ورزش نینجا برای کودکان و نوجوانان | فواید و خطرات آن

فروردین ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ورزش نینجا برای کودکان

اجراها و حرکات شگفت‌انگیز نینجا در فیلم‌ها و کارتون‌های مختلف بخصوص دختران نینجا در برنامه عصر جدید، بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان را به وجد می‌آورد. همین باعث می‌شود تا کودکان بعد از تماشای این فیلم و کارتون‌ها شروع به تقلید از این حرکات کنند. اگر شما هم کودکی دارید که شیفته‌ی این حرکات و تاکتیک‌های جنگی سریع در عملیات‌های سری شده است که معمولا افرادی سیاه پوش آنها را انجام می‌دهند، این مطلب برای شماست. در این مطلب از گهواره شما را با سبک، راه و روش و خطرات این مهارت رزمی آشنا می‌کنیم. (همچنین میتوانید به مقاله مشابه ورزش هوازی چیست مراجعه کنید)

ورزش نینجا چیست؟

اگر بخواهیم از پیشینه نینجاها شروع کنیم، باید بگویم که نینجاها در افسانه‌های ژاپنی نسلی از هیولاها بودند که نیمی از آنها انسان و نیمی دیگر کلاغ بوده است. طبق منابع تاریخی نینجاها کم‌کم به عنوان نیروی مخالف همتایان طبقه بالاتر خود یعنی سامورایی‌ها مطرح شدند و بین قرن ششم تا نهم میلادی در ژاپن تکامل پیدا کردند.

این جنگجویان برای اینکه بتوانند از خود در مقابل گروه‌های دیگر مانند گروه ملی میهنی ژاپن دفاع کنند، به تمرین‌های رزمی پرداختند و بر ترس روانی خود غلبه کردند و قدرت‌های اسرارآمیز راهبردهای نظامی را با آن ترکیب کردند. از این رو برای نخستین بار قواعدی برای این هنر رزمی تدوین شد که نخستین مکتب نینجوتسو را تشکیل داد.

نینجوتسو از دو کلمه نین به معنی صبر و تحمل در عین استقامت و قدرت و جوتسو به معنی هنر تشکیل شده است. در واقع ترکیب این دو کلمه در کنار هم، سبکی از زندگی را نشان می‌دهد. نینجوتسو در واژه به معنای حرکت پنهانی بوده و در آن از تاکتیک‌های جنگی نامتعارف، چریکی، روش‌های جاسوسی و پنهان‌کاری استفاده می‌شود. نینجا در واقع ترکیبی از ورزش و هنر رزمی است که اصولی بسیار خاص و مشخصی دارد.

عکس و فیلم ورزش نینجا

عکس و فیلم ورزش نینجا

کلاس نینجا برای کودکان تهران

ورزش نینجوتسو مجموعه‌ای از مهارت‌های رزمی است که در آن از سلاح‌های نامتعارف برای مبارزات مخفیانه استفاده می‌شود. از خصوصیات مهم این ورزش این است که بدن و جسم را پایگاه فکر و اندیشه می‌داند و کالبد آدمی را آموزش می‌دهد تا با آن روح را بسازد. به افرادی که در این هنر رزمی فعالیت می‌کنند، نینجا می‌گویند.  اصول اصلی اجرای حرکات در این ورزش، سرعت، تمرکز، تعادل، قدرت و تنظیم زمان تنفس و کنترل آن است. 

از برجسته‌ترین فنون نینجاها، هنر مخفی شدن در مکان‌های غیر قابل تصور است. آنها به راحتی از سخت‌ترین و طولانی‌ترین مسیرها عبور می‌کنند و صبر و استقامت آنها بسیار بالا است و این از دلایل جذابیت ورزش نینجا برای بچه ها محسوب می‌شود. دو امر بسیار مهم در میان نینجاها فریب و شبیخون است. آنها دشمن را به گونه‌ای فریب می‌دهند تا در محاسبات و تصمیم‌گیری‌هایش دچار خطا و اشتباه شود. نینجاها همیشه در تلاشند تا مانع از برتری و تقدم دشمن شوند . دقیقا زمانی به دشمن حمله می‌کنند که او آمادگی دفاع از خود را نداشته باشد و به ضعف کشیده شود.

در ورزش نینجوتسو هنرجویان علاوه بر آموزش حرکات سریع و کارآمد رزمی، دفاع شخصی، روش مبارزه و روش استفاده از سلاح‌ها را با پوشیدن لباس‌های مخصوص نینجاها نیز آموزش می‌بینند و به مرور زمان تمام فاکتورهایی که یک نینجا باید به یاد داشته باشد را نیز در آن مهارت کسب می‌کنند. بطور کلی این ورزش محدودیت سنی ندارد، اما بهتر است تا کودکانی که می‌خواهند در این رشته فعالیت کنند، حداقل 6 سال داشته باشند تا بتوانند تمرکز و تعادل خود را حفظ کرده و میان اعضای بدن خود، ارتباط بر قرار کنند. 

آموزش ورزش نینجا برای بچه‌ها

امروزه آموزش ورزش نینجا بچه گانه برای کودکان بصورت ترکیبی از ژیمناستیک، هنرهای رزمی و تمرین با موانع انجام می‌شود. این کلاس‌ها شامل گرم کردن، تمرین با موانع، تمرین تعادل و تمرینات قدرتی برای بالاتنه است. این کلاس‌ها معمولا به 50 دقیقه زمان نیاز دارد که در آن نینجاها با تمام بخش‌های مختلف این ورزش رزمی آشنا می‌شوند.

در برخی از این کلاس‌ها کار با سلاح، معلق ماندن، چالش صخره نوردی و حتی حرکاتی شبیه به تکواندو و کاراته به کودکانی که کلاس‌های مقدماتی را پشت سر گذراندن نیز آموزش داده می‌شود.

آموزش حرکات نینجا برای نوجوانان

همانطور که گفته شد این ورزش هیچ محدودیت سنی ندارد. نوجوانان می‌توانند به راحتی در این سبک از هنرهای رزمی ثبت نام کنند و به یادگیری آن بپردازند، اما افرادی در سنین بالاتر بهتر است که پس از تشخیص پزشک به یادگیری بپردازند. قیمت این کلاس‌ها بسته به استاد و امکانات باشگاه متفاوت است اما حداقل از ماهانه 100 هزار تومان شروع می‌شود. همچنین تعداد جلسات باتوجه به سن هنرجو، سبک کلاس، شرایط فیزیکی و هدفی که گذاشته است ممکن است هر روز هفته و یا 2 یا 3 روز در هفته متغیر باشد.

آموزش حرکات نینجا برای نوجوانان

آموزش نینجا جلسه اول

بسیاری از والدین نگرانند که فرزندانشان در این رشته ورزشی آسیب ببینند، همه ما می‌دانیم که احتمال آسیب دیدگی در تمام رشته‌های ورزشی وجود دارد، اما اگر یک ورزش به شکل درست و اصولی انجام شود، می‌تواند بدون آسیب و با ظرافت به سرانجام برسد. در این بخش به شما خواهیم گفت که در جلسات اول آموزش نینجا چه چیزهایی آموزش داده می‌شود:

  • نظم و انظباط

اولین نکته که تمام افراد باید یاد بگیرند، نظم، احترام، تمرکز و انضباط است. دانش آموزان در هر سنی باید یاد بگیرند که به مربی خود، به سایر همکلاسی‌ها و قوانین کلاس احترام بگذارند. 

  • تعیین اهداف

مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی، در ورزش نینجا نیز هر دانش آموز باید هدف خود را تعیین کند و بر اساس آن تلاش کند. علاوه بر آن بسیار مهم است که کودکان کار تیمی و گروهی را یاد بگیرند.

  • توسعه حرکات

یکی از ویزگی‌های ورزش نینجا، کتنوع بودن حرکات است. دانش آموزان در لباس نینجا حرکات متنوع و در سبک‌های مختلف یاد می‌گیرند. بسیاری از والدین فرزند خود را در 2 یا 3 کلاس رزمی ثبت نام می‌کنند، اما توصیه می‌شود که یک سبک بیشتر انتخا نشود تا کودک گیج نشود. بنابراین در جلسات اولیه حرکات ابتدایی مانند گرم کردن، سرد کردن و ژیمناستیک نیز آموزش داده می‌شود.

  • مسئولیت پذیری

بر خلاف دیگر ورزش‌ها مانند بسکتبال، شنا، فوتبال و غیره، کودک شما در ورزش نینجا یاد می‌گیرد مشت بزند، لگد بزند و حرکات رزمی انجام دهد. بنابراین آموزش مسئولیت پذیری در قبال حرکات بسیار مهم است تا کودکان بدون دلیل و برای پرخاشگری و ترساندن از این حرکات استفاده نکنند و مسئولیت پذیر باشند.

فواید آموزش ورزش نینجا برای کودکان

اگر شما جزو آن دسته از پدر و مادرهای سنتی هستید که بر این باور هستندکه کلاس‌های رزمی به کودکشان آسیب وارد می‌کند، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. هر ورزشی اگر اصولی و درست انجام نشود می‌تواند آسیب وارد کند. ورزش نینجوتسو دارای فواید بیشماری بوده که در زیر به تعدادی از فواید ورزش نینجا برای کودکان می‌پردازیم:

  • خداحافظی با عصبانیت و استرس

اگر کودکتان دچار اضطراب و استرس شده است و یا خیلی زود عصبانی می‌شود و با شما و اطرافیانش مشاجره می‌کند، کلاس‌های رزمی می‌تواند بسیار به او در تخلیه فشارهای عصبی و کنترل خشم کمک کند. ضربه زنی‌های مکرر، انجام مبارزات و تمرینات فیزیکی بسیار به او کمک خواهد کرد و خصوصیات منفی را از کودکان شما دور می‌کند.

  • نظم و انضباط

نداشتن نظم و شلخته بودن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از والدین با کودکان خود دارند. خوب است بدانید که ورزش‌های رزمی به دلیل داشتن قواعد و قوانین معین، تا حد زیادی کودکان را منظم و منضبط تربیت می‌کند.

  • ادب و احترام

رفتار کودکان منعکس از رفتاری است که والدین به آنها آموزش داده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از کلاس‌های هنر رزمی با جنبه علمی این احترام و ادب را به آنها از همان سنین پایین به راحتی آموزش دهید تا رفتار آنها شکلی صحیح به خود بگیرد.

فواید ورزش نینجا

از دیگر فواید این کلاس‌ها عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بالا بردن استقامت و قدرت بدنی
  • تقویت سیستم هورمونی و رشد و نمو بهتر
  • افزایش میزان سوخت و ساز و کمک به ساختن عضله
  • تقویت رباط‌ها، تاندون‌ها و تارهای عضلانی و جلوگیری از پارگی و کشیدگی آنها
  • از بین بردن انقباض ماهیچه‌ها
  • کمک به کاهش و کنترل وزن
  • کمک به هماهنگی عصب و عضله و غیره

خطرات ورزش نینجا کودکانه

همانطور که گفته شد، هر ورزشی اگر بصورت اصولی و درست انجام نشود، می‌تواند تهدید کننده و خطر آفرین باشد. مهم‌ترین عللی که موجب آسیب دیدگی ورزشکار می‌شود به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • عوامل مربوط به مربی
  1. عدم رعایت دقیق قوانین و بی‌توجهی می‌تواند موجب خطرات جدی شود.
  2. یادگیری مهارت‌ها به شکل غلط و نادرست می‌تواند سبب آسیب شود.
  3. فشار بیش از حد و ساعات طولانی تمرین بدون استراحت سبب آسیب می‌شود.
  4. عدم آمادگی جسمانی برای انجام حرکات می‌تواند خطر آفرین باشد.
  5. نداشتن آمادگی روانی مناسب جهت انجام حرکات رزمی می‌تواند آسیب بزند.
  6. بی‌توجهی به سابقه و آسیب‌های بدنی قبلی می‌تواند باعث آسیب مجدد شود.
  • عوامل محیطی
  • استاندارد نبودن محیط ورزشگاه مانند کفپوش‌ها، نور، تهویه و غیره می‌تواند احتمال آسیب را افزایش دهد.
  • تجهیزات ورزشی نامناسب مانند وسایل شخصی ورزشکار، ابزارهای ورزشی و غیره می‌تواند عاملی برای ایجاد آسیب باشد.
  • ماهیت ورزش

انجام هر ورزشی دارای خطرات خاص خودش است ولی برخی از ورزش‌ها به دلیل ماهیت خاص آن ورزش دامنه خطرات آن وسیع‌تر است و نیاز به توجه بیشتری از طرف مربی و خود هنرجو دارد. بنابراین حضور مربی برای جلوگیری از برخی از آسیب‌ها و به عنوان درمانگر در صورت بروز هرگونه آسیب بسیار مهم و ضروری است. وظایف مربی در قبال صدمات عبارتند از: جلوگیری از مرگ ورزشکار، جلوگیری از پیشرفت آسیب و پیشگیری از صدمات مجدد.