اسید فراوان، یکی از میوه‌های مفید برای خانم‌‌های بارداری است.  

بد نیست بدانید که نارنگی یکی از محبوبترین درمان‌ها برای ویار بارداری است؛ حتی بو کردن پوست نارنگی هم می‌تواند حس خوب و مطلوبی به خانم باردار بدهد. بد نیست بدانید که اسانس نارنگی ماده‌ای مناسب است که در آروماتراپی طرفدار بسیاری دارد؛ این ماده بویی مطبوع دارد که باعث می‌شود فرد حس خوبی داشته باشد.

نارنگی و حتی پوست آن، منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتایمن C و بتا کریپتوزانتین و همینطور فلاونوئیدهایی مانند نارینژین، هسپریدین، تانگریتین و نوبیلتین است. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی سازی آسیب و اثرات مخرب استرس اکسیداتیو که ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد هستند، از بدن محافظت می‌کند.  

مرکباتی مانند نارنگی سرشار از ویتامین C هستند که تولید سلول‌های سفید خون را افزایش داده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. در فصول سرد سال، خوردن چند برش نارنگی به صورت روزانه، بدن را در برابر سرماخوردگی ایمن می‌کند. نارنگی دارای خواص ضد تهاجمی و ضد التهابی است.

 نارنگی دارای آهن است و برای کم خونی هم بسیار مفید است. آهن موجود در نارنگی سطح هموگلوبین خون (اکسیژن رسانی به بافت ها) را افزایش می‌دهد.

حضور ترکیباتی از فسفر، سدیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین های A، B، P در نارنگی موجب حفظ تعادل الکترولیت بدن و از بین رفتن ورم دست و پا می‌شود.

مصرف نارنگی در بارداری برای درمان موارد زیر مفید است:

  • ویار
  • کمبود ویتامین
  • کم خونی

*در مورد دلایل و درمان کم خونی مینور در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

  • بیماری‌های معده
  • تورم دست و پا
  • اختلالات گوارشی
  • یبوست بارداری
  • اختلالات در متابولیسم
  • تنش و اضطراب

مضرات نارنگی در بارداری چیست؟

چنانچه خانم باردار پیش از بارداری به نارنگی حساسیت داشته باشد، در دروان حاملگی خود باید بسیار احتیاط کند و از مصرف این میوه پرهیز کند. در غیر این صورت مصرف نارنگی می‌تواند باعث مسائلی چون حساسیت مادرزادی، ابتلا کودک به آسم، درماتیت، اگزما و … شود. البته اگر خانم بارداری مایل به مصرف نارنگی است و به دلیل حساسیت‌های قبلی نگران است، می‌تواند با خیالی راحت در حد یک یا دو عدد نارنگی مصرف کند و مطمئن باشد که هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌شود. 

مادرانی هم که دچار بیماری‌هایی مثل گاستریت معده، بیمارهای روده‌ای، هپاتیت و نفریت هستند باید از خوردن نارنگی پرهیز کنند؛ زیرا نارنگی اسید معده را افزایش می‌دهد و مادر درگیر مشکلات گوارشی می‌شود. بد نیست بدانید که ویتامین C با آن همه خواصی که دارد اگر میزان آن در بدن مادر باردار افزایش یابد، می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. مخصوصا اگر در سه ماه سوم بارداری به بهانه زیاد بودن خواص نارنگی در بارداری در مصرف آن زیاده‌روی کنید، می‌تواند نگران‌کننده باشد. 

ارزش غذایی نارنگی

  • ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم نارنگی به صورت زیر است :
  • ویتامین A : 420 آی. یو
  • کربوهیدرات :۳۴/۱۳ گرم
  • فیبر رژیمی: ۸/۱ گرم
  • پروتئین : ۸۱/۰ گرم
  • تیامین یا ویتامین : B1 شش صدم میلی‌گرم
  • نیاسین ویتامین : B3 سی و هفت صدم میلی‌گرم
  • ویتامین :B6 هشت صدم میلی‌گرم
  • ویتامین : C بیست و هفت میلی‌گرم
  • کلسیم : ۳۷ میلی‌گرم
  • آهن :۱۵/۰ میلی‌گرم
  • منیزیم : ۱۲ میلی‌گرم
  • فسفر : ۲۰ میلی‌گرم
  • پتاسیم : ۱۶۶ میلی‌گرم
  • سدیم : ۲ میلی‌گرم
  • روی : ۰۷/۰ میلی‌گرم
  • چربی : ۳/۰ گرم
  • کالری : ۴۴ کیلوکالری

نارنگی و زیبایی جنین، نارنگی و جنسیت جنین

به طور کلی باید بدانید که نارنگی و زیبایی جنین و نارنگی و جنسیت جنین ارتباطی با هم ندارند. البته به جز تاثیر قوی ژنتیک در شکل و قیافه نوزاد، آنچه که می‌خورید هم می‌تواند روی چهره او تاثیر داشته باشد، اما شدت و حدت این تاثیر قابل اندازه‌گیری نیست. حتما این نکته را به یاد داشته باشید که معیار زیبایی از نظر همه یکسان نیست و همین مسئله می‌تواند به طور کلی تاثیر نارنگی در زیبایی جنین را تحت تاثیر قرار دهد. 

در مورد جنسیت جنین هم باید بدانید که جنسیت جنین در هنگام لقاح شکل می‌گیرد؛ اگرچه در پایان سه ماهه اول بارداری است که جنسیت مشخص می‌شود، اما از همان زمان لقاح شکل گرفته است.  لذا نه نارنگی و نه هیچ ماده غذایی دیگری پس از لقاح نمی‌تواند روی جنسیت جنین تاثیر بگذارد. البته ویتامین ث موجود در نارنگی و پرتقال و هر میوه دیگری می‌تواند روی قد جنین تاثیرگذار باشد. 

*سونوگرافی تعیین جنسیت جنین کی انجام می‌شود؟

فواید نارنگی در بارداری

خواص کلی نارنگی

میوه نارنگی دارای ویتامین‌های A و B1 و B2 و C و همینطور حاوی پروتئین، چربی، قند و مقدار زیادی فسفر و کلسیم است. به دلیل داشتن فسفر و کلسیم بالا، نارنگی یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود. 

مقادیر بالای ویتامین آ و ث در نارنگی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان می‌تواند موثر باشد.

نارنگی به علت داشتن فسفر فراوان، باعث تقویت حافظه می‌شود. ضمن اینکه نارنگی برای رفع بی‌اشتهایی و رفع گرمای بیش از حد بدن بعد از فعالیت‌های بدنی بسیار موثر است.

خوردن نارنگی یک الی دو ساعت قبل از خواب برای درمان بی‌خوابی و داشتن خواب راحت موثر است. 

بد نیست بدانید که بوی نارنگی باعث از بین رفتن استرس و ایجاد حس آرامش می‌شود.

نارنگی دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی اثر مثبت می‌گذارد.

وجود نوبیلتین در نارنگی نه تنها موجب جلوگیری از چاقی ‌می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع ۲ و حتی ضد گرفتگی شریان‌های بدن است. همچنین این ماده از رسوب چربی در کبد، با ترکیب ژن‌هایی که درگیر سوزاندن چربی اضافی هستند، جلوگیری می‌کند و مانع از فعالیت ژن‌های مسئول تولید چربی می‌شود.

یکی دیگر از خواص نارنگی، جلوگیری از ایجاد فشار خون است. علت آن وجود مقادیر زیادی پتاسیم در نارنگی است. افراد دارای فشار خون می‌توانند در صورت عدم دسترسی به گریپ‌فروت، از نارنگی استفاده کنند.

از دیگر خواص نارنگی این است که به علت داشتن مقدار زیادی ویتامین C، می‌تواند ایمنی بدن را بالا ببرد.

نارنگی با داشتن موادی مثل اسید فولیک، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به سیستم عصبی و مغز کمک کند. اسید فولیک باعث جلوگیری از ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود و همچنین پتاسیم باعث افزایش خون‌رسانی به مغز شده که این موضوع باعث خوب کار کردن سیستم عصبی و فعالیت‌های مغز می‌شود.

فقر ویتامین ‌‌B6 باعث ایجاد افسردگی و تهوع می‌شود که این مشکل می‌تواند با خوردن مداوم نارنگی برطرف شود.

اسید فولیک موجود در نارنگی به تشکیل لوله عصبی و شکل‌گیری گلبول‌های قرمز در جنین کمک می‌کند.

نارنگی ماده‌ای به نام سینفرین دارد. این ماده باعث از بین رفتن مخاط مضر موجود در ریه می‌شود که در نتیجه، باعث کاهش سرفه‌های مزمن ناشی از سرماخوردگی و آلرژی می‌شود.

این میوه قند بالایی ندارد ولی به علت داشتن فیبر زیاد، به انجام صحیح فرآیند گوارش بسیار کمک می‌کند.

نارنگی آب زیادی دارد و مصرف آن باعث افزایش دفعات ادرار و در نتیجه، دفع سموم می‌شود. از خواص نارنگی می‌توان به جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه اشاره کرد.

کلام آخر

برای خوردن نارنگی در بارداری حتما به طبیعت سرد و تر نارنگی توجه کنید و در مصرف این میوه هرگز زیاده‌روی و افراط نکنید. حتما این میوه را ببوید و از عطر و بوی خوبی که دارد برای کنترل حالت تهوع استفاده کنید. در صورت حساسیت داشتن به نارنگی حتما احتیاط کنید و در ماه‌های اول باردای از نارنگی برای کاهش حالت تهوع کمک بگیرید و در سه ماهه سوم برای پیشگیری از زایمان زودرس مصرف آن را کم کنید.