خوردن انار در بارداری | فواید و مضرات خوردن انار در دوران حاملگی

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خوردن انار در بارداری

خوردن انار در بارداری با آن مز‌ه‌‌ی ترش و شیرینش می‌تواند برای بسیاری از زنان باردار هوس‌برانگیز باشد. در دوران بارداری، مادر از لیست غذاهای مناسب در بارداری باید غذاهایی را انتخاب كند كه هم نیازهای بدن خود را برآورده كند و هم برای کودکش مفید باشد. در دوران بارداری مهم است که میوه‌ها و سبزیجات سالم بخورید. خوردن میوه‌های سالم مانند انار در دوران بارداری مواد مغذی مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید درست از سه ماهه‌ی اول بارداری انار را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا مواد مغذی موجود در آن می‌تواند به رشد کودک شما کمک کند.

آیا خوردن انار در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه می‌گویند هیچ مشکلی در مورد نوشیدن آب انار و خوردن انار در بارداری وجود ندارد. هیچ حادثه و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن انار جزو پرهیز غذایی بارداری بوده و می‌تواند مضر باشد. آب انار دارای مقادیر زیادی مواد مغذی است که علاوه بر این که می‌تواند هوس شیرینی شما را تا حد زیادی برطرف کند، در عین حال بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد. انار از دسته منابع غنی آنتی اکسیدان محسوب می شود که خوردن انار در بارداری می تواند برای رشد جنین مناسب باشد. 

انار در بارداری طب سنتی

در طب سنتی آمده است که انار می‌تواند کبد مادر را از سموم مختلف پاک کند و خون را تصفیه نماید از این رو خوردن انار در بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد.

آیا زنان باردار می‌توانند آب انار بنوشند؟

بله، زنان باردار می‌توانند آب انار بنوشند. آب انار برای خانم‌های باردار بسیار مفید است زیرا یک ماده‌ی غذایی سالم و مغذی ست و می‌تواند جزء جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی روزانه‌ی یک زن باردار باشد. در دوران بارداری می‌توانید همراه با صبحانه معمولی خود، آب انار میل کنید.

فواید خوردن انار در بارداری

  1. می‌تواند از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کند:
    انار منبع خوبی برای ویتامین C است. مصرف مقدار کافیِ ویتامین C در بارداری ضروری است زیرا به سنتز آهن از مواد غذایی مصرف شده کمک می‌کند. اگر غذاهای غنی از آهن در بارداری بخورید و یا مکمل آهن مصرف کنید، آهن کافی در خون شما وجود خواهد داشت. ویتامین C به بدن شما در جذب آهن نیز کمک خواهد کرد. آهن و ویتامین کافی در بدن، خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن را کاهش می‌دهد، که اغلب منجر به زایمان زودرس می‌شود. همچنین این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. مخصوصا وقتی که شما در دوران بارداری هستید و جنین در بدن شما رشد میکند. باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.
  2. به تقویت سیستم گوارش کمک می‌کند:
    انار منبع خوبی از فیبر است. خوردن سبزیجات و میوه‌هایی که سرشار از فیبر هستند برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا از یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری کند. فیبر به خاطر تحریک حرکات روده، نقش مهمی در روان‌سازی کل سیستم گوارش و رفع مشکلات آن دارد.
  3. به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند:
    رادیکال‌های آزاد که در نتیجه فرایندهای مختلف بدن ایجاد می‌شوند، در اصل محصولاتی هستند که باید مانند سموم از بدن خارج شوند. اما برخی از آن‌ها ممکن است در بدن باقی مانده و با سلول‌های سالم یا حتی مولکول‌های DNA ارتباط برقرار کنند و باعث آسیب به مادر و حتی در بعضی اوقات آسیب به جنین ‌شوند. بهترین راه مبارزه با آنها از طریق مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها است و انار از نظر آنتی‌اکسیدان میوه‌ی بسیار غنی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار می‌توانند به ترمیم هرگونه آسیب وارد شده به سلول‌ها کمک کرده و از مغز کودک در برابر هرگونه صدمه محافظت نمایند.
  4. می‌تواند گرفتگی‌ عضلات را تسکین دهد:
    پتاسیم ماده‌ی معدنی دیگری است که برای یک زن باردار لازم است. مصرف آب انار به طور روزانه می‌تواند نیاز شما به این ماده‌ی معدنی را تامین نماید. نوشیدن آب انار یا سایر غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی، می‌تواند در رفع گرفتگی‌ عضلات بسیار مفید باشد.
  5.  به رشد مغزی کودک کمک می‌کند:
    فولات یک عنصر ضروری برای رشد ذهنی مناسب جنین است. یک لیوان آب انار می‌تواند حداقل 10٪ از نیاز روزانه شما به فولات را برآورده کند، از این رو در رژیم غذایی حاملگی ضروری است. فولات به رشد لوله‌های عصبی و سیستم عصبی کودک کمک می‌کند و رشد مغز وی را در مسیر درست حفظ می‌نماید.
  6.  سرشار از‌موادمعدنی:
    مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، منگنز، مس و کلسیم در دوران بارداری ضروری هستند. آهن، روی و منیزیم، مسئول تولید سلول‌های قرمز خون هستند که برای رشد جنین و جلوگیری از کم خونی مادر، لازمند. انار، نه تنها قادر به کاهش علائم تهوع صبحگاهی است بلکه به جذب مناسب آهن در این دوره نیز کمک می‌کند.
  7. بدن را‌هیدراته می‌کند:
    آب موجود در انار نسبتا بالاست و به همین دلیل، انار میوه‌ای عالی است. آب، بدن را هیدراته نگه می‌دارد زیرا کم آبی در دوران بارداری می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.
    بدن هیدراته به معنی متابولیسم سالم‌تر است، متابولیسم سالم به این معناست که تمام قسمت‌های بدن به درستی کار می‌کنند. بنابراین جنین داخل رحم، رشد مناسبی خواهد داشت.

فواید نوشیدن آب انار

مصرف آب انار فواید بسیار زیادی دارد:

  • یک لیوان آب انار می‌تواند حدود 150 کالری انرژی تامین نماید.
  • آب انار شیرین ادرار آور بوده و برای بیماری های مجاری ادراری مفید است و از این حیث برای مادران آبستن که دچار عفونت ادراری می شوند می تواند بسیار مفید باشد.
  • نوشیدن آب انار می‌تواند هیدراتاسیون بدن شما را متعادل کند.
  • جلوگیری از آسیب‌های مغزی و‌زایمان زودرس.
  • آب انار می‌تواند تقریباً یک چهارمِ نیازهای روزانه شما به ویتامین K را در یک نوبت تأمین نماید.

مضرات خوردن انار در بارداری

با اینکه تقریباً مصرف همه‌ی سبزیجات و میوه‌ها مفید است، اما مصرف بیش از حد هیچکدام از آنها هرگز توصیه نمی‌شود. خوردن انار زیاد می‌تواند به پوشش مینای دندان آسیب برساند. خوردن انار سبب کاهش فشار خون می شود پس افراد دچار افت فشار خون از فشار خون پایین رنج می برند نباید بیش از حد انار مصرف کنند. مصرف این میوه با انواع خاصی از داروها که برای درمان فشار خون و کلسترول بالا استفاده می شود، مداخله می کند. انار قند بالایی دارد و برای افراد مبتلا به دیابت مضر است پس این افراد باید در خوردن انار احتیاط کنند. برخی افراد به خوردن انار آلرژی دارند و با مصرف این میوه دچار علائمی مانند بلعیدن دردناک ، خارش ،مشکلات پوستی ، تورم صورت ، سختی در تنفس ،درد و تورم در دهان می شوند. اگر شما نیز این مشکلات را با خوردن انار تجربه می‌کنید ، از خوردن این میوه اجتناب کنید. کالری انار بالاست. بنابراین مصرف آن برای خانم‌هایی که باید دریافت کالری خود را کنترل نمایند؛ توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از اندازه‌ی عصاره‌ی انار می‌تواند باعث انقباض زودرس شود. 

میزان مصرف انار در‌بارداری

یادمان باشد در مصرف انار در دوران بارداری افراط و تفریط نکنیم. خوردن روزانه حداکثر یک عدد انار متوسط تقریبا کافی است. چنانچه خانم بارداری دارای شرایط ویژه می باشد بهتر است قبل از مصرف انار با یک پزشک طب سنتی مشورت نماید. نکته مهم دیگری که بایستی مد نظر داشت این است که انار چون یک میوه قابض است از مصرف آن در اواخر بارداری خودداری شود تا موجب مشکل در روند زایمان طبیعی نشود.

خوردن انار پخته در بارداری

پختن انار باعث ایجاد گروهی از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار قوی می‌شود. این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک زیادی کنند. این ویژگی در زمان بارداری بسیار مفید است زیرا امکان مصرف داروها در این دوران وجود ندارد. طرز پخت و تهیه این آنتی بیوتیک به این ترتیب است که یک عدد انار را روی شعله پخش کن با حرارت خیلی کم قرار بدهید تا آهسته آهسته توی خودش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و پخته شود فقط دقت کنید که نسوزد برای همین گاهی آن را بچرخانید پس از اینکه انار شما خوب پخته شد چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود و سپس پرده‌ها و رگه‌های داخلش را هم با دانه‌های پخته شده میل کنید فراموش نکنید که شب قبل از خواب باید میل شود و بعد از آن چیزی خورده نشود درصورت عفونت‌های شدید بهتر است ۳ شب این کار را تکرار کنید.

خواص انار پخته

خوردن رب انار در حاملگی

اگر میل زیادی به خوردن انار در بارداری دارید، می‌توانید مصرف رب انار را هم در نظر بگیرید. رب انار ترکیب ساده ای از آب انار، شکر و آبلیمو می باشد. بنابراین همان فوایدی که از آب انار بدست می آید از رب انار نیز می توان کسب کرد. از جمله خواص رب انار وجود نیاسین در آن است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد. خوردن رب انار در بارداری باعث از بین رفتن ویار به خوردن خاک، مُهر و زغال می‌شود. رب انار به دلیل ترشی طبع سرد و تر دارد پس در نتیجه می‌تواند حالت تهوع در زنان باردار را کاهش دهد و به اشتهای آنها بیفزاید با این حال مصرف بیش از حد آن به دلیل دیرهضم بودنش باعث نفخ می‌شود.

منبع:

https://parenting.firstcry.com/articles/eating-pomegranate-during-pregnancy-is-it-safe/

https://nininama.com/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%A7/