خواص تخم شربتی ناشتا برای سلامتی بدن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص تخم شربتی

تخم شربتی گیاهی خودرو، یکساله و شبیه به گیاه ریحان است. این دانه‌ها که در شهرهای مختلف با نام‌های متنوعی شناخته می‌شود، خواص بیشماری دارد. تخم شربتی یک گیاه کوهستانی و بومی مناطق آمریکای جنوبی است که کم‌کم به کشورهای دیگر وارد شده است. از خواص بی‌نظیر این گیاه می‌توان به آنتی اکسیدان قوی، تقویت سیستم ایمنی بدن، حاوی مواد معدنی، کمک به کاهش وزن، و غیره اشاره کرد. برخی از افراد بر این باورند که خوردن تخم شربتی بصورت ناشتا می‌تواند برای بدن بسیار مفیدتر باشد. در این مطلب از گهواره قصد داریم تا به خواص بیشمار این گیاه و مصرف آن بصورت ناشتا بپردازیم.

خواص تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی یک گیاه خودرو و یکساله است. این گیاه شباهت بسیاری به گیاه ریحان دارد با این تفاوت که برگ‌ها و تخم‌های آن ریزتر و ساقه‌ها آن مربعی شکل و صورتی رنگ است. گیاه تخم شربتی یک گیاه کوهستانی و بومی مناطق جنوبی آمریکا است که در اوایل بهار می‌روید و کم‌کم وارد کشورهای دیگر شده است. تخم شربتی در هر شهر با نام متفاوتی شناخته می‌شود. از جمله نام‌های تخم شربتی عبارتند از: حوک، صریرا، بادروج، تره خراسانی، اوقمین و بادروج ابیض می‌باشد.

دانه‌های این گیاه سیاه رنگ، شفاف، کوچک و گرد هستند و در هنگام مخلوط شدن با آب، اطراف آن را ماده‌ای ژله‌ای و لعاب دار می‌پوشاند. این دانه‌ها پس از جذب آب به رنگ خاکستری در آمده و لعاب بسیار لغزنده‌ای را ایجاد می‌کنند. تخم شربتی و دانه چیا بسیار به یکدیگر شبیه هستند، اما ویژگی‌ها و ساختار کاملا متفاوتی دارند و نباید آنها را باهم یکسان دانست.

از این دانه‌های سیاه رنگ در تهیه انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود و فواید و خواص بیشماری دارد. از خواص این دانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان و فلانوئیدها است.
  • به درمان و پاکسازی کبد کمک می‌کند و برای کبد چرب بسیار مفید است. ( در مورد رژیم غذایی برای کبد چرب در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  •  کاهش چربی خون و فشار خون
  • جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و سرفه
  • محافظت از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید
  • ضد میکروب و ضد باکتریایی
  • سرشار از فیبر ( در مورد انواع مواد غذایی با فیبر بالا در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • کمک به بهبود حرکات و پاکسازی روده
  • درمان اسهال و یبوست
  • حاوی مقدار زیادی ویتامین، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3
  • افزایش سوخت و ساز بدن و کمک به کاهش وزن
  • کالری پایین
  • کمک به درمان انواع عفونت‌ها

خواص تخم شربتی

خواص خاکشیر وتخم شربتی ناشتا

خاکشیر هم مانند تخم شربتی یکی از گیاهان دارویی و خوراکی است که مصرف بالا دارند. دانه‌های گیاه خاکشیر بیضی شکل و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است و از دانه‌های تخم شربتی ریزتر هستند. از خواص این دانه‌های قرمز رنگ می‌توان به رفع یبوست، رفع عطش و تشنگی، درمان کبد چرب، درمان جوش و لک صورت، تقویت قوای جنسی و غیره اشاره کرد. اگر می‌خواهید از فواید این دو گیاه همزمان بهره ببرید، کافیست این دو را باهم مخلوط کرده و با آنها یک نوشیدنی مقوی تهیه کنید. 

بهترین زمان مصرف مخلوط تخم شربتی و خاکشیر اوایل صبح و بصورت ناشتا است. تخم شربتی حاوی مقدار زیادی فیبر بوده و کالری پایینی دارد و همانطور که گفته شد، با جذب آب لعاب دار شده و ماده‌ای ژله‌ای اطراف آن را می‌پوشاند، بنابراین پس از ورود به معده و با جذب آب، حجم بیشتری گرفته و معده را کاملا پر می‌کند. به همین دلیل است که شما پس از خوردن آن تا چندین ساعت احساس سیری کرده و اشتهای خود را از دست می‌دهید. بنابراین مصرف تخم شربتی در اوایل صبح و بصورت ناشتا به ورزشکاران و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود.

همچنین مخلوط تخم شربتی و خاکشیر به پاکسازی روده و حرکات آن کمک کرده و باعث می‌شود تا معده وروده شما بصورت منظم و مرتب فعالیت خود را انجام دهد و از یبوست و اسهال جلوگیری می‌کند.

از خواص مشترک تخم شربتی و خاکشیر می‌توان به فواید آن برای دهان و دندان اشاره کرد. این دو ماده خاصیت ضد میکروب و ضد باکتریایی داشته و خوردن آنها در اوایل صبح و بصورت ناشتا به از بین بردن بوی بد دهان کمک خواهد کرد.

خواص خاکشیر و تخم شربتی ناشتا

خواص تخم شربتی برای کبد

تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان و فلانوئید است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. کمک به درمان و بهبود بیماری‌های کبدی یکی از خواص بسیار مهم تخم شربتی است. کبد به دلیل تجمع بیش از چربی در آن چرب شده که به آن اصطلاحا بیماری کبد چرب می‌گویند. یکی از راه‌های مبارزه با این بیماری تغییر در رژیم غذایی و سالم خوری و کاهش چربی خون است. بنابراین مصرف تخم شربتی که حاوی مقدار زیادی فیبر است، به کنترل سطح کلسترول و قند خون کمک کرده و می‌تواند چربی را کنترل کند در نتیجه از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند البته بسیار مهم است که افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند، از این گیاه به اندازه و با مشورت پزشک استفاده کنند.

پس مصرف مداوم تخم شربتی به اندازه و در زمان درست می‌تواند سطح کلسترول را کنترل کرده و موجب کاهش تجمع چربی در کبد شود و به به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های بسیار به بهبود و درمان سیروز کبدی و سرطان کبد نیز کمک می‌کند. همچنین همانطور که می‌دانید، یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب، قند خون بالا است. تخم شربتی به کنترل قند خون کمک کرده و از این طریق به سلامت کبد کمک می‌کند. ترکیب تخم شربتی و خاکشیر در درمان بیماری‌های کبدی و پاکسازی آن، اثربخشی دوچندانی دارد.

کلسیم تخمه شربتی چه میزان است؟

تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ای از کلسیم است و حتی می‌توان گفت که 5 تا 6 برابر بیشتر از شیر حاوی کلسیم است. این دانه‌ها حتی دو برابر موز پتاسیم و 3 برابر اسفناج آهن دارند. بسیاری از افراد هستند که توانایی هضم شیر را ندارند و یا به خوبی آن را هضم نمی‌کنند. بنابراین پژوهشگران معتقدند که تخم شربتی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای شیر باشد، زیرا خاصیت بسیاری داشته و به راحتی هضم می‌شود. سه قاشق غذاخوری تخم شربتی حاوی 233 میلی‌گرم کلسیم بوده و تقریبا به اندازه کلسیم یک فنجان شیر است.

خواص تخم شربتی برای کبد

خواص تخم شربتی برای استخوان چیست؟

کلسیم یکی از مواد ضروری مورد نیاز برای سلامت استخوان‌ها است. تخم شربتی منبع سرشار از کلسیم بوده و به سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. علاوه بر آن تخم شربتی حاوی مس، منگنز، پروتئین، فسفر و منیزیم بوده و به حفظ تراکم استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. همچنین تخم شربتی حاوی ماده‌ای به نام بورون است. بورون به انتقال سریع کلسیم به استخوان‌ها کمک می‌کند، یعنی این دانه برای انتقال کلسیم دارای ایک کاتالیزور است.

طبع تخم شربتی گرم است یا سرد؟

طبع تخم شربتی گرم بوده و مصرف آن برای افرادی که مزاج سرد و سوداوی دارند بسیار مفید است. توصیه می‌شود افرادی که طبع گرم و دموی دارند کمتر از این گیاه استفاده کنند.

زمان مصرف تخم شربتی برای لاغری

زمان مصرف تخم شربتی برای لاغری

تخم شربتی از خوراکی های چربی سوز شکم است. همانطور که گفته شد، بهترین زمان مصرف تخم شربتی که خاصیت لاغری و کاهش وزن آن را چندین برابر می‌کند، اوایل صبح و بصورت ناشتا است. تخم شربتی سرشار از فیبر بوده و کالری پایینی دارد و با وارد شدن در معده و پس از جذب آب حجم آنها بیشتر شده و معده را کاملا پر می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا شما باشتهای خود را از دست بدهید و برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشید. طرز تهیه تخم شربتی برای لاغری بسیار آسان است. کافیست یک قاشق تخم شربتی را در آب حل کرده و با مقداری عسل و لیمو ترش تازه نوش جان کنید.

برای ورزشکاران بهترین زمان مصرف تخم شربتی یک ساعت پس از ورزش سخت است. زیرا تخم شربتی به رفع عطش و خستگی کمک کرده و از دهیدراته شدن بدن نیز جلوگیری می‌کند. همچنین پروتئین موجود در تخم شربتی به عضله سازی کمک کرده و همچنین برای لاغری ناحیه شکم و پهلو بسیار مفید است.

مصرف تخمه شربتی هنگام خواب

یکی از خواص بسیار مهم تخم شربتی، تنظیم خواب و جلوگیری از بی‌خوابی است. تخم شربتی حاوی نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان بوده که نقش موثری در تنظیم خواب دارد. بنابراین نوشیدن یک لیوان شربت تخم شربتی قبل از خواب به بهبود خواب شما کمک می‌کند و در پاکسازی سیستم گوارشی شما در طول شب موثر است.