تست استعدادیابی گاردنر

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تست استعدادیابی گاردنر

هر انسانی کنجکاو است تا از میزان توانایی هوشی خودآگاهی یافته و بداند در چه زمینه‌هایی علاقه، استعداد و توانایی دارد. اگر به دنبال کشف استعداد در خود یا کودکانتان هستید حتما تا به حال نام تست استعدادیابی گاردنر را شنیده‌اید. آگاهی از نوع استعداد و علاقه‌ فردی به ویژه در سنین کودکی، این امکان را فراهم می‌سازد تا افراد بتوانند به درک درستی از توانایی‌ها و علایق خود رسیده و در زمینه شغلی، انتخاب درست و متناسب بااستعداد و علاقه خود داشته باشند.

هوش را می‌توان مجموعه‌ای از توانایی‌های فردی در زمینه‌های مختلفی چون تمرکز، درک و فهم، حافظه، قدرت پردازش و ... دانست.در واقع هوش، حالتی انتزاعی است که میزان توانایی فرد را به ‌منظور درک و فهم مطالب و مفاهیم گوناگون نشان می‌دهد. امروزه با تلاش و تحقیق روان‌شناسان و کارشناسان در این زمینه، تست‌های گوناگونی به‌منظور اندازه‌گیری میزان توانایی هوش افراد، در جنبه‌ها و زمینه‌های مختلف به وجود آمده است.  از میان انواع تست‌های هوش می‌توان به تست استعدادیابی گاردنر اشاره کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی و معرفی تست گاردنر کودکان و دیگر موارد در این زمینه بپردازیم. 

تست استعدادیابی گاردنر چیست؟

 تست استعدادیابی گاردنر برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۰ توسط روان‌شناسی بنام هاوارد گاردنر ارائه شد. این دانشمند میزان هوش افراد را با بهره‌گیری از تست‌های روان‌شناسی مورد بررسی قرار داد. درواقع تأکید گاردنر بر این بود که مغز انسان در بخش‌های مختلف خود، دارای توان هوشی گوناگونی است.

 گاردنر کودکان بااستعداد و بزرگسالانی که دچار آسیب‌دیدگی مغزی بودند را مورد بررسی و آزمایش قرارداد. او از این بررسی نتیجه گرفت که افراد استعدادها و توانایی‌هایی دارند که امکان دارد با آزمون‌های سنتی کشف نشوند.

 گاردنر این نظریه روان‌شناسی را برای اولین‌بار در کتابی بنام چارچوب‌های ذهنی در سال ۱۹۸۳ ثبت کرد. بر اساس این نظریه، تمامی افراد دارای ابعاد متفاوتی از هوش هستند. امروزه تست استعدادیابی گاردنر جزو تست‌هایی است که به‌منظور ارزیابی و سنجش میزان هوش افراد در موارد گوناگون، به‌خصوص محیط‌های آموزشی کاربرد دارد.

 گاردنر با ارائه نظریه‌ی هوش چندگانه ثابت می‌کند که داشتن هوش بالا تنها به معنی انجام محاسبات سریع ذهنی نیست، بلکه ذهن انسان، ابعاد متفاوت و گوناگونی از هوش را دارا است.

 انواع هوش در تست استعدادیابی گاردنر

در هوش های چندگانه گاردنر موارد زیر مورد ارزیابی قرار می گیرند:

هوش طبیعت‌گرا

 هوش طبیعت‌گرا، جدیدترین نوع هوش اضافه‌شده توسط گاردنر به این نظریه است. گاردنر معتقد است افرادی که دارای هوش طبیعت‌گرا هستند هماهنگی و تعادل بیشتری نسبت به سایرین با طبیعت دارند.

 این افراد تمایل خاصی به جستجو و تحقیق در محیط اطراف خود و شناخت گونه‌های جانوری و گیاهی دارند. افرادی که هوش طبیعت‌گرا دارند، تغییرات نامحسوس در اطراف خود را بهتر احساس می‌کنند.

 به طور معمول این افراد برای مشاغلی چون باغبانی، زیست‌شناسی، حفاظت محیط‌زیست و ... مناسب هستند.

 هوش برون فردی

یکی از هوش ها‌ی مورد ارزیابی در تست استعدادیابی گاردنر، هوش برون فردی است. افرادی که دارای هوش برون فردی هستند توانایی بهتری در ارتباط با دیگران و درک احساسات و موقعیت‌های آن‌ها دارند. این افراد در تعامل با دیگران باقدرت بیشتری عمل می‌کنند و قادرند علایق، اهداف و انگیزه‌های دیگران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

 افرادی که دارای هوش برون فردی هستند به انجام کارهای گروهی علاقه داشته و در فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط با دیگر افراد بهتر عمل می‌کنند.

 مشاغل مناسب برای این گروه ریاست، رهبری، مدیریت، فروشنده و ... است.

 هوش درون‌فردی

 افراد دارای هوش درون‌فردی در تست استعدادیابی گاردنر، شناخت روشن و شفافی از شخصیت خود و ویژگی‌های درونی‌شان دارند. این افراد بهتر از دیگران قادرند تا احساسات، علایق، اهداف و  ویژگی‌های درونی و شخصتی خود را بشناسند.

 این افراد در زمینه درک شخصی، خودآگاهی و دانستن نقاط ضعف و قوت خود  بهتر از دیگران عمل می‌کنند. این افراد تمایل و علاقه بیشتری به تجزیه‌وتحلیل مسائل و خودشناسی دارند. آنها از تجسم و خیال‌پردازی نیز لذت می‌برند.

افراد باهوش درون‌فردی، تمایل چندانی به انجام کارهای جمعی و گروهی ندارند و ترجیح می‌دهند کارهای خود را به‌صورت انفرادی و در تنهایی و خلوت انجام دهند.

 مشاغل مربوط به این دسته شامل روان‌شناس، مخترع، تئوری‌پرداز، مربی یا معلم خصوصی، محقق و ... است.

 هوش زبانی _ کلامی

 افرادی که از هوش زبانی _ کلامی برخوردارند، توانایی قابل‌توجهی در استفاده از واژه‌ها به هنگام نوشتن و یا صحبت‌کردن دارند. قدرت داستان‌پردازی، حفظ کردن اطلاعات و خواندن از ویژگی‌های دیگر این افراد است. در یادگیری زبان به‌خوبی عمل کرده و از آن به‌منظور رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

 مشاغل مربوط به این افراد شامل نویسندگی، سخنرانی، ویراستاری و ... است.

  هوش منطقی _ ریاضی 

هوش منطقی ریاضی

افرادی که دارای هوش منطقی _ ریاضی در تست استعدادیابی گاردنر هستند، مشکلات را به‌صورت منطقی تحلیل می‌کنند. این دسته از افراد بیشتر تمایل دارند تا درمورد روابط اعداد و الگوها به تفکر بپردازند.

 از ویژگی‌های این افراد می‌توان به تجزیه‌وتحلیل مشکلات، درک بهتر محاسبات ریاضی، تفکرات منطقی، استدلالات علمی و ... اشاره کرد. این افراد برای مشاغلی چون دانشمند، بانکدار، مهندس و ... مناسب هستند.

هوش جنبشی _ حرکتی

 این دسته از افراد در زمینۀ حرکات جسمی و کنترل بدن، قوی عمل می‌کنند. از ویژگی‌های این افراد می‌توان به تعادل و هماهنگی میان چشم و اعضای بدن، چابکی و کنترل حرکات بدنی اشاره کرد. این افراد در مشاغلی چون بدلکار، ورزشکار، مربی تربیت‌بدنی و ... موفق عمل می‌کنند.

 هوش تصویری _ فضایی

 این دسته از افراد قدرت تخیل و تجسم قوی دارند‌. افراد دارای هوش تصویری و فضایی در بیان تصویری یک مطلب، به‌وجودآوردن شکل‌های بصری، ارتباط دادن تصاویر و مفاهیم قوی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند راهنمای خوبی به ‌منظور یافتن مسیرها از روی نقشه‌ باشند. مشاغلی چون هنرمند، نقشه‌بردار یا معمار برای این افراد مناسب است.

 هوش موسیقایی

 افرادی که در تست استعدادیابی گاردنر، هوش موسیقایی دارند می‌توانند صداها را به‌درستی و بهتر از دیگران درک کنند. آن‌ها تمایل به اجرای موسیقی و نوشتن قطعه‌های آن دارند. این افراد علاوه‌ بر صداهای موسیقی، در مقابل صداهای اطراف خود نیز عکس‌العمل قوی‌تری نشان می‌دهند. مشاغل مربوط به رشته موسیقی و خوانندگی می‌تواند برای این افراد مناسب باشد.

 هوش هستی‌گرا

در تست استعدادیابی گاردنر افرادی که می‌توانند از قدرت شهود خود بیشتر از سایرین استفاده کنند دارای امتیاز بالا در هوش هستی گرا هستند. این افراد به دنبال سؤالاتی در زمینه وجود خود در جهان هستی، هدف آفرینش، مفهوم زندگی و ... هستند. مشاغل این دسته از افراد فیلسوف، ستاره‌شناسی و دانشمند است.

کاربرد تست استعدادیابی گاردنر 

کاربرد تست گاردنر

 کاربرد تست هوش گاردنر یا همان هوش چندگانه، امروزه در مراکز آموزشی و مدارس مورد استقبال قرار گرفته است. این تست، تغییرات مثبتی را در روش‌های آموزشی به وجود آورد.  امروزه نیاز است تا به‌واسطه راه‌های آموزشی متنوع، هوش‌های چندگانه در دانش‌آموزان فعال شود. از کاربردهای تست هوش چندگانه گاردنر می‌توان به مشاوره شغلی، استعدادیابی، مشاوره تحصیلی و برنامه‌ی ریزی آموزشی اشاره کرد.

بهترین زمان برای تست استعدایابی گاردنر در کودکان

 در مورد کودکان باید گفت که بهترین زمان به‌منظور افزایش هوش کودک بین سن ۳ الی ۸ سالگی است؛ چراکه شخصیت و هوش کودک در این بازه زمانی شکل می‌گیرد. پس بهتر است در این سن تست استعدادیابی گاردنر برای او انجام شده و استعداد کودک شناسایی شود.

 به‌منظور استعدادیابی در این سن، نیاز است تا ذهن کودک برای دریافت اطلاعات بکر و تازه باشد و درگیر آموزش‌های دیگری چون نقاشی یا موسیقی نباشد. درصورتی‌که استعداد و علاقه کودک نادیده گرفته شود؛ امکان انتخاب اشتباه مسیر شغلی وجود دارد.

 در این مقاله به معرفی تست هوش گاردنر پرداختیم. به‌منظور استعدادیابی درست کودک خود، می‌توانید تست هوش چندگانه گاردنر را در همان سنین کودکی برای او انجام دهید.

 تست گاردنر کودکان در سایت بازی بوک

 درصورتی‌که علاقه‌مند به انجام تست گاردنر کودکان هستید، می‌توانید در سایت بازی بوک این تست را برای کودک خود انجام دهید . تست گاردنر کودکان در سایت بازی بوک، توسط روان‌شناسان و کارشناسان مجرب این مجموعه به طور کامل برای شما تحلیل و بررسی می‌شود. سایت بازی بوک اطلاعات مفیدی را در زمینه رشد و بالندگی کودک در اختیار شما قرار می‌دهد.