غسل های بعد از زایمان به ترتیب کدام‌ها هستند؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غسل های بعد از زایمان به ترتیب

دین اسلام احکام بسیار دقیقی برای دوره‌های مختلف زندگی انسان دارد و دوره‌ی زایمان از این احکام مستثنی نیست. بعد از زایمان شما دچار خونریزی خواهید شد که طبیعی ست و برای تخلیه‌ی خونی ست که در بارداری در بافتهای رحمی جمع شده است. بعد از پایان این خونریزی مانند خون حیض، شما باید غسل انجام دهید. در این مقاله در مورد غسل های بعد از زایمان به ترتیب بیشتر توضیح دهیم. 

فلسفه غسل چیست؟

قبل از آن که به غسل های بعد از زایمان به ترتیب بپردازیم، باید بدانیم چرا به غسل کردن نیاز است. غسل در واقع یک روش بسیار ایده‌آل برای نظافت و پاک شدن نفس انسان از آلودگی‌ ست. وقتی خون‌های آلوده از بدن خارج می‌شوند بهتر است که با تطهیر بدن، خود را پاکیزه کرده و برای انجام اعمال عبادی مانند نماز یا روزه آماده شوید. در دین ما غسل نوعی عبادت و اطاعت از خدا محسوب می‌شود و پاکیزگی بعد از آن برای حضور در محضر الهی لازم است. اما مزایای غسل تنها به مسائل مذهبی ختم نمی‌شود و حتی از جنبه‌ی پزشکی نیز انجام آن به نفع عملکرد بدن است. 

فلسفه غسل چیست

براساس نظر متخصصین، با انجام غسل و جاری شدن آب روی بدن شما پایانه‌های عصبی موجود در پوست را تحریک کرده که منجر به نشاط و طراوت در فرد می‌شود. غسل شامل یک فعالیت نرم عضلانی ست که جریان خون را در بدن تحریک می‌کند و منجر به سلامت قلبی می‌شود. اعصاب سمپاتیک که وظیفه‌ی تند کردن فعالیت‌های بدن را به عهده دارند، بعد از تماس پوست با آب غسل، فعال‌تر شده و حس سرزندگی و نیروی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه در زنان ایجاد می‌شود. 

غسل روز دهم زایمان چگونه است؟

در مورد غسل‌های بعد از زایمان به ترتیب، موارد زیادی وجود ندارد. به طور کلی انجام دو غسل در این دوران ذکر شده که یکی واجب و دیگری تنها در صورت بروز شرایطی خاص باید انجام شود. نام غسل‌های بعد از زایمان به ترتیب غسل نفاس و غسل استحاظه است. 

غسل نفاس

وقتی زایمان انجام شود چه به صورت طبیعی، چه سزارین و حتی در صورت سقط جنین، خونی از رحم خارج می‌شود که بسته به ویژگی‌های زن می‌تواند تا ده روز ادامه داشته باشد. در اصطلاح به غسل روز دهم زایمان، غسل نفاس می‌گویند اما لزوماً در دهمین روز انجام نمی‌شود و در بعضی زنان کوتاه‌تر است. البته ممکن است بعضی زنان خونریزی طولانی‌تری را تجربه کنند. اما باید در نظر داشته باشید خونریزی بعد از زایمان تنها تا ده روز نفاس محسوب می‌شود و بعد از آن حکم دیگری دارد. 

برای انجام این غسل بعد از زایمان، زائو باید اجازه دهد خونریزی قطع شود. برای بسیاری از زنان خونریزی در یک دوره‌ی ده روزه و حتی قبل از آن قطع می‌شود اما در بعضی زنان ممکن است با وقفه‌هایی در این میان همراه باشد.

به طور مثال فرد 5 روز خونریزی داشته باشد و بعد خون قطع شود و دوباره بعد از دو روز خونریزی صورت بگیرد. یک قاعده‌ی کلی وجود دارد. مهم نیست خون ریزی شما در میان وقفه داشته باشد یا نه. مجموعاً بعد از ده روز خونریزی باید غسل نفاس انجام دهید. حتی اگر خونریزی ادامه داشته باشد، دیگر آن خون خون نفاس نیست و شرایط دیگری دارد که در ادامه در موردش توضیح می‌دهیم. 

در کلیات غسل‌های بعد از زایمان به ترتیب در بین علما اختلاف نظری وجود ندارد و شرایط  غسل های بعد از زایمان به ترتیب خامنه ای، غسل های بعد از زایمان به ترتیب مکارم، غسل های بعد از زایمان به ترتیب سیستانی و ... شرایط همین است. تنها ممکن است در جزئیات و برخی شرایط پیش آمده‌ی خاص تفاوت‌هایی داشته باشند که باید به کتاب آن مرجع مراجعه شود.

غسل استحاظه 

در ترتیب غسل های بعد از زایمان ابتدا نفاس قرار دارد و اگر خونریزی ادامه داشت؛ باید نیت غسل‌های دیگری یعنی غسل استحاظه کرد. استحاظه به طور کلی خونی ست که از بدن خارج می‌شود و نتوان آن را خون حیض یا نفاس در نظر گرفت و به دو گروه قلیله و کثیره و تقسیم می‌شود. همانطور که از نامشان پیداست، خون استحاظه قلیله شرایطی ست که خون کم  است و سریع قطع می‌شود. خون قلیله جاری نمی‌شود و در حد یک لکه می‌تواند لباس را آلوده کند. اما در حالت کثیره، خون جریان دارد. 

غسل روز دهم زایمان چگونه است

در نوع قلیله نیازی به غسل نیست و زن برای هر نماز باید یک وضو بگیرد، اما در حالت کثیره نیاز به غسل استحاظه است. غسل استحاظه کثیره یک غسل سه گانه است: یک غسل براى نماز صبح، یک غسل براى نماز ظهر و عصر و یک غسل براى نماز مغرب و عشا تا زمانی که خونریزی ادامه داشته باشد. 

غسل های بعد از زایمان به ترتیب اهل سنت

اهل سنت نیز مانند شیعیان، به انجام غسل نفاس بعد از زایمان اعتقاد دارند و برای انجام واجباتی مانند نماز و روزه آن را واجب می‌دانند. با این حال دوره‌ی نفاس برای آنها تفاوت‌هایی دارد. آنها هر گونه خونریزی بعد از زایمان تا شصت روز را جزو خون نفاس می‌دانند. با این حال اگر یک دوره‌ی پانزده روزه در این میان فرد خونریزی نبیند و بعد خونریزی داشته باشد، آن را خون حیض می‌دانند.

آموزش غسل نفاس

غسل نفاس که بعد از غسل بعد از زایمان سزارین یا طبیعی انجام می‌شود، چه ترتیبی دارد؟ و در غسل نفاس چه بگوییم؟ احکام غسل نفاس با دیگر غسل‌ها مانند غسل جمعه تفاوتی ندارد، و تفاوت تنها در نیت غسل است. باید نیت غسل نفاس کنید. 

سپس سر و گردن را بشویید. به طوری که آب روی آنها جاری شده و همه‌ی بخش‌ها را بگیرد. بعد سمت راست بدن به طور کامل و بعد از آن سمت چپ به طور کامل شسته شود و نقطه‌ای از قلم نماند. برای نیت غسل به زبان آوردن کلمات نیازی نیست و همینقدر که در ذهن داشته باشید که اسم غسل‌های بعد از زایمان به ترتیب چیست و الان دارید کدام غسل را انجام می‌دهید کفایت می‌کند. مثلاً در ذهن داشته باشید که اکنون برای رضایت خدا می‌خواهم غسل نفاس انجام دهم قربه الی الله. 

غسل چله

یکی دیگر از غسل‌هایی که بعضی آن را در دسته‌ی غسل‌های بعد از زایمان به ترتیب قرار می‌دهند، غسل چهل روزگی نوزاد است. اسم غسل چهلمین روز زایمان، غسل چله است که در بسیاری از شهرهای ایران انجام می‌شود. اما مسئله این است که این غسل توسط هیچکدام از مراجع تایید نشده و انجام آن واجب نیست. در مقاله غسل چهلم زایمان بیشتر به شرایط و مراحل این غسل خواهیم پرداخت.

* جزئیات و نحوه انجام غسل روز چهلم زایمان