طبع لوبیا قرمز سرد است یا گرم؟+خواص آن در طب سنتی

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طبع لوبیا قرمز

توجه به طبع مواد غذایی مختلف به شما کمک می‌کند بتوانید تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشید و کمتر دچار بیماری‌ها یا مشکلات گوارشی شوید. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد طبع یکی از انواع حبوبات پرخاصیت در آشپزخانه یعنی لوبیا قرمز صحبت کنیم و توضیح دهیم که چطور می‌توانید از خواص آن بیشتر بهره‌مند شوید.

طبع چیست و چرا مهم است

قبل از آنکه به توضیح طبع و خاصیت لوبیا قرمز بپردازیم، اصلاً باید توضیح دهیم که طبع چیست؟ منظور از طبع، طبیعت هر چیزی است که به صورت غریزی به آن منتقل می‌شود. طبع تغییر پذیر نیست و به ماهیت آن چیز مربوط است. در حالی که مزاج، حالت در لحظه‌ و از ترکیب شرایط و عوامل مختلفی است که در آن لحظه جریان دارد. از این رو مزاج متغیر است و در مورد افراد استفاده می‌شود که در هر لحظه با سبک زندگی و نوع تغذیه‌ی خود آن را تغییر می‌دهند. اما طبع که بیشتر برای مواد غذایی استفاده می‌شود ثابت است و تغییر نمی‌کند. بنابراین مزاج و طبع لوبیا قرمز به یک معنا نیستند و با هم تفاوت دارند. ما سه نوع اصلی طبع داریم: طبع گرم، طبع سرد و طبع معتدل. در ادامه در مورد طبع لوبیا قرمز در طب سنتی توضیح خواهیم داد.

طبع لوبیا قرمز گرمه یا سرده

طبع لوبیا قرمز گرمه یا سرده

طبع لوبیای قرمز گرم و تر است. این یکی از اصلی‌ترین خواص لوبیا قرمز است. زیرا از نظر طب سنتی، طبع سرد عامل بسیاری از بیما‌ری‌ها است. از این رو مصرف غذاهای با طبع سرد بدون مصلح مناسب و به صورت بی‌رویه منجر به انباشته شدن این طبع در بدن افراد و تغییر مزاجشان به سردی می‌شود که مادر بیماری‌ها است. 

لوبیا قرمز خود دارای مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی از جمله پروتئین، اسید فولیک، آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها، ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B3، ویتامین B5  و ویتامین B6، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم و ... است که می‌توانند برای بدن بسیار مناسب باشند. اما به دلیل طبع گرمی که دارد، می‌تواند حتی بسیار مفیدتر نیز باشد. از جمله فواید لوبیا قرمز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • گرم شدن کلی بدن و افزایش گردش خون
  • کالری بالا و مقوی
  • افزایش سطح انرژی 
  • کمک به متابولیسم بدن
  • جلوگیری از افزایش وزن
  • کاهش میزان مرگ و میر 
  • کاهش اشتها
  • پیشگیری از افزایش چربی بدن
  • بهبود التهاب‌
  • درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز، اختلالات خود ایمنی
  • رفع حالت تهوع
  • مبارزه با سرطان
  • و...

مصلح لوبیا قرمز چیست

منظور از مصلح غذای دومی است که باید در کنار غذای موردنظر مصرف شود تا طبع یکدیگر را در کنار هم متعادل کنند. در مورد لوبیا قرمز موادی مانند زنجبیل، خردل، زیره، نمک، روغن زیتون، آویشن، فلفل، سقز و دارچین می‌توانند به عنوان مصلح عمل کنند و می‌توانید از آنها در تهیه انواع خوراک لوبیا استفاده کنید. بعلاوه اگر کمی کنار لوبیا گوشت بپزید نیز می‌تواند همین کار را بکند.

طبع لوبیا قرمز پخته

چه لوبیا پلو می‌پزید یا قورمه سبزی یا انواع دیگر مواد غذایی، عمل پختن به تنهایی طبع ماده را تغییر نمی‌دهد. بلکه این ترکیب شدن با دیگر مواد است که طبع نهایی یک غذا را مشخص می‌کند. مثلاً برایند طبع مجموع مواد غذایی که در یک غذا استفاده می‌شوند است که طبع نهایی آن را مشخص می‌کند. این موضوع نه تنها در مورد طبع هرگونه حبوبات از جمله طبع لوبیا سبز، طبع لوبیا چشم بلبلی، طبع لوبیا سیاه، طبع لوبیا عروس، طبع نخود، طبع لوبیا کشاورزی، طبع لوبیا چیتی در طب سنتی و .... صدق می‌کند بلکه در مورد طبع همه‌ی مواد غذایی صادق است.

طبع لوبیا قرمز پخته

با این حال بهتر است از روش طبخ سالم برای تهیه‌ی غذا استفاده کنید. زیرا روش طبخ اشتباه می‌تواند خاصیت مواد را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد. و غذای بدست آمده نه تنها خاصیتی ندارد بلکه می‌تواند مضر نیز باشد.

فواید لوبیا قرمز 

اکنون که طبع لوبیا قرمز مطلع شدید نوبت آن است که بیشتر در مورد خواصش  بدانید. بعضی از مفیدترین خواص آن عبارتند از:

  • مبارزه با سرطان پانکراس و روده 

یکی از اصلی‌ترین فواید لوبیا قرمز است. این ویژگی مدیون درصد بالای فیبر است. با مصرف لوبیا قرمز فیبرهایی مانند نشاسته مقاوم و آلفا-گالاکتوزیدها به صورت هضم نشده به روده‌ی بزرگ منتقل شده و در آنجا توسط باکتری‌های مفید تخمیر می‌شود. و در نتیجه SCFA ها تشکیل می‌شوند. SCFA مانند بوتیرات می‌توانند سلامت روده بزرگ را تضمین کرده و درنتیجه خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می‌کند.

  • کنترل قند خون 

اگر به دیابت مبتلا هستید، مصرف لوبیا قرمز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های کند رهش موجود در لوبیا قرمز به حفظ سطح قند خون در سطح طبیعی کمک می‌کند. همچنین شاخص گلایسمی پایینی نیز دارد که برای دیابتی‌ها مفید است.

  • بهبود سلامت قلب

کاهش کلسترول یکی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت قلب است. لوبیا قرمز یکی از سالم‌ترین انواع لوبیا برای استفاده به عنوان منبع پروتئین است، با چربی کمی کمتر و چربی اشباع شده نسبت به سایر انواع لوبیا است که در مقابل فیبر و پروتئین بالایی دارد و در نتیجه به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین کلسترول را نیز کاهش می‌دهد که می‌تواند بیماریهای مربوطه مانند فشار خون بالا را کاهش دهد.

*همچنین در این مقاله بخوانید چه خوراکی هایی فشار خون را بالا می‌برد.

  • مدیریت وزن

از جمله آنتی‌مغذی‌هایی که به طور گسترده در لوبیای‌ قرمز وجود دارد و باعث کنترل وزن در افراد می‌شود، مسدودکننده‌های نشاسته است. این مسدود کننده‌ها گروهی از پروتئین‌ها هستند که می‌توانند هضم و جذب کربوهیدرات‌ها (نشاسته) از دستگاه گوارش را مختل کرده یا به تاخیر بیاندازند و به همین صورت باعث کاهش کالری دریافتی شوند. این مسدود کننده‌های نشاسته، استخراج شده از لوبیا قرمز، پتانسیل خاصی به عنوان یک مکمل کاهش وزن نیز نشان می‌دهند.

خواص و طبع لوبیا قرمز

  • بهبود حافظه

لوبیا قرمز سرشار از ویتامین B1 است که به عملکردهای شناختی سالم کمک زیادی می‌کند. سطوح کافی ویتامین B1 به سنتز استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی مهم) کمک کرده که عملکرد صحیح مغز را تضمین و تمرکز و حافظه را تقویت می‌کند.

اکنون که از خواص و طبع لوبیا قرمز مطلع شدید، بهتر می‌توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. فقط حواستان باشد که از مصلح‌های مناسب نیز استفاده کنید که مزاج شما دچار مشکل نشود.