قرص ویتامین e را چند روز یکبار بخوریم؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص ویتامین e را چند روز یکبار بخوریم

ویتامین ای یک از انواع ویتامین های محلول در چربی است. همچنین ویتامین e منبع غنی آنتی اکسیدان هاست که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. بسیاری از افراد برای پیشگیری از برخی اختلالات و فواید آن اقدام به خرید قرص ویتامین ای می کنند. اما سوال اینجاست؛ قرص ویتامین e را چند روز یکبار بخوریم؟ یا زمان مصرف ویتامین کی است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا قرص ویتامین E بخوریم؟

ویتامین ای فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اغلب افراد ویتامین e را به امید خاصیت آنتی اکسیدانی آن برای پیشگیری و درمان بیماری ها مصرف می کنند. ویتامین E فواید زیر را برای سلامتی دارد:

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین E در بدن برای حمایت از سیستم ایمنی و کمک به پیشگیری از بیماری ها موثر می باشد. این ویتامین با حمایت از رشد سلول های T به این امر کمک می کند. نقش سلول T مبارزه با عفونت است و این کار را با مبارزه با سلول های آلوده و فعال کردن سایر سلول های ایمنی برای پاسخ ایمنی موثر انجام می دهد. در نتیجه، ویتامین E یک ماده مغذی ضروری برای کمک به بدن در مبارزه و پیشگیری از عفونت ها است.

چرا قرص ویتامین e بخوریم؟

تقویت پوست

ویتامین E با خواص قوی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به عنوان سد محافظ پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد عمل می کند. کپسول خوراکی ویتامین ای در بهبود سریع زخم ها موثر است. همچنین ویتامین e به تولید کلاژن کمک می کند و از پیری سریع پوست جلوگیری می کند.

بهبود بینایی

آخرین مطالعات از نقش مثبت ویتامین E در بهبود بینایی حکایت دارد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که ویتامین E از سلول های چشم در برابر مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند که بافت های سالم چشم را تجزیه می کنند. رادیکال های آزاد یکی از فاکتورهای تشکیل آب مروارید می باشند.

کاهش دردهای قاعدگی

پزشکان توصیه می کنند زنان دو روز قبل و سه روز بعد از قاعدگی از قرص ویتامین ای به منظور تسکین درد و کاهش سایر علائم قاعدگی مصرف کنند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر اختلالات باروری اثرات مفیدی دارد. از این رو مصرف منظم ویتامین E به خانم ها به ویژه در سنین باروری به شدت توصیه می شود.

دوز روزانه ویتامین E چقدر است؟

نیاز روزانه مردان و زنان به ویتامین E حدود 15 میلی گرم است. در خانم های باردار همین مقدار کافی است اما خانم های شیرده کمی بالاتر یعنی 19 میلی گرم ضروری است. افرادی که پوست خیلی چرب دارند زمان مصرف ویتامین e باید بیشتر احتیاط کنند. ویتامین E خوراکی به فرم سافت ژل، قرص، کپسول و قطره در دسترس است. . همچنین برخی از روغن های موضعی حاوی ویتامین ای هستند که از طریق پوست جذب می شوند.

دوز روزانه ویتامین e

قرص ویتامین e را چند روز یکبار بخوریم؟

قرص ویتامین معمولا در دوزهای 200، 400، 600 و 1000 واحد بین المللی در داروخانه ها یافت می شود. قرص ویتامین ای 400 واحدی رایج تر است. معمولا نحوه مصرف قرص ویتامین ای 400 واحدی برای افراد عادی و سالم طبق برچسب دو روز در میان است.

این مقدار ممکن است برای برخی افراد کم یا زیاد باشد؛ به طور مثال ورزشکاران و زنان باردار و شیرده روزی یک کپسول باشد. بنابراین برای نتیجه گیری بهتر ضروری است با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا از دوز مناسب با توجه به شرایط خود مطلع شوید.

ویتامین ای خوراکی به دلیل اینکه یک ویتامین محلول در چربی است بهتر است با غذا میل شود تا جذب آن افزایش یابد. بنابراین برای تعیین بهترین زمان مصرف ویتامین e نمی توان به ساعت خاصی از شبانه روز اشاره کرد. همین که همراه وعده های غذایی مصرف شود به جذب آن کمک می کند.

قرص ویتامین e را از کجا بخریم؟

مسلما اولین جایی که باید هر نوع قرص و مکمل را خریداری کرد داروخانه است. البته امروزه با گسترش اینترنت داروخانه ها اقدام به فروش اینترنتی مکمل ها با عنوان داروخانه آنلاین نموده اند.

یکی از مکمل هایی که به راحتی می توانید از داروخانه آنلاین خریداری نمایید قرص ویتامین ای است. شما با مراجعه به داروخانه اینترنتی به راحتی می توانید تمام برندهای قرص ویتامین ای را با یکدیگر از نظر دوز و قیمت مقایسه نمایید و ویتامین e مورد نظر خود را به راحتی با چند کلیک خریداری نمایید.

آیا مصرف روزانه قرص ویتامین E خوب است؟

برخی تصور می کنند با مزایای منحصر به فردی که ویتامین ای دارد هر چه بیشتر آن را دریافت کنند پوست شفاف تر، موهای بلندتر و سالم تری خواهند داشت و دیرتر پوستشان چروک می شود. اما این طور نیست. ویتامین ای مانند تمام ویتامین ها و ریزمغذی های دیگر باید به مقدار کافی مصرف شود. در غیر این صورت ممکن است نه تنها به سلامت پوست و مو کمکی نکند بلکه اثرات معکوس داشته باشد.

مصرف صحیح قرص ویتامین e در صورتی که با تجویز پزشک یا دوز مناسب باشد عوارض خاصی ایجاد نمی کند. تنها در صورتی مصرف روزانه قرص ویتامین ای مشکل آفرین است که در دوزهای بالا استفاده شود. برخی از عوارض ویتامین E شامل سردرد، تهوع، استفراغ و احساس خستگی می باشد.

اما در شرایط بسیار نادر ممکن است فرد عوارضی مانند کبودی خفیف، مشکل دید، اختلال گوارشی، شکم درد، ضعف و خونریزی را تجربه کند. در مواجه با چنین شرایطی مصرف مکمل ویتامین ای را قطع و با پزشک مشورت کنید.

منابع غنی ویتامین E

ویتامین E در طیف گسترده ای از غذاها یافت می شود. جوانه گندم غنی ترین منبع ویتامین E به شمار می آید.

غذاهای دیگری که حاوی مقادیر فراوان ویتامین E هستند، عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • جگر
  • بادام
  • فندق
  • گردو
  • آووکادو
  • چغندر
  • شلغم
  • اسفناج
  • کلم پیچ
  • تخمه آفتابگردان
  • سیب زمینی شیرین
  • روغن آفتابگردان، سویا، ذرت و زیتون

کلام آخر

افرادی که به کمبود ویتامین E دچار هستند یا یک بیماری مزمن دارند باید برای رسیدن به سطح مطلوب و یا جلوگیری از پیشرفت بیماری به طور مداوم قرص ویتامین e را مصرف کنند. متداول ترین دوز ویتامین ای 400 واحدی است که نحوه مصرف صحیح آن طبق دستور پزشک یا دستورالعمل قرص می باشد. قرص ویتامین ای با غذا، روغن های گیاهی مانند زیتون و یا آجیل جذب بالاتری دارد.