بارداری در سن بالا چه عوارض و خطراتی برای مادر و جنین دارد؟

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حاملگی در سن بالا

بارداری یکی از دوره‌های شیرین و لذتبخش در زندگی هر زن است. برای داشتن یک بارداری سالم، چند فاکتور تاثیرگذار هستند که یکی از آنها سن مادر است. سن یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بارداری است که می‌تواند باعث بروز عوارض و مشکلاتی برای مادر و جنین شود. از نظر پزشکی، منظور از بارداری در سنین بالا، بارداری در سن بالای 35 سال است. با وجود اینکه زنان می‌توانند بعد از 35 سالگی یا حتی 40 سالگی باردار شوند و فرزند سالمی به دنیا آورند، اما باید هوشمندانه عمل کنند و تحت مراقبت‌های بیشتری باشند. احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ها، سقط جنین، زایمان زودرس، نقص مادرزادی، تولد جنین مرده و غیره از مشکلاتی است که با افزایش سن مادر در زمان بارداری رخ می‌دهند. در این مطلب از گهواره به بارداری در سنین بالا و عوارض آن می‌پردازیم.

مشکلات و خطرات حاملگی در سن بالا 

بارداری یکی از دوره‌های لذت بخش و مهم در زندگی هر زن است که با بالا رفتن سن می‌تواند دشوارتر و پرخطر باشد. این نگرانی همیشه در میان زنان وجود دارد که با بالا رفتن سن، قدرت باروری خود را از دست بدهند، اما بیشتر زنان می‌توانند تا سنین 35 سالگی باردار شده و فرزند سالمی را به دنیا بیاورند. اما این بدان معنا نیست که سن تاثیری بر بارداری سالم نداشته باشد. سن یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر بارداری است که می‌تواند عوارض و مشکلاتی از جمله: زایمان زودرس، سقط جنین، نقص مادرزادی، چندقلو زایی و غیره را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که مادرانی که در سنین بالا باردار می‌شوند نیاز به مراقبت‌های بیشتری خواهند داشت.

از نظر پزشکی بارداری در سن بالا، یعنی بارداری در سن بالای 35 سالگی و تجربه نشان داده است که زنانی که در سنین بالای 35 سالگی باردار می‌شوند، نسبت به زنانی که سنین 20 تا 30 سالگی باردار می‌شوند، بارداری سخت‌تری خواهند داشت. از عوارض و مشکلاتی که در بارداری با سنین بالا وجود دارد، عبارتند از:

  • مشکلات باروری

از مهم‌ترین مشکلاتی که در بارداری با سنین بالا وجود دارد، کاهش تعداد تخمک‌های باقی مانده و کاهش کیفیت آنها است. این موضوع احتمال بارداری را کاهش می‌دهد و زوجین باید مدت زمان بیشتری برای باردار شدن تلاش کنند. در واقع از سن 35 سالگی به بعد، تخمک‌ها سخت‌تر با اسپرم مرد بارور می‌شوند و همین موضوع درصد باردار شدن شما را پایین می‌آورد.

  • سقط جنین و مرده زایی

با بالا رفتن سن مادر، خطر سقط جنین و مرده زایی افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد، افزایش خطر سقط جنین ممکن است به دلیل کاهش کیفیت تخمک مادر در سنین بالا و یا بروز برخی از بیماری‌ها مانند فشار خون بالا و یا دیابت در مادر باشد.

  • زایمان زودرس

زایمان زودرس و تولد نوزادی با وزن کم یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در بارداری با سنین بالا اتفاق بیفتد. منظور از زایمان زودرس، تولد جنین قبل از هفته 37 بارداری است که در این صورت جنین بصورت کامل رشد نکرده و ممکن است در بدو تولد و یا مراحل بعدی زندگی دچار مشکلات سلامتی شود.

مشکلات بارداری در سنین بالا

  • مشکلات کروموزومی

نوزادانی که از مادران با سنین بالا متولد می‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های کروموزومی مانند سندرم دان هستند. این نقایص مادرزادی که از بدو تولد با نوزاد همراه است، می‌تواند در ظاهر و عملکرد نوزاد تاثیر بگذارد. 

  • افزایش احتمال نیاز به سزارین

هرچه سن مادر در زمان بارداری بیشتر باشد، احتمال به دنیا آوردن نوزاد از طریق عمل سزارین بیشتر است. سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر نیاز به بیهوشی داشته و احتمال بروز عفونت و واکنش به بیهوشی و عوارض بعد از آن بیشتر است.

  • چندقلوزایی

احتمال چندقلو باردار شدن در زنان با سنین بالا بیشتر از زنان جوان است. این مسئله ممکن است به دلیل برخی از تغییرات هورمونی با افزایش سن در مادر و یا در اثر برخی از درمان‌های باروری نیز بوجود آید. تغییرات هورمونی می‌تواند باعث آزاد شدن بیش از یک تخمک بصورت همزمان شود. چند قلویی می‌تواند مشکلاتی نظیر زایمان زودرس، دیابت بارداری، مشکلات رشد در جنین و پره اکلامپسی را ایجاد کند.

  • دیابت بارداری

خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنان با سنین بالا بیشتر است.این نوع دیابت فقط در دوران بارداری رخ می‌دهد و باعث افزایش قند خون یا گلوکز می‌شود. افراد مبتلا به دیابت بارداری باید قند خون خود را از طریق رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی کنترل کنند و در برخی موارد نیاز به مصرف دارو دارند. دیابت بارداری در صورتی که درمان و کنترل نشود، می‌تواند باعث رشد بیش از حد جنین، زایمان زودرس، نقص مادرزادی، سقط جنین و پره اکلامپسی شود.

  • فشار خون بالا

خطر ابتلا به فشار خون بالا در مادران باردار 35 سال به بالا بیشتر است. اگر در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شدید، باید بیشتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین، ممکن است لازم باشد نوزاد خود را قبل از موعد مقرر به دنیا بیاورید تا از عوارض جلوگیری کنید.

دیابت در بارداری با سن بالا

فواید بارداری در سنین بالا چیست؟

تشکیل خانواده یک تصمیم شخصی در زندگی هر فرد است و بسیاری از افراد ممکن است آن را در سنین بالاتر انجام دهند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که بچه دار شدن را به هر دلیلی به سنین 35 سالگی یا بالاتر از آن به تعویق می‌اندازند، از مزایای بیشتری برخوردار هستند. با بالا رفتن سن، افراد آمادگی بیشتری چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی برای بچه دار شدن دارند. علاوه بر آن با پیشرفت علم و فناوری‌های کمک باروری، بسیاری از افراد بارداری خود را به تعویق می‌اندازند و اینگونه تجربه بیشتری در زندگی کسب کرده و می‌توانند پدر و مادر بهتری باشند.

بارداری در سن بالا در طب سنتی

در طب سنتی، بارداری در سن بالای 35 سال می‌تواند مشکلات و عوارض بیشتری نسبت به بارداری در سنین 20 تا 30 سالگی داشته باشد. بارداری در سنین بالا می‌تواند بسیار دشوار و در برخی موارد امکان ناپذیر باشد. طبق تحقیقات انجام شده در بین زنان باردار با سنین 18 تا 34، 35 تا 40 و 40 به بالا، با افزایش سن مادر، بروز بسیاری از بیماری‌ها و عوارض افزایش پیدا کرده است.

بارداری در سن بالا از نظر اسلام

بارداری یک امر طبیعی است که دختران بعد از رسیدن به سن بلوغ توانایی باردار شدن دارند. از آنجایی که باردار شدن به افراد و توانایی جسمی و شرایط زندگی آنها بستگی دارد، اسلام دستور خاصی درباره سن بارداری نداده است.

فواید بارداری در سنین بالا

بارداری در سن بالای 40 سالگی (بارداری در سن 43، 45 و 48 سالگی) 

از نظر پزشکی بارداری از سن 35 سالگی به بالا می‌تواند عوارض و مشکلاتی را برای سلامتی مادر و جنین به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد به هر دلیل ممکن است بارداری خود را به تعویق بیندازند. بارداری در سن بالا 40 سال تا آنجا که عوامل خطر مادر و یا جنین را تهدید نکند و همراه با مراقبت‌های ویژه و انجام آزمایشات و غربالگری‌ها باشد، قابل تامل و امکان پذیر است. اما مادر باید خود را برای عوارضی همچون بروز برخی از بیماری‌ها، سقط جنین، زایمان زودرس و غیره آماده کند.

بارداری در سن 50 سالگی

هر زن با تعداد مشخصی تخمک متولد می‌شود. شما در زمان تخمک گذاری در هر سیکل قاعدگی یک تخمک آزاد می‌کنید. در صورتیکه این تخمک با اسپرم مرد تشکیل لقاح دهد، باردار خواهید شد. با بالا رفتن سن، تعداد تخمک‌های آزاد شده کمتر شده و کیفیت آنها کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است با اسپرم مرد تشکیل لقاح ندهد. بنابراین می‌توان گفت که احتمال باردار شدن در سن 50 سالگی بسیار پایین است و در صورت بارداری، عوارض و مشکلات زیادی وجود خواهد داشت.