غسل چهلم زایمان چیست؟ | غسل چهل روزگی نوزاد و مادر چگونه است؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غسل چهلم زایمان

غسل‌ کردن یک نوع عمل عبادی است که در مراحل مختلفی از زندگی باید انجام شود. یکی از آن مراحل بعد از زایمان است. غسل‌های مختلفی برای این مرحله از زندگی ذکر شده است. اما کدام یک واجب و کدام یک مستحب است؟ یکی از این غسل‌ها، غسل چهلم زایمان است که همانطور که از نامش پیداست، در چهلمین روز بعد از زایمان انجام می‌شود. در این مقاله گهواره قصد داریم به احکام مربوط به غسل چله زایمان بپردازیم.

آیا روز چهلم زایمان غسل دارد؟ (غسل چهل روزگی مادر)

آیا غسل چهلم نوزاد واجب است؟ قبل از آنکه بخواهیم به مراحل و شرایط غسل چهلمین روز زایمان بپردازیم باید یک سوال را پاسخ دهیم: آیا غسل زایمان روز چهلم واجب است؟ غسلی که بعد از زایمان در کتاب تمام مراجع ذکر شده است، غسل نفاس است. که مانند غسل حیض یکی از غسل‌های واجبی ست که بعد از یک دوره خونریزی ده روزه بعد از زایمان باید انجام شود. مهم نیست زایمان به صورت زایمان طبیعی یا زایمان سزارین یا حتی سقط جنین انجام شود. ( در این مقاله بیشتر بخوانید نفاس چیست و با غسل‌های بعد از زایمان به ترتیب آشنا شوید.)

آیا روز چهلم زایمان غسل دارد

اسم غسل روز چهلم زایمان؟ اما غسلی که به اسم غسل چهلم زایمان یا چله بری ذکر می‌شود، غسلی است که اگرچه بسیاری از افراد انجام می‌دهند، اما مبنای دینی ندارد، واجب نیست و هیچکدام از مراجع به انجام آن اشاره نمی‌کنند. از این رو چیزی تحت عنوان احکام غسل چهلم زایمان، آنطور که برای غسل‌های دیگری مانند غسل بعد از زایمان سزارین و طبیعی (نفاس) وجود دارد، در هیچ کتاب مذهبی دیده نمی‌شود. بنابراین مراحلی که برای غسل 40 روز بعد از زایمان در ادامه توضیح می‌دهیم، تنها از رسم و رسوم شهرهای مختلفی که این غسل را انجام می‌دهند گرفته شده و اعتبار دینی مذهبی ندارد.

غسل چله نوزاد چگونه است؟

غسل اربعین زایمان هم برای مادر و هم برای نوزاد انجام می‌شود. این در حالی ست که انجام غسل برای نوزاد تنها در دین مسحیت رواج دارد و در دین اسلام نوزاد پاک به دنیا می‌آید و نیاز به هیچ غسلی ندارد. بعلاوه انجام مراحل غسل چله نوزاد می‌تواند منجر به ورود آب به گوش یا دیگر سختی‌ها برای نوزاد شود و از آنجایی که در دین اسلام وجوب انجام ندارد، بهتر است از انجامش خودداری کنید. و این در مورد غسل چهل روزگی نوزاد پسر و دختر فرقی ندارد.

غسل چهل روزگی مادر چگونه است؟

اما در مورد مادر، غسل چهل زایمان چگونه است؟ غسل چهل زایمان برای مادر مانند دیگر غسل‌ها در سه مرحله انجام می‌شود. ابتدا باید نیت غسل چهلم زایمان کنید. نیت غسل چهل روز بعد از زایمان چیست؟ برای نیت غسل چله بری نیازی نیست کلمات خاصی به زبان بیاورید تنها در نظر داشته باشید که در حال انجام غسل زایمان بعد از چهل روز هستید. طریقه غسل چهلمین روز زایمان نیز مانند دیگر غسل‌ها ابتدا سر و گردن را می‌شویید و سپس سمت راست بدن از شانه تا پاها و بعد سمت چپ بدن از شانه تا پاها به طور کامل شسته می‌شود. آب باید روی تمام بخش‌های بدن جاری شود.

دعای غسل چهلم زایمان

همانطور که گفتیم بعضی افراد به جز غسل چهلم زایمان مادر، برای نوزاد نیز غسل انجام می‌دهند. برای اجرای دعای چله از کاسه‌ای به نام کاسه‌ی چهل کلید استفاده می‌کنند. که کاسه‌ای فلزی شبیه کاسه‌ی سقایی است که چهل کلید به آن وصل شده و روی آن دعا حک شده است. برای انجام غسل روز چهلم زایمان برای نوزاد، ابتدا سوره‌های چهار قل را برای کودک می‌خوانند که شامل سوره‌های کافرون، توحید، فلق و ناس است و سپس هفت بار به سلامتی نوزاد با کاسه روی سرش آب می‌ریزند. 

در نهایت برای نوزاد اسفند دود می‌کنند. اگر به کاسه‌ی چهل کلید دسترسی ندارید، یک شانه را چهل بار در آب بزنید و در نهایت آب را روی سر نوزاد بریزید. همانطور که گفته شد غسل چهلم نوزاد اصلا واجب نیست و حتی بعضی از مراجع انجام آن را درست نمی‌دانند و معتقدند که انجام این عمل باید به طور کامل ترک شود.

دعای غسل چهلم زایمانچهلم زایمان اهل سنت

همانطور که در بالا اشاره شد، مراجع شیعه هیچ کدام انجام غسل چلهم زایمان زن را تایید نمی‌کنند چیزی به عنوان احکام غسل چهلم زایمان خامنه‌ای، غسل چهل زایمان مکاریم شیرازی یا دیگر مراجع وجود ندارد. به همین ترتیب چله بری یا انجام غسل روز چهلم زن تازه زایمان کرده در بین اهل سنت نیز تایید نشده و انجام نمی‌شود. 

چرا به غسل چهلم توصیه نمی‌شود؟

فلسفه‌ی غسل پاک شدن از آلودگی‌ها به نیت اطاعت از خداوند است. در ده روزگی بعد از زایمان انجام غسلی به نام غسل نفاس برای زن واجب است. این غسل بعد از ده روز خونریزی انجام می‌شود. با انجام این غسل در واقع شما به فلسفه‌ی غسل عمل کرده‌اید. بعد از انجامش می‌توانید نماز بخوانید و روزه بگیرید. به همین دلیل به نظر می‌رسد که غسل چهلم زایمان، که بعد از این غسل انجام می‌شود، ضرورتی ندارد.

غسل چهلم نوزاد نیز که به طور کامل برای کودکانی که پاک به دنیا می‌آیند رد شده است. بعلاوه از نظر علمی نیز این شیوه شست و شوی نوزاد درست نیست. نوزادان کوچک معمولاً با یک اسفنج خیس شسته می‌شود و نیازی به آبکشی نیست. مخصوصاً که قرارگیری طولانی در معرض آب می‌تواند منجر به سرماخوردگی یا رفتن آب در گوش و ایجاد عفونت شود. بنابراین از آن پرهیز کنید. بسیار از مراجع انجام اموری این چنین را نوعی بدعت‌گذاری می‌دانند که انجامش در اسلام بسیار نهی شده است. بهتر است تنها اموری که در کتب مراجع به عنوان واجب یا مستحب ذکر شده را انجام دهید و رسم و رسومات این چنینی را فراموش کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر به نحوه حمام کردن نوزاد مراجعه کنید.)

جایگزین غسل چهلم زایمان

بسیاری از افراد غسل چهلم زایمان را برای پاکی نوزاد یا بیمه کردن او از بلایا انجام می‌دهند. اما حقیقت این است که در دین اسلام نوزاد پاک به دنیا می‌آید و نیازی به غسل دادن او نیست. همچنین روش‌های معتبرتری برای بیمه‌ی سلامتی نوزاد وجود دارد. صدقه دادن روزانه، انجام کارهای خیر به نیت سلامتی نوزاد و قربانی کردن گوسفند عقیقه از جمله‌ی این اعمال هستند که برعکس غسل‌ چهلم زایمان همگی تایید شده بوده و بارها به انجامشان توصیه شده است. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه پاسخ دهیم که غسل روز چهلم مادر و نوزاد چیست؟ و چگونه انجام می‌شود.