خواص شیرین بیان برای پوست، درمان لکه و سفیدی پوست+طرز مصرف

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص شیرین بیان برای پوست

اگر شما هم به دنبال داشتن پوستی بی‌عیب و نقص و شفاف هستید، خوشبختانه طبیعت موارد زیادی برای شما دارد. فرقی نمی‌کند آسیب پوستی شما یک آفتاب سوختگی ساده باشد یا چین و چروک و لک پوستی یا حتی سوختگی‌های خفیف، طبیعت گزینه‌های درمانی متنوع و موثری برایتان دارد. یکی از مواد گیاهی معجزه‌آسا برای پوست شما، شیرین بیان است. شاید قبلا در مورد خواص شیرین بیان برای رحم یا خواص شیرین بیان برای معده و روده یا زخم معده شنیده‌اید اما در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد خواص شیرین بیان برای پوست بیشتر توضیح دهیم.

روشن کردن پوست با شیرین بیان

یکی از بهترین خواص درمانی شیرین بیان برای پوست، تاثیری است که بر رنگدانه‌های پوستی می‌گذارد. رسوب ملانین‌های اضافی در سطح پوست می‌تواند منجر به بروز لکه‌های تیره در بخش‌هایی از پوست شود. و یکی از بهترین خواس گیاهی شیرین بیان این است که اگر به صورت روزانه روی محل‌های تیره شده استفاده شود می‌تواند ملانین‌ها را از بین برده و پوست را روشن کند. اگرچه مواد و داروهای شیمیایی سفید کننده‌ی زیادی برای پوست افراد وجود دارند اما مواد شیمیایی می‌توانند اثرات جانبی مضری نیز داشته باشند از این رو بسیاری از افراد آنها را ترجیح نمی‌دهند. 

روشن کردن پوست با شیرین بیان

بعضی بیماری‌ها مانند هیپرپیگمانتاسیون ( رسوب ملانین در بخشهایی از پوست) و ملاسما یا ماسک بارداری (بروز لکه‌های پوستی قهوه‌ای روی صورت به ویژه‌ گونه‌ها) به راحتی با مصرف روتین ماسک شیرین بیان قابل درمان هستند. دوران بارداری دورانی ست که استفاده از بسیاری از مواد شیمیایی محدود شده است و بنابراین یک ماسک گیاهی می‌تواند یک گزینه جایگزین بسیار مناسب باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کدام لکه های پوستی خطرناکند به این مقاله مراجعه کنید. 

درمان لکه‌های خورشیدی با شیرین بیان

حتماً انواع لک صورت که در اثر تابش خورشید یا افزایش سن روی پوست افراد ایجاد می‌شوند را دیده‌اید. بسیاری از افراد برای بروز این حالت از کرم‌های سفید کننده‌ی شیمیایی یا کرم‌های ضد افتاب استفاده می‌کنند. اما گزینه‌های طبیعی و درمانی زیادی برای آن وجود دارد. یکی از خواص دارویی شیرین بیان برای پوست، این است که مانند یک ماسک طبیعی ضد افتاب عمل می‌کند. 

ماده‌ای موسوم به گلابریدین در شیرین بیان در درجه‌ی اول مانع تیره شدن پوست می‌شود. به جز این آنزیم‌هایی در گیاه شیرین بیان وجود دارد که مانند که خاصیت مسدود کنندگی uv دارند و جلوی آسیب رساندن اشعه‌های خطرناک خورشیدی را می‌گیرند. 

محو کردن جای زخم‌ها به کمک ریشه شیرین بیان

اگر صورتی دارید که در گذشته دچار آسیب و زخم شده است، متاسفانه باید بدانید بسته به شدن آسیب ممکن است سال‌ها طول بکشد که بافت آسیب دیده جایگزین شود. در طول روند تعویض پوستی، جای زخم به لکه‌هایی تیره و قهوه‌ای تبدیل می‌شود. این موضوع می‌تواند به طور ویژه برای بخش‌هایی از پوست که در معرض دید هستند مانند پوست صورت آزار دهنده باشد. از فواید شیرین بیان برای پوست سرعت بخشیدن به همین روند درمانی است و این کار را با جلوگیری از تولید ملانین و صاف کردن پوست در بخش آسیب دیده انجام می‌دهد. 

درمان بیماری‌های پوستی با شیرین بیان

جوشانده و شیره شیرین بیان برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار جدی‌تری مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک یا همان اگزما نیز کاربرد دارد. در این بیماری‌‌ها لکه‌های پوستی سراسر بدن را در بر می‌گیرند و از این رو مصرف موضعیه کرم‌ها شاید کاربردی نباشد. یکی از اصلی‌ترین خواص خوردن شیرین بیان برای پوست این است که با خواص ضد التهابی که دارد، خارش، سوزش و تورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. 

کاهش التهاب

اتفاقات زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به بروز التهاب در پوست شما شود و منجر به قرمزی و خارش شود. مثلاً تماس با بعضی گیاهان و سطوح گرفته تا نیش حشرات. یکی از روش‌های درمانی طبیعی برای مواجهه با این شرایط استفاده از خواص روغن شیرین بیان برای پوست است. گلیسیریزین موجود در این گیاه مانند ماده‌ی هیدروکورتیزون که در پمادهای شیمیایی قرار دارد، می‌تواند با اثرات ضد التهابی مبارزه کند و شرایط را برای شما بهبود ببخشد. 

درمان بیماری پوستی با شیرین بیان

جلوگیری از سفتی پوست دست و پا

یک خاصیت شیرین بیان برای پوست ، جلوگیری از سفت شدن بافت‌های آن است. بعضی بخش‌های پوست مانند کف پا یا کف دست‌ها به مرور دچار سفت شدن می‌شوند. استفاده از شیرین بیان منجر به بازسازی الاستین و کلاژن پوست شده که در نتیجه بافت آن را نرم می‌کند. بعلاوه اسید آمینه‌های موجود در شیرین بیان می‌توانند پوست را مرطوب کرده و آبرسانی انجام دهند. در مورد دلایل و روشهای درمان پوست پوست شدن کف پا در این مقاله بیشتر بخوانید. 

درمان جوش و آکنه 

از دیگر خواص شیرین بیان برای پوست صورت، از بین رفتن جوش‌ها و آکنه‌های برجسته و چرکی ست. جوش‌ها در اثر تجمع و تولید چربی بیش از حد در منافذ پوستی تشکیل می‌شوند. استفاده از شیرین بیان تولید چربی را کنترل کرده و در نتیجه احتمال ایجاد جوش را کاهش می‌دهد.

التیام زخم و عفونت‌های پوستی

شیرین بیان دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی طبیعی است و برای تمیز کردن زخم‌ها و جلوگیری از عفونت عالی است. یکی از اصلی‌ترین خواص پودر عصاره شیرین بیان برای پوست، کاهش تورم و قرمزی ست. شیرین بیان با کاهش میزان باکتری روی پوست عمل می‌کند و در نتیجه پوست سریع‌تر ترمیم می‌شود.

مبارزه با چین و چروک با دمنوش شیرین بیان 

حتماً از خواص دمنوش شیرین بیان برای پوست نیز استفاده کنید. آنزیم‌های مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش موجود در این گیاه به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید و ایجاد چین و چروک کمک می‌کنند و پوست جوانتری به شما می‌دهند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه پرخاصیت، یکی دیگر از خواص شیرین بیان روی پوست صورت را به ارمغان آورده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. مبارزه با چین و چروک به طور ویژه از خواص ریشه شیرین بیان برای پوست است. 

نحوه مصرف شیرین بیان برای پوست

پمادهای تجاری زیادی هستند که از این ماده در ترکیبات خود استفاده می‌کنند. اما شما می‌توانید خودتان نیز این ماسک را در خانه تهیه کنید. روش‌های زیادی برای تهیه‌ی ماسک شیرین بیان برای لک یا ماسک شیرین بیان برای سفیدی پوست وجود دارد اما یکی از ساده‌ترین دستورها به صورت زیر است:

یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان و نصف قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را در دو قاشق غذاخوری شیر خام مخلوط کنید. یک لایه‌ی ضخیم از این ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب سرد بشویید. با استفاده از این پک صورت دو بار در هفته بهترین نتیجه را می‌گیرید.  در مورد ماسک شیرین بیان و ماست می‌توانید به جای شیر از ماست استفاده کنید. در مورد روش تهیه انواع ماسک خانگی برای لک صورت در این مقاله بیشتر بخوانید. 

عوارض شیرین بیان برای پوست

عوارض شیرین بیان برای پوست چیست؟

در مورد فواید ماسک شیرین بیان برای پوست زیاد شینده‌اید اما باید مراقب عوارض جانبی این عصاره‌ی گیاهی نیز باشید. به عنوان مثال هنگامی که با سایر موادی که پوست ممکن است به آن حساس باشد مخلوط شود ممکن است منجر به واکنش آلرژیک شود. بهتر است پودر شیرین بیان برای پوست را با ویتامین C و نیاسینامید مخلوط کنید تا تاثیرگذاری آن بیشتر شود. همچنین ممکن است در افرادی که به طور منظم مقادیر زیادی شیرین بیان (بیش از 20 گرم در روز) مصرف می‌کنند، سطح هورمون آلدوسترون در خون افزایش پیدا کند که عوارض جانبی جدی از جمله سردرد، فشار خون بالا و مشکلات قلبی را به همراه دارد.